دوشنبه 28 خرداد 1403 - 17 Jun 2024
کد خبر: 109632
تاریخ انتشار: 1403/02/17 06:24
در حاشیه آیین افتتاح مدرسه صادرات مطرح شد

شبکه‌سازی در تجارت با کمک مدرسه صادرات

مدرسه صادرات به عنوان مرکز تخصصی آموزش دوره‌های بازرگانی و صادراتی با هدف آموزش، مشاوره، اطلاعات تجاری و ارتباطات تجاری همزمان با ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو ۲۰۲۴) آغاز به کار کرد.
شبکه‌سازی در تجارت با کمک مدرسه صادرات

مدرسه صادرات با تمرکز بر کالاهای صادرات‌محور و شناسایی کشورهای هدف صادرات راه‌اندازی شده که در آن دوره‌های تخصصی و علمی برای تجار و بازرگانان برگزار می‌شود. محمد وحیدی مدیرعامل مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، شبکه‌سازی در صادرات و تجارت را از مهم‌ترین مسائلی دانست که در این مدرسه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

محمد وحیدی مدیرعامل مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت،معدن و تجارت در گفت‌وگو با صمت درباره جزییات این مدرسه گفت: در این مدرسه به صورت تخصصی بر روی کالاهای صادرات محور تمرکز کرده‌ایم. ۱۲ موضوع کالایی مشخص شده است و بر روی کشورهای مقاصد صادراتی فعالیت آموزشی خواهیم کرد.

مدیرعامل مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه صادرات در زنجیره ارزشمندتری قرار دارد گفت: صادرات‌محور کردن کالاها منجر به تقویت فعالیت‌های کسب‌وکارها و استانداردسازی کالاها در عرصه بین‌المللی می‌شود.

وی تاکید کرد: شبکه‌سازی در صادرات و تجارت از مهم‌ترین مسائلی است که در این مدرسه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. مدرسه صادرات با تمرکز بر کالاهای صادرات‌محور و کشورهای هدف صادرات راه‌اندازی شده که در آن دوره‌های تخصصی و علمی برای تجار و بازرگانان برگزار می‌شود.

کمک به حل چالش صادرات

مرتضی کارگر، رئیس هیات عامل مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، اظهار کرد: این موسسه سابقه ۳۰ساله دارد بحث صادرات محور بودن دوره‌های آموزشی در مدرسه صادرات در دستور کار قرار دارد و هشت دوره جامع آموزشی در این مدرسه برای تجار و صادرکنندگان برگزار می‌شود.

به گفته رئیس هیات عامل مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، دوره‌های جامع صادرات محصولات پتروشیمی، صادرات فرآورده‌های نفتی، محصولات معدنی و فلزی، محصولات کشاورزی، صادرات خدمات و مصالح ساختمانی، دوره جامع خرده‌فروشی صادراتی و تربیت کارشناسی صادرات در مدرسه صادرات برگزار می‌شود.وی خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر به سامانه WWW.IBTC.ir مراجعه کنند.

کارگر با اشاره به اینکه مرکز آموزش بازرگانی در راستای رسالت خود مبنی بر ارتقای دانش و مهارت فعالان اقتصادی، اقدام به تأسیس مدرسه صادرات کرده است، گفت: این پایگاه آموزشی با تمرکز بر آموزش، مشاوره و ارائه اطلاعات تجاری، به دنبال توانمندسازی صادرکنندگان و کمک به توسعه صادرات کشور است.

وی عنوان کرد: کمک به حل چالش‌های صادرات، ارائه راهکارهای عملی برای افزایش صادرات، ارتقای دسترسی به داده‌های تجاری و سامانه‌های اطلاعاتی، ارائه اطلاعات به‌روز در مورد بازارهای هدف، معرفی فرصت‌های صادراتی، ارتقای دانش و مهارت‌های صادراتی، افزایش شانس موفقیت در صادرات، کاهش هزینه‌ها و ریسک صادرات و دسترسی به شبکه‌ای از متخصصان و صادرکنندگان از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی این مدرسه است.

رئیس هیات عامل مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پایان گفت: مدرسه صادرات با تکیه بر تجارب و تخصص مرکز آموزش بازرگانی، در تلاش است تا به عنوان مرجعی معتبر در زمینه آموزش و مشاوره صادرات شناخته شود. این پایگاه آموزشی با ارائه خدمات نوین و کارآمد، به دنبال کمک به توسعه صادرات کشور و رونق اقتصادی ایران است.

آغاز بکار سامانه عرضه و تقاضا

مهدی مظهری نائب رئیس هیات مدیره و مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران گفت: مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران بیست و هشت سال پیش با هدف توسعه صادرات شکل گرفت و با ایجاد بارکد نقشی که می‌تواند در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایفا کند.

وی گفت: این مرکز با عنوان یکی از نماینده‌های جی اس وان جهانی که در حوزه کدینگ کالا و خدمت در دنیا فعالیت می‌کند ۱۱۵ کشور دنیا عضو این سازمان است و در ۱۵۰ کشور دنیا استفاده از استانداردهای سازمان جی اس وان الزام فنی است. ایران هم خوشبختانه یکی از کشورهایی است که نمایندگی این سازمان را دارد که در حوزه استاندارد به عنوان یک زبان مشترک کسب و کار در حال شناخته شدن است. خوشبختانه با تعاملاتی که با سازمان جهانی داشتیم، تحریممان نکردند زیرا این مرکز یک سازمان غیرانتفاعی محسوب می‌شود.

مظهری افزود: ما در ایران هفت و نیم میلیون قلم کالا را بارکد کردیم و همین بارکدهایی که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای اسکن می‌کنند جزو همین بارکدها است. پیش شماره ایران در این بارکد‌ها ۶۲۶ است که پیش شماره بین‌المللی است. در همه دنیا وقتی بارکدی با ۶۲۶ شروع شود یعنی این کالا، کالایی است که در ایران بارکدشده، قطعا در ایران تولید شده که بارکدگرفته است. بنابراین از همین جا می‌توانیم نتیجه بگیریم که هرکالایی که بخواهد به کشورهای دیگر صادر شود و از مرز ایران خارج شود حتما باید این بارکد بر روی آن باشد و وقتی بارکدی روی کالایی ایجاد می‌شود همزمان به ۱۷ زبان دنیا منتشر می‌شود.

نائب رئیس هیات مدیره و مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران ادامه داد: مزیت بارکد بین‌المللی این است که اگر شما درجایی کالایی را به زبان اسپانیایی یا فرانسوی بخواهید سرچ کنید اگر بارکد ایرانی هم داشت در موتورجست‌وجوگر، کالای ایرانی شماهم دیده خواهد شد. بنابراین دیگر نیازی به گرفتن بارکد در کشور مقصد ندارد. اگر کالایی در اینجا بارکد شد و با بارکد ایرانی به فروشگاهای زنجیره‌ای پاریس هم رفت امکان فروش دارد. چون تمام دیتابیس اسکنرها و ترازوها و تمامی این مواردی که در حوزه زنجیره فروش استفاده می‌شود برپایه استانداردهای جی اس وان است.
مهدی مظهری درباره بارکد کالاهای وارداتی توضیح داد: اگر کالایی متقضی بارکد بین‌المللی باشد می‌تواند آن را از مجموعه ما دریافت کند، کالایی که به کشور وارد می‌شد طبق قانون باید ایران کد باشد اما درحال‌حاضر شناسه کالا به آن تعلق می‌گیرد. شناسه کالاهم یکی از کدهای شناسایی است که در وزارت صمت مدیریت می‌شود که نظارت و پیگیری آن با مرکز ما است.
وی ادامه داد: کالاهای وارداتی شناسه‌گذاری می‌شوند اما شناسه آن الزاما بین‌المللی نیست مگر اینکه بنگاه مربوطه درخواست دهد که از این استاندارد را استفاده کند. معمولا بارکد بین‌المللی به دلیل مزایای زیادی برای بنگاه‌ها ایجاد می‌کند، بنگاه‌داران ترجیح می‌دهند که این استاندارد را روی کالا‌های خود بگیرند و از بارکد استاندارد بین‌المللی را هم استفاده کنند.

مظهری اظهار کرد: درحال‌حاضر بازرگانان برای ثبت کالاهای خود باید ابتدا بارکد بگیرند. ما سامانه‌ای در حوزه عرضه و تقاضا در راستای تعمیق ساخت داخل ایجاد کردیم که صادرات کالاها راحت‌تر شود. یک و نیم میلیون کالا را در کشور شناسایی کردیم که این اقلام تدارکاتی همه صنعتی هستند. اینها در صنعت ما مشترک هستند که متقاضیان و تولیدکنندگان می‌توانند از سامانه این لیست را درخواست کنند و از آن استفاده کنند.

وی افزود: این اقدامات می‌تواند به تعمیق ساخت داخل کمک کند که در حوزه فولاد اقدامات و هماهنگی‌های لازم انجام شده است. لازم به ذکر است که ۶۵۰ هزار قلم کالا از این کالاها در حوزه فولاد است که این فرصت بسیار خوبی برای تولیدکنندگان فولادی است که می‌توانند از این سامانه استفاده کنند و متوجه شوند که چه کالاهایی در حال وارد شدن به کشور است و با تامین نیاز و ساخت داخل دیگر نیازی به ارز بری و خروج ارز نخواهیم داشت.

نائب رئیس هیات مدیره و مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران در ادامه گفت: با کمک این سامانه، تولید‌کننده و مصرف‌کننده مستقیم به یکدیگر وصل می‌شوند و این اتفاق، اتفاق بسیار خوشایندی است. در نمایشگاه اکسپو و در حوزه صنعت و تولید، اپلیکیشنی را توسعه دادیم که تمام کالاها در این اپلیکیشن قابلیت ردیابی و رهگیری دارند. در این اپلیکیشن نرخ و اصالت کالاها قابل مشاهده است، این اتفاق باعث می‌شود که مردم مشارکت کنند و نظرشان را روی آن صنف اعلام کنند.

مظهری افزود: با توجه به برگزاری نمایشگاه اکسپو و استقبال خوبی که از این نمایشگاه شد و همچنین حضور کشورهای خارجی، ما تلاش کردیم که خدمات خود را توسعه دهیم. یکی از این اقدامات، شناسایی خدمات است. ما تاکنون خدماتی در کشورمان شناسایی نشده بود. درحال‌حاضر حدود صد هزار خدمت در حوزه‌های مختلف کد شده که تمامی این خدمات بارکد بین‌المللی شده است. یعنی اگر فرد در هرکجای دنیا آن خدمت در موتورهای جست‌وجوگر سرچ کنند به زبان خودشان، ایران هم به عنوان خدمت دهنده ان خدمت خاص نمایش داده می‌شود که این اتفاق بسیار خوبی است و باعث می‌شود که خدمات ما امکان صادرات پیدا کند.

وی ادامه داد: اقدام دیگری که انجام شد استارت زدن سامانه عرضه و تقاضا با کمک سازمان ایمیدرو و انجمن فولاد ایران و همچنین شناسایی معادن کشور و به ویژه معادن گوهرسنگ‌ها و شناسنامه‌دار کردن گوهرسنگ‌ها بود. در این راستا گوهرسنگ‌ها شناسنامه بین‌المللی خواهند شد که در جاهای دیگر دنیا متقاضیان متوجه خواهند شد که ما چه صنایعی داریم و راه صادرات این محصولات برای کشور ما باز خواهد شد.

مهدی مظهری بیان کرد: ما درحال‌حاضر در بخش صادرات، هزار و دویست میلیارد دلار گوهرسنگ‌ در دنیا ترنوول مالی داریم که ۹۸ درصد آن در کشور سوئیس است. کشور ما ۵ هزار معدن شناخته شده و شناسایی شده دارد که در کل ۴۰۰ میلیون دلار ترنوول مالی دارد که بیشتر این ترنوول داخلی است. بنابراین این شناسنامه بین‌المللی کمک می‌کند که بدانیم چه میزان تولید و چه میزان صادرات داریم.

نائب رئیس هیات مدیره و مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران در پایان گفت: در حوزه فرش هم اتفاقات بسیار خوبی افتاده است و ما برای فرش هم شناسه بین‌المللی صادر می‌کنیم که با این شناسنامه فرش ایران در تمام کشورهای دنیا قابل شناسایی است و بازرگانان می‌توانند با این شناسنامه اقدام به خرید و فروش کنند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3ewjpy