-
کد خبر: 111910
تاریخ انتشار: 1403/03/30 06:55
در راستای حمایت صندوق بیمه معدنی از معدنکاران انجام می‌شود

ارائه تسهیلات با هدف رونق تولید

نقش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد کشورهای جهان منحصر به مشارکت در افزایش تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی نمی‌شود بلکه سهم معناداری نیز در ایجاد فرصت‌های شغلی و کاهش فقر در کشورها داراست.
ارائه تسهیلات با هدف رونق تولید

صنعت معدن یکی از محرک‌های مهم در اقتصاد جهانی و یک جایگاه اولیه در زنجیره تأمین منابع موردنیاز بسیاری از صنایع است. معادن می‌توانند یکی از کلیدهای اصلی برای دستیابی به آینده امیدبخش باشند. نقش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد کشورها می‌تواند در تامین اهداف توسعه پایدار جهان نیز کمک کند. اگرچه توسعه مواد معدنی عامل مهمی برای رشد اقتصادی است، اما اگر با برنامه‌ریزی دقیق و مدون انجام شود، می‌تواند عامل توسعه‌دهنده رشد اجتماعی در کشورهای درحال‌توسعه نیز باشد. با توجه به نقش غیرقابل‌انکار معادن در توسعه صنعتی و اقتصادی کشور، نهادهای متعددی برای حمایت از فعالیت‌های معدنی، مشغول کار هستند. بدون تردید فعالیت صندوق‌های بیمه معدنی و ارائه تسهیلات به معادن، مسیر توسعه صنعتی و اقتصادی را تقویت و تسهیل می‌کند.

حرکت در مسیر اولویت‌های ایمیدرو

ارائه تسهیلات صندوق بیمه معدنی ضمن حمایت از معدنکاران، اشتغالزایی و رونق تولید را به همراه خواهد داشت و این صندوق برنامه‌های خود را با هدف تحقق این مهم پیگیری می‌کند. نشست کنترل مدیریت صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی با حضور مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره این صندوق برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، محمدرضا موثقی‌نیا در این نشست بیان کرد: حمایت این نهاد از معادن، حوزه‌های زغال‌سنگ، سنگ تزئینی، فلزی، کانی‌های صنعتی، مواد طبقه یک و واحدهای کانه‌آرایی و فرآوری را در برمی‌گیرد.

وی گفت: صندوق در بخش بیمه‌نامه و ضمانت‌نامه سرمایه‌گذاری اکتشاف نیز خدماتی ارائه می‌کند که این موضوع در راستای توسعه اکتشافات و از اولویت‌های ایمیدرو به‌شمار می‌رود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کارکرد اصلی صندوق بیمه معدنی صدور ضمانت‌نامه است، عنوان کرد: صندوق بیمه باید برحسب بحث جغرافیا، نوع ماده معدنی، مقیاس معدن راهبردهای مختص به آن را در نظر گرفته و بر اساس شرایط، خدمات ارائه کند.

موثقی‌نیا افزود: ارائه تسهیلات صندوق بیمه معدنی ضمن حمایت از معدن کاران، اشتغالزایی و رونق تولید را به همراه خواهد داشت و این صندوق برنامه‌های خود را با هدف تحقق این مهم پیگیری کند.

راهبردهای کلان صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی

در این نشست مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی طی سخنانی اعلام کرد: ضمانت‌نامه و بیمه‌نامه‌های این صندوق برحسب نوع معدن به اعتباری و سرمایه‌گذاری تقسیم می‌شود که شامل حوزه‌های اکتشاف، بهره‌برداری، ماشین‌آلات حفاری، معدنی و آماده‌سازی است.

حسن یونسیان افزود: راهبردهای کلان صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی طبق سند استراتژی در شش بخش دنبال می‌شود. وی تصریح کرد: ارتقای توان مالی و توسعه سبد درآمدی صندوق، تنوع‌بخشی به سبد محصولات و خدمات، توسعه تعامل و مشارکت با نهادهای مکمل، ارتقای سطح بهره‌وری سازمانی و بلوغ سیستمی و همچنین ارتقای کیفیت و دسترسی‌پذیری خدمات، از راهبردهای کلان صندوق محسوب می‌شود.

گفتنی است، صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی با هدف توسعه بخش معدن و صنایع معدنی و به‌منظور پوشش بیمه‌ای متقاضیان و سرمایه‌گذاران بخش معدن، ارائه خدمات صدور بیمه‌نامه و ضمانت‌نامه را دنبال می‌کند. این صندوق ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها را نیز در برنامه‌های خود گنجانده است.

سخن پایانی

ایران با وجود داشتن یک درصد جمعیت جهان اما دارای ۷ درصد منابع معدنی غنی دنیا شامل ۳۷ میلیارد تن ذخایر قطعی و ۵۷ میلیارد تن ذخایر احتمالی و ۶۷ نوع ماده معدنی است با این حال شاهد سهم بسیار کم و یک درصدی با بازدهی پایین بخش معدن در ارزش تولید کشور هستیم که این بی‌توجهی سبب ایجاد رانت بسیار در ساختار این صنعت شده است. بر همین اساس به‌منظور ارتقای سهم این بخش بایستی اقدامات اساسی صورت گیرد تا این سهم به 3 تا 5 درصد ارزش تولید کشور برسد. طبق اصل ۴۵ قانون‌اساسی معادن جزو انفال و در اختیار دولت است تا بر طبق مصالح عامه نسبت به آنها عمل کند. به‌عبارتی هیچ‌کس مالک معادن نیست و طبق شرایطی در مدت زمانی محدود و تعیین‌شده از آن بهره‌برداری می‌کند و موظف است در این مدت حق و حقوق حاکمیت که همان حقوق دولتی معادن است را بپردازد. بر این اساس، طبق ماده ۱۴ قانون معادن دارنده پروانه بهره‌برداری معادن باید درصدی از بهای ماده‌معدنی موضوع پروانه را به نرخ روز در سر معدن به‌صورت استخراج‌شده یا کانه‌آرایی و فرآوری‌شده در چارچوب بودجه مصوب با پیشنهاد وزارت صمت و تصویب شورای‌عالی معادن به‌عنوان حقوق دولتی به وزارت متبوع پرداخت کند. در همین حال دولت نیز موظف است امکاناتی را در اختیار معادن قرار دهد. تلاش برای توسعه فعالیت‌های اکتشافی، تامین زیرساخت‌های حمل‌ونقل و انرژی موردنیاز صنعتگران و .... از مهم‌ترین درخواست‌های فعالان بخش معدن است. در همین‌حال نهادهایی همچون صندوق بیمه سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های معدنی در کشور شکل گرفته است. این نهاد موظف است با تسهیل روند سرمایه‌گذاری در حوزه معادن، مسیر توسعه عملکردی آنها را تسهیل کند. صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی با هدف توسعه بخش معدن و صنایع معدنی و به‌منظور پوشش بیمه‌ای متقاضیان و سرمایه‌گذاران بخش معدن، ارائه خدمات صدور بیمه‌نامه و ضمانت‌نامه را دنبال می‌کند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4j6epo