-

هیجان‌انگیزترین پیشرانه‌ها در آینده نزدیک

شاید با ظهور خودروهای برقی، پایان دوران پیشرانه‌های درون‌سوز نزدیک باشد؛ اما هنوز بسیاری از خودروسازان در حال توسعه موتورهای جدید هستند.

هیجان‌انگیزترین پیشرانه‌ها در آینده نزدیک

به گزارش پدال؛ سلطنت پیشرانه‌های درون‌سوز بر صنعت خودروسازی رو به پایان است و قوانین آلایندگی باعث شده بسیاری از خودروسازان به سرمایه‌گذاری روی پیشرانه‌های درون‌سوز پایان داده و تمرکز خود را به موتورهای الکتریکی معطوف کنند. بااین‌وجود، تعداد انگشت‌شماری از خودروسازان هنوز در حال توسعه پیشرانه‌های درون‌سوز جدیدی هستند. ازاین‌رو قصد داریم در ادامه با هیجان‌انگیزترین پیشرانه‌های درون‌سوزی آشنا شویم که طی چند سال آینده معرفی خواهند شد.

پیشرانه شش زمانه پورشه

این یکی از هیجان‌انگیزترین پیشرانه‌های جدیدی است که طی چند سال آینده معرفی خواهد شد زیرا این پروژه جدید پورشه می‌تواند یکی از امیدوارکننده‌ترین راه‌ها برای افزایش راندمان پیشرانه‌های درون‌سوز باشد.

پورشه اخیراً حق اختراع یک پیشرانه شش زمانه را به ثبت رسانده است. در این موتور، پورشه پس از نخستین انفجار، یک مرحله تراکم و انفجار اضافی را افزوده است. این طراحی شش زمانه، چرخه احتراق تمیزتری را به دنبال دارد و درعین‌حال باعث تولید قدرت بیشتری نسبت به موتورهای چهار زمانه معمولی می‌شود.

موتور V۸ هیبریدی مرسدس AMG

استقبال پایین از C۶۳ جدید با موتور چهار سیلندر مرسدس را مجبور کرده است که همچنان به پیشرانه‌های V۸ پایبند بماند. بدین منظور، مرسدس AMG هم‌اکنون در حال توسعه یک موتور V۸ جدید با میل‌لنگ تخت است که به سیستم هیبریدی هم مجهز خواهد بود.

به گفته مرسدس، این یک موتور V۸ هیبریدی با تکنولوژی بالا خواهد بود که برای مطابقت با استانداردهای آلایندگی سخت‌گیرانه اروپا در نظر گرفته شده است. این موتور که در قیاس با پیشرانه ۴ لیتری V۸ کنونی مرسدس صدای جذاب‌تری دارد، در سال ۲۰۲۶ معرفی خواهد شد. یکی از خودروهایی که به این پیشرانه جدید مجهز می‌شود، کوپه CLE۶۳ است.

موتور ۲ لیتری چهار سیلندر تویوتا

موتور سه سیلندر G۱۶E-GTS تویوتا که در مدل‌های GR یاریس و GR کرولا استفاده می‌شود، بیشترین نسبت قدرت به حجم را در بین همه پیشرانه‌های تاریخ این شرکت ژاپنی دارد ولی تویوتا هم‌اکنون در حال توسعه موتور دیوانه‌وارتری است که نسبت قدرت به حجم بیشتری خواهد داشت. این موتور با حجم ۲ لیتر، در نسخه جاده‌ای حدود ۱۰۰ اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به پیشرانه ۱.۶ لیتری G۱۶E-GTS تولید خواهد کرد. این پیشرانه قبلاً در GR یاریس موتور وسط آزمایشی به نمایش درآمد. به گفته تویوتا، این موتور در کاربردهای مختلفی از خودروهای سنگین گرفته تا مدل‌های اسپرت و مسابقه‌ای مورداستفاده قرار خواهد گرفت و خروجی آن در نسخه مسابقه‌ای می‌تواند به ۶۰۰ اسب بخار برسد. همچنین این موتور جدید می‌تواند به‌صورت طولی یا عرضی نصب شود.

موتور ب‌ام‌و با تکنولوژی پیش احتراق

ب‌ام‌و توسعه پیشرانه درون‌سوز جدیدی را آغاز کرده که از تکنولوژی پیشرانه‌های مسابقه‌ای بهره می‌برد. این موتور جدید باواریایی‌ها از تکنولوژی پیش احتراق برخوردار است که شامل یک محفظه جدا برای ایجاد احتراقی با مخلوط کوچکی از سوخت و هوا می‌شود. سپس این مخلوط که محترق شده، به سیلندر اصلی وارد می‌شود تا بجای شمع، مخلوط سوخت هوای بزرگ‌تر را منفجر کند. این کار باعث احتراق کنترل‌شده‌تر و مؤثرتر مخلوط سوخت و هوا خواهد شد که کاهش مصرف سوخت و آلایندگی را به دنبال دارد.

موتور V۸ لجند فورد

طبق سندی که به‌تازگی افشا شده، فورد قصد دارد اواخر امسال تولید نسل جدید موستانگ شلبی GT۵۰۰ را آغاز کند. در همین سند اشاره شده که برای این خودرو پیشرانه جدیدی با نام لجند در نظر گرفته شده است. فعلاً هیچ اطلاعاتی از این موتور جدید در دست نیست ولی انتظار می‌رود پیشرانه لجند نسخه‌ای ارتقاءیافته از همان موتور ۵.۲ لیتری V۸ سوپرشارژ پردتور باشد که در نسل قبلی شلبی GT۵۰۰ و همین‌طور موستانگ GTD استفاده شده است. فعلاً قدرت GT۵۰۰ جدید هم مشخص نیست ولی برخی گمانه‌زنی‌ها، به قدرتی چهاررقمی اشاره داشته‌اند تا شلبی جدید بتواند به رقیبی برای کوروت ZR۱ تبدیل شود. درهرحال، تا این لحظه فقط میدانیم که موتور لجند قرار است در کارخانه دیربورن فورد تولید شود.

موتور اسکای‌اکتیو Z مزدا

مزدا پیشرانه‌های جدیدی با نام اسکای‌اکتیو Z را در دست توسعه دارد که جایگزین موتورهای اسکای‌اکتیو X خواهد شد. این موتور جدید ابتدا به شکل چهار سیلندر معرفی خواهد شد اما بعداً نسخه شش سیلندر خطی آن‌هم ساخته می‌شود. این موتور با استانداردهای آلایندگی یورو ۷ مطابقت خواهد داشت. پیشرانه اسکای‌اکتیو Z از نسبت هوا به سوخت «لامبادا یک» استفاده می‌کند که شامل ترکیبی کاملاً متعادل در کل محدوده دور موتور خواهد بود و باعث کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شود. این موتور جدید قرار است در سال ۲۰۲۷ عرضه شود و نسل بعدی MX-۵ می‌تواند یکی از خودروهایی باشد که به پیشرانه اسکای‌اکتیو Z مجهز می‌شود.

موتور وانکل مزدا

اسکای‌اکتیو Z تنها موتور جدیدی نیست که مزدا توسعه می‌دهد زیرا این شرکت روی یک موتور وانکل جدید هم کار می‌کند. این یک پیشرانه دو روتوری است که می‌تواند تا ۳۷۰ اسب بخار قدرت داشت باشد. البته متأسفانه این پیشرانه وانکل به چرخ‌ها نیرو نمی‌دهد و نقش یک ژنراتور برای شارژ باتری قوای محرکه الکتریکی را بازی می‌کند. این قوای محرکه می‌تواند در نسخه تولیدی کانسپت آیکونیک SP مورداستفاده قرار گیرد که جانشینی برای RX-۷ افسانه‌ای خواهد بود. این پیشرانه وانکل هم‌اکنون توسط گروه موتورهای روتاری مزدا در دست توسعه است.

نسل ششم موتور بلوک کوچک جنرال موتورز

موتورهای بلوک کوچک جنرال موتورز تا امروز در پنج نسل ساخته شده‌اند و سال گذشته این شرکت اعلام کرد قصد دارد ۸۵۴ میلیون دلار برای تجهیز کارخانه‌های خود هزینه کند تا برای تولید نسل ششم موتورهای بلوک کوچک آماده شوند. این یعنی موتور V۸ بلوک کوچک سنتی جنرال موتورز همچنان تا سال‌های آینده در سینه خودروهای مختلف این شرکت از جمله کوروت قرار خواهد گرفت. فعلاً معلوم نیست که نسل ششم موتور V۸ بلوک کوچک جنرال موتورز چه مشخصات و ویژگی‌هایی خواهد داشت ولی میدانیم تا زمانی که قوانین اجازه دهند، جنرال موتورز به تولید این موتورهای هشت سیلندر ادامه خواهد داد.

موتور اتانول‌سوز استلانتیس

استلانتیس سال گذشته اعلام کرد برای تولید خودروها و پیشرانه‌های جدید در امریکای جنوبی ۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این موتور جدید، دوگانه‌سوز خواهد بود و می‌تواند هم با بنزین و هم اتانول کار کند.

استلانتیس همچنین در حال توسعه یک خودروی هیبریدی با پیشرانه دوگانه‌سوز اتانولی است که راندمان بالاتری نسبت به خودروهای هیبریدی معمولی خواهد داشت. طبق گزارش‌ها، این موتور جدید برای استفاده در بسیاری از خودروهای استلانتیس در دست توسعه است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین