-
کد خبر: 111614
تاریخ انتشار: 1403/03/26 07:11

مولفه‌های ضروری در شهرسازی

محمدرضا کاویانی - کارشناس معماری
مولفه‌های ضروری در شهرسازی

در حال ‌حاضر، اهمیت مبلمان شهری در ارائه خدمات به شهروندان در هر شهر اهمیت زیادی دارد. در بسیاری از موارد، به‌دلیل تمرکز بر سرعت و حفظ زیبایی و هویت شهرها، مبلمان شهری برای پاسخگویی به نیازهای گوناگون و روزمره شهروندان در خدمات شهری، تحت‌فشار قرار گرفته و نیازهای مهم و اساسی شهروندان را تحت‌تاثیر قرار داده است. مبلمان شهری به‌عنوان یکی از اجزای اساسی فضاهای شهری، نقش بسیار مهمی در ایجاد یک شهر زیبا و سالم ایفا می‌کند؛ شهری که در آن شهروندان احساس آرامش می‌کنند و ترجیح می‌دهند در آن حضور داشته باشند، به‌جای اینکه در خانه بمانند. این عناصر شهری، یکی از عوامل تاثیرگذار و حیاتی بر فضاها و چهره شهرها هستند. آنها شامل مجموعه گسترده‌ای از وسایل، دستگاه‌ها، نمادها و عناصری هستند که در شهرها، خیابان‌ها و فضاهای عمومی نصب شده‌ و برای استفاده عمومی قرار گرفته‌اند. سیمای شهری یکی از عناصر قابل‌توجه و بسیار مهم در اصول مهندسی و شهرسازی است و در واقع، یک شهر که با سیمای مخدوش روبه‌رو است، نمی‌تواند طراوت و جذابیت مطلوبی داشته باشد. تابلوهای شهری، پارک‌ها و فضاهای سبز، نماهای بیرونی ساختمان‌ها، عناصر شهری، خیابان‌ها و معابر از جمله بخش‌هایی هستند که با استفاده از معماری مناسب، می‌توانند یک جلوه زیبا و دلپذیر را در ذهن عمومی ایجاد کنند.
امروزه، زیباسازی شهری به‌عنوان یک فرآیند آفرینش هنری و ارتقای کیفیت زندگی در محیط شهری شناخته می‌شود که فرهنگ، هنر، ارزش‌ها و باورهای موجود در جامعه در آن نمایان می‌شوند. در کشورهای توسعه‌یافته، سیمای شهرها براساس ارث فرهنگی، تاریخی و ظرفیت‌های موجود در آنها طراحی می‌شود. به‌عنوان‌مثال، شهرهای تاریخی دارای معماری منحصر به فردی هستند که با شهرهای صنعتی قابل‌مقایسه نیستند.
یکی از مشکلات شهرها در کشورهای در حال ‌توسعه، نبود تناسب و هماهنگی مناسب و منظم در سیمای شهری است و در واقع ناهماهنگی و ناهمگونی در چهره شهر، در بسیاری از نواحی شهرها قابل‌رویت است. در چنین مناطقی، محله‌ها و بافت‌های یک شهر از امکانات و عوامل رشد مساوی و متوازن در طول زمان برخوردار نبوده‌اند و این موضوع در طول سال‌های طولانی، از زیبایی‌های شهری کاسته است.
 در واقع همان‌طور که وضعیت ظاهری یک فرد در زندگی شخصی او حائزاهمیت است، سیمای شهری نیز در زندگی جمعی شهروندان از شاخصه‌های قابل‌توجه به‌شمار می‌رود که معماران، هنرمندان و فعالان عرصه شهرسازی اهتمام بسیاری را در نحوه و سبک طراحی شهری به‌‎کار می‌بندند. زیباسازی چهره شهر، یکی از مولفه‌های مهم محسوب می‌شود که در تعاملات اجتماعی شهروندان ساکن در شهرها تاثیر بسزایی ایفا می‌کند.
دائما در بین کارشناسان مسائل شهری، زیباسازی شهر به ۲ جنبه کارکردی و بصری توجه می‌شود. ابعاد کارکردی سیمای شهری به جنبه‌های محیطی از قبیل المان‌ها و مبلمان شهری می‌پردازد و به‌طورعمومی بر جسم شهروندان تاثیر می‌گذارد، اما جنبه بصری به مقوله رنگ، فرم و ترکیب فضا و محیط توجه دارد و به‌طورعمده به جوانب روحی و روانی تاکید می‌کند. در حال‌ حاضر، هنر نقاشی، معماری، گرافیک، تبلیغات محیطی، مبلمان‌شهری، کیفیت مصالح، نماهای ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری، نورپردازی، مجسمه‌ها، پاکیزگی شهر، تاسیسات زیربنایی و حتی میزان ترافیک در شهر، به‌منظور زیباسازی شهر استفاده می‌شوند و اگر این عوامل با یکدیگر هماهنگ شوند، می‌توانند باعث افزایش آرامش و خوشایندی در ذهن شهروندان شوند. این عوامل در مجموع، با هماهنگی مناسب، به توسعه روان‌شناختی و آرامش شهروندان کمک می‌کنند.
امکانی نیست که تاثیر سطح کیفی و کمی خدمات بر احترام مدیریت شهری نسبت به شهروندان را نادیده بگیریم. به‌طورساده، زیبایی، پاکیزگی و امکانات شهری نشانگر توجه و احترامی است که مدیران شهری به شهروندان دارند. با این حال، در برخی موارد، گسترش بی‌رویه شهرها به‌تدریج به چالشی برای مدیران مربوطه مبدل شده است، زیرا حجم بزرگی از نیازها و مسائل شهری چالش‌های فراوانی را نیز به‌همراه دارند.
با این همه، نباید فراموش کنیم که محیط شهری، محل زندگی شهروندان است و آنها بخش زیادی از زمان خود را در آنجا می‌گذرانند. هرچه محیط شهر زیباتر شود، مسئولیت شهروندان در حفظ و رعایت ضوابط و قوانین شهری تقویت خواهد شد و در نتیجه، بستری مناسب برای پویایی، حرکت و توسعه در این مناطق فراهم می‌شود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3na9og