-
عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل‌ونقل بررسی شد

حمل‌ونقل در راه توسعه

در نشست خبری روز دوشنبه ۱۸تیر که در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد؛ معاونان وزیر راه‌وشهرسازی به ارائه عملکرد این وزارتخانه در موضوعاتی چون حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای، امنیت حمل‌ونقل و دستاوردها و بهره‌برداری از این پروژه‌ها پرداختند.

حمل‌ونقل در راه توسعه

خیراله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور؛ علی‌اکبر صفایی، معاون وزیر و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی؛ مجید کیانپور، مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک و داریوش امانی، معاون وزیر و مدیرعامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در این نشست حضور پیدا کردند.

بهره‌برداری از ۳۸۷ کیلومتر راه‌آهن و ۲۳۶ کیلومتر آزادراه در دولت سیزدهم

خیراله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در این نشست خبری اظهار کرد: در دولت سیزدهم ۳۸۷ کیلومتر مسیر ریلی با حضور رئیس‌جمهوری شهید انجام شده و به‌بهره‌برداری رسیده است. همچنین در بخش آزادراهی ۲۳۶ کیلومتر عمدتا در سال ۱۴۰۲ به‌بهره‌برداری رسید که طولانی‌ترین آن، آزادراه شیراز به اصفهان بود. در بخش بزرگراهی نیز ۲هزار و ۱۵ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی به‌بهره‌برداری رسید که کل استان‌ها به‌ویژه استان‌های شرقی کشور مانند شمال و جنوب سیستان و بلوچستان از آن بهره‌مند شدند.

وی افزود: انجام برخی پروژه‌ها مثل راه‌آهن چابهار به زاهدان، اردبیل و آزادراه تهران ـ شمال و آزادراه منجیل ـ رودبار در شرایط جغرافیایی سخت انجام شد، سال گذشته ۱۸.۵ کیلومتر و در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۲۰ کیلومتر تونل در کشور احداث شده که نسبت به مجموع ۴۰۰ کیلومتر تونل در کل کشور، عملیات قابل‌توجهی است. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل در ادامه به اثربخشی پروژه‌های انجام‌شده و ایجاد رضایتمندی در مردم از بهره‌برداری آزادراه ۸.۵ کیلومتری منجیل به رودبار و آزادراه شیراز به اصفهان به طول ۱۳۵ کیلومتر اشاره کرد و گفت: این آزادراه مسیر قبلی شیراز به اصفهان را کوتاه کرد و تاثیر فوق‌العاده‌ای داشت.

خادمی افزود: در حال‌ حاضر در بخش ریلی ۳هزار و ۸۱ کیلومتر مسیر ریلی در حال اجرا است و نکته شاخص، تعیین‌تکلیف کریدورهای شمال به جنوب بود که خوشبختانه در سال ۱۴۰۲ و امسال از محل سایر منابع برای این پروژه‌ها، منابع خوبی برای ۵ پروژه ریلی چابهار به زاهدان، زاهدان به بیرجند و بیرجند به یونسی و تهران به بوشهر و راه‌آهن دوخطه بندر امام (ره)، راه‌آهن کرمانشاه به خسروی تخصیص یافت. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل یادآور شد: برای راه‌آهن رشت به آستارا از محل تهاتر نفت منابع در نظر گرفته شده و قرارداد با طرف روسی در حال پیگیری است.

وی افزود: در بحث ریلی هزار و ۲۶۹ کیلومتر به‌عنوان اولویت در نظر گرفته شده که پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد دارند. در مناسبات بین‌المللی کریدورهایی برای اتصال به شبکه‌های بین‌المللی تعریف شده است که می‌تواند در آینده جانشین مهمی برای درآمد نفتی باشد. وی یادآور شد: در بخش جاده‌ای سالانه ۷۰۰ تا هزار کیلومتر بزرگراه در کشور بهره‌برداری شده که سال گذشته نیز ۷۳۰ کیلومتر بزرگراه به بهره‌برداری رسیده است و امسال ۸۲۰ کیلومتر با اولویت کریدورهای اصلی بزرگراهی و نیاز اصلی استان‌ها در برنامه قرار گرفته‌اند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل افزود: سال گذشته ۳۸ هزار میلیارد تومان از منابع مختلف به شرکت ابلاغ شد و مصوب آن حدود ۱۸هزار میلیارد تومان بود که ۹۰ درصد تخصیص یافت و منجر به افتتاح پروژه‌ها شد.

درآمد سازمان راهداری رشد ۱۲۰درصدی داشت

داریوش امانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در این نشست خبری، گفت: یکی از ماموریت‌های اصلی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نگهداشت ۲۳۰ هزار کیلومتر راه‌های اصلی شریانی و روستایی است.

وی افزود: در زمینه راهداری، برآورد کارشناسی ارزش راه‌های کشور حدود ۷ هزار همت است که اگر هزینه نگهداری راه‌های کشور را ۳ درصد ارزش در نظر بگیریم، ۲۰۰ همت برای نگهداری راه‌ها نیاز است.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: در موضوع روکش راه‌های اصلی و شریانی 3 آزادراه قم ـ کاشان، کاشان ـ اصفهان و زنجان- تبریز به سازمان راهداری واگذار شد که ۲ هزار میلیارد تومان آن برای اتوبان قم-کاشان-اصفهان و ۱.۵ همت برای اتوبان زنجان - تبریز در نظر گرفته شده است.

امانی ادامه داد: در ۳ سال گذشته باتوجه به اقدامات انجام‌شده، درآمد سازمان راهداری رشدی ۱۲۰درصدی داشت و بسیاری از دستاوردهای کنونی به این درآمدها باز می‌گردد. در حوزه راه روستایی در دولت سیزدهم ۷هزار و۴۳۵ کیلومتر ساخته شده که ۳۰ درصد رشد نسبت به زمان مشابه در دولت گذشته داشته است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین شاخصه‌ها درباره نگهداری راه‌ها، روکش راه‌های اصلی و شریانی بود که سرجمع در ۳۳ ماه دولت سیزدهم، ۲۴هزار کیلومتر روکش آسفالت انجام شده است که رشد قابل‌توجهی را نسبت به دولت گذشته نشان می‌دهد. موضوع ترانزیت یکی دیگر از اقدامات مهم دولت سیزدهم بود که در سال گذشته میزان ترانزیت جاده‌ای به ۱۴.۷ میلیون تن رسید که این حاصل تلاش‌های شهید جمهور و مقام عالی وزارت است.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: در سه‌ماهه سال ۱۴۰۳ نیز میزان ترانزیت جاده‌ای نسبت به سال گذشته حدود ۷۰ درصد افزایش داشته است. سال گذشته ۵۱۵ میلیون تن جابه‌جایی کالا در کشور انجام شد که رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشت.

امانی بااشاره به کمبود ناوگان اتوبوسی در کشور که پس از پاندمی کرونا این بخش بسیار آسیب دید، گفت: باوجود این مشکلات، سال گذشته ۱۴۸میلیون جابه‌جایی مسافر در کشور انجام شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۱۸درصدی داشت.

وی بااشاره به برنامه‌ریزی برای رفع نقاط پرحادثه جاده‌ای گفت: در این زمینه ۸۷۸ نقطه پرحادثه در ابتدای دولت سیزدهم شناسایی شد که سال گذشته ۴۲۱ نقطه رفع شد و متعهد شدیم که مابقی را تا پایان امسال رفع کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه بااشاره به در پیش بودن ایام اربعین و کمبود ۶ هزار ناوگان اتوبوس برای اربعین امسال، خاطرنشان کرد: امسال قرار است از سایر ظرفیت‌های موجود در کشور از جمله ناوگان در اختیار نیروهای مسلح، سرویس مراکز صنعتی، پتروشیمی و ... در ایام اربعین استفاده شود.

امانی یادآور شد: در بودجه‌های سنواتی 2 سال گذشته، واردات اتوبوس‌های با کارکرد کمتر از 5 سال اجازه داده شد که با تلاش‌های انجام‌شده، گره‌های کار باز شد و ثبت سفارش این اتوبوس‌ها آغاز شده است و امیدواریم که برای اربعین سال بعد، این اتوبوس‌ها به ناوگان افزوده شود.

وی تاکید کرد: در این زمینه و رفع نیازها، قرار شد از ناوگان طرف عراقی نیز استفاده شود.

 امانی همچنین بااشاره به برنامه‌ریزی انجام‌شده برای نوسازی ۸۵هزار دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس و کامیون در کشور گفت: مقرر شد این نوسازی در مدت 5 سال و از محل تولید داخل باشد.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: مشکل اصلی در موضوع نوسازی ناوگان، مشخص شدن محل تخصیص ارز از بانک مرکزی یا وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که در نهایت مقرر شد وزارت صمت از محل ارزهای خود، آن را بپردازد.

انجام ۹ میلیون آزمایش توسط آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در دولت سیزدهم

مجید کیانپور، مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، اظهار کرد: این شرکت در حوزه‌های مختلف پایش کنترل کیفیت در قالب هزار و 700 قرارداد با پروژه عمرانی در 3 سال، ۹ میلیون آزمایش انجام داده و هر سال ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش خدمات داشته است. وی افزود: اکنون ۷۵۰ نوع خدمت به شرکت‌های پیمانکاری و کارفرماها شامل ۳۷ سازمان دولتی ارائه می‌شود که ۲۷ درصد خدمات این شرکت به سایر دستگاه‌های اجرایی، ۴۸ درصد به وزارت راه و شهرسازی و الباقی به بخش خصوصی ارائه می‌شود.

کیانپور تاکید کرد: اثری که خدمات این شرکت روی کیفیت و بالا بردن عمر مفید پروژه‌ها می‌گذارد، منجر به افزایش عمر مفید و ارتقای استانداردها و کمک به توسعه پایدار کشور می‌شود و می‌تواند رمز توسعه همه‌جانبه در زیرساخت‌های کشور باشد.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: این شرکت در طرح نهضت ملی مسکن نیز با حضور گسترده حدود ۲۰۰ هزار متر کار حفاری و ژئوتکنیک انجام داده است.

وی در ادامه بیان کرد: ۱۷۰ واحد محلی در پروژه‌های عمرانی راه‌اندازی و ۱۰۷ هزار کیلومتر از راه‌ها و شریان‌های اصلی توسط اسکنر جاده‌ای و... توسط این شرکت پایش شده است. همچنین ۱۸ هزار کیلومتر برداشت آزادراهی باتوجه به نحوه نگهداری در راه‌های اصلی انجام شده و هزار و 200کیلومتر شاخص ناهمواری راه‌ها انجام گرفته است.

کیانپور یادآور شد: حدود ۳۵۰ هزار نفر ساعت برای مهندسان و کارشناسان سایر دستگاه‌های اجرایی برگزار و با هدف بروزرسانی ناظران فنی حاضر در پروژه‌ها، دوره آموزشی برگزار شد.

در سازمان هواشناسی، اتفاقات مثبتی را رقم زدیم

سحر تاج‌بخش، معاون وزیر و رئیس سازمان هواشناسی کشور در ادامه عنوان کرد: در سازمان هواشناسی اتفاقات مثبتی را رقم زدیم و در بخش پشتیبانی، نقش تاثیرگذاری را ایفا کردیم. در دولت سیزدهم با یاری وزارت راه و شهرسازی، ۵۰۰ مجوز برای استخدام دریافت کردیم که با حمایت شخص وزیر این اقدامات لازم انجام گرفت.

او تصریح کرد: کارهای لازم برای افزایش اعتبارات ترتیب داده شد که از این بابت از آقای بذرپاش کمال تشکر را داریم. قراردادهای لازم برای جلوگیری از سیلاب و رخدادهای غیرمترقبه منعقد شده است.

تاج‌بخش در ادامه مطرح کرد: موضوع تغییر اقلیم را به‌خوبی پیگیری کردیم و برنامه داریم تا پایان سال ۲۰۲۴ در زمینه پیش‌بینی آب و هوا  به استانداردهای جهانی نزدیک‌تر شویم. نرم‌افزاری برای پیش‌بینی وضع هوا در نظر گرفتیم که می‌تواند بستر لازم را برای رخ دادن اتفاقات خوب در اختیار ما قرار دهد. در توسعه شبکه دیدبانی، ۲۵۰ ایستگاه رادار در نظر گرفته شده است که تا سال ۱۴۰۴ در اختیار سازمان هواشناسی قرار خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*