جمعه 21 اردیبهشت 1403 - 10 May 2024
کد خبر: 17116
تاریخ انتشار: 1401/03/08 23:52
تولید فلز استراتژیک زیر ذره‌بین صمت

کاهش ۷ درصدی تولید جهانی فولاد خام

میزان تولید فولاد خام دنیا در ۴ ماهه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی افت قابل‌ملاحظه‌ای داشت. انجمن جهانی فولاد اعلام کرد: تولید جهانی فولاد خام در ۴ ماهه نخست سال ۲۰۲۲ به عدد ۶۱۹.۱ میلیون تن رسید که ۷.۱ درصد کاهش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل داشت. بخش قابل‌توجهی از این افت را باید ناشی از کاهش تولید این محصول استراتژیک در چین دانست. چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد دنیا شناخته می‌شود و عملکرد آن تاثیر بسزایی بر تولید فولاد دنیا دارد.

 محدودیت‌های تولید زمستانی چین و همچنین شیوع مجدد کرونا در این کشور از اصلی‌ترین دلایل کاهش تولید در این کشور بودند. به‌گفته لی‌کچیانگ، نخست‌وزیر چین این کشور در ماه‌های گذشته با مشکلات اقتصادی بزرگ‌تری نسبت به سال ۲۰۲۰ مواجه بوده است؛ تا جایی که برخی شاخص‌های اقتصادی چین از ماه مارس ضعیف شده‌اند، همزمان شاهد افت تولید در صنعت فولاد این کشور نیز هستیم.

به‌گزارش صمت، انجمن جهانی فولاد در آخرین گزارش خود اعلام کرد: در ۴ ماهه منتهی به پایان آوریل (فرورودین و اردیبهشت) امسال میلادی، مجموع میزان تولید فولاد دنیا برابر ۶۱۹.۱ میلیون تن گزارش شده است، یعنی میزان تولید در این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۱، حدود ۷.۱ درصد کمتر شده است.

نگاهی به آمار

همچنین براساس این میزان، تولید فولاد خام در ماه آوریل ۲۰۲۲ با ۵.۱ درصد کاهش نسبت به آوریل سال گذشته به ۱۶۲.۷ میلیون تن رسید. افریقا در آوریل، ۱.۲ میلیون تن تولید فولاد خام داشت که ۵.۴ درصد نسبت به آوریل ۲۰۲۱ کمتر است. همچنین آسیا و اقیانوسیه با تولید ۱۲۱.۴ میلیون تن فولاد در آوریل کاهش ۴ درصدی را به‌ثبت رساندند.

تولید اتحادیه اروپا در ماه مذکور به ۱۲.۳ میلیون تن و تولید سایر کشورهای اروپایی به ۴.۲ درصد رسید که به‌ترتیب افت ۵.۴ درصدی و رشد ۰.۵ درصدی را تجربه کردند. تولید در منطقه خاورمیانه با ۱۴.۵ درصد افت به ۳.۳ میلیون تن و تولید امریکای‌شمالی نیز با ۵.۱ درصد افت به ۹.۴ درصد رسید.

روسیه و سایر کشورهای عضو سی‌آی‌اس به اضافه اوکراین هم با افت ۱۸.۴ درصدی تولید فولاد خام خود را به ۷.۳ میلیون تن رساندند. امریکای‌جنوبی هم با ۴.۸ درصد کاهش تولید در ماه آوریل به تولید ۳.۶ میلیون تن رسید. براساس گزارش انجمن جهانی فولاد، چین با تولید ۹۲.۸ میلیون تن فولاد در ماه آوریل به‌عنوان برترین تولیدکننده شناخته شد که البته تولیداتش با ۵.۲ درصد افت سالانه همراه بود.

هند با ۶.۲ درصد رشد به تولید ۱۰.۱ میلیون تن رسید و تولید ژاپن اما با ۴.۴ درصد کاهش ۷.۵ میلیون تنی شد. تولید فولاد خام امریکا با ۳.۹ درصد کاهش، ۶.۹ میلیون تنی شد و تخمین زده شده تولید روسیه با ۰.۶ درصد افزایش، ۶.۴ میلیون تن شده باشد. تولید کره‌جنوبی ۵.۵  و آلمان به ۳.۳ میلیون تن رسیدند که به‌ترتیب افت ۴.۱ و ۱.۱ درصدی را نشان می‌دهند.

در این میان صنعت فولاد ترکیه رشد ۱.۶ درصدی را در تولید تجربه کرد و تولید فولاد این کشور به ۳.۴ میلیون تن رسید. تولید برزیل هم با ۴ درصد افت، ۲.۹ میلیون تن شد و ایران با تولید ۲.۲ میلیون تنی فولاد، افت ۲۰.۷ درصدی را تجربه کرد.

براساس این گزارش، ایران در ۴ ماه اول سال ۲۰۲۲ با تولید ۹.۱ میلیون تن فولاد همچنان در جایگاه دهم تولید جهانی فولاد پس از کشورهای چین، هند، ژاپن، امریکا، روسیه، کره‌جنوبی، آلمان، ترکیه و برزیل قرار دارد.

تاثیر چین بر صنعت فولاد

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، عملکرد چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده فولاد دنیا بر بازار این فلز اثرگذار است. دولت این کشور در روز جمعه ۲۷ ماه مه (اردیبهشت- خرداد) خبر از بسته محرکی به ارزش ۱.۵۷ تریلیون یوآن داد. انتظار می‌رود تزریق این نقدینگی به اقتصاد چین، محرک عملکرد بسیاری از صنایع در این کشور باشد، تا جایی که انتشار خبر یادشده، زمینه‌ساز رشد نرخ کالاهای پایه صنعتی باوجود استمرار قرنطینه در این کشور بود.

در ادامه باید خاطرنشان کرد: سیاست‌های اخذشده توسط دولت شی‌جینگ پینگ و تاکید بر کنترل کامل کرونا باوجود تبعات اقتصادی، مخالفان سرسختی دارد،همان‌طور که اظهار نگرانی نخست‌وزیر از شرایط اقتصادی چین باعث شده تا گمانه‌زنی‌هایی نسبت به احتمال انشعاب قدرت میان رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر به‌وجود آید. این تنش سیاسی خود به‌عنوان پالسی منفی در بازارهای کالایی چین شناسایی خواهد شد.در روزهای گذشته موسسات معتبر بین‌المللی نسبت به خطر افول اقتصادی چین هشدار می‌دهند، از آنجا که این کشور یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مصرف دنیا است، افول اقتصادی آن، تهدیدی جدی برای صنعت و اقتصاد و به‌ویژه فولادسازان دنیا خواهد بود.

سخن پایانی

تولید و مصرف فولاد، یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشورها به‌شمار می‌رود. این صنعت به‌عنوان ستون‌فقرات فعالیت‌های صنعتی، علاوه بر ایجاد زنجیره ارزش‌افزوده مناسب از معدن تا مصرف، نقش مهمی در ایجاد اشتغال نیز ایفا می‌کند؛ بنابراین می‌توان این‌طور اذعان کرد که این صنعت نقشی کلیدی در بهبود اقتصاد ملی دارد. فولاد پس از نفت و گاز، دومین صنعت بزرگ جهان شناخته می‌شود و در صنایع متعددی مانند ساخت‌وساز، خودروسازی و... کاربرد دارد. عملکرد این صنعت در ماه‌های گذشته مثبت نبوده است. گواه این ادعا را می‌توان در آمار منفی تولید این فلز جست‌وجو کرد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4p58g6