شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 18 May 2024
کد خبر: 109544
تاریخ انتشار: 1403/02/16 06:59
الزامات همکاری بیشتر ایران و افریقا در حوزه معدن و صنایع معدنی بررسی شد

معدن در مسیر توسعه تجاری

ایران از ظرفیت‌های غنی معدنی برخوردار است. ایران رتبه پنجم ذخایر کانسنگ مس و رتبه دهم سنگ‌آهن رتبه دنیا را در اختیار دارد. بر اساس اهداف تعیین‌شده در برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه رشد معدن در این دوره برابر ۱۳ درصد برآورد شده است.
معدن در مسیر توسعه تجاری

 

تحقق این رشد نیازمند تأمین برنامه‌ها و منابع متعددی در حوزه دانش، تجهیزات، مواد اولیه و... است که با تکیه‌بر روابط بین‌المللی حاصل می‌شود. بهره‌مندی از این ظرفیت‌های غنی و اثرگذاری حداکثری آنها در اقتصاد نیازمند بازنگری در روابط تجاری و توسعه حضور در صحنه‌های بین‌المللی است.

توسعه تجاری، مقدمه سرمایه‌گذاری

ایران و افریقا نیازمند توسعه روابط تجاری در بخش معدن و صنایع هستند و این مهم مقدمه انجام سرمایه‌گذاری است. به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، امیر نوژن یونسیان مدیر اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در پنل معدن و صنایع معدنی دومین اجلاس ایران و افریقا با تاکید با ارائه جزییاتی از توانمندی‌های معدن و صنایع معدنی ایران، شرایط همکاری‌های تجاری با افریقا را ناکافی دانست و گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود؛ توسعه روابط تجاری دو طرف از اولویت برخوردار است.

وی تاکید کرد: با این مقدمه شرایط سرمایه‌گذاری نیز فراهم می‌شود. یونسیان اظهار کرد: کشورهای افریقایی سهم چندانی از محصولات معدن و صنایع معدنی ایران ندارند و باید این حوزه را تقویت کرد.

وی افزود: ایران درعین‌حال نیازمند واردات برخی محصولات معدنی ازجمله بوکسیت و... است که می‌توان آنها را از افریقا تأمین کرد.

آماده همکاری اکتشافی در افریقا هستیم

در ادامه این نشست اردشیر سعدمحمدی از مدیران ارشد شرکت‌های معدنی راه‌های همکاری‌های دو طرف را برشمردند.

سعدمحمدی دراین‌باره گفت: اماده همکاری در حوزه‌های اکتشاف و فرآوری با روش‌های حرفه‌ای و جدیدترین فناوری روز دنیا هستیم. وی ادامه داد: سیستم‌های هوش مصنوعی و ارزیابی‌های جدید اکتشافی را در اختیار داریم که می‌تواند شروعی برای همکاری‌های معدنی با افریقا باشد.

سعدمحمدی گفت: شرکت‌های ایرانی ازجمله ایریتک قادر هستند در احداث کارخانه‌های فولادی با طرف‌های افریقایی همکاری کنند. در این نشست تخصصی همچنین جلسه پرسش و پاسخ با حضور مدیران معدنی و صنایع معدنی ایران برگزار شد.

حوزه‌های همکاری‌های معدنی ایران و افریقا

محمدرضا موثقی‌نیا، رئیس هیات عامل ایمیدرو در این نشست تاکید کرد: راهبرد جمهوری اسلامی توسعه روابط با کشورهای مختلف دنیا است. دراین‌بین افزایش همکاری با افریقا یکی از اولویت‌های دولت جمهوری اسلامی ایران است و امیدواریم مذاکرات دو طرف به مبادله اسناد و قرارداد منتهی شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، حوزه‌های چهارگانه همکاری‌های ایران و کشورهای افریقایی را اعلام کرد. رئیس هیات عامل ایمیدرو در پنل معدن و صنایع معدنی اجلاس ایران و افریقا که با حضور وزرای معدنی کشورهای افریقایی برگزار شد، اظهار کرد: این پنل شروعی برای توسعه روابط دو طرف و تعیین مسیر آینده تقویت همکاری‌های پایدار معدنی ایران و افریقا است.

به گفته وی، ایران رتبه پنجم ذخایر کانسنگ مس و رتبه دهم سنگ‌آهن رتبه دنیا را در اختیار دارد.

موثقی‌نیا ادامه داد: ایران طبق اهداف برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه، باید به رشد ۱۳ درصدی در معدن و ۸.۵ درصدی در بخش صنعت دست یابد.

وی تاکید کرد: این رشد موردنظر برنامه‌ها و منابع متعددی در دانش. تجهیزات، مواد اولیه و... نیاز دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در این راستا چهار حوزه شامل دانش فنی، سرمایه‌گذاری و سرمایه پذیری، مواد معدنی و همچنین آموزش است که نیازمند ایجاد ارتباط دوسویه با افریقا است.

وی یادآور شد: ایران ذخایر بالای معدنی دارد بااین‌حال در برخی حوزه‌ها نیاز به تأمین مواد اولیه از خارج هستیم.

موثقی‌نیا به توانمندی شرکت‌های ایرانی اشاره کرد و اظهار کرد: دانش فنی احداث زنجیره فولاد و مس را در اختیار داریم و اماده انتقال آن به کشورهای افریقایی هستیم.

وی تاکید کرد: همان‌طور که اشاره شد حوزه آموزش، می‌تواند بخش چهارم همکاری‌های دو طرف باشد. امروزه پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی متعددی در ایران وجود دارد که می‌توانند خدمات به طرف‌های افریقایی ارائه کنند..

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تاکید کرد: باید در برنامه‌های آتی برای این موضوعات به توافقات اجرایی برسیم. موثقی‌نیا گفت: رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در روز نخست اجلاس مشترک، برافزایش همکاری‌ها به ۱۰ میلیارد دلار تاکید کرده است و ما درصدد حرکت در این مسیر هستیم.

سخن پایانی

ایران و افریقا از ظرفیت ایجاد تعامل و همکاری مشترک در حوزه معدن و صنایع معدنی، برخوردار هستند. با توجه به ظرفیت‌های موجود در برقراری چنین تعاملی، توسعه روابط تجاری دو طرف از اولویت برخوردار است. در چنین شرایطی پیش‌بینی می‌شود که شرایط سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مشترک معدن و صنایع معدنی، دو کشور تسهیل و تقویت شود. با تکیه‌بر این همکاری مشترک، شاهد ایجاد اتفاقات مثبتی خواهیم بود و اثرات آن در روند توسعه فعالیت‌های معدنی کشور، غیرقابل‌انکار خواهد بود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3wjbdx