شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 88683
تاریخ انتشار: 1402/04/07 09:51

وقتی همۀ سینما پشت یک «فسیل» پنهان می‌شود

سینمای ایران در حالی فصل بهار را به پایان برد که می‌توان در یک نگاه سطحی، وضعیت گیشه را نسبتاً مناسب توصیف کرد.
وقتی همۀ سینما پشت یک «فسیل» پنهان می‌شود

در همان ابتدای سال که قیمت بلیت سینما بیش از ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد، بسیاری معتقد بودند که سینما بهار خوبی را در پیش نخواهد داشت که البته این پیش‌بینی تا حدی نادرست از آب درآمد و از همان ابتدای اکران نوروزی، تقریباً حال گیشه خوب بود و حتی در برخی هفته ‌ها شگفت‌ زده نیز شد به ویژه اینکه همزمانی نوروز با ماه مبارک رمضان نیز می‌توانست تا حدی فروش فیلم‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهد که این خطر البته با اکران شبانه‌ روزی تا حدی خنثی شد.

با این حال اما عدم ‌توازن در استقبال از فیلم‌ها را می‌توان یکی از دلایل مهم برای اثبات بدحالی گیشه و سینما عنوان کرد.

در واقع، نگاه به جدول فروش فیلم‌ها نشان می‌دهد که تقریباً تمام فیلم‌ها نتوانستند استقبال مخاطب را جلب کنند و بسیار کمتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، فروش داشتند که شاید فیلم «غریب» را بتوان بهترین نمونه آن دانست. فیلمی که انتظار می‌رفت در اکران با استقبال بالای مردم مواجه شود اما در واقع زیر سایۀ فیلمی دیگر قرار گرفت و مانند دیگر فیلم‌های این سه ماهه دیده نشد.

با این نکته که سینمای ایران فروش و درآمدزایی فصل بهار خود را مدیون فیلم «فسیل» است، می‌توان ادعا کرد نه‌تنها سینما روزهای خوبی را سپری نکرد بلکه یکی از بدترین فصول خود را تجربه کرد که احتمالاً این روند ادامه خواهد داشت. به طوری که برخی از سینماگران ضمن انتقاد از شرایط اکران فیلم‌ها (اکران همزمان چند فیلم با هم و با سانس‌های غیرمطلوب)، برای فرار رو به جلو، اقدامات رسانه‌ای از قبیل استوری کردن و انتقاد از شرایط انجام داده و می‌دهند.

براساس جدول آمار فروش سه‌ماهه اول سال ‌جاری فروش کل سینماهای کشور به بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده که از این رقم بیش از ۲۰۴ میلیارد تومان متعلق به ۴۰ سینمای پرفروش بوده است.

اینکه چرا امروزه جامعه مخاطب سینما بیشتر به آثار طنز آن هم از نوع فسیل علاقه‌مند است و آثار سینمای غیرکمدی ایران مورد استقبال قرار نمی‌گیرند، جای بحث وجود دارد اما اینکه فروش بالای یک فیلم در شرایط نامتوازن و نامناسب را به حساب استقبال بالا از سینما بگذاریم، اصلاً عقلانی نیست و به نوعی پاک کردن صورت مسئله و خودفریبی است.

واقعیت این است که سینمای ایران این روزها یکی از بدترین دوران‌های خود را چه به لحاظ کفیت و ساخت و چه به لحاظ استقبال طی می‌کند و اگر با همین روند پیش برود، دیری نیست که چیزی از سینما به معنای سینمای جدی سالنی، باقی نماند.

 

منبع: همت خبر


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3kgydq