چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 08 May 2024
کد خبر: 91589
تاریخ انتشار: 1402/05/17 07:38
برداشت مکانیزه برنج در گیلان آغاز شد

فناوری به کمک شالیکاران آمد

به هیچ عنوان نمی‌توان مزایای تکنولوژی را در جنبه‌های مختلف زندگی انسان نادیده گرفت. صنایع مختلفی در جهان وجود دارند که به دلیل به‌کاربردن فناوری‌های جدید، متحول شده‌اند.
فناوری به کمک شالیکاران آمد

یکی از این صنایع کشاورزی نام دارد. تجهیزات و ماشین‌آلات مختلفی در حوزه کاشت، داشت و برداشت محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرند. خوشبختانه روز به روز بر تعداد کشاورزانی که از تکنولوژی در کاشت و برداشت محصولات استفاده می‌کنند افزوده می‌شود. اما هنوز در برخی از کشورها، ترجیح می‌دهند از روش‌های سنتی اقدام به پرورش محصولاتی مانند برنج و غلات کنند. این در حالی است که فناوری‌های جدید می‌توانند محصولات را از نظر کمی و کیفی بهبود ببخشند. برداشت مکانیزه برنج در گیلان درحالی آغاز شد که به گفته بسیاری از کارشناسان می‌توان با بهره‌گیری از این روش‌های فناورانه تنش آبی در استان پر بارانی مثل گیلان را مدیریت کرد. از سوی دیگر براساس اخبار سد سفیدرود در دهه‌های اخیر ۴۵ درصد کاهش آورده داشته که برای برون‌رفت از این مشکلات باید با رویکرد علمی ارقامی تولید کرد که ایران بتواند به امنیت غذایی پایدار برسد.

برنج نماد گیلان است

استان گیلان ۲۳۸ هزار هکتار عرصه شالیزاری دارد و یکی از استان‌های تاثیر‌گذار در تامین برنج کشور است که رتبه اول و دوم رادر حوزه سطح زیر کشت و تولید را دارد. بیشترین ارقام کشت شده در استان بومی و عمدتا هاشمی، علی کاظمی، دم سیاه و بی‌نام است افزود: جهاد کشاورزی با برنامه‌ریزی و توجه به رویکرد علم و دانش در امسال به‌دنبال ورود علم و دانش به عرصه کشت برنج است. تنش آبی درسال زراعی پیش‌رو همانند سال گذشته بر شالیزارهای گیلان سایه گسترانیده، مسئله‌ای که مسئولان و کارشناسان بخش کشاورزی استان از چندماه گذشته هشدار داده‌اند و بر نقش مهم مدیریت فنی مزرعه توسط شالیکاران و گردانندگی آب به وسیله نهادهای متولی برای گذر از این بحران آبی تاکید دارند. برنج؛ نماد گیلان و مهم‌ترین منبع درآمد کشاورزان این خطه به شمار می‌رود آنگونه که برنج و برنجکاری، همه ابعاد زندگی روستائیان مناطق جلگه‌ای این استان را تحت‌تاثیر خود قرار داده‌ است.

بازار برنج گیلان مدیریت می‌شود

استاندار گیلان با بیان اینکه بازار برنج استان مدیریت می‌شود، گفت: افزایش بهره‌وری از مسیر مکانیزاسیون کردن می‌گذرد. در این زمینه دانش‌پایه کردن کشاورزی گیلان بسیار اهمیت دارد و باید در اولویت قرار گیرد. به گزارش مهر، اسدالله عباسی در آیین ملی برداشت مکانیزه برنج، با تاکید بر لزوم علمی کردن صنعت کشاورزی اظهار کرد: دانش افزایی در همه بخش‌ها به‌ویژه حوزه کشاورزی جواب مثبت می‌دهد و علمی کردن صنعت کشاورزی منجر به کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری می‌شود. استاندار گیلان گفت: شاخص سرمایه‌گذاری در این استان رشد قابل توجهی دارد. نرح سرمایه‌گذاری در کشور ۴۱ درصد بوده که این رقم در گیلان به ۴۷ درصد رسیده است. عباسی با بیان اینکه گیلان در حوزه کشاورزی سرآمد استان‌های شمال کشور است، گفت: اقتصاد گیلان بر پایه کشاورزی و فرآورده‌های کشاورزی است. وی با تاکید بر لزوم توجه به افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی، افزود: تسطیح اراضی شالیزاری، علمی کردن کشاورزی و استفاده از ارقام پرمحصول و مقاوم راهکار مناسبی برای افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی است. استاندار گیلان با بیان اینکه مکانیزاسیون کردن کشاورزی در استان بسیار اهمیت دارد، گفت: مکانیزه کردن نشا و برداشت و فرآوری در کشاورزی به‌ویژه برنج سبب کاهش هزینه‌ها در سطح و افزایش بهره‌وری می‌شود. عباسی با اشاره به وجود ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری در گیلان، اضافه کرد: استفاده از ارقام جدید «آنام» در این سطح از اراضی شالیزاری گیلان سبب افزایش بهره‌وری می‌شود. وی با اشاره به تولید سالانه ۷۵۰ هزار تن برنج در گیلان افزود: با استفاده از رقم پرمحصول «آنام» می‌توان میزان تولید را به حدود یک میلیون تن در سال رساند. استاندار گیلان با بیان اینکه تا ۴ ماه آینده برنج وارد نمی‌شود، گفت: اجازه نمی‌دهیم هیچ برنجی وارد گیلان شود تا کشاورزان با خیال راحت به برداشت و فروش محصول بپردازند. عباسی با بیان اینکه بازار برنج گیلان مدیریت می‌شود، اضافه کرد: همراهی و همدلی مسئولان، کشاورزان و شالیکوبی‌ها و فروشندگان برنج می‌توان بازار را مدیریت کرد. وی با تاکید بر لزوم پرداخت خسارت به کشاورزان، افزود: بیمه کشاورزی خسارات شالیزاران را پرداخت کند.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه هیچ فاصله‌ای با کشاورزان نداریم، گفت: تلاش کشاورزان با هیچ مزد و مواجبی قابل جبران نیست. عباسی با بیان اینکه دولت نگاه حمایتی به کشاورزان دارد، اضافه کرد: اجازه نمی‌دهیم که آسیب به کشاورزان وارد شود.

خودکفایی در بخش برنج دور از انتظار نیست

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به خرید ۷۰۰ تن برنج مازاد در استان گفت: خودکفایی در بخش برنج دور از انتظار نیست. صالح محمدی در این مراسم اظهار کرد: کشاورزی به‌ویژه محصول برنج یکی از مولفه‌های اصلی اقتصاد و اشتغال گیلان به شمار می‌رود. وی با اشاره به نقش مهم کشاورزی در توسعه و پیشرفت گیلان، افزود: گیلان را با محصولات برنج، چای، زیتون، کیوی و مرکبات می‌شناسند. بنابراین فناوری باید جای خود را در میان کشاورزان باز کند. رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه زراعت برنج با فرهنگ این مرز و بوم عجین شده است، گفت: زراعت برنج در گیلان فقط حرفه و شغل درآمدی نیست بلکه پیوست فرهنگی دارد. محمدی با تاکید بر لزوم توجه به موضوع اشتغال کشاورزی و توجه به اقتصاد در این بخش، بیان کرد: توجه به دانش پژوهی و علمی کردن حوزه کشاورزی مورد تاکید سازمان جهاد کشاورزی است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به معرفی رقم جدید «آنام» بیان کرد: «آنام» در ادبیات محلی و فرهنگ بومی به معنای مادر است و هیچ مقامی بالاتر از مادر در فرهنگ وجود ندارد. محمدی با اشاره به مزیت‌های رقم پرمحصول «آنام» بیان کرد: محصول «آنام» زودبازده و مقاوم بوده و بسیار پرمحصول و با کیفیت است. وی با بیان اینکه در حوزه برنج می‌توانیم به خودکفایی برسیم، افزود: استفاده از ارقام پرمحصول، بکارگیری فنون و روش‌های علمی و پژوهشی و همچنین مکانیزه کردن کشاورزی، ملزومات رسیدن خودکفایی در بخش برنج است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به تغییرات اقلیمی در جهان، کشور و همچنین این استان، اضافه کرد: در سال گذشته بیش از ۱۰۰ هکتار نشا برنج در نوبت دوم و کشت مجدد در گیلان انجام گرفت که پیش‌بینی می‌شود امسال هم این رقم افزایش یابد. محمدی با اشاره به چالش جدی آب کشاورزی در دو سال گذشته، بیان کرد: با مدیریت خوب منابع آبی و تشکیل قرارگاه جهادی، گیلان در بخش تامین منابع آب کشاورزی سربلند بیرون آمد. وی از توجه و پایبندی ۸۵ درصدی جامعه کشاورزی به تقویم زراعی خبر داد و افزود: همراهی مردم و کشاورزان در رعایت تقویم زراعی منجر به توفیقات ارزشمند در حوزه کشاورزی گیلان شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه فقط ۱۰ درصد برنج کشورها در نظارت جهانی و لیست صادرات قرار دارد، گفت: زراعت برنج با چالش جدی مواجه است و عمدتا مصرف برنج در خود کشورهای تولیدکننده صورت می‌گیرد و در آینده نزدیک هیچ جایگاهی در سبد صادرات نخواهد داشت. محمدی از خرید ۷۰۰ تن برنج مازاد در گیلان خبر داد و اضافه کرد: خرید برنج ندا، فجر و شیرودی چند روز است که در گیلان آغاز شده است.

معرفی ۳ رقم جدید برنج در امسال

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور از معرفی ۳ رقم برنج جدید در بخش خوش‌کیفیت‌ها و پرظرفیت‌ها در امسال خبر داد و افزود: نخستین رقمی که تحمل خشکی را دارد رقم «کیان» است که طی سال گذشته به حوزه برنج معرفی شد.این رقم تحمل خشکی آخر فصل را دارد و بعد از گلدهی می‌توان آب آن را قطع کرد. رقم کیان برای سطح ۱۷۰ هزار هکتاری اراضی شالیزاری استان که زیر مجموعه سد سفید رود است و در اواخر فصل کشاورزی آب ندارند بسیار مناسب می‌باشد. مریم حسینی ادامه داد: تلاش ما بر این است که این رقم را معرفی کنیم. درحال‌حاضر توسعه تولید بذر انجام شده و امیدواریم در سال‌های آینده در مناطقی که با بحران آب روبه‌رو هستند کشت شود. وی اظهارکرد: موسسه تحقیقات برنج کشور در تولید این رقم با پژوهشکده کشاورزی انرژی هسته‌ای همکاری کرده و در حال ارزیابی عملکرد آن است. رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور با بیان اینکه باید بتوانیم با تولید بیشتر عملکرد را افزایش دهیم، گفت: اقلامی که در گذشته تولید شده‌اند به دلیل آنکه پختی مشابه ارقام محلی ندارند و ذائقه مصرف‌کننده ایرانی آنرا نمی‌پذیرد توسط کشاورز انتخاب و کشت نمی‌شوند. حسینی اظهارکرد: امسال در ابتدای فصل کشت در حوزه برنج با کم‌آبی روبه‌رو بودیم‌. ما در این استان با تغییرات گسترده اقلیمی مواجه هستیم بنابراین باید سمت تولید ارقام زودرس که عملکرد بهتری دارند و خشکی را تحمل می‌کنند حرکت کنیم. وی تاکید کرد: اگر بتوانیم دانش بیشتری در مزارع اعمال کنیم با استفاده از بذر گواهی شده و ارقام جدید می‌توانیم با کاشت، برداشت و وجین مکانیزه و رعایت دستورالعمل‌ها، کنترل آفات و بیماری‌ها و رعایت تغذیه مناسب خاک و گیاه بر عملکرد در واحد سطح افزوده و برنج بیشتری تولید کنیم. رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور اظهارکرد: اگر کشاورزان به ارقام جدید برنج اعتماد کنند هزینه‌های آنها کاهش یافته و خسارت کمتری در برداشت خواهند داشت و کشاورزان با بهره‌گیری بیشتر از دانش روز، کشت ارقام جدید، رعایت دستورالعمل‌ها می‌توانند راندمان کار را افزایش دهند. حسینی خاطر نشان کرد: به عنوان یک کارشناس و محقق معتقدم برنج باید در جایی کاشته شود که در آن اقلیم، آب در دسترس به اندازه کافی وجود داشته باشد. برای توسعه نباید منابع را فدا کرد.

سخن پایانی

برنج، گیاهی است متحمل به شرایط غرقابی و وجود آب موجب انتقال مواد مختلف از ریشه به ساقه، برگ و دانه‌ها شده و در نتیجه موجب تهیه مواد خشک می‌شود، مقدار آب مورد نیاز برای برنج بستگی به روش کاشت، ابعاد کرت‌ها، تراکم بوته‌ها، مقدار مصرف مواد تقویت‌کننده، نوع بافت خاک، شرایط اقلیمی، شرایط اکولوژیکی و رقم مورد کاشت داشته و به‌طور کلی در ارقام زودرس نیاز آبی کمتر و در ارقام دیررس نیاز آبی بیشتر است، موارد مهمی که کشاورزان باید امروز بیش از گذشته به آنها توجه داشته باشند. وضعیتی که استان را با افت جدی بارش‌ها و نیز ذخایر آبی اعم از سطحی و زیرزمینی روبه‌رو کرده به‌ویژه که منبع اصلی تامین آب مورد نیاز شالیزارهای استان سدسفیدرود است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qxz69