نقش نهادهای دولتی در توسعه معدنکاری

نهادهای دولتی متولی بخش معدن نقش بسزایی در توسعه، رونق و حل مشکلات معادن بازی می‌کنند. این نهادها ضمن تصمیم‌سازی، می‌توانند با سیاست‌ها و رویکردهای خود مسیر پر دست‌انداز معدنکاری را برای فعالان این عرصه، هموارتر کنند. همچنین فعالان معدنی معتقدند دستیابی به اهداف توسعه‌ای معدنی بدون توجه و حمایت دولت از این بخش، امکان‌پذیر نخواهد بود.

لزوم ورود دولت به فعالیت‌های اکتشافی

محمدباقر دری، معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی کشور معتقد است دولت باید در فعالیت‌های اکتشافی ورود کند. به گزارش معدن‌نیوز دری در این باره گفت: دولت باید برای توسعه اکتشاف ورود کند، زیرا برخی هزینه‌ها را بخش خصوصی نمی‌تواند تقبل کند؛ در نتیجه دولت باید هزینه‌های اصلی را پرداخت کند و در این بین باید عرصه اکتشاف از سطح‌الارضی به تحت‌الارضی تغییر دهیم. معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی با اشاره به اینکه امروز هزینه‌های معدنکاری افزایش یافته، گفت: وقتی پروانه‌داری بخواهد گواهی کشف دریافت کند، باید هزینه‌های زیادی را تقبل کند.

وی افزود: تهیه نقشه و کارهای اکتشافی هزینه زیادی لازم دارد و همین مسئله باعث شده میزان گواهی کشف، پروانه بهره‌برداری و اشتغال کاهش پیدا کند. وی با بیان اینکه هزینه حفاری و آنالیز افزایش یافته، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم معدنکاری رونق پیدا کند، باید سعی کنیم بسیاری از مسائلی که موجب افزایش هزینه می‌شود را کنترل کنیم.

حرکت به سمت اکتشافات عمیق

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور همچنین با اشاره به تاثیر نرخ دلار بر فعالیت معدنکاری گفت: باتوجه به افزایش نرخ دلار، نرخ مواد معدنی هم بالا رفته و باوجود اینکه با افزایش نرخ دلار صادرات مواد معدنی می‌تواند به‌صرفه باشد هم متاسفانه در صادرات موفق نبوده‌ایم که این مسئله به تحریم‌ها و مسائل سیاسی در کشور برمی‌گردد. وی با اشاره به اینکه دولت باید برای توسعه اکتشاف ورود کند، ادامه داد: از آنجا که برخی هزینه‌ها را بخش خصوصی نمی‌تواند تقبل کند، دولت باید هزینه‌های اصلی را پرداخت کند و در این بین باید عرصه اکتشاف از سطح‌الارضی به تحت‌الارضی تغییر کند.

دری خاطرنشان کرد: برخی مواقع ماده معدنی پیدا می‌شود که بازار مناسبی ندارد و در این صورت تنها هزینه زیادی صرف شده که هیچ سود اقتصادی ندارد؛ بر همین اساس باز هم دولت باید ورود کرده و شرایط را فراهم و بازار مناسب را پیدا کند و به این ترتیب فروش ماده معدنی به سیاست دولت بستگی دارد. معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی کشور، تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌هایی که معاونت معدنی ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور انجام داده‌اند امیدواریم وضعیت بهتر شود. وی با اشاره به لزوم حمایت دولت از بهره‌برداران گفت: باید دولت از مکتشفان و بهره‌برداران حمایت کند، زیرا امروز سدهای مختلف از جمله محیط‌زیست در برابر فعالیت معدنکاران وجود دارد. دری تصریح کرد: معدنکار کیلومتر‌ها کار می‌کند اما سازمان‌هایی به‌سادگی مانع فعالیت او می‌شوند و متاسفانه امروز تعامل خوبی بین منابع طبیعی و حوزه معدن وجود ندارد که باید این روند اصلاح شود.

ضرورت احیای شورای تعامل

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت این استان خواستار احیای مجدد شورای تعامل در بخش معدن شد. به گزارش معدن‌نیوز، علی تشنه‌دل در جلسه شورای اداری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان گفت: در دولت مردمی و ایران قوی سبک مدیریت جهادی با زیست‌بوم مدیریتی کشور مطابقت دارد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت این استان و بیان مشکلات موجود در این بخش‌ها افزود: در برخی از شهرستان‌های استان سمنان، این سازمان ساختار و چارت رسمی ندارد که این مسئله برای انجام ماموریت‌های این مجموعه مشکل‌آفرین است.

وی با اشاره به تمرکز صنایع در غرب این استان گفت: تشنه‌دل در ادامه خواستار احیای مجدد شورای تعامل در بخش معدن شد و افزود: باتوجه به فعالیت این شورا در سال‌های گذشته، احیای مجدد آن می‌تواند نفقش بسزایی در رضایتمندی مردم از این سازمان ایفا کند.

تلاش برای تحقق شعار سال

در ادامه این جلسه سید محمدرضا هاشمی، استاندار سمنان با اشاره به نقش اساسی سازمان صنعت، معدن و تجارت در تحقق شعار سال، این سازمان را یکی از مجموعه‌های اداری عنوان کرد که بیشترین ارتباط و تعاملات را با مردم دارد. وی با اشاره به اینکه بحث بازار یکی از مباحث بسیار مهم کشور است، تصریح کرد: احیای واحدهای راکد و نظارت بر بازار دو وظیفه اصلی سازمان صنعت، معدن و تجارت به‌شمار می‌رود و لازم است کارشناسان این سازمان نظارت خود را بر بازار تشدید کنند. استاندار سمنان اظهار کرد: باتوجه به شرایط بیماری کرونا در استان در حال ‌حاضر یکی از مهم‌ترین وظایف سازمان صنعت، معدن و تجارت نظارت بر حوزه بازار در بحث رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و در این زمینه باید از وجود مردم و ظرفیت‌های عمومی برای انجام مطلوب نظارت‌ها استفاده کرد.

سخن پایانی

تلاش و رویکرد نهادهای دولتی متولی بخش معدن در روند فعالیت‌های این بخش بسیار تاثیر‌گذار است؛ از این رو انتظار می‌رود مسئولان با تصحیح نگاه‌های خود به معدنکاری، در حمایت از فعالان معدنی و بهره‌مندی کشور از اقتصاد معدنی کوشا باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین