جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 17 May 2024
کد خبر: 19906
تاریخ انتشار: 1401/07/18 05:16
نمایندگان مجلس شورای اسلامی موافقت کردند

متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی فوری «لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان» موافقت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی فوری «لایحه متناسبسازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان» موافقت کردند. به این ترتیب، لایحه متناسبسازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشور، ۱۲ مهر به مجلس شورای اسلامی ارسال و روز گذشته دو فوریت بررسی آن در مجلس تصویب شد.

متناسبسازی چقدر به حقوقها اضافه میکند؟

بهدنبال تصویب لایحه متناسبسازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری، براساس ضرایب پایه ریالی که محاسبه شده، از ۹۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۰۰۰ تومان به حقوق کارکنان و بازنشستگان اضافه میشود. دولت به این دلیل برای حقوق کارکنان و کارمندان خود ضریب پایه ریالی (۳۰۰۰ امتیاز) را به جای مبلغی ثابت در متناسبسازی پیشبینی کرده که در سالهای آینده با تغییر مبلغ ضریب پایه ریالی -که در قانون بودجه امسال ۳۳۵۳ ریال تعیین شده- این مبلغ نیز در دریافتی کارکنان و بازنشستگان تغییر کند. البته این ضریب پایه ریالی در اضافه حقوقها تاثیری نخواهد داشت و تنها با عنوان مبلغی محاسبه و تعیین شده به دریافتی کارکنان دولت اضافه خواهد شد.

بازنشستگان نیز معادل ریالی این مبلغ را با اندکی اختلاف دریافت خواهند کرد و این مسئله سبب میشود بهگفته بابک افقهی، معاون سازمان برنامه و بودجه اختلاف فاحش بین حقوق کارگران و کارکنان دولت از بین برود. بهگفته معاون سازمان برنامه و بودجه، با توجه به اینکه معمولا دولتها در نیمه نخست سال با کاهش درآمد مواجه هستند، این لایحه برای نیمه دوم سال ارائهشده که منابع درآمدی دولت و هم تعهد و تکلیف دولت در بودجه ۱۴۰۱ محقق و عملیاتی شود. افقهی اظهار کرد: بر این اساس، سازمانهایی که فوقالعاده ویژه کارکنانشان زیر ۳۵ درصد است میتوانند در صورت وجود منابع درآمدی تا سقف ۳۵ درصد افزایش داشته باشند. علاوه بر این، متناسبسازی حقوق شامل مستمریبگیران کمیته امداد و بهزیستی میشود. همچنین در اجرای قانون جمعیت و حمایت از خانواده مبلغی به ازای هر یک از فرزندان کارکنان و بازنشستگان پیشبینی شده است. طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه، بر این اساس، افزایش حقوقها به صورت پلکانی خواهد بود؛ به نحوی که حقوق کسانی که پایینتر است، افزایش بیشتری پیدا میکند، رویهای که منجر به عدالت بیشتر در پرداخت حقوق کارکنان میشود.

افزایش پلکانی برای کاهش فاصله درآمدها

رئیس امور جبران خدمات سازمان اداری و استخدامی با تشریح جزئیات لایحه متناسبسازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان، گفت: برای نخستینبار است در نظام اداری برای افزایش حقوق و در راستای کاهش فاصله طبقاتی بین درآمد کارکنان دولت از روش پلکانی و ضریب استفاده میکنیم. عبدالله میرزایی در گفتوگو با ایرنا درباره لایحه متناسبسازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان اظهار کرد: این لایحه بخشهای گوناگونی دارد و یکی از بخشها، افزایش پلکانی حقوق است. وی افزود: اگر قرار بود افزایش حقوق طبق روال گذشته باشد، افراد دارای حقوق بالا مشمول افزایش حقوق بیشتری میشدند، اما در این لایحه بحث افزایش حقوق براساس امتیاز مطرح است.  رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری و استخدامی گفت: براساس لایحه دولت افرادی که حقوق پایینتری دارند، از درصد افزایش حقوق بیشتری برخوردار خواهند شد.  میرزایی بیان کرد: براساس جزء یک لایحه افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان افرادی که ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان حقوق دریافت میکنند، ۱۸ درصد و افراد با حقوق ۳۰ میلیون تومان فقط ۳ درصد افزایش خواهد یافت. وی توضیح داد: اگر قرار بود طبق روال گذشته، افزایش حقوق ۱۰ درصدی داشته باشیم، حقوقبگیران ۳۰ میلیون تومان ۳ میلیون تومان و حقوقبگیران ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ۵۶۰ هزار تومان افزایش حقوق شاملشان میشد. رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری و استخدامی تاکید کرد: برای کاهش فاصله حقوق کارمندان و رعایت عدالت در دریافت حقوق و ترمیم حقوق کارکنان، بحث افزایش پلکانی حقوق کارکنان مطرح شده است.  میرزایی ادامه داد: حق عائلهمندی و اولاد نیز تکلیف قانونی بوده و در قانون جوانی جمعیت مطرح شده است و رقم آن به ترتیب ۵۰ و ۱۰۰ درصد برای تمام مشمولان ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه اضافه شد. این مقام مسئول گفت: فوقالعاده ویژه برای کارکنان مشمول قانون مدیریت خدمات کشور است و برای کارکنان مشمول این قانون و تعدادی از نهادهای اجرایی است. میزان افزایش فوقالعاده ویژه بهطور میانگین ۲۱ درصد بوده و براساس پیشنهاد ارائهشده تا سقف ۳۵ درصد پس از تایید شورای حقوق و دستمزد و براساس اعتبارات ابلاغی که با تایید سازمان برنامه بودجه انجام میشود، افزایش مییابد. وی اضافه کرد: در بند دیگر لایحه متناسبسازی حقوق، افزایش مستمری مددجویان ۱۰ درصد است و برای دهکهای درآمدی یک، ۲ و ۳ این میزان به ۱۵ درصد میرسد.  میرزایی اظهارکرد: چون بازنشستگان کسورات بیمهای ندارند، رقم ثابت برای افزایش دریافتی آنها لحاظ شده و مبلغ ۹۰۰ هزار تومان به حقوق این افراد اضافه میشود. رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری و استخدامی ادامه داد: کارمندان دولت که ۳ هزار امتیاز داشته باشند، یک میلیون و ۵ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش خواهند داشت و برای کارکنانی که مشمول فوقالعاده ویژه هستند تا ۲ میلیون تومان هم افزایش حقوق اعمال خواهد شد. وی گفت: تاریخ اجرای لایحه متناسبسازی حقوق کارکنان دولت از شهریورماه ۱۴۰۱ است و پس از تصویب از شهریور محاسبه و اجرایی میشود. میرزایی بیان کرد: این لایحه برای نخستینبار است در نظام اداری برای افزایش حقوق و کاهش فاصله طبقاتی بین حقوق کارکنان دولت مطرح شده که شیوه جدیدی است و با اجرای آن در سالهای آینده شاهد کاهش فاصله بین طبقات درآمدی خواهیم بود.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4by9j9