-

جای خالی فناوری در صنعت ساختمان

سعید آسویار ـ نایب رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن استان تهران

جای خالی فناوری در صنعت ساختمان

از آنجایی که اغلب ساخت‌وسازها به‌صورت سنتی است و هنوز روش‌های سنتی در فرآیند ساخت یک ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرند، معمولا سازندگان با متریال و مواد پیشرفته که مبتنی بر فناوری است، آشنایی کافی ندارند. نخستین گام برای ارتقای آگاهی سازندگان از دستاوردهای فناورانه، ترویج و معرفی بیشتر این دستاوردها در رسانه‌ها است. همچنین انتظار می‌رود نهادهای ذی‌ربط نظیر وزارت مسکن و نظام مهندسی به برگزاری دوره‌های آموزشی برای افزایش آگاهی سازندگان از دستاوردهای به‌روز فناوری در صنعت ساختمان بپردازند. این آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها می‌توانند در قالب کلیپ‌های ویدئویی در حالت شبیه‌سازی‌شده باشند و تا زمانی که چنین روندی طی نشود، محصولات فناورانه تولید داخل تا حد زیادی بدون تقاضا می‌مانند، بنابراین فقدان آگاهی سازندگان از وجود دستاوردهای دانش‌بنیان‌ها، اصلی‌ترین دلیل این عدم‌استقبال است.

وی افزود: اغلب سازندگان ترجیح می‌دهند به تجربه اعتماد بیشتری کنند و معمولا از ابزارها و تاسیساتی که امتحان خود را پس داده‌اند، استفاده می‌کنند. آنها نمی‌خواهند از محصولات جدیدی که به‌طورانبوه مورد استقبال قرار نگرفته است، استفاده کنند، چراکه مستلزم صرف انرژی و در برخی موارد هزینه نیز هست. به‌همین‌دلیل سازندگانی که حوصله آموزش به پرسنل خود را ندارند، ترجیح می‌دهند از ابزارهایی استفاده کنند که تجربه‌شده باشند.

آسویار نقش دانشگاه را در آموزش و آگاهی بیشتر سازندگان موثر دانست و گفت: مورد بعدی این است که دانشگاه‌ها یا فارغ‌التحصیلان در رشته عمران تنها ۲ واحد به‌عنوان شناخت مصالح دارند. در شرایط فعلی باید فضای آکادمیک محتوای بیشتری را به دانشجویان ارائه بدهد، چراکه با افزایش دستاوردهای فناورانه و تنوع محصولات دیگر، ۲ واحد درسی کفاف دانشی را که باید در این زمینه کسب کنند، نمی‌دهند. به‌همین‌دلیل بخشی از این آگاهی‌بخشی بر دوش دانشگاه‌ها و فضاهای آکادمیک است. برای مثال باید درسی به نام فناوری‌های جدید در ساختمان یا مشابه آن در دانشگاه‌ها تدریس شود.

بخشی از دستاوردهای دانش‌بنیان‌ها در علم نانو به حوزه ساختمان اختصاص دارد، رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن استان تهران بااشاره به کاربرد دستاوردهای نانویی که از سوی دانش‌بنیان‌ها تولید می‌شود، گفت: نظیر چنین روندی در محصولات نانویی هم دیده می‌شود که به‌دلیل ناآگاهی از وجود برخی دستاوردهای دانش‌بنیان، سازندگان سراغ آن نمی‌روند، چراکه معمولا در چند کانال مجازی تبلیغ می‌شود. در حالی‌که چنین دستاوردی باید از طریق مراکز معتبرتر نظیر مرکز تحقیقات بنیاد مسکن ترویج شوند تا سازندگان از مجرای معتبرتری از وجود فناوری‌ها آگاه شوند. در صورت چنین روندی، مصرف دستاوردهای فناورانه در ساخت مسکن افزایش می‌یابد.

وی این گزاره که سازندگان، محصولات خارجی را به تولیدات داخل ترجیح می‌دهند، نادرست دانست و گفت: به‌اعتقاد من، خارجی یا داخلی بودن محصولات ساختمان چندان موردتوجه سازندگان نیست، چراکه مولفه‌های مهم‌تری را مدنظر دارند؛ گفتنی است، اغلب سازندگان، محصولاتی را که علاوه بر کیفیت، دارای ضمانتنامه و بیمه استاندارد باشند، بیشتر انتخاب می‌کنند؛ بنابراین تولیدات داخل در شرایط کیفیت مطلوب با بیمه و گارانتی، معمولا انتخاب سازندگان است.

آسویار گفت: مولفه بسیار مهم در این زمینه، خدمات پس از فروش است. اگر محصولات ایرانی خدمات پس از فروش خوبی داشته باشند، بی‌شک توجه سازندگان را جذب می‌کنند؛ نظیر تجربه‌ای که در لوازم‌خانگی کسب شد. بی‌شک وقتی کالایی باکیفیت، ضمانتنامه و خدمات پس از فروش قابل‌توجهی داشته باشد، جای خود را در بازار باز می‌کند.

وی افزود: در کل میان سازندگان و فناوران، یک شکاف ارتباطی وجود دارد. ناگفته نماند که چند سالی می‌شود انجمنی به نام انجمن فناور در وزارت مسکن تشکیل شده است که بسیاری از پروژه‌های ترویجی دستاوردهای نوین را می‌توان با کمک این انجمن به‌سرانجام رساند و فرآیند آگاهی‌بخشی را تسریع کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین