-
تاثیر برگزاری ایران‌متافو بر بخش معدن و صنایع معدنی بررسی شد

رویدادی برای نمایش توان داخلی

هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌متافو با حضور ۲۳۰ شرکت داخلی و خارجی از ۱۴ تا ۱۷ آذر برگزار شد. این نمایشگاه شاهد حضور چهره‌های مطرح کشور، معاونان وزیر، نمایندگان مجلس یازدهم و روابط‌عمومی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها بود.

در همین راستا، صمت گفت‌وگوهایی با برخی از چهره‌های حاضر در این نمایشگاه داشته و نظرات آنها را درباره این نمایشگاه جویا شده است.

با ما همراه باشید.

رونمایی از آخرین دستاوردهای صنعتی و معدنی

محمدحسن ترابی، رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حاشیه هجدهمین نمایشگاه ایران‌متافو در گفت‌وگو با صمت درباره این نمایشگاه، گفت: در دو سال گذشته به علت شیوع کرونا نتوانستیم آن‌چنان که باید به نمایشگاه‌ها توجه کنیم اما خوشبختانه امسال با کمرنگ شدن شیوع کرونا، شاهد حضور گسترده شرکت‌های داخلی و خارجی در این رویداد هستیم.

حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه امسال پررنگ‌تر شده و این حضور گسترده می‌تواند به صنعت نمایشگاهی کشور کمک شایانی کند.

وی درباره تاثیر برگزاری ‌چنین نمایشگاه‌هایی بر بخش صنعت و معدن کشور اظهارکرد: با توجه به اینکه در این نمایشگاه آخرین دستاوردها به دید عموم گذاشته می‌شود می‌تواند به پیشرفت صنعتی کشور کمک قابل‌توجهی کند. همچنین نمایشگاه ایران‌متافو این توانایی نهفته را در خود دارد که صنعت فولاد کشور را به‌صورت تخصصی به کل دنیا نشان دهد.

اکنون کشور چین در حوزه فولاد حرف نخست را می‌زند و قطعا اگر بتوانیم وارد یک فضای رقابتی با کشورهای دیگر شویم، می‌توانیم به رشد صنعت و اقتصاد کشور امیدوار باشیم. اگر بتوانیم شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه‌ای را به کمک صنعت بیاوریم، می‌توانیم علاوه بر ارتقای دانش به خودکفایی قابل‌توجهی برسیم و در نهایت به توسعه و پیشرفت کشور کمک کنیم.

خواستار واگذاری فولاداکسین هستیم

در ادامه به سراغ امین ابراهیمی، مدیرعامل فولاد خوزستان رفتیم و با وی درباره آخرین شرایط فولاد خوزستان به گفت‌وگو پرداختیم. وی در همین راستا گفت: فولاد خوزستان اکنون در حال سرمایه‌گذاری ۱۴۵ طرح به ارزش ۲۳ هزار میلیارد تومان است که می‌توان مهم‌ترین این طرح‌ها را طرح اسلب عریض، احداث کارخانه اکسیژن ۴ و احداث نیروگاه ۵۲۰ مگاواتی دانست. ضمن اینکه در فولاد خوزستان با جدیت به‌دنبال تملک فولاداکسین هستیم.

به‌تازگی استاندار خوزستان نامه‌ای درباره ضرورت واگذاری فولاداکسین به فولاد خوزستان به رئیس‌جمهوری نوشته‌اند و همزمان مذاکرات میان فولاد خوزستان و وزارت رفاه در جریان است.

اکسین فرزند جداشده فولاد خوزستان است و بازگشت این شرکت هم زنجیره تولید در فولاد خوزستان را تکمیل می‌کند، هم ظرفیت تولید اکسین را افزایش می‌دهد. آمادگی داریم سهام فولاداکسین را به نرخ روز و کارشناسی شده تملک کنیم.

بخش معدن افتخار کشور است

محمد سپهر، مدیر روابط‌عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران نیز درباره تاثیر برگزاری این نمایشگاه بر صنعت و معدن کشور، اظهارکرد: ایران‌متافو یکی از نمایشگاه‌هایی است که عمده شرکت‌های حوزه معدن در آن حضور دارند. در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای شرکت‌ها عرضه می‌شود.

وی افزود: یکی از بخش‌هایی که باعث افتخار کشور است و توانسته‌ایم با بومی‌سازی در آن به پیشرفت‌های چشمگیری برسیم، بخش معدن و صنایع معدنی کشور است. اکنون بخش عمده‌ای از ارزآوری کشور را صنایع معدنی و به‌ویژه فولاد بر عهده دارد.

صنایع معدنی و فولاد اکنون در بحث سرمایه‌گذاری در انتقال آب ورود کرده‌ و در حال ایجاد نیروگاه برق و حل مشکل گاز هستند.

نمایشگاهی برای به رخ کشیدن توان بخش خصوصی

در ادامه سعید عمرانی، معاون قضایی دادستان کل کشور درباره نمایشگاه ایران‌متافو اظهارکرد: این نمایشگاه و نمایشگاه‌های مشابه به‌نوعی به رخ کشیدن توانایی‌های بخش خصوصی و خصولتی کشور در حوزه‌های گوناگون است. اگر مشکلات صنعت فولاد حل شود، هم در تولید و مصرف داخل به خودکفایی می‌رسیم و هم می‌توانیم این صنعت را به‌عنوان جایگزین نفت برای صادرات در نظر بگیریم.

معاون قضایی دادستان کل کشور با اشاره به اینکه پیشکسوتان این صنعت از مشکلات حوزه انرژی و تاثیر بر فولادسازی گلایه‌مند هستند، گفت: به‌گفته این گروه، صنایع فولاد در تابستان از کمبود برق و در زمستان از کمبود گاز دچار مشکلات متعدد می‌شوند. بر همین اساس، فعالان این حوزه خواستار توجه ویژه‌ای از سوی دولت به آنها شود. با این همه، مشکلات به‌گونه‌ای نیست که لاینحل باشد. این امید نیز وجود دارد که در کنار دولت پیگیر حل مشکلات فولادسازان باشیم.

متافو از تاثیرگذارترین نمایشگاه‌های کشور

محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر این نمایشگاه بر صنایع و معادن کشور اظهارکرد: نمایشگاه فعلی از تأثیرگذارترین نمایشگاه‌های کشور است. بعد از شرایط کرونایی به بهترین نحو ممکن این رویداد نمایشگاهی برگزار شده است.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: این نمایشگاه سبب می‌شود فعالان صنعتی و معدنی کشور به شناخت نسبی و خوبی از هم برسند. ضمن اینکه با حضور مسئولان در این نمایشگاه‌ها، صاحبان صنایع می‌توانند مشکلات خود را با آنها بیان کنند.

به‌گفته میرتاجدالدینی در مجموع این نمایشگاه با پیشرفت صنعت و معدن در کشور ضروری است.

حرکت صنایع بزرگ به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر

در ادامه گفت‌وگوها به سراغ علیرضا سلیمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی رفتیم و با وی درباره صنعت فولاد کشور و به‌ویژه فولاد مبارکه به گفت‌وگو پرداختیم.

وی اظهارکرد: مصرف داخلی فولاد کشور حدود ۱۲ تا ۱۸ میلیون تن و مازاد تولید ۱۲ تا ۱۵ میلیون تن در کشور به برکت فعالیت شرکت‌های فولادی ازجمله فولاد مبارکه است؛ این مجموعه در بخش‌های گوناگون تولید محصولات موفق بوده اما به‌دلیل محدودیت‌ها در تامین انرژی همچون برق در تابستان و گاز در زمستان، امروز نگرانی‌هایی برای این بخش ایجادشده است.

عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هدف‌گذاری برای تولید فولاد تا ۱۴۰۴ دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن است، گفت: اگر این شرایط ادامه پیدا کند، نگرانی برای اینکه مجموعه‌های فولادی نتوانند با سرعت هدف تعیین‌شده را به سرانجام برسانند، وجود خواهد داشت.

عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت حرکت صنایع بزرگ کشور به سمت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر اذعان کرد: این موضوع به صنایع کشور ابلاغ‌شده تا برای تامین برق موردنیاز خود چاره‌اندیشی کنند، چراکه در صورت تداوم استفاده از سوخت‌های فسیلی همچنان با چالش تامین انرژی مواجه خواهند بود.

سلیمی تصریح کرد: استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به‌ویژه انرژی خورشیدی در صنایع از اهمیت زیادی برخوردار بوده و این نگرانی برای مجموعه‌های تولیدی وجود دارد که در صورت متصل بودن به شبکه سراسری برق با قطعی برق مواجه شوند. همچنین در صورت تولید مازاد، نرخ تولیدی و تمام‌شده وجود دارد که باید این مشکل نیز برطرف شود.

به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی؛ یکی از مباحثی که درحال‌حاضر در خانه ملت مطرح‌شده، این است که مجموعه‌های صنعتی باید برای تامین برق خود برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند که البته مجلس شورای اسلامی بحث حمایت از تولید را مدنظر قرار می‌دهد.

وی عنوان کرد: مشکل تامین مواد اولیه صنایع یکی دیگر از مباحثی است که در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است. برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور هدف‌گذاری شده و از سوی دیگر، واحدهای تولیدی کشور نیز در حال گسترش است و واحدهای جدید نیز در حال راه‌اندازی هستند؛ بنابراین باید بحث اکتشاف پهنه‌های جدید با جدیت بیشتری پیگیری شود و مواد اولیه موردنیاز صنایع تامین شوند.

سلیمی تاکیدکرد: در مجلس شورای اسلامی برای انجام اکتشافات در پهنه‌های جدید اقداماتی خوبی انجام‌ و قوانین مربوطه اصلاح‌شده تا راه برای فعالان معدنی هموارتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*