خدا کند نرخ مسکن افزایش نیابد

فرشید پورحاجت ـ دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور

پور حاجت

در مرداد امسال، به‌طورناگهانی نرخ سیمان پاکتی به ۲۰۰هزار تومان رسید.

 کارخانه‌های سیمان اعلام کردند که به‌دلیل قطعی برق، بسیاری از خطوط تولیدشان متوقف شده و بازار مصالح ساختمانی نیز به‌دلیل تقاضای بالا، نرخ سیمان را افزایش داده است.

در همان ایام، خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه در یک هفته اخیر، سیمان در بازار موجود نیست و این کمبود، باعث تعطیلی کارگاه‌های تولید مسکن در کشور شده، اما در حال‌ حاضر، وضعیت بازار سیمان بهبود یافته و سیمان به‌وفور در دسترس است.

قیمت سیمان کاهش یافته و این کاهش ضروری است. نکته‌ای که بسیار مهم است، این است که شرکت‌های بزرگ تولیدکننده سیمان و بورس، که همواره به نبود سازکار مناسب در آنها اشاره کرده‌ایم، به‌صورت هماهنگ و در زمان‌های دلخواه، نرخ سیمان را افزایش می‌دهند.

اگر کمبود سیمان و افزایش نرخ آن رخ می‌دهد، به عملکرد ضعیف شرکت‌های تولیدکننده سیمان در این مقطع برمی‌گردد، زیرا این شرکت‌ها و کارخانه‌های سیمان و فولاد باید نیروگاه‌های برق احداث کنند، اما متاسفانه به این موضوع توجهی نمی‌کنند.

شرکت‌های تولید سیمان در فصل تابستان از کمبود برق و در زمستان از کمبود گاز خبر می‌دهند. در کشور ما ۷۳ کارخانه تولید سیمان وجود دارد و ما در جایگاه دهم تولیدکنندگان سیمان در جهان قرار داریم، بنابراین، نباید با یک نوسان جزئی و قطع برق، به‌طورناگهانی با کمبود سیمان و افزایش ۹۰ درصدی نرخ آن در بازار روبه‌رو شویم.

در حال‌ حاضر، نرخ هر کیسه سیمان در خرده‌فروشی به ۱۳۰هزار تومان رسیده است، در حالی که پیش از افزایش قیمت، کمتر از ۱۰۰هزار تومان بود. با آرام شدن بازار سیمان، قیمت‌ها به سطح قبلی خود بازنگشته‌اند. آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که نرخ مصالح ساختمانی بین ۲ تا ۱۶ درصد افزایش یافته، اما باید گفت رشد هزینه‌های تولید بیشتر از این ارقام است.

نکته مهم این است که به‌نظر می‌رسد، اگر شرایط خاصی پیش نیاید، بازار مسکن در آرامش باقی خواهد ماند و تورم مسکن کاهش خواهد یافت. ثبات نرخ مسکن به‌نفع همه است و امیدواریم که هیچ اتفاق اقتصادی خاصی نیفتد و نرخ مسکن نیز افزایش نیابد. ثبات نرخ مسکن به‌نفع تولیدکنندگان است، زیرا انبوه‌سازان نیز، بخشی از جامعه هستند و بی‌ثباتی نرخ به‌نفع هیچ‌کس نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین