سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 07 May 2024
کد خبر: 286
تاریخ انتشار: 1400/06/01 11:28

حقیقی‌ها به بازار برمی‌گردند؟

خبر دعوت رئیس سازمان بورس از سرمایه‌گذاران حقیقی که بازار را با ضررهای سنگین ترک کرده‌اند، بین اخبار بورسی هفته گذشته خودنمایی می‌کند.

خبر دعوت رئیس سازمان بورس از سرمایه‌گذاران حقیقی که بازار را با ضررهای سنگین ترک کرده‌اند، بین اخبار بورسی هفته گذشته خودنمایی می‌کند.

این اظهارنظر دهقان‌دهنوی در شرایطی انجام‌شده که ماه‌عسل بورس از مرز ۵۰ روز هم گذشته و بسیاری از سهامداران از وضعیت کنونی بازار نهایت رضایت را دارند. خوشبینی‌ها تا حدی است که عده‌ای از تحلیلگران از انتظار خود برای تحقق شاخص کل بالای ۲ میلیون واحدی دم می‌زنند و حتی امیدوارند تا پایان امسال رکوردی که در بهار و تابستان ۹۹ به ثبت رسیده بود نیز شکسته شود. البته همه نسبت به آینده بازار تا به این اندازه خوشبین نیستند، چراکه چنین رشدی را نمی‌توان برای بازار سرمایه متصور بود، زیرا در بهترین حالت سقف شاخص کل را می‌توان در محدوده یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحد پیش‌بینی کرد.

با توجه به وضعیت اقتصادی کشور به نظر نمی‌رسد همان سرمایه‌های حقیقی، بار دیگر به بازار بازگردند. این مسئله دلایل گوناگونی دارد اما شواهد این سیگنال را به ما نمی‌دهند که بورس در حال رشد سریع است. در هفته‌ها و ماه‌های آینده نمی‌توان نسبت به رشد افسارگسیخته بازار سهام امیدوار بود و مختصات اقتصادی کشور به‌گونه‌ای است که چنین نشانه‌ای از بازار به‌دست نمی‌آید.

باید توجه داشت که بازار سهام به‌شدت تحت‌تاثیر بازارهایی مانند ارز و نوسانات نرخ تورم است و درحال‌حاضر نیز به نظر می‌رسد سیاست‌های دولت سیزدهم به‌گونه‌ای است که کنترل نرخ ارز در کنار اجرای برنامه‌های مهار تورم بسیار محتمل است. اگر این سیاست‌ها به مرحله اجرا برسند و با کاهش نرخ ارز و تورم مواجه شویم، به‌طور قطع بازار نیز از رشدی که این روزها تجربه می‌کند، بازخواهد ایستاد.

از سویی هم، عوامل دیگری مانند مذاکرات وجود دارند که می‌توانند تاثیرات مستقیمی بر روند تحولات بورس تهران داشته باشند و تا زمانی که ترکیب کابینه مشخص نشده باشد، نمی‌توان نسبت به آینده بازار با قطعیت اظهارنظر کرد اما روی‌هم‌رفته می‌توان گفت امکان رشد بازار به صورت شارپ و با شیب زیاد به مراتب کمتر از آن چیزی است که برخی از فعالان تصور می‌کنند.

با توجه به تحلیل‌های تکنیکال می‌توان گفت شاخص در محدوده یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۴۷۰ هزار واحد با یک «پول‌بَک» مواجه خواهد بود که عبور از این منطقه به سختی انجام می‌شود. اما اگر شاخص موفق به خارج شدن از این بازه شود به‌طور قطع می‌توان این انتظار را داشت که شاخص کل بورس تهران تا محدوده یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحد نیز به رشد خود ادامه دهد. اما اگر برخی فکر می‌کنند شاخص از مرز ۲ میلیون واحدی عبور می‌کند، سخت در اشتباه هستند، زیرا مقاومت‌های زیادی بر سر راه شاخص قرار گرفته که می‌تواند مسیر بسیار سختی را پیش پای بازار بگذارد. با این اوصاف، انتظار بازگشت همان سرمایه‌ها که در سال ۹۹ وارد بازار شدند، کمی دور از واقع‌بینی است. البته نباید فراموش کرد که دولت برای جمع‌آوری نقدینگی از بازارها، اقداماتی را در دستور کار قرار خواهد داد اما به نظر نمی‌رسد بازار سهام موفق به جذب حجم بالایی از این نقدینگی‌های سرگردان شده و متعاقبا رشد شارپی را در نیمه دوم سال تجربه کند. اگر نرخ تورم به میزان بالایی رشد کرده و از مرز ۶۰ یا ۷۰ درصد هم عبور کند، به‌طور قطع شاهد بازگشت اجتناب‌ناپذیر رویگردان‌شده‌ها از بورس خواهیم بود، زیرا بازار سهام تنها محلی است که مشمول پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شود و از سویی هم وقتی تورم افزایش می‌یابد، بهترین بازار برای حفظ ارزش پول بورس خواهد بود، چراکه ریسک از دست رفتن بخشی از ارزش سرمایه‌ها به مراتب کمتر از سایر بازارهاست. از همین‌رو گفته می‌شود دل بستن به سودآوری یک بازار در صورت تشدید وخامت وضعیت معیشتی جامعه شاید در کوتاه‌مدت پربازده باشد اما در میان‌مدت با یک حساب‌وکتاب ساده متوجه متضرر شدن فعالان بازار خواهیم شد.

 

احسان خاتونی‌داریان -کارشناس و فعال بازار سهام

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/o3nbv3