چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 08 May 2024
کد خبر: 20319
تاریخ انتشار: 1401/08/14 07:42

فاصله تورمی کشورهای جهان

بسیاری از مسئولان از جمله رئیس کل بانک مرکزی در حالی از روند نزولی نرخ تورم در ایران و روند افزایشی آن در سایر کشورها خبر می‌دهند که بررسی‌های صورت‌گرفته حاکی از آن است که نرخ تورم در ایران حداقل ۴ برابر سایر کشورهای دنیا است.

نرخ تورم در ایران حداقل ۴ برابر سایر کشورهای دنیا است

بسیاری از مسئولان از جمله رئیس کل بانک مرکزی در حالی از روند نزولی نرخ تورم در ایران و روند افزایشی آن در سایر کشورها خبر میدهند که بررسیهای صورتگرفته حاکی از آن است که نرخ تورم در ایران حداقل ۴ برابر سایر کشورهای دنیا است.

در شرایط آشفته فشارهای تورمی جهانی در بحبوحه افزایش نرخ مواد غذایی و انرژی و اختلال در زنجیره تامین بهدنبال همهگیری ویروس کرونا، جنگ بین روسیه و اوکراین تنشهای عرضه و تقاضا را تشدید و با فشار به طرف مصرفکننده، رشد اقتصاد جهانی را تهدید کرد.

مشکلات اقتصادی ایران نیز از سویی متاثر از مشکلات بینالمللی و از سوی دیگر متاثر از شرایط داخلی با بحرانهای جدی مواجه است؛ هرچند به گفته برخی از مسئولان، باتوجه به رویکردهای اتخاذشده در مدیریت فضای اقتصاد کلان ایران و تمهیدات و سیاستهای اندیشیده شده، روند کاهشی نرخ تورم ادامه داشته و شاهد ثبات در بازار ارز، شتابگیری رشد اقتصادی و سرمایهگذاری مناسب در فعالیتهای اقتصادی خواهیم بود.

فارغ از صحت و سقم این ادعا، آنچه در ادامه میخوانید مقایسه نرخ تورم بهعنوان یکی از شاخصهای کلان اقتصادی ایران با نرخ این مولفه تاثیرگذار در اقتصاد سایر کشورهای جهان است.

مقایسه تورم ایران و جهان در سال ۲۰۲۲

مقایسه تورم ایران و جهان در سال گذشته میلادی نشانگر وضعیت نامساعد اقتصاد ایران در میان کشورهای توسعهیافته و حتی در حال توسعه
 است.

بهگزارش تجارتنیوز، مطابق گزارش مرکز آمار، نرخ تورم ایران در سال ۱۴۰۰ به ۴۰.۲ درصد رسید، این در حالی است که طبق آمار بانک جهانی، میانگین تورم سال
گذشته میلادی در دنیا
۳.۴ درصد بوده و تنها 4 کشور در این سال تورمی بالاتر از ایران را تجربه کردهاند.

مقایسه نرخ تورم ایران با سایر کشورهای جهان

براساس آمار صندوق بینالمللی پول نرخ تورم ایران با نرخ تورم جهانی و سایر کشورهای جهان اختلاف بسیار زیادی دارد. افزایش نرخ تورم در پی افزایش نرخ ارز و به تبع آن افزایش نرخ کالاها در سال ۹۸ بوده است. به گزارش ایمنا سازمان برنامه و بودجه در گزارش مبانی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و برنامه سالانه دستگاههای اجرایی بودجه سال ۱۴۰۰ به تحلیل نرخ تورم پرداخت. طبق جزئیات این گزارش تورم ایران در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۳۴.۲ درصد و همچنین در سال ۲۰۲۱ با اندکی کاهش ۳۳.۵ درصد پیشبینی شده، این در حالی است که تورم اروپا در همین سالها کمتر از یک درصد در نظر گرفته شد. نرخ تورم جهان و کشورهای منتخب برای سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ از ۳ درصد کمتر در نظر گرفته شد. سازمان برنامه و بودجه با اشاره به آمارهای صندوق بینالمللی پول بر این نکته تاکید دارد که نرخ تورم ایران اختلاف فاحشی با نرخ تورم جهانی و کشورهای توسعهیافته دارد.

مقایسه نرخ تورم ایران با کشورهای همسایه

به گزارش ایسنا، ایران یکی از کشورهایی است که طبق اعلام بانک جهانی، در هر 3 سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ رشد مثبت را به ثبت رساند. با این وجود نرخ تورم ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای همسایه بالاتر
 است.

۱- ترکیه

حجم تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱: ۷۲۰ میلیارد دلار

سرانه تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱: ۸۶۳۳.۱ دلار

ضریب جینی: ۴۱.۹

متوسط امید به زندگی در سال ۲۰۲۱: ۷۷.۷ سال

نرخ تورم پیشبینیشده در سال ۲۰۲۱: ۱۷.۷ درصد

۲- ارمنستان

حجم تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱: ۱۲.۶ میلیارد دلار

سرانه تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱: ۴۳۴۴.۸ دلار

ضریب جینی: ۲۹.۹

متوسط امید به زندگی در سال ۲۰۲۱: ۷۵.۵ سال

نرخ تورم پیشبینیشده در سال ۲۰۲۱: ۶.۳ درصد

۳- ایران

حجم تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱: ۲۰۲.۸ میلیارد دلار

سرانه تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱: ۲۴۱۴.۳ دلار

ضریب جینی: ۴۲

متوسط امید به زندگی در سال ۲۰۲۱: ۷۶.۷ سال

نرخ تورم پیشبینیشده در سال ۲۰۲۱: ۴۲.۹ درصد

۴- عراق

حجم تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱: ۱۵۳.۷ میلیارد دلار

سرانه تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱: ۳۸۲۳.۴ دلار

ضریب جینی: ۲۹.۵

متوسط امید به زندگی در سال ۲۰۲۱: ۷۰.۶ سال

نرخ تورم پیشبینیشده در سال ۲۰۲۱: ۷.۵ درصد

۵- روسیه

حجم تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱: ۱۴۸۶.۹ میلیارد دلار

سرانه تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱: ۱۰ هزار و ۶۹۰دلار

ضریب جینی: ۳۷.۵

متوسط امید به زندگی در سال ۲۰۲۱: ۷۳.۱ سال

نرخ تورم پیشبینیشده در سال ۲۰۲۱: ۶.۲ درصد

۶- گرجستان

حجم تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱: ۱۵.۹ میلیارد
دلار

سرانه تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱: ۴۲۹۷.۳ دلار

ضریب جینی: ۳۴.۵

متوسط امید به زندگی در سال ۲۰۲۱: ۷۳.۸ سال

نرخ تورم پیشبینیشده در سال ۲۰۲۱: ۹ درصد

۷- جمهوری آذربایجان

حجم تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱: ۴۲.۶ میلیارد
دلار

سرانه تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱: ۴۲۱۷.۸ دلار

ضریب جینی: اعلام نشده

متوسط امید به زندگی در سال ۲۰۲۱: ۷۳ سال

نرخ تورم پیشبینیشده در سال ۲۰۲۱: ۵.۵ درصد

نرخ تورم در کشورهای اروپایی و امریکایی

در ایالات متحده امریکا هزینههای مصرفکننده در ماه مارس بیش از حد انتظار افزایش یافته و افزایش مخارج مصرفکننده در سهماهه دوم و ترس از رکود اقتصادی پس از انقباض غیرمنتظره، اقتصاد این کشور را در 3 ماه اول سال کوچک کرده است. بهگفته وزارت بازرگانی، هزینههای مصرفکننده که بیش از دوسوم فعالیت اقتصادی ایالات متحده را تشکیل میدهد، در ماه گذشته ۱.۱ درصد افزایش یافت.

طبق دادههای وزارت کار ایالات متحده، نرخ تورم سالانه برای ایالات متحده ۸.۵ درصد برای ۱۲ ماه منتهی به مارس ۲۰۲۲ است که بالاترین نرخ تورم از دسامبر ۱۹۸۱ در این کشور است.

تورم سالانه با همه معیارها از هدف ۲ درصدی فدرالرزرو فراتر رفته و انتظار میرود بانک مرکزی نرخ بهره را ۰.۵ درصد افزایش
 دهد.

هزینههای نیروی کار در امریکا نسبت به سال قبل ۴.۵ درصد افزایش یافته که بیشترین افزایش از سال ۲۰۰۱ است. تورم بریتانیا در ماه مارس به ۷ درصد سالانه رسید -بالاترین میزان در ۳۰ سال گذشته- زیرا افزایش نرخ مواد غذایی و انرژی همچنان مصرفکنندگان را تحت فشار قرار میدهد و سیاستگذاران را با مشکل مواجه میکند.

بانک مرکزی انگلیس در 3 جلسه متوالی سیاست پولی، نرخ بهره را افزایش داده و هزینههای استقراض را از پایینترین سطح تاریخی خود یعنی ۰.۱ درصد به ۰.۷۵ درصد افزایش داده، زیرا بهنظر میرسد تورم را مهار کند، بدون اینکه مانع رشد اقتصادی شود.

بانکهای مرکزی در سراسر جهان با یک اقدام متعادل بین مقابله با تورم فزاینده و نشانههای کاهش رشد اقتصادی روبهرو هستند، در حالی که جنگ روسیه و اوکراین بهبود اقتصادها از همهگیری کرونا را کاهش میدهد.

در فرانسه نیز نرخ تورم افزایش چشمگیری داشته و در مارس ۲۰۲۲ به ۴.۵ درصد رسید که بالاترین میزان از دسامبر ۱۹۸۵ بوده است. در فرانسه، شاخص نرخ مصرفکننده خدمات، بهویژه اجاره و خدمات حوزه مسکن، خدمات بهداشتی، حملونقل و ارتباطات بیشترین سهم را از سبد هزینهای خانوار
 دارند. آلمان نیز از افزایش نرخ تورم در ماه
های اخیر در امان نبوده و برآوردهای اولیه نشان داد انتظار میرود نرخ تورم مصرفکننده آلمان در آوریل ۲۰۲۲ از ۷.۳ درصد در ماه مارس به ۷.۴ درصد برسد.

از طرف دیگر نرخ تورم کانادا در ژانویه سال ۲۰۲۲ به ۵.۱ درصد رسید که بالاترین نرخ تورم از سپتامبر ۱۹۹۱ است و بهطور قابلتوجهی بالاتر از انتظارات بازار (۴.۸ درصد) است.

نرخ تورم در کشورهای آسیایی

چین از جمله کشورهای آسیایی است که نسبتا با نرخ تورم پایینتری مواجه است. در سال ۲۰۲۱، متوسط نرخ تورم سالانه در چین حدود ۰.۸۵ درصد بود.

پیشبینیهای صندوق بینالمللی پول که در آوریل منتشر شد، نرخ تورم این کشور در سال ۲۰۲۲ را حدود ۲.۱ درصد اعلام
 کرد.

نرخ تورم سالانه چین در مارس ۲۰۲۲ از ۰.۹ درصد در 2 ماه قبل و بالاتر از برآوردهای بازار (۱.۲درصد)، به بالاترین میزان در 3 ماه گذشته یعنی ۱.۵ درصد رسید.

چین در سال ۲۰۲۰ تورم نسبتا پایینی را در میان کشورهای نوظهور داشته است؛ با این حال این وضعیت ممکن است در آینده تغییر کند، زیرا نرخ تورم در کشورهای توسعهیافته اخیرا بهسرعت در حال افزایش است، در حالی که قیمتها در چین فقط بهطور متوسط افزایش مییابد. در این میان سرعت رشد نرخ تورم در ژاپن کاهش یافته و طبق برآوردهای صورت گرفته در ژانویه ۲۰۲۲ به ۰.۵ درصد رسیده که از رشد ۰.۸ درصدی یک ماه قبل که تندترین سرعت در ۲ سال گذشته بوده، کمتر است و این آمار حاکی از پنجمین ماه متوالی افزایش نرخ تورم بوده است. در هند نیز نرخ تورم از ۴.۸۷ درصد در مارس ۲۰۲۱ به ۷.۶۸ درصد در مارس ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

طبق آمار منتشر شده ازسوی مراکز رسمی این کشور افزایش نرخ مواد غذایی بیشترین نقش را در افزایش نرخ تورم در هند داشتهاند.

صندوق بینالمللی پول اخیرا پیشبینی رشد اقتصاد کره جنوبی در سال ۲۰۲۲ را از ۳ درصد به ۲.۵ درصد کاهش داده و در عین حال پیشبینی تورم خود را برای این کشور از ۳.۱ درصد به ۴ درصد ارتقا داده
 است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4v5n76