-
کد خبر: 111440
تاریخ انتشار: 1403/03/22 06:30
تکیه بر توان داخلی در زنجیره ارزش معدن و صنایع معدنی، نتیجه‌بخش بود

صرفه‌جویی ارزی ۲.۵ میلیارد دلاری ایمیدرو با بومی‌سازی

بومی‌سازی به معنی تغییر در یک‌روند و فعالیت و همسوسازی آن فعالیت با اهداف و الزامات محلی و منطقه‌ای است. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با همراهی شرکت‌های تابعه، سیاست بومی‌سازی و استفاده از توانمندی‌های داخلی را به‌عنوان یکی از اقدامات توسعه‌ای در دستور کار خود قرار داده و به‌صورت جدی آن را دنبال می‌کند.
صرفه‌جویی ارزی ۲.۵ میلیارد دلاری ایمیدرو با بومی‌سازی

محور برنامه‌های بومی‌سازی ایمیدرو بر افزایش خوداتکایی، ارتقای توان ساخت داخلی و حرکت به سمت تحقق اقتصاد مقاومتی استوار است. در این سازمان بر اهمیت بومی‌سازی به‌منظور مقابله با تحریم‌ها، اهمیت فناوری و ضرورت توسعه آن، فعال کردن ظرفیت‌های خالی صنایع همچنین کمک به اشتغالزایی در کشور تاکید می‌شود. بر اساس آخرین آمار منتشرشده توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، این سازمان طی سال‌های 1399 تا ۱۴۰۲ برابر ۲ میلیارد و ۵۶۲ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی داشته است. این سازمان هرساله اقدام به هدف‌گذاری کمی برای صرفه‌جویی ارزی از طریق بومی‌سازی در بخش تجهیزات، ماشین‌آلات، قطعات یدکی، مواد اولیه و همچنین طرح‌های توسعه‌ای می‌کند. بدون تردید حرکت در این مسیر توسعه صنعتی و اقتصادی را در کشور تسهیل می‌کند.

بومی‌سازی به کجا می‌رسد؟

مجموع صرفه‌جویی ارزی حاصل از سیاست‌های بومی‌سازی ایمیدرو در بخش معدن و صنایع معدنی طی سال‌های 1399 تا ۱۴۰۲ به ۲ میلیارد و ۵۶۲ میلیون دلار رسید. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، رئیس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر بومی‌سازی و با نگاه به چشم‌انداز سند توسعه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، باید برنامه‌ریزی دقیقی برای بومی‌سازی و توسعه صنایع معدنی در کشور به‌عنوان سیاست پیش‌رو، انجام شود. محمدرضا موثقی‌نیا با اشاره به راهبری این سازمان برای بومی‌سازی، گفت: ۸۳۸ میلیون دلار از رقم فوق، در سال ۱۴۰۲ توسط واحدهای زیرمجموعه و تابعه این سازمان به ثبت رسیده است. معاون وزیر صنعت معدن و تجارت اظهار کرد: بومی‌سازی و توسعه ساخت داخل و همچنین استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راهبردها و سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو است.

وی یادآور شد: ایمیدرو سالانه اقدام به هدف‌گذاری کمی برای صرفه‌جویی ارزی از طریق بومی‌سازی در بخش تجهیزات، ماشین‌آلات، قطعات یدکی، مواد اولیه و همچنین طرح‌های توسعه کرده و برنامه‌ها و پروژه‌های اجرایی توسط شرکت‌های زیرمجموعه و تابعه را رصد و پایش می‌کند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو همچنین به نیاز معادن کشور به دامپتراک اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های رو به رشد معادن در نظام جمهوری اسلامی و آینده معدنکاری در ایران، ضروری است که گزارش فنی و اقتصادی و برنامه‌ای دقیق برای تأمین، ساخت داخل و بومی‌سازی دامپتراک ارائه شود. وی تاکید کرد: انسجام در تصمیم‌گیری، یکپارچگی و هماهنگی میان شرکت‌ها و بخش معدن کشور، اصول اولیه این طرح باشد به‌گونه‌ای که بتوان ضمن همکاری با شرکت‌های خارجی در تأمین این ماشین‌آلات، زمان‌بندی مناسبی برای اجرای برنامه تهیه شود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با یادآوری اینکه تاکنون بومی‌سازی در دامپتراک ۶۰ تنی انجام‌شده، نحوه عملی شدن عمق ساخت داخل و همچنین استفاده از توان و ظرفیت‌های داخل کشور را مورد تاکید قرار داد.

رشد ۵۶ درصدی داخلی‌سازی تجهیزات

مشاور رئیس هیات عامل ایمیدرو در امور بومی‌سازی و ساخت داخل از صرفه‌جویی ارزی ۸۳۸ میلیون دلاری حاصل از بومی‌سازی تجهیزات و قطعات بخش معدن و صنایع معدنی با راهبری ایمیدرو طی سال ۱۴۰۲ خبر داد.

حسن یونسیان افزود: این عملکرد ۱۴۴ میلیون دلار (۲۰ درصد) بیشتر از برنامه هدف‌گذاری شده و ۵۶ درصد بیش از میزان صرفه‌جویی ارزی سال ۱۴۰۱ (برابر 536 میلیون دلار) است. وی با بیان اینکه این میزان صرفه‌جویی ارزی محقق شده متمرکز بر سیاست توسعه‌ای ایمیدرو مبنی بر داخلی‌سازی تجهیزات در این حوزه است، گفت: در این برنامه‌ریزی ۱۹ شرکت حوزه معدن و صنایع معدنی مشارکت داشته‌اند.

مشاور رئیس هیات عامل ایمیدرو در امور بومی‌سازی و ساخت داخل اعلام کرد: ایمیدرو سالانه هدف‌گذاری کمّی برای صرفه‌جویی ارزی از طریق بومی‌سازی در بخش تجهیزات، ماشین‌آلات، قطعات یدکی، مواد اولیه و همچنین طرح‌های توسعه‌ای کرده و با ابلاغ آن به شرکت‌های زیرمجموعه و تابعه؛ برنامه‌ها و پروژه‌های مرتبط با آن را پایش می‌کند.

سخن پایانی

با توجه به نقش بااهمیت بخش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد بدون نفت، نیاز است که برای تحقق این هدف، یکسری الزامات و زیرساخت‌ها فراهم شود که یکی از مهم‌ترین آنها مقوله بومی‌سازی است. در این راستا بومی‌سازی و ساخت داخل به‌عنوان یکی از راهبردها و سیاست‌های ایمیدرو در سال ۹۹ تعیین و برنامه‌های واحدهای تابعه به‌تناسب آن تعریف شد. این مهم سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران را بر آن داشت تا شاخص‌های بومی‌سازی را تدوین کرده و زمینه را برای سنجش و پایش دقیق برنامه‌ها و فعالیت‌های بومی‌سازی فراهم کند. ایمیدرو در راستای تقویت، تسهیل و افزایش مشارکت سازندگان داخلی و بومی‌سازی، تجهیزات و ماشین‌آلات موردنیاز بخش معدن و صنایع معدنی کشور به‌ویژه در معادن و شرکت‌های فولادی و همچنین حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و توانمند، اقداماتی را در چند سال اخیر با جدیت پیگیری و عملیاتی کرده است. انجام صرفه‌جویی ارزی از طریق بومی‌سازی و استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی، صرفه‌جویی ارزی قابل‌توجهی را برای کشور به همراه دارد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4pd5ed