-
اهمیت آمایش سرزمین در رفع مشکلات بخش معدن

اجرای طرح‌های توسعه‌ای به نفع معادن است

بهره‌وری و استفاده بهینه از منابع موجود در کشورها موضوع مهمی است که امروزه در تمام مباحث مدیریتی و برنامه‌ریزی توجه بسیاری به آن شده است. نیروی انسانی، سرمایه و منابع طبیعی همواره سرشاخه‌های اصلی برنامه‌ریزی برای افزایش بهره‌وری هستند و از تمام مهره‌های دیگر برای مصرف بهینه‌ آنها استفاده می‌شود.

برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از منابع طبیعی و ذخایر معدنی، بهره‌وری از نیروی کار در معادن و تخصیص صحیح سرمایه در فعالیت‌های معدنی مباحثی هستند که در زیرمجموعه مدیریت منابع و بهره‌وری بخش معدن قرار می‌گیرند. تمامی مسائل ذکرشده در صورت اجرایی شدن طرح آمایش سرزمین، برای بخش معدن عملی خواهند شد.

وجیه‌الله جعفری، رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به الزامات سند ملی آمایش استان‌ها، اعلام کرد: تولید اطلاعات و برآورد شاخص‌ها، هدایت نقدینگی، تامین امنیت و همچنین تکمیل اکتشافات محدوده‌ها، از الزامات سند آمایش سرزمین به‌شمار می‌رود.

به گزارش ماین‌نیوز، وجیه‌الله جعفری در نشست هماهنگی و الزامات برنامه‌های معدن و صنایع معدنی در سند آمایش استان‌ها که با حضور رئیس‌ موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی برگزار شد، افزود: ایمیدرو در راستای ایفای نقش توسعه‌ای خود در حوزه معدن و صنایع معدنی و طبق سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، در اجرای برنامه‌های این سند مشارکت و همراهی کامل خواهد داشت. وی با بیان اینکه در این سند تهیه بسته سرمایه‌گذاری باید دیده شود، گفت: براساس خروجی این سند، امکان تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری و هدایت سرمایه میسر خواهد شد.

جعفری ادامه داد: درحال‌حاضر برنامه فعال‌سازی طرح‌های صنعتی نیمه‌تمام در ایمیدرو تعریف شده و پایش طرح‌ها در حال انجام است. پیش از این در طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک، تهیه و تحلیل اطلاعات عملیاتی و همچنین با عارضه‌یابی، برنامه‌ریزی شد که در معادن چه اقدامات کلینیکی صورت پذیرد. بخشی از معادن در کشور متروکه و غیرفعال هستند که در طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک شناسایی شدند و این اطلاعات می‌تواند در بانک اطلاعاتی این سند گنجانده شود.

جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات، باید از راهبردهای کلیدی این سند باشد، اظهار کرد: در اجرای این طرح، عارضه‌یابی و اولویت‌بندی طرح‌ها نیز باید انجام شود تا برای مسائل مرتبط با بازار، مواد اولیه، اکتشاف، نقدینگی و... برنامه مدون داشته باشیم. جعفری گفت: طرح‌های صنعتی و معدنی باید اقتصادی تعریف شود و لازم است به‌دنبال احداث پروژه‌هایی برویم که در زنجیره محصولات موثر باشند. وی افزود: به‌طور مثال در شهرستان‌هایی که ۱۰ محدوده پلی‌متال ثبت شده، ظرفیت برای ایجاد زنجیره بعدی آن وجود دارد و بدیهی است باید این‌گونه طرح‌ها را در اولویت قرار داد.

توجه به تامین انرژی معادن

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه مقوله زمان در پیشرفت فیزیکی طرح‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: امکان صدور جواز برای همه سرمایه‌گذاران واجد شرایط در قانون دیده شده اما تحلیل طرح‌ها به‌طور اصولی صورت نمی‌گیرد تا فعالان اقتصادی را در تمام ابعاد توجیه کرد و باید برای این موضوع برنامه داشت. جعفری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ضرورت تامین انرژی موردنیاز حوزه صنعت و معدن با رویکرد توسعه زیرساخت‌ها، اعلام کرد: اکنون تامین انرژی به‌صورت پایدار (گاز، برق و آب)، نیاز صنایع و معادن کشور است.

وی افزود: مشارکت در احداث نیروگاه و انتقال آب از دریا، از خدماتی است که برای بخش تولید صورت می‌گیرد. در این راستا علاوه بر مشارکت معدنی‌ها در پروژه انتقال آب، وزارت نیرو نیز در افزایش ظرفیت برق صنایع تا ۱۵ هزار مگاوات همکاری اثربخشی داشت و این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها در قالب تشکیل کنسرسیوم عملیاتی شد. رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: موارد ذکرشده از نکات قابل‌توجه سند آمایش استان‌ها است که باید مورد توجه قرار بگیرد تا در راستای سیاست‌های وزارتخانه و وزیر صنعت، معدن و تجارت که نگاه ایشان به رونق اشتغالزایی در کشور است، گام برداریم.

فراخوان برای جذب سرمایه‌گذار

امیرعلی طاهرزاده، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران گفت: در ۹ ماه ابتدایی امسال بیش از ۸۰۰ کیلومترمربع نقشه‌های زمین‌شناسی در بخش‌های پلی‌متال و آهن تهیه و برداشت ژئوفیزیکی به روش مغناطیس‌سنجی با بیش از ۲۴ هزار قرائت در حوزه پلی‌متال انجام شده است. به گزارش معدن‌نیوز، طاهرزاده افزود: از ابتدای سال تاکنون ۱۲ پروانه اکتشاف جدید در حوزه‌های آهن، پلی‌متال و غیرفلزی در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، خراسان جنوبی و لرستان توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران دریافت شده است.

وی با اشاره به دریافت گواهی کشف فاز اول معدن مس جانجا در امسال گفت: این معدن با ذخیره ۲۰۲ میلیون تن ماده معدنی طلا و مس یکی از معادن مطرح در کلاس جهانی است که درحال‌حاضر برای جذب سرمایه‌گذار به فراخوان رفته و امیدواریم قبل از پایان سال، برنده مزایده مشخص شود و شروع به کار کند.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با اشاره به میزان تولید مجتمع‌های تابعه ایمپاسکو در ۹ ماه ابتدایی سال گفت: در مدت یاشده بیش از یک میلیون تن ماده معدنی در معادن انگوران، موته، روی ملوند و آنتیموان سفیدابه استخراج و ۲۵۱ کیلوگرم شمش طلا در مجتمع طلای موته استحصال شده است.

وی در ادامه مجتمع‌های راهبری ایمپاسکو را شامل ۷ مجتمع سنگ آهک پیربکران، کک‌سازی زرند، نفلین‌سینیت کلیبر، فسفات اسفوردی، فروکروم سبزوار، سرب نخلک و پتاس خور و بیابانک با تولید بیش از ۸۰۰ هزار تن محصول در ۹ ماه امسال عنوان کرد. طاهرزاده میزان استخراج ماده معدنی در مجتمع‌های تحت پوشش ایمیدرو شامل طلای زرشوران، گل‌گهر یک تا ۵، سنگ‌آهن جلال‌آباد و فلات مرکزی را حدود ۳۲ میلیون تن در مدت مذکور بیان کرد.

سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه

مدیرعامل ایمپاسکو با اشاره به عملکرد طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک‌مقیاس در امسال گفت: از اقدامات مهم انجام شده در طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس در ۹ ماه سال ۱۴۰۰ پایش بیش از ‌هزار و ۷۰۰ محدوده معدنی در ۲۱ استان هدف براساس آمار و اطلاعات اخذشده از وزارت صنعت، معدن و تجارت توسط مشاور طرح است.

وی در ادامه افزود: اقدام کلینیکی طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک‌مقیاس منجر به احیا و توسعه ۳۹۲ معدن در ۹ ماه امسال شده و مطابق با اظهارات کارگروه‌های استانی سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت، معادن موردنظر به چرخه تولید بازگشته‌اند.

طاهرزاده خاطرنشان کرد: افزایش بیش از ۱۸ هزار تنی تولید مواد معدنی مختلف و ظرفیت اشتغال ۳۱۰۴ نفر با احیا و توسعه معادن کوچک مقیاس در ۹ ماه امسال محقق شده است. وی در ادامه با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای متعلق به ایمپاسکو و ایمیدرو گفت: در امسال ۱۷ طرح توسعه‌ای متعلق به ایمیدرو و ۱۴ طرح توسعه‌ای متعلق به ایمپاسکو در حال اجرا است. وی با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای گفت: پیش‌بینی می‌شود در امسال ۷ طرح با برآورد سرمایه‌گذاری ۳۴ میلیون یورو و اشتغال مستقیم ۲۹۴ نفر افتتاح شود.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران سیاست این شرکت را استفاده حداکثری از توان بخش خصوصی اعلام کرد و افزود: در ۹ ماه ابتدایی امسال میزان جذب سرمایه از طریق واگذاری طرح‌ها و مجتمع‌ها حدود ۱۰ هزار میلیار تومان برآورد می‌شود. طاهرزاده در پایان افزود: تلاش داریم در پایان امسال با افزایش جذب سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی در طرح‌ها، بتوانیم در راستای رونق تولید و افزایش اشتغال و محرومیت‌زدایی از مناطق کم‌برخوردار کشور سهمی بیشتر ایفا کنیم.

سخن پایانی

فعالان معدنی بر این باورند که با ایجاد طرح آمایش سرزمین در حوزه معادن، مشکلات بین نهادها و سازمان‌ها نیز کاهش می‌یابد. همچنین رشد بهره‌وری از معادن در پی افزایش شناخت وضعیت بخش معدن و اطلاعات زمین‌شناسی شکل خواهد گرفت؛ بنابراین می‌توان گفت این مسائل زنجیروار به یکدیگر متصل بوده و نقص در هر حلقه، تمامی فعالیت‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین