-

استان بوشهر استانی حاصلخیز و صنعتی

استان بوشهر یک استان ساحلی است با بیش از 740 کیلومتر طول در حاشیه ساحل و عرض حدود 100 کیلومتر یک استان طولی در امتداد شمال خلیج‌فارس که شمالی‌ترین شهرستان آن شهرستان دیلم و جنوبی‌ترین آنها شهرستان عسلویه می‌باشد. این استان تقریباً یک جلگه مابین دریا و سلسله ارتفاعات زاگرس است، این جلگه‌ای بودن و عبور آب‌های فصلی در موقع بارندگی که از ارتفاعات جنوبی زاگرس عبور می‌کند همراه خود املاح و خاک را می‌آورد و این جلگه را به جلگه حاصلخیزی کرده است. این خاک کمک می‌کند تا بخش کشاورزی در کنار سایر بخش‌ها حرفی برای گفتن داشته باشد. دکتر احمد محمدزاده، استانداربوشهر درباره استعدادهای این استان زرخیز با ما سخن می‌گوید.

استان بوشهر استانی حاصلخیز و صنعتی

درابتدا از شاخصه‌های مهم استان را برای‌مان بگویید؟

امروز در استان ما حدود 74 درصد گاز کشور تولید می‌شود بزرگترین میدان گازی کشور در استان ما و در پارس‌جنوبی واقع شده است که با قطر مشترک است و خوشبختانه با اقداماتی که دولت‌های مختلف پس از پیروزی انقلاب انجام داده‌اند امروز این میدان با ظرفیت تمام گاز از آن برداشت می‌شود و آخرین فاز میدان که فاز 11 پارس‌جنوبی بود در سفر سوم آیت‌الله رئیسی در مرداد 1342 بخش‌هایی به بهره‌برداری رسید و قرار شد بخش‌های دیگری هم بعداً به بهره‌برداری برسد. بنابراین امروز ما از پارس‌جنوبی با تمام ظرفیت گاز برداشت می‌کنیم. در کنار میدان گازی پارس‌جنوبی که در دریا واقع شده دو میدان گازی دیگر در دریا و در فلات قاره استان بوشهر می‌باشد. در بخش زمینی ما در تولید گاز میدان گازی نار و میدان گازی کنگان را داریم که اینها تولید گاز می‌کنند و در مجموع 74 درصد از گاز کشور در استان بوشهر تولید می‌شود. 12 پالایشگاه بزرگ گازی داریم که این پالایشگاه‌ها همگی در منطقه عمومی عسلویه و کنگان مستقرند. در فازهای مختلف از فاز 1 تا فاز 12 که هر یک از آنها دو فاز بزرگ را شامل می‌شود. یعنی در مجموع 24 فاز که در 12 پالایشگاه ساماندهی شدند. هر یک از این فازها تقریباً با ظرفیت 50 میلیون مترمکعب گاز روزانه پالایش می‌کنند و در زمستان در اوج سرما که بیشترین مصرف گاز در کشور را داریم بعضاً تا روزی حدود 800 میلیون مترمکعب گاز روزانه از پارس جنوبی، نار و کنگان تولید می‌شود و پالایش می‌شود و تقریباً روزی حدود بیش از یک میلیون میعانات گازی به همراه گاز آمده و جداسازی می‌شود و مثل صادرات نفت به فروش می‌رسد. ما پایتخت انرژی ایران هستیم بعد از حوزه گازی اینجا تنها نیروگاه برق اتمی ایران در شهر بوشهر است. نیروگاه اتمی بوشهر با ظرفیت 1000مگاوات تولید برق و دو نیروگاه جدید 1080 مگاواتی جدید هم در حال ساخت است و با بهره‌برداری آنها هم تولید برق از نیروگاه‌های اتمی در استان ما به بیش از 3000مگاوات خواهد رسید. نیروگاه اول که از قبل از انقلاب شروع شده بود و من در آنجا دانش‌آموز بودم و در آنجا تابستان کار می‌کردم. سال‌هاست در حال تولید می‌باشد و دو نیروگاه دیگر هم در دست احداث می‌باشد. نکته‌ای را در پرانتز بگویم به‌نظرم برای نسل جوان ما خیلی مهم است. من در قبل از پیروزی انقلاب دانش‌آموز بودم و تابستان‌ها کار می‌کردیم برای اینکه هزینه‌های تحصیل زمستانمان را تأمین کنیم.

تا قبل از پیروزی انقلاب من در نیروگاه در بوشهر کار کردم. نکته مهم این بود پیمانکار اصلی پروژه شرکت زیمنس آلمان بود که در پروژه حدود 5میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده بود و این پیمانکار کار را بین پیمانکارهای خرد توزیع کرده بود. و آنها هم چندین کار مختلف را به صورت همزمان انجام می‌دادند و زیمنس کار را جمع می‌کرد. پیمانکاران مختلفی از کشورهای مختلف اینجا کار می‌کردند. پیمانکارهای اروپایی مانند پیمانکار آلمانی و فرانسوی‌ها و بعضی از شرکت‌های آمریکایی و از آسیا پیمانکارهای کره‌جنوبی و پاکستانی‌ها. اینها همه شرکت داشتند و اینجا کار می‌کردند. هم کار فنی می‌کردند مهندس داشتند ماشین‌آلات مهندسی داشتند و قطعاتی از کارها بینشان توزیع شده بود. با اینکه نیروگاه متعلق به ایران بود و 5میلیارد دلار پول ما آنجا هزینه می‌شد تنها کشوری که در ساخت نیروگاه اتمی بوشهر در آن زمان هیچ شرکت و مهندس و تجهیزات فنی نداشت ایرانی‌ها بودند. یعنی همه دنیا اینجا کار می‌کردند ولی ایرانی‌ها هیچ نقشی در ساخت نیروگاه اتمی نداشتند اما در سال 1402 به اتفاق آقا ی مهندس اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دوباره به نیروگاه اتمی بوشهر رفتم و این بار برای شروع به کار نیروگاه‌های دوم و سوم که سال‌ها تعطیل بودند و دولت برای شروع به کار آنها تأمین اعتبار کرده بود. وقتی برای بازدید به آنجا رفتیم من تنها گروهی که در آنجا ندیدم خارجی‌ها بودند و همه شرکت‌هایی که در آنجا مشغول کار بودند شرکت‌های ایرانی بودند و این حس خیلی خوبی به همراه داشت که این تحول بزرگی است که به برکت پیروزی انقلاب اسلامی و خودباوری که در جوان‌ها ایجاد شده به وجود آمده و امروز ایرانی‌ها سازنده نیروگاه اتمی هستند

فاز دو و سه چند درصد پیشرفت فیزیکی دارد؟

یکی حدود 15 درصد و دیگری 10 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

زمان‌بندی آنها چگونه است؟

دو تا پروژه حدود 10 میلیارد یورو سرمایه‌گذاری دارد و یک بخش از آنها فاینانس خارجی و بخش دیگر منابع داخلی و از محل فروش نفت می‌باشد. اینها حدود 8 سال پیش شروع کردند و بعد از مدتی به دلیل کمبود منابع تعطیل شدند و دوباره در همین دوره اخیر اعتبار گرفتند و فعال شدند. دوباره شروع به کار کردند و الان جزو پروژه‌های فعال خوب کشور هستند. تقریباً 90 درصد از صادرات نفت ایران در این استان و از طریق جزیره خارک انجام می‌شود. خارک از قدیم مرکز صادرات نفت ایران بوده است. من شاخص‌های اصلی اقتصادی و ظرفیت‌های استان را برای شما بر می‌شمارم. عمدتاً نفتی است که ازمناطق نفت‌خیز جنوب تولید می‌شود و با لوله انتقال می‌یابد به شهرستان گناوه و از آنجا به جزیره خارک پمپاژ می‌شود.

خارک تا بوشهر35 کیلومتر فاصله دارد و خارک یک جزیره مرجانی با مساحت 32 کیلومترمربع می‌باشد که دو اسکله اصلی صادرات نفت ایران یکی اسکله T که به شکل حرف T انگلیسی می‌باشد و یکی اسکله سایلند که اسکله عمیق‌تر و بزرگتری است برای کشتی‌های نفت کش‌های VLCC پیش‌بینی شده چون این نفتکش‌ها ظرفیت‌های متفاوتی دارند و در انواع یک میلیون بشکه‌ای، دو میلیون بشکه‌ای و دو و نیم میلیون بشکه‌ای به این اسکله وارد می‌شوند. کشتی‌های کوچک یک میلیون بشکه ای در کنار اسکله T و کشتی‌های بزرگتر که VLCC یا کشتی‌های بیش از دومیلیون بشکه ای به اسکله سایلند می‌روند. اسکله سایلند داخل آب می‌باشد و با عمق بیشتر که به 30 متر می‌رسد و از ساحل جزیره منفک می‌باشد و فقط با خط لوله وصل می‌شود به ساحل برای اینکه عمق مناسب داشته باشد. پس صادرات نفت ایران عمدتاً از استان بوشهر و جزیره خارک انجام می‌شود.

این جزیره  بله جمعیت بومی و جمعیت غیربومی دارد که شامل کارگران، مهندسین و افراد شرکتی می‌شود که شیفتی کار می‌کنند یعنی 14 روز کار و 14 روز مرخصی دارند. و همیشه بالغ بر 15000 نفر جمعیت متشکل از بومی‌ها و غیربومیان در جزیره خارک ساکن هستند. پس ما مرکز صادرات انرژی ایران هم هستیم. ما در حوزه کشاورزی دو تا مزیت بزرگ کشاورزی کشور در استان ما است. مزیت اول مزیت تولید خرما است. همانطور که عرض کردم خاک خوب ما با عبور رودخانه‌ها از استان ما باعث شده تا ظرفیت بالایی در تولید خرما داشته باشیم. ما الان 6 میلیون اصله نخل در کل استان داریم و سالی 170 هزار تن خرمای کشور در این استان تولید می‌شود. جهت استحضار باید بگویم کلاً سالانه در کشور یک میلیون و 200 هزار تن تولید خرما از 11 استان در کشور داریم که بالغ بر 15 درصد آن در بوشهر تولید می‌شود. اینهم مزیت بعدی ما است. البته در استان کرمانشاه در سر پل ذهاب و قصر شیرین هم ما مقداری بخش خرما و تولید خرما هم داریم. تولید بعدی محصول کشاورزی ما میگو و پرورش میگو است. ما قطب تولید پرورش میگوی کشور هستیم و عمدتاً همه مراکز تحقیقاتی و مطالعاتی پیرامون میگو در استان بوشهر شکل گرفته اند. مرکز تحقیقات میگو و مرکز تحقیقات آبزیان از مراکز تحقیقاتی هستند که در استان بوشهر واقع شده اند. و این استان 7000 هکتار مزرعه پرورش میگو و حدود 20 واحد تولیدی بچه میگو دارد. یعنی بچه میگوها را حچری می‌کنند. سال 1401 که تولید خوبی در این زمینه داشتیم، نزدیک به 38000 تن میگو تولید کردیم و بیش از 50 درصد کل تولید میگوی کشور بود.

ارزآوری این حوزه مشخص است؟

بله حدوداً در استان ما سالیانه 100 تا 150 میلیون دلار ارزآوری میگو است که در حال انجام است. البته باید دانست متأسفانه جایگاه ملی ما در تولید میگو بین‌المللی جایگاه قوی نیست.چرا؟

باید کار بیشتری انجام می‌شده. کشوری مانند چین که امروزه تولیدکننده بزرگ میگو است. یا در آمریکای لاتین کشورهایی هستند که تولید میگوی بسیار زیادی دارند. کل میگوی تولیدی کشور ما در سال 5000 تن می‌باشد و در کل دنیا تولید میگو به میزان 5 میلیون تن در سال انجام می‌شود و یک درصد این میزان متعلق به کشور ما و نیم درصد در استان بوشهر تولید می‌گردد.

نکته دیگری که می‌خواهم در مورد مزیت‌های استان بوشهر عرض کنم ظرفیت تجارتی و بازرگانی این استان می‌باشد. بوشهری‌ها از قدیم تاجر و بازرگان بوده اند. خانه‌های باقی مانده از محله قدیمی بوشهر که به چهار محل مشهور است و بوشهری‌های 100 سال پیش در اینجا ساکن بودند، بعضاً به عنوان محله تاریخی این شهر و یا برای استفاده‌های بومگردی، رستورانی و هتلی در حال مرمت و بازسازی هستند. این خانه‌ها تا 1000 متر زیربنا دارند. شما تصور کنید کسانی که در 80 سال قبل خانه‌های 1000 متری و 1500متری داشتند یا خانه‌هایی که در دوطبقه 1500متر زیربنا داشته. قاعدتاً اینها انسان‌های متمولی بودند چرا که بوشهر مرکز تجارت و بازرگانی بوده و گروه‌های مختلفی از نقاط مختلف برای تجارت به این شهر سفر می‌کرده اند. و ما در بوشهر محله کازرونی‌ها و بهبهانی‌ها داریم. که برای تجارت و بازرگانی به بوشهر آمده بودند. در انتهای دوره قاجار 14 کنسولگری خارجی در بوشهر وجود داشته است. که هنوز کنسولگری روسیه در کنار ساختمان استانداری که مالکیت زمین و ساختمان آن متعلق به روسیه بوده و نگهبان دارد که از آن نگهداری می‌کند تا در آینده در مورد آن تصمیم گیری کنند. در این استان تجارت و بازارگانی رونق زیادی دارد. 16 بندر داریم که با 5 کشور جنوبی خلیج‌فارس مراودات تجاری داریم توسط مردم. از قدیم با کویت و بحرین تجارت می‌کردیم. بحرین که جزو ایران بود عده‌ای از بحرینی‌ها در بوشهر سکونت داشتند و بالعکس. ما فامیل‌های بحرینی در بوشهر داریم الی ماشاءالله که در زمانی که شاه، بحرین را واگذار کرد، بحرینی‌هایی در بوشهر ماندند و بوشهری‌هایی هم آنجا ماندند. با قطر هم ارتباط تجاری داریم. بندر دیر ما در جنوب استان پشتیبان تجاری قطر است. در دوره ای که قطر در محاصره اقتصادی بود توسط عربستان ما از طریق بندر دیر قطر را پشتیبانی می‌کردیم. در حال حاضر روزانه 8 تا 10 کشتی متوسط موسوم به لندی کرافت مسیر 8 ساعته از دیر به قطر را رفته و عمدتاً میوه و تره‌بار را توسط تریلی و کانکس‌های سرخانه دار حمل می‌کنند و پس از تخلیه این تریلی‌ها و کانکس‌ها سوار لندی کرافت می‌شوند و روز بعد در دیر پیاده می‌شوند. در حال حاضر این ارتباط تجاری میان ما و قطر به صورت کامل برقرار است. با امارات و دبی هم مراودات تجاری داریم. ما بیش از 2200 لنج در استان بوشهر داریم که متعلق به مردم است. که حمل و نقل کالا را بر عهده دارند. کالاهایی که با لنج به بوشهر وارد می‌شوند در 7000 مغازه استان به فروش می‌رسند. پیشنهاد می‌کنم از گناوه به‌عنوان یکی از بازارهای بزرگ این استان بازدید کنید که بسیار معروف است. و در دلوار هم می‌توانید از خانه رئیس علی دلواری هم بازدید کنید. برادران ما همه در بازرگانی و تجارت فعال هستند و در حال کار هستند اگر به بندر بوشهر بروید دو شرکت کردی که متعلق به کرد‌های ایرانی منطقه سنندج و کرمانشاه می‌باشد که نفت کوره را از اربیل عراق با تانکرهای نفت کش به مرز باشماق آورده و از آنجا به بوشهر ترانزیت می‌شود و از بوشهر برای خارج از کشور بارگیری و صادر می‌شود.در حال حاضر در پارکینگ بوشهر حداقل 800 تانکر نفت‌کش در انتظار تخلیه بار هستند. بنادر ما بسیار شلوغ و فعال می‌باشند. در سال 1400 درآمد عوارض گمرکی ما از محل صادرات و واردات حدود 1700 میلیارد تومان بوده که در سال 1401 این عدد به 7000 میلیارد تومان و در سال 1402 به رقمی معادل 16000میلیارد تومان رسیده است. با این روند حجم کالایی که وارد و صادر می‌شود پیش بینی می‌کنم این رقم در سال 1403 به 20 هزار میلیارد تومان نزدیک شود. این منابع درآمدی خوبی برای کشور است و به اقتصاد ملی کمک می‌کند. می‌دانید که دولت از نفت کش‌هایی که وارد می‌شوند، 420 دلار حق ترانزیت دریافت می‌کند که همه اینها به خزانه ملی کشور واریز شده و به رونق کشور کمک می‌کند. به دلیل رونق تجارت و بازرگانی در این استان، گردشگری نیز رونق دارد و این نکته مثبتی می‌باشد. در نیمه دوم سال که هوای بوشهر خنک می‌شود به دلیل وجود مردم مهمان نواز و ساحل و بازار خوبی که داریم گردشگرانی از سراسر کشور برای تفریح و خرید به شهرهای ساحلی این استان سفر می‌کنند. که شامل کسانی می‌شود که امکان سفر به آنتالیا و تفلیس و دبی و کیش و قشم را ندارند. این افراد با خودروی شخصی و امکانات لازم به این استان سفر می‌کنند و در امنیت کامل به تفریح و خرید می‌پردازند. اختلاف قیمت کالاهایی که در استان بوشهر خریداری می‌کنند با شهرهای دیگر به گونه ایست که علاوه بر اینکه هزینه سفرشان جبران می‌شود گاهی حتی سود هم می‌کنند.

ضمن اینکه از شما بسیار تشکر می‌کنیم که فی البداهه و سلیس گزارشاتی از عملکرد دولت سیزدهم و دولت جدید ارائه نمودید و این نشان از مدیریت خوب حضرتعالی در این حوزه دارد. در تمام حوزه‌های مدیریتی که به صورت مویرگی است و مهمترینش هم سکان داری شما در استانداری است کتابچه و منشوری هم در اختیار ما قرار داده اید که مطالبی را از آن استخراج خواهیم کرد و زیاد شما را خسته نمی کنیم. به صورت کلی برای آینده در دولت چهاردهم چه برنامه‌هایی را ارائه می‌کنید که بتواند نظر دولتمردان و مردم را به خود جلب نماید.

دولت چهاردهم هم در ادامه دولت‌های قبل است و علی الحصول همان راهی که برنامه ریزی شده در دولت قبلی را ادامه خواهد داد و به بهبود معیشت و اشتغال و اقتصاد کمک می‌کند. ذکر این نکته ضروری است که ما از شاخص‌های اصلی اقتصاد که نرخ تورم و اشتغال می‌باشد، در استان بوشهر بعد از استان تهران کمترین نرخ تورم را داریم. البته تورم در حوزه خوراکی‌ها و سفره مردم که در زندگی مردم نقش دارد. چرا در تهران نرخ تورم پایین است؟ چون تهران از طریق بازارهای شهرداری و جاهای دیگر حمایت می‌شود و دلیل نرخ تورم حداقلی در استان بوشهر واردات کالاهاست. چون ما وارد کننده کالا هستیم و تجارت می‌کنیم، تعاونی مرزنشینان بزرگی داریم که تقریباً 40 درصد جمعیت استان معادل 574هزار نفر از یک میلیون و سیصد هزار نفر را تحت پوشش دارد. تعاونی مرزنشینان مجوز دارد که می‌تواند بدون عوارض گمرکی کالا وارد کند. مانند برنج و روغن و شکر و چای که تنظیم بازار می‌کند. و این اقلام را بدون عوارض گمرکی و سود بالاسری با قیمت وارد شده و مناسب به اعضای تحت پوشش خود واگذار می‌کند. این امر باعث شده تورم در این استان در طول سالیان گذشته زیر 40 درصد باشد. ما نرخ بیکاری را به شدت کاهش داده و به زیر 6 درصد رسانده ایم در حالی که 6/9 درصد بوده است. حدود 74000 شغل در این سه سال ایجاد کردیم که باعث شده نرخ بیکاری ما به زیر 6 درصد برسد. در رابطه با دولت چهاردهم با رأی مردم و تأیید نظام رئیس جمهور منتخب مستقر شده و دولت چهاردهم شکل گرفته و الان در مرحله انتخاب استانداران برای خدمت به مردم هستند. همانطور که رهبر فرمودند موفقیت دولت موفقیت کل نظام است. لذا به نظر من همه باید کمک کنند که این دولت موفق شود و وضعیت معیشت مردم که جزو اولویت‌های اول این دولت است سامان بگیرد.

در حال حاضر بیمارستان‌هایی در بوشهر داریم که در حال ساخت باشند؟

سه بیمارستان داریم که از قبل شروع شده بودند تا 20 درصد و به ما تحویل داده شده اند و اکنون بالای 55 درصد پیشرفت فیزیکی دارند. و دو بیمارستان جدید شروع کردیم.

چند تخت اضافه می‌کنند؟

این سه بیمارستان در مجموع 400 تخت هستند. دو بیمارستان هم مصوبه دولت سیزدهم بودهکی در کنگان 200 تخت و در عسلویه 110 تخت که در مجموع 310 تخت می‌باشند. این 310 تخت بعلاوه 450 تختی که از قبل شروع شده و در حال تکمیل است می‌شود 800 تخت در بخش دولتی و در بخش خصوصی هم داریم. ما بخش خصوصی را حمایت کردیم تا بیمارستان تأسیس کنند و در این زمینه فعال شده‌اند. ما با جدیت از بخش خصوصی در ساخت مراکز درمانی و بیمارستانی حمایت نموده‌ایم و تنها راه درمان ما در کشور بخش خصوصی است. ما با مدیریت دولتی نمی‌توانیم بیمارستان‌ها را به درستی اداره کنیم. باید بخش خصوصی را حمایت کنیم تا بیمارستان بزند و دولت از آنها خدمات بخرد.

بخش خصوصی چند تخت در حال ساخت دارد؟

الان حدوداً 300 تخت توسط بخش خصوصی در قالب 4 بیمارستان در حال ساخت است.

در کدام شهرها؟

عمدتاً در شهر بوشهر و در مرکز استان است. بیمارستان‌های دکتر یزدان پناه، دکتر فرزانه و رضایی در حال ساخت هستند و من مرتب اینها را پیگیری می‌کنم و جلسات و نشست‌هایی برگزار می‌کنیم تا مشکلات آنها را رفع کنیم تا بتوانند کار کنند. هنر دستگاه‌های دولتی اینست که متأسفانه کالاها را با آیین نامه‌های مختلف و پیچیده گیر می‌اندازند. وقتی فردی وارد قوانین و مقررات دستگاه‌های دولتی می‌شود انگار وارد میدان مین شده است. من چون رزمنده دفاع مقدس هستم میدان مین را درک می‌کنم. شما وقتی وارد دست و پای یک دستگاه دولتی با قوانین تودرتو و پیچیده می‌شوید، مثل اینست که به میدان مین وارد شدید. باید هنرمند باشید که از این میدان مین خارج شوید. لذا ما به بخش خصوصی کمک کردیم. ذکر این جمله ضروری است. من چون در دفاع مقدس بودم و نقش سربازان جنگ نظامی در دفاع از کشور دیدم از روز اول گفتم ما برای دو گروه فرش قرمز پهن می‌کنیم. گروه اول سربازان جنگ نظامی که در طول 8 سال دفاع مقدس در مقابل دشمن سینه سپر کردند. و امروز پیشکسوت جهاد و شهادتند و مورد عزت و احترام هستند. از روی فرش قرمز باید عبور کنند. و گروه دوم سربازان جنگ اقتصادی که سرمایه‌گذاران، کارآفرینان، کارخانه دارها هستند. من کارخانه‌ها را تشبیه به گروهان عملیات جنگ اقتصادی کردم. کارخانه مانند گروهان و گردان است. پالایشگاه‌های ما مانند تیپ هستند. 2000 نیرو دارد و یک تیپ رزمی است. منتهی در اقتصاد می‌جنگد.

چه تیتر خوبی به ما دادید.

هزاران بار گفتم ما برای این دو گروه فرش قرمز پهن کردیم و برای کس دیگری اینکار را انجام نمی‌دهیم.

این بیمارستان‌های بخش خصوصی که 300 تخت هستند چند درصد پیشرفت فیزیکی دارند؟

بیمارستان دکتر رضایی که زودتر شروع شده حدود 30 درصدو بیمارستان‌های دکتر یزدان‌پناه و فرزانه به ترتیب حدود 20 درصد و 15 درصد پیشرفت کار دارند. اینها بیمارستان‌ها هستند و در رابطه با راه‌اندازی کلینیک‌ها و بی کلینیک‌ها یا حوزه امکانات تجهیزات پزشکی که می‌توانند برای تجهیز و راه‌اندازی دستگاه‌هایی مانند ام‌آر‌آی و دستگاه‌های رادیولوژی و فعال کردن آنها اقدام کنند و در حوزه آزمایشگاه‌ها حمایت‌های لازم را انجام دادیم تا بتوانند این خدمات را ارائه نمایند. تا این لحظه که با شما صحبت می‌کنم در استان بوشهر دستگاه رادیوتراپی وجود ندارد. یعنی بیمارانی که نیاز به رادیوتراپی دارند باید به شیراز بروند. من پیگیری کردم و متوجه شدم که بخش خصوصی متقاضی راه‌اندازی یک دستگاه رادیوتراپی موجود در دانگاه علوم پزشکی می‌باشد و همه با این کار مخالفت کرده بودند. ولی با پیگیری‌های انجام شده قرارداد بسته شد که این دستگاه در اختیار ایشان قرار بگیرد و با تعرفه‌ای دولتی به مردم خدمات ارائه نماید. در حال حاضر این دستگاه در حال نصب است و سه ماه آینده آماده ارائه خدمات به بیماران خواهد بود.

ان‌شاءالله باقیات صالحات برای شما باشد. بخش آخر گفت‌وگو و مصاحبه ما از لحاظ معنوی بسیار سرتر از تمام حوزه‌هایی که حضرتعالی زحمت کشیده‌اید. من سوالی را پرسیدم که لابلای صحبت در مورد عملکرد خوب شما گم شد و آن هم مسئله اختصاص زمین به ایثارگران بود.

یکی از اقدامات دولت آقای رئیسی در استان ما و همه کشور، نهضت ملی مسکن بود. ما زمین زیاد داریم ولی این زمین‌ها به شهرها الحاق نشده بودند. در دولت سیزدهم بیش از 2000 هکتار زمین به شهرهای استان الحاق کردیم که 50 هزار قطعه زمین 200 متری می‌شوند. متقاضیان ما احتمالاً تا 4 سال آینده هم به این میزان نمی‌رسد ولی ما این را پیش‌بینی کردیم. تمام اقدامات اداری برای الحاق اینها به شهرها انجام شده است. کار دیگری که در این حوزه انجام شده اینست که خیابان کشی‌ها و معابر این زمین‌ها در حال اجرا است. بعد از 20 سال که به مردم زمین داده نشده بود. به یک سرمایه‌گذار 50 هکتار زمین دادند تا پرورش میگو انجام دهد که خیلی کار شایسته‌ای است. این 50 هکتار همان زمینی است که در شلمچه ، غرب کارون، کرمانشاه، سرپل ذهاب و گیلان غرب بر سر آن می‌جنگیدیم و برای آن شهید دادیم. بهترین جوان‌های کشور خون دادند تا این زمین حفظ شود. درست است که دادن این زمین برای سرمایه‌گذاری در پرورش میگو کار بسیار خوبی است اما ما 200 زمین را حتی یکبار در عمر یک جوان به او نمی‌دهیم. تا برای خود خانه‌ای بسازد. تا در آینده برای فرزندانش هم خانه و سرپناه بسازد. 25 سال بود که نه فقط برای خانواده‌های شهید بلکه به هیچ کس زمینی داده نشده بود. اما امروز حدود 16000 قطعه زمین یا برای ساخت خانه‌های گروهی و مجتمع‌های مسکونی و یا به صورت انفرادی به مردم واگذار شده است. ما در استان بوشهر فقط در جوانی جمعیت برای کسانی که فرزند سوم و چهارم دارند تاکنون 2300 قطعه زمین واگذار نموده‌ایم.

پس در این زمینه پیشرو هستید.

در شهر بوشهر همین زمین‌هایی که به مردم داده شده به خانواده‌های شهدا هم واگذار شده است. همسر شهید که بعد از شهادت شوهرش بار سختی‌ها و مشکلات زندگی را بر دوش کشیده و باید بچه‌ها را سرپرستی می‌کرد.

پس شما سه فرش قرمز پهن می‌کنید برای خانواده‌های شهدا هم پهن کردید

اینها که نور چشم ما هستند. و در همان گروه اول هستند.

1200 قطعه زمین را برای خانواده‌های شهدا تقسیم کردید.

بله 1200 قطعه زمین در قطعات 200 متری به خانواده‌های شهدا، همسران و فرزندان شهدا واگذار شده است. حجم واگذاری‌ها تقریباً سبک شده ولی اگر هنوز هم متقاضی باشد می‌توانیم به آنها زمین واگذار کنیم. ما زمین را در چند الگو تقسیم‌بندی کردیم. زمین‌های مناسب کمیته امدادی‌ها و بهزیستی‌ است.

اینها در شهرهای جدید است؟

در شهرها و شهرک‌های جدید هستند که الحاق کردیم. امروز هیچ کمیته امدادی نیست که زمین بخواهد و به او تعلق بگیرد و زمین نداده باشند. هیچ بهزیستی هم نیست که زمین بخواهد و نداده باشند. یا زمین داده شده یا در مرحله واگذاری است. اولویت گذاشتم و گفتم اقشار آسیب پذیر، مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در اولویت واگذاری هستند. در دیدارهای مردمی گفتم این دو گروه را بیاورید. من اینجا نمی‌نشینم که مشکل انسان‌های ثروتمند را حل کنم. بلکه من اینجا نشستم تا مشکل فقرا را حل کنم. زمان دیدارهای مردمی ما در عصر سه‌شنبه است و این هفته مراسم کلنگ زنی داشتیم و نتوانستیم دیدار مردمی داشته باشیم. امروز صبح که پنجشنبه بوده از ساعت 8 تا 10 و نیم را به این دیدارها اختصاص دادم که بیشترین تعداد از اقشار فقیر و آسیب‌پذیر هستند. در دیدارها افراد فقیر را می‌بینیم. در واگذاری زمین‌ها این افراد را در اولویت قرار می‌دهیم. به خانواده‌های ایثارگران توجه ویژه ای داریم چون برای ما جنگیدندو خون پدرانشان را دادند. لذا ما در این زمینه وضعیت خوبی داریم و دولت جدیدی می‌تواند به هر میزان که نیاز باشد برای افراد واجد شرایط که بند جیم سبز دارند، زمین واگذار کند. در شهرهای کوچک زیر 25 هزار نفر 350 میلیون وام قرض‌الحسنه 5درصد اعطا می‌شود که بنیاد مسکن متولی آن است و ما 11 هزار سهمیه در این سه سال گرفیتم و همه این سهمیه‌ها یا دریافت شده و ساختند و یا در حال گرفتن و ساخت هستند. در شهرهای بزرگ مانند بوشهرو برازجان مبلغ وام 550 میلیون تومان با نرخ 3درصد می‌باشد. کسانی که وام 350 میلیون تومانی می‌گیرند که عمدتاً مددجویان و روستایی‌ها هستند 150 میلیون تومان دستگاه‌ها به آنها کمک بلاعوض می‌کنند. سیمان و میلگرد می‌دهند و کمک بلاعوض می‌دهند که جمعا با 500 میلیون این ساختمان را به مرحله‌ای از ساخت می‌رساند و به تدریج کامل می‌کند.

دیدگاه حضرتعالی ستودنی و قابل ستایش است. که اینقدر عمیق و دقیق به حوزه مستضعفین نگاه می‌کنید و با این نگاه تا الان خداروشکر اقدامات بسیار خوبی در حوزه زمین و مسکن شکل گرفته در استان. من تشکرات مردمی را هم از شما دیدم.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین