جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 17 May 2024
کد خبر: 6303
تاریخ انتشار: 1400/09/01 11:27

مواد اولیه و تضمین کیفیت محصول نهایی

کیفیت خودرو یکی از خواسته‌های مهم مردم از خودروسازی است. ایمنی و کیفیت در واقع ضامن سلامتی و راحتی سرنشینان خودرو بوده و در این راستا صنعت خودرو جهان پیشرفت‌های بسیاری داشته است. بعضی تولیدکنندگان بر این تاکید دارند که مواد اولیه تولید داخل به‌لحاظ فناوری و روزآمدی از کیفیت لازم برخوردار نبوده و در نتیجه این امر تاثیر مستقیم روی محصول نهایی از جمله خودرو می‌گذارد؛ موضوعی که کمتر به آن توجه شده است.

درواقع مواد اولیه بخش مهمی از یک کالا از جمله قطعه خودرو است. اگر عدد یک قطعه را ۱۰۰ واحد در نظر بگیریم حدود ۵۰ واحد آن مربوط به مواد اولیه است. البته این درصد از قطعه‌ای به قطعه دیگر متغیر بوده و از ۴۰ تا ۷۰ درصد است.

برخی قطعات فرآیند تولیدشان بسیار مهم است، حتی مهم‌تر از کیفیت مواد اولیه. ممکن است صنعتگری مواد اولیه بسیار خوبی تهیه کند اما در فرآیند تولید کیفیت آن را از بین ببرد. به‌عنوان مثال، اگر در ریخته‌گری دما بیش از اندازه بالا باشد مواد سوخته و کیفیت خود را از دست می‌دهند. در ادامه در فرآیند ماشین‌کاری ماده سخت شده و از کیفیت محصول کاسته می‌شود.

اگر ماده اولیه از کیفیت و فناوری روز برخوردار باشد قطعه تولید شده با کیفیت و ایمن بوده در غیر این صورت حتی اگر فرآیند تولید مناسب باشد و کنترل کیفیت و تست‌ها هم با دقت و کامل انجام شود اما قطعه محصول باکیفیتی نخواهد بود. از این‌رو مواد اولیه پیش از استفاده در تولید قطعات باید کنترل کیفیت شوند و در ادامه هم پس از تولید و تبدیل به محصول نهایی مانند قطعه نیز ضرورت دارد کنترل کیفیت ادامه پیدا کند. اگر مواد اولیه باکیفیت استفاده و فرآیند تولید محصول نهایی هم درست انجام شود می‌توان امیدوار بود ایمنی کالا تامین شده است. ماده اولیه بخش مهمی از تولید محصول نهایی است. 

ممکن است برای برخی از مخاطبان این پرسش به وجود‌اید که چقدر ایمنی و کیفیت خودروهای داخلی از سوی مواد اولیه تولید داخل تضمین می‌شود؟ در پاسخ باید گفت، فناوری ماده اولیه مانند دیگر محصولات روزبه‌روز در حال تغییر و بهبود است. به‌عنوان مثال، خودروساز در تولید ستون وسط خودرو می‌تواند از فولاد معمولی استفاده کند یا فولاد HSS.

فناوری فولاد HSS مربوط به یک دهه اخیر بوده و در این بازه زمانی خودروسازان بنام از آن استفاده می‌کنند. ممکن است خودروساز ما همچنان از فولادهای معمولی و قدیمی استفاده کند که طبیعی است به‌لحاظ کیفیت و ایمنی در برخورد، در سطح پایین‌تر از جهانی باشد. همان‌گونه که شاهد رشد فناوری در صنعت خودرو و شرکت‌های خودروساز هستیم در شرکت‌های فولادی جهان هم توسعه فناوری در حال انجام است. از سوی دیگر، برای کاهش سوخت و پایین آمدن آلودگی هوا، خودروسازان به سوی سبک کردن خودرو پیش رفته‌اند از این‌رو از فولادهای آلومینیومی استفاده می‌کنند درحالی‌که در ۳ تا ۴ دهه قبل این‌گونه نبود.

برای روزآمدی صنعت خودرو باید به‌دنبال استفاده از مواد اولیه به‌روز باشیم. خودروسازان باید از تولیدکنندگان قطعات بخواهند از مواد اولیه بهتر و با خواص بالاتری استفاده کنند.

 به‌عنوان مثال، خودروساز از قطعه‌ساز بخواهد ماده‌ای در تولید سپر استفاده کند که انرژی بیشتری را جذب کند تا عملکرد بهتری در تصادف داشته باشد.

این روزها سخنان زیادی از مواد اولیه نانو و فناوری شده می‌شود موادی که در کاهش آلودگی و کیفیت تمام محصولات از جمله خودرو نقش زیادی دارد. تولیدکنندگان مواد اولیه داخل باید به این تغییرات جهانی توجه ویژه داشته باشند و از سوی دیگر خودروسازان از صنایع بالادستی بخواهند مواد اولیه با فناوری روز را در اختیار آنها قرار دهند. 

مطالبه‌گری از سوی صنعتگران میانی و پایین‌دستی سبب می‌شود تولیدکننده مواد اولیه موردنیاز به این‌سو گام‌های موثر بردارند.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/487gn3