جمعه 21 اردیبهشت 1403 - 10 May 2024
کد خبر: 109210
تاریخ انتشار: 1403/02/09 04:51

هفته کاری چهار روزه در ۲۰۲۴

هفته کاری بیشتر کشورهای جهان 5 روزه است. با این حال، ایده یک هفته کاری چهار روزه در بسیاری از کشورها و یا صنایع مورد توجه قرار گرفته است.
هفته کاری چهار روزه در ۲۰۲۴

هفته کاری بیشتر کشورهای جهان 5 روزه است. با این حال، ایده یک هفته کاری چهار روزه در بسیاری از کشورها و یا صنایع مورد توجه قرار گرفته است. از اواخر سال ۲۰۲۲، کشورهای زیادی در حال اجرای برنامه‌های آزمایشی برای بررسی احتمالات یک هفته کاری چهار روزه هستند و تعداد کمی از کشورها به طور رسمی گزینه‌های دائمی هفته کاری چهار روزه را معرفی کرده‌اند. طرفداران هفته کاری چهار روزه بر این باورند که اجرای این طرح با رضابت کارکنان و افزایش بهره‌وری همراه است.

مدل ۱۰۰-۸۰-۱۰۰

بسیاری از برنامه‌های آزمایشی هفته کاری چهار روزه از مدل ۱۰۰-۸۰-۱۰۰ به عنوان هدف استفاده می‌کنند که ۱۰۰ درصد حقوق، ۸۰ درصد ساعت کار و ۱۰۰درصد بهره‌وری را شامل می‌شود. برخی از موارد از قانون ۱۰/۴پیروی می‌کنند که همچنان به ۴۰ ساعت کار در هفته نیاز دارد، اما آن را به جای پنج روز کاری هشت ساعته به چهار روز کاری ۱۰ ساعته تقسیم می‌کند.

انواع دیگر به جای ۳۲ ساعت به ۳۸ یا ۳۶ ساعت در هفته نیاز دارند. همچنین، در حالی که بیشتر هفته‌های چهار روزه جمعه را به آخر هفته اضافه می‌کنند، برخی از تغییرات دوشنبه را به روز تعطیل اضافی تبدیل می‌کنند. حتی تعداد کمی از آنها از یک برنامه تقسیم شده استفاده می‌کنند که نیمی از کارگران را جمعه و نیمی دیگر را روز دوشنبه مرخصی می‌دهد.

استرالیا

استرالیا یک پروژه آزمایشی چهار روزه در هفته از آگوست ۲۰۲۲ تا ژانویه ۲۰۲۳ انجام داد. این پروژه شامل ۲۰ شرکت در سراسر استرالیا و نیوزیلند بود که صنایع مختلف از بازاریابی و مالی تا فناوری و سلامت روان را پوشش می‌داد و از مدل ۱۰۰-۸۰-۱۰۰ استفاده می‌کرد که با امید بیشتر به بهبود تأثیر آب‌وهوا از طریق کاهش مصرف انرژی و منابع بود.

بلژیک

بلژیک به لیست رو به رشد کشورهایی پیوست که از فوریه ۲۰۲۲ یک گزینه چهار روزه در هفته را ارائه می‌دهند. بر خلاف بیشتر هفته‌های چهار روزه که ساعات کاری مورد نیاز را به ۳۲ ساعت در هفته کاهش می‌دهند (هشت ساعت در روز برای چهار روز)، برنامه بلژیک از این موارد پیروی می‌کند.

 طرح ۴/۱۰، که نیاز به ۴۰ ساعت در هفته را حفظ می‌کند، از شیفت‌های هشت ساعته پنج روز در هفته به شیفت ۱۰ ساعته چهار روز در هفته تغییر می‌کند. از آنجایی که کل ساعات کار ثابت باقی می‌ماند، کارمندان تمام وقت کسر حقوق را تجربه نمی‌کنند. همچنین کارمندان از نظر قانونی مجازند دستگاه‌های مربوط به کار را خاموش کنند و تماس‌های تلفنی، پیامک و ایمیل‌های ارسالی خارج از ساعات کاری را نادیده بگیرند.

کانادا

استان نوا اسکوشیا در کانادا با همه‌گیری کووید- ۱۹ یک برنامه آزمایشی ۹ ماهه را اجرا کرد که منجر به افزایش بهره‌وری و رضایت کارکنان شد. آزمایشی ۶ ماهه دیگر با حضور ۳۸ شرکت از ایالات‌متحده و کانادا در آوریل ۲۰۲۲ آغاز شد.

دانمارک

در حالی که هفته کاری رسمی دانمارک ۳۷ ساعت است، در سال ۲۰۱۹ یک هفته کاری ۴ روزه و ۳۵ ساعته اجرا شد.

فنلاند

نخست وزیر فنلاند خواستار اجرای چهار روز کاری در هفته یا روزهای کاری ۶ ساعته در آگوست ۲۰۱۹ شد. با این حال، علیرغم شایعات که خلاف آن را ادعا می‌کند، این یک فراخوان برای اقدام بود و پذیرش واقعی یک هفته کاری چهار روزه در کشور کند بوده است.

آلمان

بیش از ۱۵۰ شرکت در آلمان به یک هفته چهار روزه روی آورده‌اند و یک نظرسنجی اخیر نشان داد که ۷۱ درصد از شرکت‌های آلمانی از آن حمایت می‌کنند.

ایسلند

ایسلند از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ هفته‌های چهار روزه و ۳۵ تا ۳۶ ساعته را با بیش از ۲۵۰۰ کارمند یا تقریباً یک درصد از کل نیروی کار این کشور آزمایش کرد. کارفرمایان شرکت‌کننده شامل ادارات پلیس، مدارس و دفتر شهردار بودند و کارمندان حقوق خود را حفظ کردند. این آزمون یک موفقیت بزرگ در نظر گرفته شد. بهره‌وری ثابت ماند یا بهبود یافت، تعادل کار و زندگی بهبود یافت، فرسودگی شغلی و استرس کاهش یافت و هزینه‌های اداری مانند برق نیز کاهش یافت. درحال‌حاضر، تقریباً ۸۶ درصد از ایسلندی‌ها چهار روز در هفته کار می‌کنند.

ژاپن

مایکروسافت ژاپن یک هفته چهار روزه را در سال ۲۰۱۹ آزمایش کرد و کارمندان را با حقوق یکسان اما با تعطیلات آخر هفته سه روزه نگه داشت. بهره‌وری ۳۹.۹ درصد افزایش یافت.

اگرچه فرهنگ ژاپن به طور سنتی بسیار متمایل به کار است، دولت ژاپن به دنبال ایجاد فرهنگ بهتر و تعادل اجتماعی و کاهش تمایل کارمندان به کار بیش از حد خود تا حد مرگ است. به این ترتیب، دولت ژاپن از ژوئن ۲۰۲۱ هفته‌های چهار روزه را تشویق کرده است. تا اواخر سال ۲۰۲۲، تقریباً ۸.۵ درصد از شرکت‌ها این مفهوم را پذیرفته بودند اما برخی نیز حقوق‌ها را ۲۰ درصد کاهش می‌دهند.

لیتوانی

از سال ۲۰۲۳، لیتوانیایی‌هایی که دارای فرزند در سن ۳ سال یا کمتر هستند، واجد شرایط کار 4روزه در هفته بودند.

هلند

هلند از اوایل دهه ۱۹۹۰ میانگین هفته کاری کوتاهی (۲۹ ساعت) داشته است و کارگران پاره وقت زیادی دارد.

نیوزلند

یک برنامه آزمایشی که از آگوست ۲۰۲۲ تا ژانویه ۲۰۲۳ در نیوزیلند اجرا شد، شامل ۲۰ شرکت در صنایع نرم افزار، بازاریابی دیجیتال، سلامت، امور مالی و ساخت‌وساز بود.

اسپانیا

اسپانیا مرحله آزمایشی را آغاز کرده است و دولت با برای راه‌اندازی یک برنامه آزمایشی ساده در هفته کاری چهار روزه در دسامبر ۲۰۲۲ موافقت کرد. اسپانیا برای کمک به افزایش بهره‌وری شرکت‌ها، ساعات کاری را کاهش می‌دهد.

سوئد

سوئد روزهای کاری ۶ ساعته را در سال ۲۰۱۵ با نتایج متفاوت آزمایش کرد. کارمندان موجود استرس کمتری داشتند و تعادل کار/زندگی بهتری داشتند، اما کارفرما مجبور شد چندین کارگر دیگر را برای جبران ساعات از دست رفته استخدام کند.

امارات متحده عربی

در اول ژانویه ۲۰۲۲، امارات‌متحده عربی یک هفته کاری کوتاه به مدت ۴.۵ روز (۳۶ ساعت) با ساعات کاری انعطاف پذیر و گزینه‌های کار از خانه در روزهای جمعه آغاز کرد. هفته کاری کوتاه‌تر، حقوق کارمندان را ثابت نگه می‌دارد. یک هفته کاری معمولی در امارات‌متحده عربی از ۷: ۳۰ صبح تا ۳: ۳۰ بعد از ظهر از دوشنبه تا پنجشنبه، با جمعه کوتاه شده از ۷: ۳۰ صبح تا ظهر ادامه خواهد داشت. در حالی که شرکت‌های خصوصی در امارات هنوز این زمان بندی را اتخاذ نکرده‌اند، همه نهادهای فدرال تحت برنامه هفته کاری کوتاه شده کار می‌کنند.

انگلستان

یک آزمایش ۶ ماهه شامل ۷۰ شرکت و ۳۳۰۰ کارگر با استفاده از مدل ۱۰۰-۸۰-۱۰۰ در ژوئن ۲۰۲۲ آغاز شد. در نیمه راه در سپتامبر، ۸۸ درصد از پاسخ‌دهندگان ادعا کردند که هفته چهار روزه خوب کار می‌کند. ۴۶ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که بهره‌وری تقریباً یکنواخت باقی مانده است، ۳۴ درصد بهبود جزئی را گزارش کردند و ۱۵ درصد ادعا کردند که بهبود قابل توجهی داشته است. ۸۶ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که احتمالاً هفته‌های چهار روز پس از آزمایش را در نظر خواهند گرفت.

آلمان

آلمان درحال‌حاضر خانه یکی از کوتاه‌ترین میانگین هفته‌های کاری در اروپاست. طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد، میانگین کار در هفته ۳۴.۲ ساعت است. با این حال، اتحادیه‌های کارگری خواستار کاهش بیشتر ساعات کار شده‌اند.

ایالات‌متحده

دولت‌های مختلف ایالتی و محلی برنامه‌های آزمایشی را انجام داده‌اند و ۱۰‌ها شرکت منفرد یک هفته کاری ۴ روزه، را اتخاذ کرده‌اند. آزمایشی ۶ ماهه با حضور ۳۸ شرکت از ایالات‌متحده و کانادا در آوریل ۲۰۲۲ آغاز شد. یک هفته کاری چهار روزه لزوماً نشان دهنده ساعات کار کمتر در هفته نیست. به عنوان مثال، کارگران در بلژیک ممکن است یک هفته پنج روز با ۸ ساعت در روز یا یک هفته چهار روز با ۱۰ ساعت در روز کار کنند.

سخن پایانی

به نظر می‌رسد هفته کاری چهار روزه به آرامی اما مطمئناً در سراسر جهان مورد توجه قرار می‌گیرد، اما اینکه آیا دولت‌ها به طور قطعی این ایده را اتخاذ خواهند کرد، هنوز مشخص نیست.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4jwqzl