-
کد خبر: 111011
تاریخ انتشار: 1403/03/12 05:09

جان دوباره به صنعت ایلام

استان مرزی ایلام از جمله استان‌های کم‌برخوردار کشور به شمار می‌رود که با نگاه عدالت‌محور، جهادی و توسعه‌ای شهید جمهور « آیت الله رئیسی» و دولت سیزدهم، بخش صنعت در رکود این استان، امروز جان دوباره‌ای به خود گرفته است. رویکرد دولت سیزدهم در بخش صنعت و تولید، رونق بازار کار و احیای واحدهای تولیدی راکد است، این مهم به عنوان یکی از سرفصل‌های کاری دولت از ابتدای فعالیت خود در دستور کار قرار گرفته تاکنون به نتایج خوبی نیز منتج شده است.
جان دوباره به صنعت ایلام

دولت سیزدهم به سکان‌داری سید شهدای خدمت طی کمتر از یک دوره مسئولیت خود توانست هشت هزار و ۷۷۰ واحد تولیدی راکد را احیا و ۲۵۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه کشور را مولد کند. از جمله خدمات ماندگار شهید جمهور آیت الله رئیسی در استان مرزی ایلام در بخش صنعت، احیای تعدادی از واحدهای راکد و نیمه راکد و فراهم کردن زمینه ورود هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری به استان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام گفت: در دولت سیزدهم تاکنون ۴۸ واحد صنعتی استان احیا و ۳۷ واحد صنعتی هم افزایش ظرفیت تولید داشته‌اند.

رضا محمدرحیمی اظهار کرد: در بازه زمانی فعالیت دولت سیزدهم تعداد ۶۴۹ فقره جواز تاسیس واحدهای صنعتی و تولیدی با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۱۷۳ میلیارد و ۹۷۲ میلیون و ۴۵۱ میلیون ریال با اشتغالزایی ۱۱ هزار و ۷۴۶ نفر اجرایی شده است.

وی افزود: در این بازه زمانی سال ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۲ نیز صدور ۱۲۰ پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری ۱۴۷ میلیارد و ۴۴۵ میلیون و ۷۶۱ میلیون ریال با اشتغالزایی هزار و ۷۸۰ نفر انجام شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام یادآور شد: راه‌اندازی و آغاز به کار واحدهای تولیدی در تمام شهرستان‌های ایلام، از جمله هشت طرح بزرگ صنعتی مانند پتروپالایش دهلران، پتروشیمی ارغوان گستر ایلام، فولاد زاگرس ایوان، کاغذ سنگی چرداول، پتروشیمی هلیلان و... با زمینه اشتغال سه هزار نفر، که همه این واحدها دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد بوده و سه طرح بزرگ از آنها در امسال افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام گفت: اعتباری معادل سه هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال تسهیلات بند«الف» تبصره ۱۸ جهت سرمایه ثابت و در گردش واحدهای صنعتی، معدنی و صنفی پرداخت شده که این روند از این محل هم اکنون نیز در دست اجرا است.

ورود هلدینگ‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری

وی گفت: نکته قابل توجه ورود هلدینگ‌های بزرگ به سرمایه‌گذاری در استان از جمله هلدینگ "شستا" برای نخستین بار بوده که طرح تولید کاغذ سنگی از کربنات کلسیم را در استان آغاز و در امسال به بهره‌برداری می‌رساند.

محمدرحیمی افزود: کلنگ این طرح در مهرماه ۱۴۰۱ در شهرک صنعتی شباب به زمین زده شد که پیش‌بینی ساخت و بهره‌برداری آن ۱۳ ماهه بود که به دلیل تغییرات در طرح و تجهیزات، بهینه کردن محصولات و محدودیت در تهیه تجهیزات به خاطر تحریم‌های ظالمانه تا اوایل امسال به طول کشید اما در امسال ماه شاهد افتتاح این طرح مهم و بزرگ خواهیم بود.

وی بیان کرد: بر اساس گزارش مدیر طرح، این پروژه جزو تکنولوژی‌های نوظهور است که از ۷۰ تا ۱۲۰ میکرو تولید کاغذ خواهد داشت. وی با بیان اینکه برای ساخت این پروژه از اعتبارات ارزی اعتباری بیش از ۲ میلیون ۴۴۰ هزار یورو تأمین شده، گفت: زیربنای کلی این طرح قریب به ۲۸ هزار مترمربع و خود پروژه هم بالغ بر ۴ هزار مترمربع است که سالانه بیش از ۵ هزار تن تولید خواهد داشت و زمینه اشتغال ۸۰ نفر به طور مستقیم و ۲۰۰ نفر به طور غیرمستقیم را فراهم خواهد کرد.

ادامه داد: برای تولید بیش از ۱۲ هزار تن کاغذ در سال و اشتغالزایی نیز ساخت فاز ۲ آن را نیز پیش‌بینی کرده‌ایم که با اختصاص اعتبارات و نگاه ویژه دولت، این امر نیز محقق خواهد شد.

طرح تولید کاغذسنگی با ظرفیت سالانه ۵ هزار تن، در جلوگیری از قطع درختان بسیار کارساز و مؤثر است و این محصول در لوازم‌التحریر، یادداشت، پوستر، کتاب، مجله، ساک دستی و بسیاری از موارد دیگر، کاربرد دارد.

هدف‌گذاری احیای ۳۰ واحد صنعتی

محمد رحیمی افزود: طی ۲ سال گذشته با حمایت‌های استاندار، تیم اقتصادی استان، اداره کل صنعت معدن و تجارت استان و خدمات کلینیکی حوزه معاونت صنایع کوچک در زمینه شناسایی نیاز و عارضه‌یابی واحدهای صنعتی با استفاده از توان فنی مشاوران‌، ۴۸ واحد راکد در داخل و خارج شهرک‌های استان احیا و به چرخه تولید بازگشت و تعداد ۳۵ واحد تولیدی افزایش ظرفیت تولید یافتند.

وی بیان کرد: بازگرداندن هر واحد اقتصادی نقش اساسی در رونق تولید و چرخه اقتصادی استان دارد که یکی از مأموریت‌های مهم شرکت شهرک‌های صنعتی در روند فعالیت‌ها و رونق آنها با پیگیری در سطوح مختلف و تأکید بر همکاری بیشتر بانک‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی است.

وی اضافه کرد: امسال در راستای منویات مقام معظم رهبری و تحقق شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم احیای ۳۰ واحد راکد در سطح استان ایلام هدف‌گذاری شده است.

اجرای طرح‌های صنعتی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام گفت: یک هزار و ۵۰ میلیارد ریال طرح صنعتی با پیشرفت بالای ۸۰ درصدی در این استان در دست اجرا است.

محمدرحیمی اظهار کرد: پروژه‌های بزرگی چون ان.جی.ال ۳۱۰۰، مینی ان.جی..ال، پتروشیمی دهلران، پتروشیمی هلیلان، شرکت ارغوان گستر و تولید شمش فولاد و شرکت توسعه معادن پارس تامین از مهم‌ترین پروژه‌های بزرگ صنعتی این استان است که در مراحل اجرایی قرار دارند.

وی با بیان اینکه بیشتر این طرح‌ها طی ۲ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند، افزود: بهره‌برداری کامل از این پروژه‌ها تحول شگرفی در اشتغالزایی و درآمدزایی استان به دنبال خواهد داشت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام با اشاره به اینکه بانک صنعت و معدن جز همراه‌ترین بانک‌ها در استان بوده است، گفت: این بانک با وجود تمام محدودیت‌ها عملکرد خوبی داشته است.

محمد رحیمی با اشاره به اینکه سنگ بنای صنعت در استان ایلام حوالی سال ۱۳۷۲ گذاشته شده است، تصریح کرد: متاسفانه این استان از مواهب توسعه چندین دهه به نسبت سایر استان‌ها عقب‌افتاده و اگر پیشرفتی نیز بوده، در ۲ دهه اخیر اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه نگاه‌ها به استان ایلام که یک استان سنتی است باید تغییر پیدا کند، خاطرنشان کرد: صنعت در ایلام نوپا و جدید است، بسیاری از صنایع این با حمایت بانک صنعت و معدن اتفاق افتاده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام با اشاره به اینکه یک هزار و ۵۰ میلیارد ریال طرح در این استان در دست احداث است، گفت: آینده صنعت استان نیازمند یک نگاه ویژه است و در این خصوص فاصله این استان با استان‌های برخوردار باید کم شود.

سخن پایانی

در دولت سیزدهم توجه خاصی به واحدهای مشکل‌دار شده است که به عنوان رونق تولید با ارائه تسهیلات بسیاری به چرخه تولید بازگشتند و در زمینه فعالیت و توانمندی خود تجدید نظر کرده ولی با توجه به گستردگی و شمار زیاد واحدهای صنعتی بزرگ، نیاز است که واحدهای صنعتی کوچک هم متناسب با نیاز استان مرزی ایلام ایجاد شود.

چه خوب است که از ظرفیت‌های داخلی هر منطقه برای شکوفایی صنعت بیشتر بهره گرفت و کارگران و جویندگان کار با فراگیری حرفه، ضمن اشتغال در صنایع کوچک، به شکوفایی صنعت استان ایلام کمک کنند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3k7698