سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 30 Apr 2024
کد خبر: 20903
تاریخ انتشار: 1401/09/20 06:17
در نشست هم‌اندیشی نمایندگان دبیرخانه‌های شوراهای گفت‌وگوی استانی عنوان شد

حمایت از شوراهای گفت‌وگو در استان‌ها

نشست هم‌اندیشی نمایندگان دبیرخانه‌های شوراهای گفت‌وگوی استانی برگزار شد. در ابتدای این نشست، گزارشی از عملکرد شوراهای گفت‌وگوی استانی ارائه شد که طبق آن وضعیت کنونی برگزاری جلسات، حضور استانداران، نمایندگان مجلس و دیگر نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مورد توجه قرار گرفت.

در نشست هماندیشی نمایندگان دبیرخانههای شوراهای گفتوگوی استانی ضمن تشریح دستاوردها و روند فعالیت شوراهای گفتوگو، دستورالعمل ارزیابی شوراهای استانی مورد بازنگری قرار گرفت.

استانها پیشران توسعه کشور

رئیس حوزه ریاست سازمان برنامه و بودجه گفت: پیشران توسعه کشور استانها هستند و تاکید دولت و رئیسجمهوری بر آمایش سرزمینی و توسعه مبتنی بر آن است. بابک افقهی در جلسه شورای برنامهریزی و توسعه استان زنجان، افزود: سازمان برنامه و بودجه با مجموعهای از مشکلات مواجه بود که این مسائل پیچیدهتر شده چراکه دولت در شرایط بسیار بدی دولت را در دست گرفت. وی ابرازکرد: رشد اقتصادی چهار دهم درصدی، تورم بالای ۵۰ درصد، عبور ضریب جینی از چهار دهم درصد، نرخ جذب سرمایهگذاری منفی ۴.۶ درصد، هزینه کرد بیش از ۶۰ میلیارد دلاری از منابع صندوق توسعه ملی، نرخ بیکاری بالای ۱۶ درصد، تخصیص ۶۰ هزار میلیارد تومانی دولت در ماههای اول سال که باید تا پایان سال مصرف میشد و کاهش ذخایر کالاهای اساسی را از جمله مسائل این سازمان در شروع فعالیت دولت سیزدهم بیان کرد. مشاور رئیس سازمان و رئیس حوزه ریاست سازمان برنامه و بودجه گفت: مطالبات تلنبار شده صنوف، مهمترین و پرچالشترین مشکل دولت سیزدهم در آغاز کار بود. افقهی تاکید کرد: دولت گذشته در ۶ ماهه پایان عمر خود با صنوف مختلف مهربان شد و همسانسازی حقوق بازنشستگان، رتبهبندی معلمان و یکسانسازی حقوق دستگاههای مختلف در شرایطی بود که خزانه دولت تکافوی چنین ارقامی را نداشت. وی افزود: برنامه محور کردن دستگاههای اجرایی کشور و افزایش حقوق کارکنان با معیار بهرهوری از تاکیدات رئیسجمهوری و اساس کار دولت در لایحه بودجه سال آینده است. مشاور رئیس سازمان و رئیس حوزه ریاست سازمان برنامه و بودجه ابراز کرد: توجه به استانها از تاکیدات مهم در برنامه هفتم توسعه است. افقهی افزود: پیشران توسعه کشور، استانها هستند و تاکید دولت و رئیسجمهوری بر آمایش سرزمینی و توسعه مبتنی بر آن است. وی تصریح کرد: در افزایش حقوق کارمندان نیز معیار بهرهوری باید رعایت شود و از همه ابزارها برای این امر باید استفاده شود تا نظام عدالت محور در پرداختها حاکم گردد. مشاور رئیس سازمان و رئیس حوزه ریاست سازمان برنامه و بودجه، با بیان اینکه برنامه هفتم، برنامه بسیار مهم و مورد تاکید مقام معظم رهبری و خروجی یک آسیب شناسی جدی در کشور است، افزود: اصرار دولت بر بحث تمرکز زدایی و اصلاح نظام درآمد و هزینه استانها از جمله موارد مورد توجه در این برنامه است. افقهی یاد آورشد: در این برنامه به بخشهای کلیدی که به عنوان پیشران تولید هستند، توجه شده است که بخش انرژی، توسعه منطقهای، تولید و تجارت ترانزیت، اقتصاد ساحل و دریا، مسکن، امنیت غذایی، معدن و آب از جمله این موضوعات کلیدی است که به آنها پرداخته میشود. وی به پروژههای نیمه تمام کشور اشاره کرد و گفت: بیش از سه هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در کشور داریم که با روال فعلی ۱۷ سال اتمام این پروژهها زمان نیاز دارد. مشاور رئیس سازمان و رئیس حوزه ریاست سازمان برنامه و بودجه ابراز کرد: وضعیت کشور بسیار بیثبات از حیث کسری بودجه در زمان استقرار دولت سیزدهم بود و دولت نیز وظیفه پاسخگویی به مردم را داشت در حالی که با محدودیت شدید منابع مواجه بود. افقهی ادامه داد: خط قرمز رئیسجمهوری برای سازمان برنامه و بودجه تامین نشدن کسری بودجه از محل پایه پولی است و بر این اساس در لایحه بودجه ۱۴۰۲ برنامه محور کردن دستگاهها در نظام بودجه ریزی مورد توجه قرار گرفته است.

ارزیابی عملکرد شوراهای استانی

محسن عامری، رئیس مرکز بهبود کسبوکار اتاق ایران از روند صعودی برگزاری جلسات اصلی با حضور استانداران، نمایندگان مجلس و نمایندگان دستگاههای اجرایی در هر یک از استانها خبر داد و از آن به عنوان یک ظرفیت بینظیر در اختیار دولت و بخش خصوصی یاد کرد. وی به مکانیسم ارزیابی عملکرد شوراهای استانی که از سال ۱۳۹۶ آغاز شده، اشاره کرد و افزود: این اقدام کمک کرد تا تصویر دقیقی از شرایط برگزاری جلسات در سطح کشور داشته باشیم. آمار و اطلاعات بهدست آمده از این نشستها در اختیار رؤسای سه قوه و معاونان آنها قرار میگیرد تا بتوان از این طریق به سمت برگزاری بهتر و منظمتر جلسات حرکت کنیم. البته باید توجه داشت که در دولت سیزدهم شاهد افت تعداد برگزاری جلسات شوراهای استانی بودیم که به نظر میرسد بیشتر به شناخته نشدن این ظرفیت از سوی استانداران مربوط باشد.

فرصتی برای گفتوگو

در ادامه این نشست غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران با توجه به حضور نمایندگان دولت در این نشست، گفت: بزرگترین اثرگذاری در چگونگی برگزاری و روند جلسات شوراها در هر استانی از سوی وزارت کشور است و بدینترتیب تقاضا داریم که جلسهای با حضور استانداران و دبیران شوراهای استانی که در واقع رؤسای اتاقها هستند، برگزار و فرصتی برای گفتوگو بین آنها فراهم شود. وی از دبیران شوراهای گفتوگو نیز درخواست کرد تا اعضای بخش خصوصی و تعاونی در شوراهای استانی را با دقت بالا انتخاب کنند. به باور او باید در هر سال افراد مختلف و توانا در تشریح مسائل و مشکلات انتخاب شوند. شافعی تصریح کرد: تغییر دیدگاه بین مسئولان محلی نسبت به جایگاه بخش خصوصی از کارآمدی شوراهای استانی است. از طرفی بالاتر از طرح مشکلات، پیدا کردن راهحل برای آنها اهمیت دارد، پس دبیرخانههای شورای استانی تلاش کنند در عین حال که مشکلات را به همت تشکلها و فعالان اقتصادی شناسایی میکند، راهکارهای عملیاتی و مؤثری برای آنها ارائه دهند. رئیس اتاق ایران ارزیابی صورت گرفته در دبیرخانه ملی شورای گفتوگو درباره عملکرد شوراهای استانی را اقدامی مؤثر دانست و ابراز امیدواری کرد: این نهاد با مجموعه اختیاراتی که دارد، بتواند در بهبود محیط کسبوکار مؤثر باشد. پس باید از این ظرفیت بهترین استفاده را داشته باشیم. حسین سلاحورزی، نایبرئیس اتاق ایران و قائممقام دبیر شورای گفتوگو نیز دستاورد و عملکرد شورای گفتوگو را بسیار امیدوارکننده ارزیابی و تاکید کرد: در طول سالیان اخیر صاحبنظران متعددی روی ادبیات توسعه کار کردند و بر اساس آنچه گفته میشود، ایران در مسیر توسعه قدم برداشته اما روند رشد سایر کشورها سریعتر و بهتر بوده است، بنابراین همیشه شکافی از این نظر بین ایران و دیگر کشورها وجود دارد. پس اگر عزم، اراده و هماهنگی بیشتری شکل بگیرد، بهبود فضای کسبوکار کشور سریعتر و مناسبتر خواهد بود.

سخن پایانی

برخی از کارشناسان معتقدند در ایران دچار تعدد مراجع برای بهبود فضای کسبوکار و حذف قواعد زائد شدیم که همپوشانی، موازیکاری، هدررفت زمان و منابع را به دنبال دارد. پس باید هماهنگی لازم بین این مراجع شکل بگیرد تا به کمک آنها شرایط کسبوکار کشور بهتر شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/488x5w