دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 - 20 May 2024
کد خبر: 97330
تاریخ انتشار: 1402/08/28 06:14

تعدد رویدادهای خودرویی رضایت‌بخش نیست

ایرج موفق-کارشناس حوزه صنعت
تعدد رویدادهای خودرویی رضایت‌بخش نیست

صنعت خودرو به‌عنوان یکی از صنایع بزرگ ایران به‌دلیل جایگاه و اهمیت ویژه‌ای که در صنعت و اقتصاد کلان کشور دارد، در برنامه توسعه اقتصادی کشور نیز موردتوجه قرارگرفته و بخش قابل‌توجهی از سرمایه و اشتغال نیروی جوان و اغلب تحصیلکرده را به خود اختصاص داده است. تردیدی نیست که ایران با وجود ظرفیت‌های موجود می‌تواند به یکی از پایگاه‌های اصلی تولید قطعات خودرو در خاورمیانه و چه‌بسا در جهان بدل شود و شواهد موجود نیز حاکی از این واقعیت است که قطعه‌سازان کشور در این مسیر گام‌های موثری برداشته و میزان تولید را در سطح قابل قبولی افزایش داده‌اند. از سویی هم افزایش کیفیت محصولات تولیدی نشانگر رشد دانش و آگاهی صاحبان این صنعت است که امید است با شناسایی و بهبود نقاط ضعف و استفاده از آخرین فناوری روز دنیا، شرایطی را جهت کسب مزیت‌های رقابتی برای محصولات تولیدی خلق کنند. این موفقیت‌ها در شرایط کنونی اقتصاد و محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها تحسین‌برانگیز است و نویدبخش آینده خوبی در صنعت خودرو قطعه کشور خواهد بود.

به هر حال شرایط به‌‌گونه‌ای است که صنعت خودرو و قطعه نیازمند حمایت و کمک بی‌چون و چرای متولیان امر است که گاه این حمایت‌ها دریغ شده یا به اندازه کافی نبوده است. البته دولت با اعمال برخی قوانین و انجام برخی برنامه‌ها توانسته از صنعت خودرو حمایت کند، اما باید توجه داشت که با توجه به شاخص‌های علم اقتصاد و آنچه در جهان متداول است و یک فعالیت تولید و صنعتی باید دنبال کند، این حمایت‌ها نمی‌تواند دائمی و برای همیشه ادامه داشته باشد. از این‌رو لازم است در کنار این حمایت‌ها، شرکت‌های خودروساز و شرکت‌های سازنده قطعات خودرو روی این موضوع متمرکز شوند و زمینه رشد و توسعه واحدهای تولیدی خود را با افزایش تحقیقات و مطالعات بازاریابی و ارتقای کیفیت محصول بالا ببرند. در این مسیر آنچه اهمیت دارد این است که صنعت خودرو ما بتواند در مسیری گام بردارد که محصولات آن بتوانند از کیفیت لازم و قدرت رقابت بالا برخوردار شوند. همان‌طور که می‌دانید حمایت بیش از اندازه دولت به معنای خروج از بازارهای رقابتی جهانی و پایین آمدن کیفیــت در صنعت خودرو خواهد بود. در این میان برگزاری نمایشگاه‌ها نیز می‌توانند به صنعت خودرو و قطعه کشور کمک و مسیر را برای حرکت متحولانه این صنایع هموار کنند.

نمایشگاه تخصصی خودرو می‌تواند موجب افزایش تعاملات شرکت‌های خودروسازی با یکدیگر، معرفی توانمندی‌های شرکت‌کنندگان، معرفی تولیدهای جدید به خودروسازان و افزایش اطلاعات متخصصان، عرضه نمونه کالا و توانمندی‌ها و دستاوردهای تکنولوژیکی شرکت‌ها به مصرف‌کنندگان، سلیقه‌آزمایی و شناخت فرهنگ مصرفی و پیدا کردن خریداران، نمایندگان فروش و ایجاد محیط رقابتی سالم داخلی، نه‌تنها به رونق صنعت خودرو در کشور، بلکه به توسعه و ایجاد اشتغال در استان‌هایی که این نمایشگاه‌ها برگزار می‌شود، کمک شایانی کند.در راستای سیاست‌های کلان دولت و به‌منظور حمایت از تولیدات داخلی و کمک به رونق صنعت خودرو و با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود، برگزاری نمایشگاه‌های خودرویی می‌تواند ظرفیت‌های بالقوه در صنعت خودرو و صنایع وابسته را به بالفعل تبدیل کند و در آینده شاهد رشد و توسعه اقتصادی بیشتر کشور باشیم.اگر برگزاری نمایشگاه‌ها به‌صورت کارشناسی‌شده و بر پایه مطالعات دقیق باشد در نهایت این اقدام نتایج مثبتی برای صنعت و بازار خودرو ما به‌دنبال خواهد داشت، اما برگزاری نمایشگاه‌های متعدد بدون بازخورد مناسب، نه‌تنها برای صنعت خودرو ما ثمربخش نخواهد بود که آسیب‌رسان هم می‌شود؛ بنابراین انتظار می‌رود از برگزاری رویدادهای خودرویی تکراری در نقاط گوناگون کشور که نتیجه چندان رضایت‌بخشی هم ندارند، فعلا اجتناب کنیم. مهم‌تر از همه اینکه بر یکی دو نمایشگاه متمرکز شویم و دولت و متولیان امر، خودروسازان را برای حضور در این رویدادها حمایت کنند تا دستاورد این نمایشگاه‌ها به نفع صنعت  و اقتصاد کشور باشد. در نهایت اینکه باید در برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌هایی که برای بخش‌های گوناگون صنعت داریم، زمان و شرایط را موردتوجه قرار دهیم و به اقتضای وضعیت موجود و هدف مطلوبی که به‌دنبال آن هستیم، اقدام کنیم.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4bn7l9