پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403 - 16 May 2024
کد خبر: 18517
تاریخ انتشار: 1401/05/02 23:03
در بررسی کم و کیف برگزاری نمایشگاه بانک، بیمه و بورس مطرح شد

سازمان بورس، غایب بزرگ «صنعت مالی»

نمایشگاه بورس، بانک و بیمه که امسال ازسوی وزارت اقتصاد نمایشگاه «صنعت مالی» لقب گرفت، از ۲ تا ۵ مرداد در نمایشگاه بین‌المللی تهران در حال برگزاری است.

نحوه برگزاری این نمایشگاه که امسال دانش‌بنیان‌ها حضور پررنگی در آن داشتند انتقادهای زیادی را در میان کارشناسان و فعالان بازار سرمایه با استدلال حضور نداشتن شرکت‌های بورسی و سازمان بورس در آن برانگیخت. نمایشگاه صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) که هر سال با حضور شرکت‌های معتبر داخلی و خارجی در حوزه بورس برگزار می‌شد، امسال در چهاردهمین دوره‌ خود در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران بدون حضور سازمان بورس در حال برگزاری است. نمایشگاه بورس، بانک و بیمه بزرگ‌ترین رویداد سالانه در بازار مالی است که برخی معتقدند امسال حضور نداشتن سازمان بورس در این رویداد مالی خلأ بزرگی برای تعامل بین سرمایه‌گذاران، بانکی‌ها و دانش‌بنیان‌ها به‌وجود خواهد آورد. این نمایشگاه، هر سال با هدف افزایش ارتباط و آگاهی مردم از بازار مالی و خدمات آن، بالا بردن سواد مالی، ارائه توانمندی‌های داخلی در هر سه حوزه بورس، بانک و بیمه از طریق آموزش و فرهنگ‌سازی برگزار می‌شد که امسال بخش بورس آن حذف شده است؛ آن‌هم درست زمانی که مردم بیشترین نیاز به اطلاع‌رسانی در زمینه بورس و بازار سرمایه را دارند. صمت در این گزارش به تاثیر برگزاری نمایشگاه صنعت مالی بر بازارهای مالی و آشنایی مخاطبان با دانش‌بنیان‌های این حوزه با نیم‌نگاهی به نتیجه حضور نداشتن سازمان بورس در این رویداد مالی از نگاه کارشناسان پرداخته است.

نمایشگاه عامل پویایی استارت‌آپ‌ها

حسن ثانی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه درباره غیبت سازمان بورس در نمایشگاه صنعت مالی و نحوه برگزاری این نمایشگاه به صمت گفت: سال گذشته هم باید اسم بورس را از این نمایشگاه حذف می‌کردند، چون هیچ کدام از نهادهای بورسی و شرکت‌های فعال بازار سرمایه در این رویداد شرکت نکرده بودند و فقط تعداد محدودی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت صنعتی و معدنی چادرملو و بانک ملت در این نمایشگاه حضور یافته بودند.

وی در این باره افزود: نمایشگاه به‌عنوان یک رویداد سالانه در میان اعضای بازار مالی به هم‌افزایی فعالان و بازار کمک می‌کند اما امسال با حذف سازمان بورس قطعا نمایشگاه بی‌رمق‌تر از نمایشگاه سال گذشته خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه با اظهار خوشبینی از حضور شرکت‌های استارت‌آپی و دانش‌بنیان در نمایشگاه صنعت مالی گفت: امیدوارم این نمایشگاه عامل هر چه بیشتر شناخته شدن استارت‌آپ‌های دارای مجوز و شرکت‌های نوپایی که در حوزه ارزهای دیجیتال فعال هستند و فعالیت آنها از طرف نهادهای قانونی تایید شده و بسیار فعال و کوشا کار می‌کنند، باشد.

نمایشگاه، عامل جذب مشتری

وی با تاکید بر اینکه نمایشگاه صنعت مالی بهترین فرصت برای دیده شدن ارکان‌های مالی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری است، اظهار کرد: در این نمایشگاه نهادها بهتر می‌توانند با مشتریان و همکاران خود ارتباط بگیرند؛ حتی می‌توانند با معرفی خدمات مجموعه خود، مشتریان بالقوه جدیدی جذب کنند.

ثانی بر این باور است که سازمان بورس حتما باید در این نمایشگاه حضور می‌یافت، زیرا حضور صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های کوچک جوابگوی نیاز مخاطبان نیست. این کارشناس حوزه مالی حضور نداشتن سازمان بورس در نمایشگاه صنعت مالی را نوعی فرار از پاسخگویی به مخاطب نمایشگاهی دانست.

ثانی در این باره خاطرنشان کرد: مردم عادی از طریق شرکت در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه می‌توانستند اطلاعات خود را درباره بازار سرمایه افزایش دهند، به همین دلیل نمایشگاه یک فرصت مناسب برای رونمایی و معرفی آخرین دستاوردها پیش روی شرکت‌ها و نهادهای بورسی می‌گذاشت تا مخاطبان موردنظر خود را جذب کنند که امسال متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

تعامل کم‌رنگ‌تر با بورسی‌ها

وی اظهار کرد: رویداد پیش رو با مشارکت سیاست‌گذاران، دست‌اندرکاران، فعالان بازارهای مالی و سایر ذی‌نفعان و علاقه‌مندان برگزار می‌شود. همین امر فرصت تازه‌ای برای بازنگری در اقدامات انجام شده، ترسیم چشم‌اندازهای نو و گسترش ارتباطات تجاری و اقتصادی بنگاه‌های اقتصادی فعال در صنعت مالی به‌شمار می‌رود. نمایشگاه بورس، بانک و بیمه می‌تواند مهم‌ترین دروازه ارتباطی حوزه‌های یادشده با مردم باشد که با کنار کشیدن سازمان بورس به‌نظر می‌رسد این فرصت به‌نوعی از دست رفته است.

این کارشناس بازار سرمایه حضور شرکت‌های استارت‌آپی و دانش‌بنیان در این نمایشگاه را امری فرخنده دانست و افزود: باتوجه به نام‌گذاری سال ۱۴۰۱، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها رسالتی ملی است؛ بر این اساس قطعا شورای سیاست‌گذاری چهاردهمین رویداد صنعت مالی، برنامه‌های ویژه‌ای برای حضور پررنگ این دست از شرکت‌ها در نمایشگاه در نظر گرفته تا تعاملی سازنده میان تولید دانش‌محور و نهادهای مالی به‌وجود آید.

حضور دانش‌بنیان‌ها، عامل رونق نمایشگاه

علی عصاری، کارشناس بازارهای مالی درباره برگزاری نمایشگاه صنعت مالی و تاثیر آن بر هم‌افزایی نهادهای مالی به صمت گفت: نمایشگاه بورس، بانک و بیمه سابق و صنعت مالی امروز، بزرگ‌ترین نمایشگاه حوزه دستاوردهای مالی کشور محسوب می‌شود. وی ادامه داد: با برپایی این نمایشگاه شرکت‌ها و صنایع وابسته به بازار سرمایه به‌ویژه دانش‌بنیان‌ها در آن حضور پررنگی پیدا می‌کنند و عملا موردتوجه مخاطبان حوزه مالی قرار می‌گیرد. وی افزود: در این نمایشگاه صنایع مختلف حوزه مالی اعم از کارگزاری‌ها، شرکت‌های بزرگ بازار سرمایه، نهادهای مالی همچون تامین سرمایه و فین‌تک‌ها و دانش‌بنیان‌های حوزه مالی به ارائه دستاوردهای خود و اغلب رونمایی از خدمات و محصولات جدید می‌پردازند و با ارائه گزارشی از موفقیت‌ها و دستاوردهای‌شان مشتریان تازه‌ای جذب می‌کنند.

بانک‌ها بی‌رمق‌تر از بیمه و بورس

این کارشناس بازارهای مالی با اشاره به اینکه بانک‌ها در این رویداد آخرین دستاوردها و اقدامات خود را به نمایش می‌گذارند، گفت: درباره نمایشگاه‌ بورس، بانک و بیمه این مسئله قابل‌کتمان نیست که بیشتر از آنکه بانک‌ها در این نمایشگاه عرض‌اندام کنند، دو بخش بیمه و بورس حرفی برای گفتن داشتند. وی بیان کرد: نمایشگاه برای دو بخش بیمه و بورس تا حدود زیادی موثرتر از بانک‌ها بوده، اما بانک‌ها هم باید درصدد ایفای نقش بیشتری در نمایشگاه برآیند و هم‌راستا با دو بازوی دیگر حاضر در نمایشگاه در جذب مخاطب و سرمایه‌گذار بکوشند. عصاری تاکید کرد: مسائل و چالش‌های نظام بانکی به‌سرعت به اقتصاد کشور نفوذ می‌کند و بر آن تاثیر می‌گذارد؛ از همین رو لازم است از رویدادهایی که سایر حوزه‌های مالی نیز در آن حضور دارند برای هم‌اندیشی و حل این چالش‌ها استفاده کرد. وی خاطرنشان کرد: حجم بزرگی از مسئولیت تامین مالی کشور بر دوش نظام بانکی است، اما سیستم بانکداری ما در شرایط کنونی نمی‌تواند پاسخگوی مطالبات مشتریان باشد.

نمایشگاه و ارائه راهکارهای بانکی

این کارشناس بازارهای مالی مطالبات معوق بانک‌ها را عمده‌ترین چالش نظام بانکی معرفی کرد و گفت: بانک‌ها با کمبود منابع مالی مواجهند و این منابع با پرداخت سودهای بالا روز به روز کمتر می‌شود. این چالش‌ها و مسائل فراوان دیگر نیازمند بررسی و بحث کارشناسی است؛ بنابراین نمایشگاه صنعت مالی باید بستری برای این بحث‌ها و رسیدن به راهکارهای موثر باشد. این کارشناس مالی با بیان اینکه حضور متخصصان و فعالان بانکی در این نمایشگاه به اضافه راه‌حل‌ها و راهکارهایی که ارائه می‌شود در گره‌گشایی از مشکلات شبکه بانکی موثر خواهد بود، گفت: نمایشگاه صنعت مالی بیشتر از آنکه بر مسائل و دغدغه‌های شبکه بانکی متمرکز باشد، بر بازار سرمایه و بیمه متمرکز است. وی معتقد است یکی از نقاط آسیب نمایشگاه در طول این سالیان این بوده که بانک‌ها به‌عنوان یکی از ارکان نظام مالی و اقتصادی کشور در جایگاهی نیستند که در نمایشگاه شرکت کنند؛ یعنی از نظر مالی یا عملکرد توان جذب مخاطب و سرمایه‌گذار را ندارند.

معیارهای غلط برای امتیازدهی

عصاری گفت: هر سال در مراسم پایانی نمایشگاه بورس، بانک و بیمه براساس معیارهایی مانند ارسال مدارک قبل از نمایشگاه، سابقه حضور در نمایشگاه، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ، حمایت از نمایشگاه، متراژ غرفه و امثال آن، بانک‌ها مورد قضاوت قرار می‌گیرند و به‌اصطلاح لوح سپاس و تندیس ویژه دریافت می‌کنند. این کارشناس بازار مالی با تاکید بر اینکه فلسفه حضور بانک‌ها در نمایشگاه شناساندن خدمات بانکداری است، خاطرنشان کرد: شیوه کنونی عملکرد بانک‌ها در نمایشگاه انحراف از معیار کارویژه‌های اصلی بانک و بانکداری است؛ تا جایی که باعث می‌شود موضوع نقش صنعت بانکداری و معرفی آن به مخاطب به حاشیه رانده شود. وی ابراز امیدواری کرد بانک‌ها در نمایشگاه صنعت مالی امسال بتوانند جان تازه‌ای بگیرند و دامنه فعالیت‌های گسترده‌تری پیدا کنند.

بانک‌ها نیروی محرک دانش‌بنیان‌ها

عصاری افزود: برای تقویت صنعت مالی کشور لازم است بانک‌ها هم فرصت نمایشگاه را مغتنم بشمارند و حضور فعالانه‌تری در این رویداد داشته باشند، زیرا یکی از ارکان مالی کشور بانک‌ها هستند که می‌توانند با حضور و عملکرد مستمرشان کشور را به‌سوی تولید دانش‌بنیان پیش ببرند. این کارشناس امور مالی با اشاره به نقش پررنگ بیمه‌ها در نمایشگاه سال‌های گذشته گفت: سیر شتابان تحولات صنعت بیمه ایجاب می‌کند فعالان این صنعت در فواصل زمانی کوتاه به بررسی وضعیت موجود و افق پیش روی کسب‌وکار خود بپردازند که برگزاری نمایشگاه، بستر لازم را برای این امر فراهم می‌کند.

سخن پایانی

امسال چهاردهمین سال است که نمایشگاه بورس، بانک و بیمه برای جذب مخاطب و ارتباط با سرمایه‌گذار برگزار می‌شود، اما امسال خلاف 13 سال گذشته سازمان بورس بنا به دلایل ناگفته پای خود را از نمایشگاه معرفی سازمانی و ارائه خدمات کنار کشیده است. در همین حال وزارت اقتصاد نیز نام نمایشگاه را که امسال دانش‌بنیان‌ها هم در آن حضور دارند از بانک، بیمه و بورس به «صنعت مالی» تغییر داد. بنا به گفته کارشناسان قرار است دانش‌بنیان‌ها در نمایشگاه امسال حضور پررنگ‌تری داشته باشند تا با تعامل با مجموعه‌های مالی تولید در بخش دانش‌بنیان رونق بگیرد. 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qaqen