-

طرح‌های متعدد معدنی در دستور کار ایمیدرو

یکی از مصادیق توسعه برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های مفید، متعدد و سودآور است. تدوین طرح‌ها و برنامه‌هایی که بتواند هر بخش تولیدی و اقتصادی را ضمن رهایی از مشکلات، به سمت پیشرفت و افزایش بازدهی سوق دهد، یک اقدام مفید به‌شمار می‌رود.

در بخش معدن و صنایع معدنی نیز طرح‌ها و تصمیماتی که بتواند از بار مشکلات این بخش بکاهد و رونق را در پی داشته باشد، ضروری است. ایمیدرو به‌عنوان یک سازمان توسعه‌ای، همواره وظیفه تدوین و اجرای طرح‌های توسعه‌ای در بخش معدن کشور را برعهده دارد؛ از همین رو رویکرد این نهاد در تدوین طرح و برنامه‌های مناسب از نکات حائز اهمیت به‌شمار می‌رود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تعریف ۱۲ میلیارد دلار طرح در بخش معدن و صنایع معدنی تا سال ۱۴۰۴ خبر داد که سرمایه‌گذاری‌های مربوط به آنها در حال انجام است. به گزارش ایرنا، وجیه‌الله جعفری در نشست هم‌اندیشی وزیر صنعت، معدن و تجارت با نهادهای سرمایه‌گذار و هم‌افزایی و تبادل‌نظر برای توسعه سرمایه‌گذاری در بخش صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: امروز ۸۵ شرکت بورسی بخش معدن و صنایع معدنی ۲۸ درصد ارزش بازار سرمایه را تشکیل می‌دهند.

وی بیان کرد: ۹۸ درصد معادن کشور، معادن کوچک هستند و عمده آنها در ۲۰ کیلومتری اطراف روستاها قرار گرفته‌اند. رئیس هیات عامل ایمیدرو، اکتشاف را از مهم‌ترین برنامه‌ها و نقشه راه معدن برشمرد و افزود: ایمیدرو تا امروز ۲۹.۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام داده است.

وی خاطرنشان کرد: تا سال ۱۴۰۴ افزون بر ۱۲ میلیارد دلار طرح در حوزه معدن و صنایع معدنی تعریف شده که در حال سرمایه‌گذاری است و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده با حضور شرکت‌های جدید احتمال دارد به ۲۷ میلیارد دلار نیز افزایش یابد.

جعفری احیای معادن کوچک‌مقیاس را از جمله برنامه‌های ایمیدرو برشمرد و گفت: اکنون ۴۵ درصد معادن واگذارشده کشور غیرفعال هستند و براساس ارزیابی انجام شده کمبود نقدینگی، نبود زیرساخت و وجود ذخایر کم، عمده مشکلات آنها را تشکیل می‌دهند.

لزوم هدایت سرمایه‌ها

رئیس هیات عامل ایمیدرو بر لزوم تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری به‌ویژه برای یک مجموعه ماده معدنی و سپس واگذاری این مجموعه‌ها در قالب مزایده‌ها برای فعال‌سازی محدوده‌ها و معادن غیرفعال تاکید کرد و افزود: برندگان مزایده‌ها باید بخشی از آن را به مردم همان منطقه واگذار کنند و شرکت‌های بزرگ نیز باید بتوانند از این طریق سرمایه‌های خود را هدایت کنند. وی خاطرنشان کرد: اکنون ۳ بسته اولیه آماده شده و طی یک ماه آینده فرآیند واگذاری آنها انجام می‌شود که شامل بسته‌های سنگ آهن در سمنان، کردستان و زنجان است. وی همچنین از آماده‌سازی ۶ بسته دیگر در زمینه‌های زغال سنگ، کرومیت، آهن و سنگ‌های تزئینی خبر داد که در بازه‌های زمانی یک‌ماهه ارائه خواهند شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: تا امروز بسته‌های مربوط به ایمیدرو و سایر سازمان‌ها برای ۱۰ معدن زیرمجموعه ایمیدرو در حوزه‌های آهن، شورابه و زغال‌سنگ حرارتی آماده شده و سعی می‌شود هر ماه جذب سرمایه‌گذاری آنها انجام شود.

جعفری توسعه اکتشاف را از برنامه‌های اصلی ایمیدرو برشمرد که باید مسیر قانونی آن نیز آماده شود و گفت: شرکت ملی مس تاکنون ۶ معدن خود را در لیست قرار داده که امیدواریم به‌زودی بسته‌های مربوط به آنها برای تشکیل شرکت سهامی عام پروژه و واگذاری در بازار سرمایه آماده شود.

صدور مجوز انتقال آب دریای عمان

عملیات اجرای پروژه نمک‌زدایی و انتقال آب دریای عمان به استان‌های سیستان‌وبلوچستان، خراسان جنوبی و رضوی با صدور مجوزهای نهایی خرید و تحویل زمین، زیست‌محیطی، تخصیص برداشت آب و پدافند غیرعامل، سرعت می‌گیرد. به گزارش معدن‌نیوز مدیرعامل شرکت تامین آب صنایع و معادن (ایمواسکو) با اعلام این مطلب گفت: عملیات تجهیز کارگاه و اجرای طرح در حد فاصل زاهدان تا خاش، مشهد تا تربت حیدریه و همچنین اجرای آبگیر و تاسیسات نمک‌زدایی انجام می‌شود. محمدحسن اسدی افزود: زمین پروژه واقع در منطقه آزاد چابهار تحویل پیمانکار شده و عملیات تجهیز کارگاه و اجرای پروژه در دو مسیر خط انتقال آغاز شده است.

نقش ایمیدرو در اجرای پروژه‌ها

اسدی درباره برنامه‌های آتی در پروژه فوق، عنوان کرد: تا ۳ ماه نخست سال آینده کل مطالعات به اتمام می‌رسد و به‌تدریج در مجموع ۱۴ جبهه در ساخت آبگیر و تاسیسات شیرین‌سازی، مسیرسازی و اجرای خط انتقال فعال خواهند شد. مدیرعامل شرکت تامین آب صنایع و معادن افزود: از دی امسال برنامه‌ریزی برای تامین ماهانه ۲۵ تا ۳۰ هزار تن ورق برای تولید لوله‌های فلزی در اختیار تولیدکنندگان قرار خواهد گرفت. اسدی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر توسعه سواحل مکران در چابهار و شرق کشور با عزم جدی دولت سیزدهم در کارگروه ستاد انتقال آب دریا به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری، این طرح ملی تا پایان سال ۱۴۰۴ به‌صورت فازبندی شده به مرحله بهره‌برداری برسد.

طبق این گزارش شرکت‌های گل‌گهر، فولاد مبارکه، ملی مس ایران، چادرملو، گهرزمین، فولاد خراسان و اپال پارسیان سنگان با راهبری ایمیدرو، به‌عنوان سرمایه‌گذار در پروژه نمک‌زدایی و انتقال آب دریای عمان به استان‌های سیستان‌وبلوچستان، خراسان جنوبی و رضوی مشارکت دارند. پیش از این خط نخست انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران (در ۳ قطعه) با راهبری ایمیدرو و سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ افتتاح شده بود و اکنون نوار شرقی کشور میزبان خط جدید انتقال آب است.

سخن پایانی

تدوین برنامه‌ها و طرح‌های مناسب در وهله نخست تنها با شناخت کافی از شرایط بخش‌های تولیدی و اقتصادی امکان‌پذیر خواهد بود. در بخش معدن و صنایع معدنی نیز برای تبیین و اجرای هر طرح توسعه‌ای باید تمامی ابعادی که ممکن است تحت تاثیر این تصمیمات کلان قرار گیرند، مورد توجه قرار گیرد و از زیان به سایر بخش‌ها جلوگیری شود؛ بنابراین تنها تدوین و اجرای طرح و برنامه‌ها برای توسعه کلی کشور کافی نیست و باید وجوه مختلف تصمیم‌گیری‌ها در مسائل اینچنینی لحاظ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین