-

تداوم بی‌کفایتی بودجه

مهرداد لاهوتی ـ عضو کمیسیون برنامه و بودجه

لاهوتی

بودجه ۱۴۰۴ چندان متفاوت با بودجه‌های دیگر نیست. در بحث بودجه‌نویسی کشور به‌دلیل اینکه منابع درآمدی کشور با مشکل مواجهند و اغلب قابل پیش‌بینی و تخمین نیستند، نمی‌توان رقم مشخص و واقعی را برای یک بخش خاص در نظر گرفت و اطمینان داشت که با همان رقم پروژه‌ها اجرا می‌شوند.

وضعیت منطقه، نقش دلار، محدودیت‌های معاملاتی ما با کشورهای دیگر و درآمدهای ارزی محدود؛ همه اینها توانمندی بودجه را تعیین می‌کنند.

 از این‌رو نمی‌توان در کشور ما چندان از روی نقشه‌راه یا آمار و ارقام مشخص، تعیین بودجه کرد. همه اینها به وضعیت ناپایدار منطقه و کشور از لحاظ سیاسی و اقتصادی مرتبط است. بودجه منابع و مصارف مشخصی دارد. درآمدهای دولت پاسخگوی هزینه‌های آن نیست. از این‌رو ناترازی بودجه عرف همیشگی است.

در حال ‌حاضر دو منبع بزرگ هر بودجه‌ای نفت و مالیات است. مسعود پزشکیان هم اعلام کرد امسال این عدد را متناسب با واقعیت‌ها تنظیم می‌کند. امسال درآمد نفتی را یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه پیش‌بینی کردند که هر بشکه باید ۶۵ دلار باشد که همان ۵۸۳ هزار میلیارد تومان سال گذشته است، بنابراین سقف بودجه تغییر نکرده است. قیمت نفت را سال گذشته بشکه‌ای ۷۰ دلار پیش‌بینی کرده بودند که امسال نرخ را واقعی‌تر کرده و به ۶۵ دلار رسانده‌اند.

دومی بحث مالیات است که سال گذشته این عدد هزار و ۲۰۱ میلیارد تومان بوده که امسال رقم هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده و ۳۹ درصد افزایش داشته که خود قابل‌تفسیر است، اما آیا واقعا باید این عدد به مالیات اضافه شود؟ باید طوری تکلیف شود که خیلی فشار به مردم وارد نشود.

در بخش مصارف بیشتر هزینه‌های جاری مدنظر است و در کل ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از این اعداد مربوط به هزینه‌های عمرانی است و در خوشبینانه‌ترین حالت ۵۰ درصد را بتواند به خود اختصاص دهد. باقی اعداد هم هزینه‌های جاری است که اجتناب‌ناپذیر است. به‌عنوان‌مثال هر دولتی روی کار باشد، مجبور است متناسب با تورم افزایش حقوق داشته باشد.

اتفاق متفاوتی که امسال رخ داد، این بود که معافیت مالیاتی حقوق کارکنان را دوبرابر کردند. سال گذشته ۱۲ میلیون تومان بود که امسال تا سقف ۲۴ میلیون تومان را معاف از مالیات اعلام کردند. از طرفی متناسب‌سازی که مطالبه عموم بازنشستگان بوده، امسال احکامش صادر می‌شود. خب باید منابعش مشخص شود.

 پاداش و حقوق بازنشستگان سال گذشته پرداخت نشد، به این دلیل که راهکار اشتباهی پیش‌بینی شده بود که هر دستگاه از محل فروش اموال خود این کار را انجام دهد. خب طبیعی است که محقق نشد. تاکید می‌کنم بودجه امسال چندان متفاوت نیست، اما جزئیات متفاوتی مانند هدفمندی یارانه‌ها دارد. بودجه هدفمندی یارانه‌ها با رقم ۸۵۳ هزار میلیارد تومان، هر سال در جدول جدا قرار می‌گرفت، اما در سقف بودجه قرار نداشت. امسال دولت این مقدار را به سقف بودجه خود اضافه کرد. در مجموع می‌توان گفت درصد تغییرات در بودجه ۳ تا ۵ درصد بیشتر نیست. همین میزان هم ابتدا کلیاتش باید در کمیسیون تلفیق تصویب شود و موافقان و مخالفان هم درباره کلیات آن تا ۵ روز دیگر در صحن علنی صحبت می‌کنند و اگر به‌تصویب برسد، مجدد فرآیند کمیسیون‌ها را طی می‌کند و بعد به‌تصویب می‌رسد.

هر برنامه‌ای در کشور باید با ۳ سند قانون بودجه، برنامه و چشم‌انداز همخوان باشد. پزشکیان هم روز تقدیم لایحه بودجه اعلام کردند که هر برنامه‌ای باید در راستای تحقق اهداف برنامه توسعه باشد.

در رابطه با کسری بودجه هدفمندی یارانه‌ها امسال عددی که پیش‌بینی کردند یک مقدار اندکی اضافه شده، اما باتوجه به انحرافی که در مسیر قانون هدفمندی یارانه‌ها ایجاد شد، از مسیر خود دور شد. قرار بود نرخ حامل انرژی در مدت ۵ سال واقعی شود و بعد ۵۰ درصد آن پول را به مردم و ۳۰ درصد را به تولیدکننده بدهند.

 قانون جامع و عالی بود، اما قیمت‌ها واقعی نشدند و ۸۱ میلیون نفر یارانه‌بگیر به هزینه‌های دولت اضافه شدند و میزان صرفه‌جویی که قرار بود در حامل‌های انرژی بیفتد، رخ نداد. تصورم این است که باز هم میزان بودجه هدفمندی یارانه‌ها کفایت نمی‌کند و تغییراتی باید در مجلس روی آن ایجاد شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین