-

فرونشست، ۴۰ مدرسه اصفهان را از مدار خارج کرد

فرونشست زمین در دشت اصفهان، برخوار و دشت‌های پرخطر دیگر از جمله مهیار شمالی و جنوبی، کاشان، اردستان، فلاورجان و گلپایگان با استفاده از تکنیک دورسنجی و دستگاه‌های جی‌پی‌اس توسط سازمان‌های زمین‌شناسی، نقشه‌برداری و مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی مورد ارزیابی قرار گرفته و نرخ محاسبه‌شده در دشت‌ها توسط سازمان زمین‌شناسی بین ۵ تا ۱۸ سانتیمتر در سال در مناطق مختلف تعیین شده است.

فرونشست، ۴۰ مدرسه اصفهان را از مدار خارج کرد

فرونشست زمین در دشت اصفهان، برخوار و دشت‌های پرخطر دیگر از جمله مهیار شمالی و جنوبی، کاشان، اردستان، فلاورجان و گلپایگان با استفاده از تکنیک دورسنجی و دستگاه‌های جی‌پی‌اس توسط سازمان‌های زمین‌شناسی، نقشه‌برداری و مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی مورد ارزیابی قرار گرفته و نرخ محاسبه‌شده در دشت‌ها توسط سازمان زمین‌شناسی بین ۵ تا ۱۸ سانتیمتر در سال در مناطق مختلف تعیین شده است.

به گفته کارشناسان، شبکه آبرسانی و فاضلاب اصفهان در اقصی نقاط این شهر چندین مورد حادثه فروریزش داشته است که اگر قبول داشته باشیم این فروریزش‌ها مربوط به نشت آب و پوسیده بودن خطوط فاضلاب است اما علت اصلی آن اختلاف نشستی است که به‌طور نامتقارن اتفاق می‌افتد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: در کل کشور حدود ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز داریم و از این تعداد، بیش از یک میلیون دانش‌آموز در ۵ هزار و ۷۰۰ مدرسه استان مشغول تحصیل هستند و با بحران نیروی انسانی مواجه هستیم.

محمدرضا ابراهیمی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش اساسی‌ترین رکن و پایه جامعه است، افزود: اگر جامعه‌ای به آموزش و پرورش توجه کند، نتیجه آن در همه سطوح، نهادها، ارگان‌ها و تک تک افراد جامعه اثرگذار خواهد بود و اگر بی‌توجهی صورت بگیرد، اثرات منفی آن روی مردم، سازمان‌ها و ارگان‌ها پدیدار خواهد بود و در حقیقت نبض جامعه توسط آموزش و پرورش تنظیم می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان تاکید کرد: میزان توجه و اهتمام عمومی به آموزش و پرورش، آینده یک جامعه را نشان داده و تضمین می‌کند و بی‌توجهی به این ارگان مهم جامعه را به چالش می‌کشد و اگر جامعه‌ای می‌خواهد که آسیب اجتماعی نداشته باشد، باید روی آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری کند‌.

با بحران نیروی انسانی مواجهیم

وی با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که با آن مواجه هستیم، بیان کرد: ما در کل کشور حدود ۱۶میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز داریم و از این تعداد، بیش از یک میلیون دانش‌آموز در ۵هزار و ۷۰۰ مدرسه استان اصفهان مشغول تحصیل هستند و با بحران نیروی انسانی مواجه هستیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه استان اصفهان به همراه ۵ استان دیگر بیشترین کمبود نیروی انسانی را دارند، افزود: نیروی انسانی پایه و اساس هر سازمانی است اما در آموزش و پرورش و به طور کلی نظام آموزش، کمبود نیروی انسانی فاجعه‌آفرین خواهد بود و حتی اگر هزار برابر امروز بودجه داشته باشیم، وقتی نیروی کارآمد نداشته باشیم به اهداف‌مان نخواهیم رسید.

ابراهیمی با بیان اینکه در سند تحول بنیادین، دانشگاه‌ فرهنگیان به عنوان مهم‌ترین مسیر ورود به آموزش و پرورش معرفی شده، خاطرنشان کرد: در همین راستا در سال ۱۳۹۱ تربیت معلم‌های سابق و دانشسراها تبدیل به دانشگاه فرهنگیان شدند و نخستین ورودی دانشگاه فرهنگیان ۲۵ هزار دانشجو_معلوم بود و مطابق قانون می‌بایست در یک بازه زمانی چند ساله بین ۳ تا ۵ هزار دانشجو معلم به این عدد پایه اضافه می‌شد اما متاسفانه این مهم محقق نشد چون رویکرد بر کم کردن حکمرانی دولت در آموزش و پرورش بود.

وی یادآور شد: در سال ۱۳۹۲ یک رویکرد دیگری حاکم شد و یکی از مهم‌ترین اهداف‌شان کوچک کردن آموزش و پرورش بود و توجیه‌شان این بود که به دنبال چابک‌سازی و واگذاری به بخش خصوصی هستند؛ در شرایطی که سه حوزه امنیت، بهداشت و سلامت و آموزش جزو خطوط قرمز دولت‌ها هستند و حکمرانی باید روی آنها بماند اما متاسفانه در دوره‌ای حکمرانی آموزش و پرورش را کم و یکسری مدارس غیر دولتی ایجاد کردیم.

تحصیل ۱۴ درصد دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه ما یکی از کشورهایی هستیم که بیشترین مدارس غیردولتی را دارد، گفت: درحال‌حاضر حدود ١٤.٥ درصد از جمعیت دانش‌آموزان کل کشور در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند که این عدد در استان اصفهان حدود ۱۹ درصد است. یک عده دیگر هم مدارس را به بخش بسته‌های حمایتی دادند و در این راستا در مناطق محروم مدرسه را با تمام امکانات به یک موسس تحویل می‌دادند و هیچ نظارتی وجود نداشت و این دوره حدود ۲سال طول کشید.

وی ادامه داد: از طرف دیگر دانشگاه فرهنگیان در شرف تعطیلی قرار گرفت و رهبر معظم انقلاب به موضوع ورود کردند؛ دانشگاه فرهنگیان در همان دوره یک موفقیت بود اما هیچ وقت به شرایط ایده‌آل و حتی عدد پایه نرسیده سال گذشته که دانشگاه فرهنگیان بیش از ۲۵ هزار نفر ورودی داشت که در استان اصفهان با تمام کمبودها و برنامه‌های پیچیده‌ای که داشتیم، این عدد به ۲هزار و ۳۰۰ نفر ورودی رسید.

ابراهیمی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان امسال در کل کشور حدود ۳۰ هزار نفر ورودی داشت، گفت: از این میزان تعداد ورودی‌های استان اصفهان حدود ۲هزار و ۷۰۰ نفر است؛ در دوره‌ای میزان ورودی دانشگاه فرهنگیان در کل کشور را به ۳ هزار نفر رسانده بودند و ماحصل آن سیاست، کاهش شدید نیروی انسانی بود؛ آموزش و پرورش در دهه ۶۰ ورودی زیادی داشت که بخشی از آنها بازنشست شده و بخش دیگر در شرف بازنشستگی هستند و کمبود نیروی انسانی یک چاله و خلأ بزرگ را ایجاد می‌کند. اما خوشبختانه در دو سال اخیر اقدامات خوبی برای کاهش این کمبود انجام گرفته و ما سال گذشته حدود ۵۰ هزار نفر و امسال نزدیک به ۷۰ هزار نفر به بدنه آموزش و پرورش وارد خواهند شد.

روزانه بیش از دو کلاس وارد مدار می‌شوند

وی با بیان اینکه بحران کرونا باعث شده بود که کمبود معلم و فضاهای آموزشی به چشم نیایند و مشکلات تلنبار شوند، افزود: در خرداد سال گذشته با تعداد زیاد کلاس بالای ۵۰ و ۶۰ نفر در مقاطع مواجه شدیم و از طرف دیگری بسیاری از مدارس آماده نبودند و از طرف دیگر در سطح جامعه با بازگشایی مدارس مخالفت‌های زیادی می‌شد و به همین دلیل بازگشایی زمان کرونا، یکی از سخت‌ترین بازگشایی‌ها بود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه با مشارکت دولت و خیرین روزانه بین ۳‌.‌۲ تا ۵‌.‌۲ کلاس وارد مدار استفاده می‌شود، گفت: در این مدت ده‌ها پروژه نیمه‌تمام به بهره‌برداری رسیده و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است؛ ما با کمبود تجهیزات زیادی مواجه هستیم اما خوشبختانه طی دو سال گذشته تجهیزات خوبی به مدارس به ویژه هنرستان‌ها تزریق شده است.

سخن پایانی

پایان برنامه توسعه ششم، میزان توزیع متوازن رشته‌ای- شاخه‌ای در کل کشور حدود ۳۷ درصد رعایت شد که این میزان در اصفهان حدود ۴۲ و ۶‌.‌۰ درصد بود و الان این عدد طی دو سال اخیر به ۶‌.‌۴۷ درصد رسیده و این پیشرفت طی دو سال بی‌نظیر است و اگر به ۵۰ درصد برسیم، تازه به برنامه ششم دست پیدا کرده‌ایم و همچنان عقب خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین