-
کد خبر: 112087
تاریخ انتشار: 1403/04/03 08:16

خرید دین چیست

خرید دین چیست

خرید دِین یعنی شخص ثالث، دِین (بدهی) بدهکار را با قیمتی پایین‌تر از طلبکار خریداری کرده و در زمانی دیگر به قیمت واقعی از بدهکار وصول کند. به‌طور مثال، فردی چک یا سفته بدهکار را پیش از سررسید با مبلغی پایین‌تر از طلبکار خریداری کرده و در موعد مقرر با قیمت اصلی وصول می‌کند.

خرید دین نوعی عقد اسلامی برای بالا بردن نقدشوندگی اسناد مالی مدت‌دار است. در حال حاضر در قانون بانکداری ایران، قرارداد خرید دین، به‌عنوان یک قرارداد قانونی بانکی دیده شده است.

شاید بهترین پاسخ به سوال «خرید دین چیست»، تعریف آن در در دستورالعمل اجرایی عقد خرید دین باشد که این‌چنین است؛ «خرید دین، قراردادی است که به‌موجب آن شخص ثالثی، دین مدت‌دار بدهکار را به کمتر از مبلغ اسمی آن به‌صورت نقدی از دائن خریداری می‌کند».

وام خرید دین

قرارداد خرید دین به‌عنوان یک نوع قرارداد بانکی در حال حاضر در سیستم بانکی کشور در حال ارائه بوده و مبتنی با آن وام خرید دین به مشتریان ارائه می‌شود.

در تعریف قرارداد خرید دین بانکی می‌توان گفت که قراردادی است که در آن بانک به‌عنوان شخص ثالث، با اعطای وام خرید دین، اسناد و اوراق بهادار صادرشده از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی را از ذینفع این اوراق، به قیمتی پایین‌تر از قیمت آن‌ها خریداری کرده و در سررسید، مبلغ آن‌ها را از بدهکار وصول می‌کند.

در حال حاضر برخی بانک‌ها با ارائه کارت اعتباری در قالب قرارداد خرید دین، اقدام به ارائه وام خرید دین می‌کنند. در این حالت، بانک به نمایندگی از افراد، مبلغ کالا و خدمات خریداری‌شده از سوی افراد را پرداخت و وجه آن را در زمانی دیرتر و بالاتر از مبلغ اسمی از خریدار دریافت می‌کند.

دستورالعمل اجرایی قرارداد خرید دین

دستورالعمل اجرایی عقد خرید دین که در سال 1390 به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده است مشتمل بر 12 بند است که مهم‌ترین بندهای آن را در زیر می‌خوانید:

بانک‌ها می‌توانند به‌منظور ایجاد تسهیلات لازم جهت تمامی بخش‌های اقتصادی، دیـون موضوع اسناد و اوراق تجاری مدت‌دار متقاضیان را خریداری کنند.

اسناد و اوراق تجاری به آن دسته از اسناد و اوراق بهادار اطلاق می‌گردد که مفاد آن حاکی از طلب حقیقی متقاضی باشد.

خرید دین موضوع اسناد و اوراق تجاری توسط بانک‌ها در صورتی مجاز است که سررسید این قبیل اسناد و اوراق تجاری از یک سال تجاوز نکند (تبصره: بانک‌ها در موارد خاص و با موافقت هیئت‌مدیره خود، مجاز به خرید دین موضوع اسناد و اوراق تجاری با سررسید حداکثر تا دو سال هستند).

بانک‌ها می‌توانند ضمن تنظیم قرارداد خرید دین، فروشنده دین را متعهد کنند که هرگاه مـدیون در سررسید نسبت به پرداخت دین اقدام نکند، وی متعهد به پرداخت آن باشد.

در صورت تقاضای متقاضی، بانک‌ها می‌توانند اسناد و اوراق تجاری خریداری‌شده را به‌صورت نقدی به وی به فروش رسانند.

بانک مرکزی می‌تواند عنداللزوم، اسناد و اوراق تجاری خریداری‌شده توسط بانک‌ها را به‌صورت نقدی خریداری کند.

وکیل بانکی و الزام آن در حل دعاوی بانکی ناشی از خرید دین

خرید دین همانند دیگر قراردادهای بانکی ممکن است منجر به اختلاف میان بانک و تسهیلات گیرنده شود. طبیعی است که در چنین مواردی برای حل مشکل، باید به مراجع قضایی مراجعه کرد. حضور در دادگاه و دفاع از خود درحالی‌که سوی دیگر نمایندگان حقوقی باتجربه و زبده بانک هستند، کار بسیار دشواری است. بدیهی است که در چنین شرایطی باید یک وکیل دعاوی بانکی شما را همراهی کند تا شانس پیروزی در مقابل بانک را داشته باشید.

گروه وکلای حقوقی سوبارش با داشتن سال‌ها تجربه در عرصه دعاوی بانکی و رزومه‌ای قوی در پیروزی در پرونده‌های حقوقی بانکی، یکی از برترین مراکز برای به دست گیری پرونده حقوقی شما است. وکلای بانکی سوبارش، با دانشی بالا و تسلط و اشرافی کامل بر قوانین، آئین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌های بانکی و همچنین با تجربه‌ای بالا از حضور در دادگاه‌های مالی و بانکی، انتخابی درست برای اعتماد شما است.

همین حالا و با جست‌وجوی عبارت «وکیل بانکی سوبارش» در موتورهای جست‌وجوگر و وارد شدن به وب‌سایت ما، از طریق راه‌های ارتباطی معرفی‌شده در سایت با یکی از کارشناسان ما طرح مسئله کنید؛ این اولین گام برای بازگشت آرامش به کسب‌وکار شما خواهد بود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2obzjl