-
توسعه زیرساخت‌های شهری با تکیه بر درآمدهای مالیاتی محقق شد

بازتوزیع ثروت با مالیات ستانی عادلانه

شهناز صفایی: توسعه زیرساخت‌های شهری به پشتوانه درآمدهای مالیاتی، سهم شهرداری در کنار ایجاد بیمارستان‌های تخصصی در مناطق مختلف ایران با حمایت از درآمدهای مالیاتی نشان‌دهنده تمرکز دولت سیزدهم در به‌کارگیری درآمدهای مالیاتی پرداختی توسط مردم برای خود مردم در جهت ارتقای سلامت عمومی و ارتقای خدمات درمانی در سراسر کشور است. این رویکرد مهم و راهبردی، مسیری است که باید از سال‌ها پیش طی می‌شد ولی درحال‌حاضر در دولت سیزدهم به ثمر نشسته است و رویکردی متعالی در تعامل بین شهروندان و حاکمیت در مسئله پرداخت مالیات و مصرف مالیات برای خود مردم است.

بازتوزیع ثروت با مالیات ستانی عادلانه

تاکید دولت بر توسعه زیرساخت‌های شهری

درآمدهای مالیاتی منبع حیاتی تامین مالی برای مخارج دولت است که امکان ارائه خدمات و زیرساخت‌های اساسی را برای حمایت از رفاه و توسعه جامعه فراهم می‌کند. در دولت شهید رئیسی نیز درآمدهای مالیاتی به سمت هزینه‌های راهبردی و رفع نیازهای واقعی مردم به ویژه با تمرکز بر ارتقای سطح رفاه کنونی جامعه و بهبود معیشت آنها هدایت شد. یکی از زمینه‌های قابل توجهی که درآمدهای مالیاتی در آن تخصیص یافته، توسعه خدمات بهداشتی و درمانی است که در نتیجه آن چهار بیمارستان تخصصی در اقصی نقاط ایران از جنوب تا شرق و غرب کشور راه‌اندازی شده است. این بیمارستان‌ها یک نتیجه ملموس و تاثیرگذار از هدایت مصارف مالیاتی مبتنی بر افزایش رفاه مردم و قدم گذاشتن در مسیر مهم خرج مالیات برای خود مردم است که رویکردی بسیار مهم و راهبردی در جهت اعطای سریع و آسان و مطمئن مالیات به دولت است.

در سال‌های اخیر، درآمدهای مالیاتی با تمرکز ویژه بر هزینه‌های راهبردی که مستقیماً به نفع مردم بوده و به رفاه کلی جامعه کمک می‌کند، تخصیص یافته است. یکی از زمینه‌های کلیدی که درآمدهای مالیاتی در آن هدایت شده است، توسعه خدمات بهداشتی بوده است که نشان دهنده تعهد دولت به تقویت زیرساخت‌ها و خدمات بهداشتی در سراسر کشور است. دولت با استفاده از درآمدهای مالیاتی برای ایجاد بیمارستان‌های تخصصی، تعهد خود را به ارتقای سلامت و رفاه عمومی به عنوان اولویت اصلی نشان داده است.

تاکید دولت بر توسعه زیرساخت‌های شهری، با حمایت درآمدهای مالیاتی، نقش مهمی در تقویت زیرساخت‌های شهری و بهبود خدمات عمومی دارد. تخصیص عوارض و درآمدهای مالیاتی به شهرداری ها، پیشرفت‌های قابل توجهی را در زیرساخت‌های شهری، از جمله دسترسی به تجهیزات ضروری و گسترش خدمات حمل‌ونقل درون شهری مانند خرید اتوبوس‌های نو را امکان‌پذیر کرده است. این سرمایه‌گذاری استراتژیک در توسعه زیرساختی نه تنها کیفیت زندگی شهروندان را افزایش می‌دهد، بلکه به رشد و توسعه شهری نیز کمک می‌کند.

افتتاح 4 بیمارستان تخصصی در مناطق مختلف ایران نشان از استفاده موثر از درآمدهای مالیاتی در بخش بهداشت و درمان و در جهت افزایش رفاه حال مردم دارد. این بیمارستان‌ها نیازهای خاص مراقبت‌های بهداشتی را برآورده می‌کنند و خدمات تخصصی را برای رسیدگی به شرایط و نیازهای مختلف پزشکی به خصوص برای کودکان و زنان ارائه می‌دهند.

۱. بیمارستان تخصصی مادر و کودک جنوب شرق ایران:

این بیمارستان به عنوان یک مرکز بهداشتی اختصاصی برای زنان و کودکان در منطقه جنوب شرق ایران خدمت می‌کند. خدمات و درمان‌های تخصصی ارائه شده در بیمارستان با هدف ارتقای سلامت مادر، اطمینان از زایمان ایمن و افزایش نتایج مراقبت‌های بهداشتی کودک است.

۲. بزرگ‌ترین بیمارستان تخصصی کودکان غرب کشور:

راه‌اندازی بزرگ‌ترین بیمارستان تخصصی کودکان در منطقه غرب ایران، نقطه عطف قابل توجهی در مراقبت‌های بهداشتی کودکان در این منطقه است. این بیمارستان مجهز به تجهیزات روز و پیشرفته تخصصی و همچنین مراکز مرتبط با مراقبت‌های پزشکی پیشرفته و درمان‌های تخصصی برای کودکان است که به طیف گسترده‌ای از مسائل بهداشتی کودکان رسیدگی می‌کند. خدمات این بیمارستان نیز به بهبود نتایج سلامت کودکان و حمایت از رفاه خانواده‌ها در منطقه کمک می‌کند.

۳. افتتاح بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری در شرق کشور:

افتتاح بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری در منطقه شرق ایران نیز از دیگر هزینه‌کردهای مهم مالیاتی در بخش و سهم مربوط به بهداشت کشور است. این مرکز تخصصی طیف وسیعی از درمان‌ها و خدمات ناباروری پیشرفته را به زوج‌هایی که با مشکلات ناباروری مواجه هستند ارائه می‌دهد و برای افرادی که به دنبال شروع زندگی یا گسترش جمعیت خانواده خود هستند، حمایت ویژه‌ای را در اختیارشان قرار می‌دهد. خدمات این مرکز نقش مهمی در رسیدگی به تقاضای فزاینده برای درمان‌های ناباروری در این منطقه ایفا می‌کند.

۴. بیمارستان فوق تخصصی کودکان بندرعباس:

راه‌اندازی بیمارستان فوق تخصصی کودکان در بندرعباس، خدمات مراقبت‌های بهداشتی کودکان را در این منطقه ارتقا می‌دهد. این بیمارستان مراقبت‌های پزشکی و درمان‌های تخصصی را برای کودکان با شرایط پیچیده بهداشتی ارائه می‌کند و اطمینان می‌دهد که بیماران جوان مراقبت‌های تخصصی مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند.

افتتاح این چهار بیمارستان تخصصی در مناطق مختلف ایران نمونه‌ای از تأثیر مثبت طرح‌های مراقبت‌های بهداشتی با پشتوانه درآمدهای مالیاتی بوده است که به طور مستقیم از مالیات در جهت بهبود سلامت و افزاش رفاه عمومی مردم هزینه خواهد شد. دولت شهید رئیسی با سرمایه‌گذاری درآمدهای مالیاتی در زیرساخت‌های مراقبت‌های بهداشتی و خدمات تخصصی، دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت را برای جمعیت‌های مختلف و به خصوص محروم جامعه افزایش داده، به نیازهای مراقبت‌های بهداشتی قشرهای خاص نظیر کودکان و مادران رسیدگی کرده و نتایج سلامت افراد و خانواده‌ها را در سراسر کشور بهبود بخشیده است. این بیمارستان‌ها به‌عنوان ستون‌های اساسی سیستم مراقبت‌های بهداشتی عمل می‌کنند و خدمات پزشکی حیاتی را ارائه می‌کنند.

کاهش تمرکز بر درآمدهای نفتی

امیرحسین اقبالی، کارشناس اقتصاد در گفت‌وگو با صمت با اشاره به کاهش تمرکز بر درآمدهای نفتی و تکیه به درآمدهای مالیاتی در امور زیربنایی گفت: مالیات یک ابزار مهم در دست دولت است تا از آن در راستای بازتوزیع ثروت در کشور و ایجاد عدالت اجتماعی بهره ببرد. به زعم بسیاری، از آنجا که ما به نفت و گاز و درآمدهای این حوزه دسترسی داریم تا الان دولت‌ها به عنوان یک امر تزیینی به مالیات نگاه کرده‌اند. دولت سیزدهم به ریاست شهید رئیسی مالیات ستانی حقه از همگان را در راستای برداشتن تمرکز از درآمدهای نفتی در زمینه اداره کشور در دستور کار قرار داد. در این راستا، اصلاح نظام مالیاتی کشور را شاهد بودیم. به این ترتیب، افزایش درآمدهای مالیاتی دولت رقم خورد. درآمدهای حاصل از مالیات‌ستانی عادلانه و اطلاعات‌محور در راستای افزایش سطح خدمات عمومی به کار گرفته شد. بهداشت و درمان یکی از بخش‌هایی است که درآمدهای مالیاتی را به خود جلب کرده است. وی ادامه داد: دولت سیزدهم به راه‌اندازی ۴ بیمارستان تخصصی کودکان در کشور مبادرت کرد، تکمیل پروژه‌های ناتمام حوزه بهداشت را در دستور کار قرار داد، ۲۲ پروژه مهم حوزه بهداشت و درمان در خراسان رضوی به ارزش سه هزار میلیارد تومان نیز به پشتوانه درآمدهای مالیاتی در دولت سیزدهم آماده بهره¬برداری است. این کارشناس اقتصادی با اشاره به رویکرد مهم دولت سیزدهم در هزینه‌کردهای مالیاتی برای توسعه اقتصادی، زیرساختی و رفاهی کشور اظهار کرد: این رویکرد مهم هزینه‌کردهای مالیاتی برای توسعه اقتصادی، زیرساختی و رفاهی کشور در دولت سیزدهم، نشان دهنده سرمایه‌گذاری قابل توجه مبتنی بر درآمدهای مالیاتی در زیرساخت‌های مراقبت‌های بهداشتی، ارائه مراقبت‌ها و خدمات تخصصی برای رفع نیازهای متنوع مراقبت‌های بهداشتی جامعه است. دولت با استفاده از درآمدهای مالیاتی برای ابتکارات استراتژیک مراقبت‌های بهداشتی، تأثیر عمیقی بر سلامت عمومی، بهبود دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت و کمک به رفاه افراد و خانواده‌ها در سراسر کشور گذاشته است. وی در پایان افزود: دولت سیزدهم تلاش همگانی کرده تا درآمدهای مالیاتی را به صورت معقول و موثر در جهت رفع نیازهای واقعی مردم و بهبود رفاه کلی جامعه هزینه کند. یکی از زمینه‌های کلیدی که درآمدهای مالیاتی به سمت آن هدایت شده است، توسعه خدمات بهداشتی در کشور است. در ۹۰ روز گذشته چهار بیمارستان تخصصی با پشتیبانی مستقیم درآمدهای مالیاتی در نقاط مختلف ایران افتتاح شده است.

صرف مالیات در «افزایش رفاه و توسعه زیرساخت‌ها»

 

وحید احمدی، نماینده مردم کنگاور در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با صمت درباره سیاست‌های مالیات‌ستانی عادلانه و استفاده از آن در راستای ایجاد عدالت اجتماعی و بازتوزیع ثروت در کشور تصریح کرد: مالیات در تمامی کشورها یک منبع پایدار درآمد است و دولت‌ها برای اداره کشور و ارائه خدمات به مردم به آن تکیه دارند.  احمدی در گفت‌وگو با  ضمن بیان این مطلب افزود: بسیاری از کشورها منبع درآمدی به جز مالیات ندارند و از همین محل امور کشور را پیش می‌برند. همین موضوع نشان می‌دهد که مالیات ستانی عادلانه، حقه و مبتنی بر اطلاعات چقدر اهمیت دارد.

عضو مجلس دوازدهم شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته سیستم مالیاتی به گونه‌ای تعریف شده است که هیچ کس نمی‌تواند گریز و فراری از آن داشته باشد. همگان موظفند در مقابل امکاناتی که در کشور از آن استفاده می‌کنند و درآمدی که دارند، به پرداخت مالیات بپردازند. احمدی گفت: قطعاً اقدام دولت سیزدهم در زمینه اصلاح ساختار نظام مالیاتی کشور و دریافت مالیات حقه و عادلانه از همگان کار باارزشی است. اما نباید تصور کنیم که کار تمام شده و به طور کامل سیستم مالیاتی کشور اصلاح شده است. وی ادامه داد: برخی مشاغل هنوز آن طور که شایسته است، مالیات نمی‌پردازند. راه گریز مالیاتی هنوز هم برای برخی وجود دارد. باید به رفع این مشکلات بپردازیم و همگان متناسب با درآمدشان مالیات بپردازند.  عضو مجلس دوازدهم شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در برخی موارد می‌بینیم که بعضی مشاغل در مقابل خدمات و کالایی که ارائه می‌دهند، سعی می‌کنند به طرقی مانند کارت به کارت و وجه نقد مبلغ را دریافت کنند، این‌ها نمونه‌هایی از فرار مالیاتی است که باید رفع شود. احمدی گفت: برخی مودیان به انحای مختلف از معافیت مالیاتی استفاده می‌کنند، این کار درستی نیست. در پرداخت مالیات هیچ تبعیضی نباید وجود داشته باشد. همگان باید متناسب با درآمدشان مالیات بپردازند.  وی ادامه داد: دستمزد و حقوق بگیران که مسائل مالی‌شان شفاف است، هدف مالیات‌ستانی قرار می‌گیرند و قبل از واریز حقوق، مالیات‌شان کسر می‌شود. اما برخی مشاغل و افراد که درآمدهای بالایی دارند، از پرداخت مالیات طفره می‌روند. عضو مجلس دوازدهم شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اقداماتی که دولت سیزدهم در زمینه اصلاح ساختار مالیاتی کشور انجام داد، خوب بود و توانست درآمدهای مالیاتی دولت را افزایش دهد. این روند باید ادامه یابد و مالیات-ستانی حقه از همگان در دستور کار باشد. احمدی گفت: به‌کار انداختن درآمدهای مالیاتی در دولت سیزدهم در راستای ارائه خدمات به مردم در زمینه بهداشت از اهمیت بالایی برخوردار است. به ویژه توجه به درمان کودکان اهمیت دارد. عضو مجلس دوازدهم شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به کار انداختن درآمدهای مالیاتی در امور مهمی همچون بهداشت مزیت‌های زیادی برایمان دارد. خانوارها معمولاً نمی‌توانند از عهده این مخارج برآیند و کمک دولت به آنها از محل درآمدهای مالیاتی منطقی است. به کارگیری درآمدهای مالیاتی در جهت توسعه زیرساخت‌های کشور چه در سطح ملی چه در سطح استانی و سهم مشخص از مالیات برای بخش‎‌های راهبردی در زمینه افزایش رفاه جامعه نظیر بهداشت و توسعه شهری اقدام بسیار مهمی است. وی ادامه داد: به طور مثال، ۴ درصد از درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها اختصاص داده شده است تا از آن در راستای بهبود ارائه خدمات به مردم بهره بگیرند. از محل این سهم شهرداری‌ها، امکان توسعه جاده‌های درون‌شهری، اتوبان‌های داخل شهر و همچنین تهیه تجهیزات حمل‌ونقل عمومی نظیر اتوبوس، بی‌آرتی، مترو، قطار و... فراهم خواهد شد.

سخن پایانی

با نگاهی به آینده، تخصیص مستمر درآمدهای مالیاتی به طرح‌های مراقبت‌های بهداشتی فرصت‌هایی را برای بهبود بیشتر در نتایج سلامت عمومی و ارائه خدمات ارائه می‌دهد. با استفاده استراتژیک از درآمدهای مالیاتی و اولویت دادن به سرمایه‌گذاری در مراقبت‌های بهداشتی، دولت توانست به ارتقای خدمات مراقبت‌های بهداشتی، بهبود نتایج سلامت و ارتقای رفاه همه شهروندان به پشتوانه درآمدهای مالیاتی اقدام کند.  توسعه زیرساخت‌های شهری به پشتوانه درآمدهای مالیاتی سهم شهرداری در کنار ایجاد بیمارستان‌های تخصصی در مناطق مختلف ایران با حمایت از درآمدهای مالیاتی نشان دهنده تمرکز دولت سیزدهم در به کارگیری درآمدهای مالیاتی پرداختی توسط مردم برای خود مردم در جهت ارتقای سلامت عمومی و ارتقای خدمات درمانی در سراسر کشور است. این رویکرد مهم و راهبردی، مسیری است که باید از سال‌ها پیش طی می‌شد ولی درحال‌حاضر در دولت سیزدهم به ثمر نشسته است و رویکردی متعالی در تعامل بین شهروندان و حاکمیت در مسئله پرداخت مالیات و مصرف مالیات برای خود مردم است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*