-
در بیستمین همایش ملی تعالی سازمانی انجام شد

تجلیل از شرکت‌های سرآمد ایرانی

با حضور معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایدرو و جمعی از مدیران ارشد و فرهیختگان کشور از شرکت‌های سرآمد ایرانی در بیستمین همایش ملی تعالی سازمانی تجلیل به عمل آمد.

تجلیل از شرکت‌های سرآمد ایرانی

جایزه ملی تعالی سازمانی از سال ۸۲ و با هدف ایجاد فضای رقابتی در تعالی سازمان ‌ ها، ایجاد زمینه تبادل اطلاعات موفق و الگوبرداری دیگر سازمان ها ایجاد شده است. میرسامان پیشوایی، رئیس سازمان ملی بهره ‌ وری ایران در این همایش که با محوریت تعالی سازمانی و تحول دیجیتال بود، مهم ‌ ترین موانع بهره ‌ وری در کشور را به صرفه نبودن و ضعف در اجرای قوانین توصیف کرد. ابوالفضل کیانی ‌ بختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی هم در این همایش با اشاره به تاثیرگذاری تحولات دیجیتال در تعالی سازمانی خاطرنشان کرد: ۳ مولفه تکنولوژی و فناوری، داشتن نخبگان و شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان و پذیرش روابط که مقوله فرهنگی است، از مولفه ‌ های حرکت به سوی تحول دیجیتال در عرصه کشور است.

اضافه شدن ۶ شرکت به برترین ها

مدیر مرکز تعالی سازمانی گفت: در بیستمین دوره جایزه ملی تعالی سازمانی، ۵۵ شرکت برگزیده شدند که نسبت به سال گذشته، ۶ شرکت به جمع شرکت ‌ های برتر اضافه شده ‌ اند. حمیدرضا بابایی، مدیر مرکز تعالی سازمانی سازمان مدیریت صنعتی در بیستمین همایش ملی تعالی سازمانی اظهار کرد: در ابتدا از شرکت ‌ هایی که در زمینه جایزه تعالی داوطلب بودند تشکر می ‌ کنم چراکه این شرکت ‌ ها در زمینه تعالی تلاش می ‌ کنند تا سازمان خود را به نتیجه های مطلوب برسانند. این دوره با محوریت تعالی سازمانی و تحول دیجیتال در حال برگزاری است. به گزارش ایدرونیوز، وی گفت: آموزش و تبادل تجربیات در مرکز تعالی سازمانی سازمان مدیریتی یکی از امور مهمی است که در سال ‌ های گذشته انجام شده که علاوه بر آن جایزه ملی تعالی سازمانی نیز به شرکت ‌ های متعالی اهدا می ‌ شود. البته در زمینه توانمندسازی، آموزش و تبادل تجربیات گواهینامه ‌ هایی نیز به شرکت ‌ کنندگان در دوره ‌ ها اعطا می ‌ شود. بابایی ادامه داد: در این زمینه تورهای تعالی سازمانی نیز برگزار می ‌ شود که در این راستا سال گذشته نیز فعالیت های خوبی شاهد بودیم. همچنین در مرکز تعالی سازمانی مدل ‌ هایی براساس نیازهای سازمان ‌ های خاص نیز طراحی شده و ویرایش ‌ هایی در این قوانین نیز در حال تالیف بوده که بخشی از آن به نتیجه رسیده است. مدیر مرکز تعالی سازمانی تصریح کرد: امسال تلاش کردیم گزارش ‌ ها را سه ماه زودتر از سال ‌ های گذشته ارائه کنیم تا شرکت ‌ ها بتوانند اقدامات بهبود را انجام دهند. در همین راستا، جلساتی برای مدیران صنایع برگزار کردیم تا در این زمینه اقدامات لازم انجام شود. همچنین از سازمان ‌ ها دعوت می ‌ کنیم تا سیستم ‌ های خودارزیابی را در سازمان خود اجرا کنند. بابایی بیان کرد: در این دوره جایزه، ۵۵ شرکت برگزیده شدند که نسبت به سال گذشته، ۶ شرکت به جمع شرکت ‌ های برتر اضافه شده ‌ اند. حضور سازمان ‌ ها از نظر ابعاد سازمانی شامل ۷۰ درصد و سازمان ‌ های کوچک حدود ۷ درصد و شرکت ‌ های متوسط حدود ۲۲ درصد در این جایزه شرکت کرده ‌ اند. وی خاطرنشان کرد: تعداد ثبت نام متقاضیان در کل دوره ‌ ها ۱۴۷۱ شرکت بوده ‌ اند که ۱۲۷۹ ارزیاب آموزش ‌ دیده آماده ارزیابی فرآیندهای شرکت ‌ ها بوده ‌ اند.

تحول دیجیتال با تغییر در استراتژی

تحول دیجیتال لزوما به معنای تحول در فناوری ‌ ها نیست، بلکه درباره روش ‌ های جدید فکر کردن و استراتژی و تحول در فعالیت ‌ ها، شایستگی ‌ ها، مدل ‌ های کسب ‌ وکار و... است. ابوالفضل کیانی ‌ بختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در بیستمین همایش ملی تعالی سازمانی اظهار کرد: تربیت ۱۴۰۰ ارزیاب ارشد در ۲۰ سال گذشته از دستاوردهای همایش ملی تعالی سازمانی است که با شناسایی نقاط ضعف، راهکارهای بهبود را در سازمان ‌ ها تعریف می ‌ کنند و موجب توسعه سازمان ‌ ها می ‌ شوند. همچنین رقابت ‌ پذیر کردن سازمان ‌ ها یکی از رخدادهای دیگری است که در سال ‌ های گذشته با برگزاری این همایش انجام شده است. مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی تصریح کرد: تحول دیجیتال لزوما به معنای تحول در فناوری ‌ ها نیست، بلکه در مورد روش ‌ های جدید فکر کردن و استراتژی است. حال سؤال اینجاست که این موضوعات قبلا وجود داشته است پس چرا تحول دیجیتال نامیده شده است. نکته این است که در دوره ‌ های مختلف، جوامع به شکار، صنعت و... نامگذاری شده ‌ اند اما جامعه چهارم را میتوان جامعه اطلاعات نامگذاری کرد و همه تحولاتی که در این دوره اتفاق می ‌ افتد، تحولات دوره دیجیتال است که به همین خاطر تحول در فعالیت ‌ ها، شایستگی ‌ ها، مدل ‌ های کسب ‌ وکار و... را شامل می ‌ شود. کیانی ‌ بختیاری ادامه داد: تحول دیجیتال به معنای کمک تیم ‌ های منتورینگ برای نهادینه کردن فرهنگ تغییر در سازمان کمک می ‌ کند. این تحول، تحول در شایستگی ‌ های سازمانی را نیز شامل می ‌ شود که نیروهای انسانی در این موضوع بسیار نقش دارند. سرریز منابع دیگران باید استفاده شود نباید واحدهای تحقیق و توسعه دوباره از اول شروع کنند.

وی خاطرنشان کرد: پارادایم حکمرانی در عصر دیجیتال متفاوت است و به سمت اقتصاد چرخشی حرکت می کند. در اقتصاد هیچ چیزی اتلاف ندارد و باید از همه منابع استفاده شود. همچنین در پارادایم عصر دیجیتال انقلاب صنعتی چهارم به ‌ وجود آمده که برنامه ‌ ریزی ‌ هایی در لحظه با استفاده از فضای سایبر انجام می ‌ شود. مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی افزود: اقتصاد اشتراکی با پلتفرم ‌ ها یکی از مواردی دیگری است که در انقلاب صنعتی چهارم اتفاق افتاده که اقتصاد دیجیتال در این زمینه بسیار مهم است و در عصر تحول دیجیتال این اتفاقات با کمک استراتژی، فناوری را در کل سازمان رسوخ می ‌ دهد و باعث چابکی و افزایش بهره ‌ وری می شود. کیانی ‌ بختیاری در ادامه اظهار کرد: تحول دیجیتال سازمان ‌ ها را به توان می ‌ رساند. سازمان ‌ های نمایی یا تصاعدی که واکنش سریع دارند در حقیقت در عصر تحول دیجیتال رشدی پر شتاب را تجربه کرده ‌ اند. در فرچون ۵۰۰ ، بسیاری از شرکت ‌ ها نظیر تسلا به سرعت و کمتر از ۸ سال رشد کردند این یعنی سازمان دیجیتالی رشدی چشمگیر دارد. همچنین محصولات و خدمات نوآورانه در این سازمان ‌ ها با خدمت ‌ افزایی و قابلیت عملیاتی جدید می ‌ توانند در این زمینه با سرعت به بلوغ برسند.

وی گفت: سازمان ‌ های دیجیتال در مسیر تعالی قرار می ‌ گیرند که مدل ‌ های تعالی سازمانی در همین مسیر به ‌ وجود آمده و به همین خاطر ارزیابی ‌ هایی نیز با استفاده از همین مدل ‌ ها اتفاق می ‌ افتد که در همین راستا مدل ‌ های مختلفی در سراسر دنیا تعریف شده است.

فعالیت ۱۶۴ ارزیاب و ۱۳۰ سرارزیاب

عضو ستاد علمی و فناوری جایزه ملی تعالی سازمانی گفت: بانک ارزیابان غنی برای ارزیابی جایزه تعالی سازمانی ایجاد شد که ۱۶۴ ارزیاب در این دوره با ما همکاری داشتند که ۱۳۰ سرارزیاب نیز بر این ارزیابی ‌ ها نظارت داشتند و در نهایت امسال ۲ تندیس زرین در این زمینه به شرکت ‌ های متعالی اهدا شد. سیدمسعود همایونفر، عضو ستاد علمی و فناوری جایزه ملی تعالی سازمانی در بیستمین همایش ملی تعالی سازمانی اظهار کرد: رهبران آینده علاوه بر نگاه به گذشته، باید آینده را نیز مدنظر قرار دهند و تفکر کوتاه ‌ مدت و بلندمدت طبق مدل موجود باید هم ‌ زمان استفاده شود که به همین خاطر باید علاوه بر برنامه ‌ های کوتاه ‌ مدت، برنامه ‌ های بلندمدت نیز در دستور کار قرار بگیرد. عضو ستاد علمی و فناوری جایزه ملی تعالی سازمانی افزود: باید از فناوری ‌ ها و پلتفرم ‌ های نوین نیز در سازمان ‌ ها استفاده شود تا سازمان دچار عقب ‌ ماندگی نشود که در این راستا، تیم ‌ های ارزیابی تلاش می ‌ کنند از بین مفاهیم مدل تعالی سازمانی به دو مفهوم برتر در سازمان ‌ ها اشاره کنند و به ‌ طورکلی ۱۰ مفهوم بنیادی در مدل وجود دارد که برای استقرار این مفاهیم سازمان ‌ ها رویکردهایی را مدنظر دارند. همایونفر تصریح کرد: مشتری ‌ مداری و ارزش ‌ آفرینی دو مفهومی است که در سازمان ‌ های بزرگ و موفق وجود دارد و سازمان ‌ ها تلاش می ‌ کنند تا با قابلیت ‌ های مکمل و منابع خود ارزش را خلق کنند. وی در ادامه افزود: مسئولیت ‌ پذیری اجتماعی در بسیاری از سازمان ‌ های برتر به ‌ صورت جدی در دستور کار قرار گرفته که به لطف خدا دستاوردهای خوبی را به همراه داشته است. همچنین یادگیری، بهبود و نوآوری نیز از مفاهیم دیگری است که در سازمان ‌ های برتر وجود دارد. عضو ستاد علمی و فناوری جایزه ملی تعالی سازمانی گفت: امروزه در سازمان ‌ ها، چالش ‌ هایی نظیر مدیریت انرژی، حفظ پایداری تولید و دستیابی پایدار به شاخص ‌ های تولید، شاخص ‌ هایی مانند کیفیت و بهره ‌ وری، مدیریت منابع و مصارف مالی از جمله نقدینگی، جذب و نگهداشت استعداد مدیران و مدیریت فناوری مشاهده می ‌ شود. همایونفر بیان کرد: بانک ارزیابان غنی برای ارزیابی جایزه تعالی سازمانی ایجاد شد که ۱۶۴ ارزیاب در این دوره با ما همکاری داشتند که ۱۳۰ سرارزیاب نیز بر این ارزیابی ‌ ها نظارت داشتند و در نهایت امسال ۲ تندیس زرین در این زمینه به شرکت ‌ های متعالی اهدا شد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*