پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403 - 09 May 2024
کد خبر: 12964
تاریخ انتشار: 1400/12/18 13:33
یک مصوبه با چند تفسیر

جریمه کرونایی مسافران نوروزی

چندی پیش اعلام شد براساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، رانندگان خودروهای شخصی در صورتی که دوز دوم یا سوم واکسن خود را با وجود داشتن شرایط آن، تزریق نکرده‌اند، جریمه یک میلیون تومانی در هر روز از سفرهای نوروزی در انتظارشان است و به‌گفته وزیر بهداشت، در صورت ارائه تست PCR منفی این جریمه لغو خواهد شد. اما ابهام در این زمینه روز به روز بیشتر می‌شود.

براساس آخرین مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا قرار بود مالکان و در واقع رانندگان خودروهایی که دوز دوم یا سوم خود را در صورت دارا بودن شرایط دریافت نکرده‌اند، در ایام نوروز برای هر روز یک میلیون تومان جریمه شوند.

۸۵ درصد جمعیت ۲دوز واکسن را تزریق کرده‌اند

به‌گفته حسین قاسمی، دبیر کمیته اجتماعی، امنیتی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا، در جلسات اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا بر ضرورت تزریق ۳ دوز واکسن تاکید و بنا شد آن دسته از افرادی هم که ۳ ماه از تاریخ تزریق دوز دوم واکسن‌شان گذشته، حتما دوز سوم را دریافت کنند. وی افزود: قرار شد در فاز نخست براساس اطلاعات ارائه‌شده توسط دوستان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اطلاعاتی که از ۱۷۰۰ دوربین بین‌شهری و ۱۲۷ دوربین شهری احصا می‌شود، ملاک عمل قرار بگیرد.

قاسمی با بیان اینکه براساس آمارها در مجموع ۸۵ درصد جمعیت هدف در کشورمان دوز اول و دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، گفت: این آمار شامل ۹۱ درصد تزریق دوز اول و حدود ۸۵ درصد تزریق دوز دوم است و افرادی هم که نوبت تزریق دوز سوم آنان رسیده، باید واکسن خود را تزریق کنند. وی افزود: ملاک ما در زمینه محدودیت سفر پلاک خودرو است و با سرنشینان خودرو کاری نداریم؛ یعنی اگر فردی دوز دوم یا سوم واکسن خود را تزریق نکرده باشد و تردد آن ازسوی دوربین‌ها احصا شود، به ازای هر ۲۴ ساعت تردد یک میلیون تومان جریمه برای پلاکی که به‌نام آن کد ملی صادر شده در نظر گرفته می‌شود.

ثبت پلاک خودرو در سامانه «ایران من»

در همین حال فرمانده ستاد مقابله با کرونا استان تهران از روند نزولی کرونا در این استان خبر داد و خواستار ثبت پلاک خودروهای مسافران نوروزی در سامانه «ایران من» شد.

علیرضا زالی در جلسه ستاد مبارزه با کرونا استان تهران، بر نظارت و مدیریت بیشتر سفرهای نوروزی تاکید کرد و گفت: برای سفرهای نوروزی لازم است پلاک مسافران نوروزی در سامانه «ایران من» ثبت شود.

وی با بیان اینکه تهران مبدأ بیشتر سفرهای نوروزی است، گفت: تهران مرکز اختلاط سویه‌های مختلف کرونا است؛ بنابراین باید محدودیت‌های بیشتری در شروع و پایان سفر در نظر گرفته شود و حداقل ۸۰ درصد افراد از ماسک استفاده کنند.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا استان تهران آمار مراجعان سرپایی به مراکز درمانی این استان را نزولی خواند، اما در عین حال گفت: پوشش حدود ۴۰ درصدی تزریق دوز سوم واکسن کافی نیست و باید این آمار برای ایمنی کامل به ۸۰ درصد برسد. فرمانده ستاد مبارزه با کرونا استان تهران به لزوم رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی از جانب اصناف اشاره کرد و گفت: پس از اصفهان، تهران بیشترین ثبت کد بهداشتی اصناف را داشته، اما لازم است در ثبت‌های جدید مشخصه‌هایی مانند تزریق دوز سوم و نظارت میدانی مورد توجه قرار گیرد.

رصد اطلاعات کرونایی مسافران در «ایران من»

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کرد همه شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای به سامانه ایران من متصل شده و اطلاعات همه مسافران قبل از تهیه بلیت در این سامانه چک می‌شود و هر کدام که مورد تایید باشند، می‌توانند سفر نوروزی خود را انجام دهند. داریوش باقر جوان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، همه شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای از حدود یک هفته گذشته به سامانه ایران من متصل شده‌اند و در این سامانه اطلاعات همه کسانی که می‌خواهند با وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند اتوبوس و سواری‌های کرایه سفر نوروزی خود را انجام دهند، چک می‌شود. وی با بیان اینکه کد ملی همه مسافران قبل از ارائه بلیت در سامانه ایران من بررسی خواهد شد، افزود: هر مسافری که از طریق سامانه ایران من تایید شود و شرایط ابلاغ‌شده ازسوی ستاد ملی مقابله با کرونا را داشته باشد، می‌تواند بلیت تهیه کند و سفر نوروزی خود را با وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند اتوبوس انجام دهد. مدیرکل دفترحمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: علائم ظاهری همه مسافران نیز در پایانه‌های مسافری و قبل از سوار شدن مورد بررسی قرار خواهد گرفت و اگر مسافری مشکوک باشد از سوار شدن آن حتی در صورت داشتن بلیت خودداری می‌شود. باقرجوان همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا نرخ بلیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای افزایش خواهد یافت یا خیر گفت: در پی دستور وزیر راه و شهرسازی، در روزهای پیش‌رو و ایام نوروز هیچ افزایشی در نرخ بلیت سفر در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای نخواهیم داشت و بعد از آن و در سال آینده اگر درخواستی وجود داشته باشد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. وی تاکید کرد: اگر در این ایام تخلفی ازسوی شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای در حوزه پروتکل‌های بهداشتی و نرخ بلیت صورت گیرد، به‌طور جدی با آن برخورد خواهیم کرد و مسافران می‌توانند از طریق تلفن گویا، سامانه پیامکی و سایت ۱۴۱ مرکز مدیریت راه‌های کشور شکایات خود در این زمینه را ثبت کنند و پس از ثبت شکایت به مسافران کد رهگیری داده خواهد شد تا بتوانند آن را تا حصول نتیجه پیگیری کنند. البته باتوجه به در پیش بودن ایام نوروز و پیک سفرها، ناظران تعزیرات و سازمان راهداری در همه پایانه‌های مسافری حضور داشته و آماده‌باش کامل هستند و بر این فرآیندها و اجرای قانون نظارت کامل خواهند داشت.

ابهام در اجرای یک مصوبه

مقرر شده دوربین‌های ورودی و خروجی هر استان انتخاب و این دوربین‌ها برای ثبت پلاک خودروها ملاک عمل قرار گیرد. البته یک یا دو دوربین نزدیک این دوربین‌ها نیز به‌عنوان رزرو در نظر گرفته خواهد شد تا پلاکی از قلم نیفتد. در ادامه و پس از دریافت پلاک‌ها از سازمان راهداری و مرکز مدیریت راه‌های کشور، قرار است اطلاعات مربوط به مالک خودرو از طریق پلاک مورد بررسی قرار گرفته و با اطلاعات وزارت بهداشت تطبیق داده شود تا اگر مالک و راننده خودرویی دوز دوم یا سوم واکسن خود را دریافت نکرده بود، به ازای هر روز تردد بین‌شهری در ایام نوروز یک میلیون تومان جریمه شود. این مسئله خود محل ابهام بود و مشخص نبود مکانیسم اجرایی آن چگونه است تا اینکه اظهارات اخیر وزیر بهداشت بر این ابهامات افزود و مردم به‌ویژه رانندگان سردرگم شده‌اند، چراکه بهرام عین‌اللهی در حاشیه همایش نکوداشت مشارکت‌های اجتماعی حوزه سلامت گفت: قبلا که وضعیت شهرها قرمز می‌شد، تمام خودروها در صورت تردد بین‌استانی جریمه می‌شدند، اما در حال ‌حاضر مصوبه ستاد کرونا به این سمت حرکت کرده که افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند، جریمه نشوند. بنابراین در شرایط قرمز کرونا، دو راه داریم؛ یا باید بگوییم طبق مصوبه قبلی همه خودروهایی که در شرایط قرمز، تردد و سفر می‌کنند، مشمول جریمه شوند یا اینکه برای افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند، تسهیلات قائل شویم. به‌علاوه اینکه رانندگانی که به هر دلیلی موفق به تزریق دوز دوم یا سوم واکسن نشده و جریمه شوند، به ازای چند هفته سفر نوروزی و برای پاک شدن جریمه کرونایی یک میلیون تومانی، چند تست منفی PCR باید ارائه دهند و اساسا مکانیسم پاک شدن این جریمه‌ها چیست؟ این ابهام در شرایطی رانندگان را سردرگم کرده که در همه شقوق حمل‌ونقل مسافران بسته به شرایط کرونایی داخلی و خارجی باید تست منفی PCR با مهلت ۷۲ ساعته یا در نهایت ۹۲ ساعته ارائه دهند و اگر رانندگان هم برای سفرهای نوروزی بخواهند از این قانون تبعیت کنند باید به ازای هر چند روز سفر و جریمه یک تست منفی ارائه دهند؟

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4pxa63