-
کد خبر: 111680
نویسنده:
تاریخ انتشار: 1403/03/27 04:06

ترمز شتاب نرخ فلزات کشیده شد

چین بزرگ‌ترین اقتصاد کالامحور دنیا است. ساخت‌وساز از مهم‌ترین صنایعی است که تقاضا برای خریدوفروش فلزات را در این کشور و به‌دنبال آن، سایر نقاط دنیا، تنظیم می‌کند، اما بروز بحران در صنعت املاک چین طی سال‌های اخیر، بهای فلزات را در بازار جهانی تحت‌تاثیر منفی قرار داده است.
ترمز شتاب نرخ فلزات کشیده شد

دولت پکن از ابتدای امسال میلادی کوشیده تا با تعریف مشوق‌های گوناگون، رونق را به ساخت‌وساز بازگرداند. ارزش فروش خانه‌های نوساز توسط ۱۰۰ توسعه‌دهنده برتر چین در ماه مه ۱۱.۵ درصد افزایش یافت که در مقایسه با رشد ۳.۴ درصدی آوریل، افزایشی بوده است. بنابراین می‌توان نسبت به کاهش رکود در بازار املاک چین که اکنون در چهارمین سال خود قرار دارد، امیدوار بود. هرچند بسیاری از تحلیلگران نسبت به اینکه آیا تمهیدات و بسته‌های مالی محرک دولت پکن، چه میزان موثر هستند، تردید دارند. همین تردید نیز از رونق خریدوفروش فلزات در طول ماه ژوئن، کاسته است. در همین‌حال باید از عملکرد اقتصادی امریکا و تصمیمات فدرال‌رزرو به‌عنوان دیگر عامل بروز سرخوردگی در بازار فلزات و کاهش قیمت، نام برد. به گزارش صمت فلزات در امسال با انتظار کاهش نرخ بهره امریکا و همچنین امید به بهبود اقتصاد چین، در مسیر صعود قیمتی قرار گرفتند، اما اکنون انتظارات برای کاهش نرخ بهره در امریکا، محدود شده است. در همین‌حال افزایش موجودی انبارهای چین نیز فعالان بازار فلزات را ناامید کرده و در چنین فضایی، روند صعودی نرخ فلزات پایه، خنثی‌ شده است.

در روز دوازدهم ژوئن، نشست کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو برگزار و این بار هم نرخ بهره امریکا بدون تغییر در محدوده ۵.۲۵ تا ۵.۵ درصد ثابت ماند. این هفتمین مرتبه‌ای است که نرخ بهره امریکا مطابق پیش‌بینی‌ها و بدون تغییر، مانده است. در این جلسه فدرال‌رزرو نمودار نقطه‌ای خود را هم منتشر کرد که هر 3‌ماه منتشر می‌شود و چشم‌انداز اعضای کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو برای نرخ بهره را بیان می‌کند و با استفاده از آن، می‌توان مسیر احتمالی تغییرات این نرخ در آینده را حدس زد. براساس نمودار موردبحث، اعضای فدرال‌رزرو پیش‌بینی می‌کنند نرخ بهره تا پایان امسال تنها یک‌مرتبه آن‌هم به‌میزان 0.25درصد و نرخ بهره در ایالات‌متحده به ۵.۱ درصد کاهش یابد. این افت در شرایطی رقم می‌خورد که قبل از شروع سال بسیاری از فعالان اقتصادی تحلیل‌های دیگری را ارائه می‌دادند و انتظار کاهش چندمرتبه‌ای نرخ بهره را در اقتصاد امریکا می‌کشیدند. گفتنی است، فدرال‌رزرو افزایش نرخ بهره را در ماه مارس سال ۲۰۲۲ و با هدف مقابله با تورم در امریکا آغاز کرد. نرخ بهره در ایالات‌متحده از جولای سال گذشته در اوج ۲۳ سال اخیر اقتصاد امریکا، ثابت باقی ‌مانده است.

نرخ بهره امریکا بازهم ثابت ماند

نرخ بهره امریکا در ماه ژوئن در حالی ثابت باقی ماند که نرخ تورم ماه مه ‌در قالب شاخص نرخ مصرف‌کننده (CPI) کمتر از پیش‌بینی‌ها و برابر با ۳.۳ درصد اعلام شد. البته باید خاطرنشان کرد باوجود کاهش قابل‌توجه تورم امریکا، این نرخ همچنان از هدف ۲ درصدی تعیین‌شده از سوی فدرال‌رزرو فاصله دارد.

فدرال‌رزرو در بیانیه‌ای تاکید کرد: در ماه‌های اخیر، پیشرفت اندکی به سمت هدف تورم ۲ درصدی موردنظر فدرال‌رزرو انجام‌ گرفته است. همین بیانیه نیز احتمال کاهش نرخ بهره را در آینده نزدیک، محدود می‌کند. در حال‌ حاضر سرمایه‌گذاران معتقد هستند نرخ بهره به‌احتمال‌زیاد در ماه جولای ثابت باقی خواهد ماند.

در ادامه پس از اعلام نتایج نشست کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو، جروم پاول در کنفرانس مطبوعاتی حضور یافت. رئیس فدرال‌رزرو امریکا در رابطه با وضعیت اقتصادی امریکا صحبت کرد. وی بااشاره به پیشرفت وضعیت اقتصاد امریکا به‌سمت هردو هدف بانک مرکزی، یعنی کاهش تورم و رساندن اشتغال به حداکثر میزان آن گفت: بازار کار با افزایش مستمر شغل و نرخ بیکاری پایین تعادل بهتری پیدا کرده است. تورم نیز به‌طور قابل‌توجهی کاهش ‌یافته، اما همچنان خیلی بالاست. به‌این‌ترتیب فدرال‌رزرو به حفظ سیاست‌های محدودکننده خود ادامه خواهد. جروم پاول گفت: ما به‌شدت به این متعهد هستیم که تورم را در حمایت از اقتصادی قوی که به‌نفع همه باشد، به هدف ۲ درصد برگردانیم.

رئیس فدرال‌رزرو ادامه داد: داده‌های تورمی در اوایل امسال بالاتر از حد انتظار بود، اگرچه آمار ماه اخیر تاحدودی کاهش ‌یافته است، به‌نظر می‌رسد انتظارات تورمی بلندمدت ما به‌خوبی تثبیت‌ شده‌اند. پاول خاطرنشان کرد بانک مرکزی امریکا هنوز اعتماد کامل را برای شروع کاهش نرخ بهره پیدا نکرده است. ما گزارش شاخص نرخ مصرف‌کننده را به‌عنوان پیشرفت و اعتمادسازی می‌بینیم، اما هنوز به آن سطح از اطمینان برای کاهش نرخ بهره نرسیده‌ایم.

تورم امریکا کمتر از پیش‌بینی‌ها اعلام شد

نرخ تورم ماه مه ۲۰۲۳ امریکا در قالب شاخص نرخ مصرف‌کننده (CPI) کمتر از پیش‌بینی‌ها و برابر با ۳.۳ درصد اعلام شد. این خبر به‌نفع دارایی‌های ریسکی است. شاخص نرخ مصرف‌کننده یکی از مهم‌ترین آمارهای فدرال‌رزرو برای تعیین سیاست‌های اقتصادی آینده است و نرخ بهره براساس آن تعیین می‌شود. شاخص CPI مرکزی (Core) ماه مه ‌در بازه زمانی سالانه معادل ۳.۴ درصد و CPI در همین بازه برابر با ۳.۳ درصد اعلام ‌شد و نتیجه کمتر از پیش‌بینی‌ها بود.

شاخص CPI مرکزی ماه مه در بازه زمانی ماهانه معادل ۰.۲ درصد و CPI در همین بازه برابر با صفر اعلام شد، در حالی‌که پیش‌بینی می‌شد CPI مرکزی ۰.۳ درصد و CPI برابر با ۰.۱ درصد اعلام شود.

بیش از ۹۱.۱ درصد از فعالان بازارهای مالی معتقد بودند که فدرال‌رزرو در جلسه بعدی خود که در تاریخ ۳۱ جولای برگزار خواهد شد، نرخ بهره را تغییر نخواهد داد. اکنون و پس از اعلام نرخ تورم امریکا کمتر از پیش‌بینی‌ها، میزان این انتظارات به ۹۹.۵ درصد تغییر کرد. انتظار می‌رود نرخ بهره در سه‌ماهه پایانی امسال میلادی تغییر کند.

امیدواری از جنس چینی

چین دومین اقتصاد بزرگ دنیا و همچنین بزرگ‌ترین اقتصاد کالامحور دنیا است. شرایط اقتصادی چین از تاثیر مستقیم جدی بر عملکرد بازار فلزات، برخوردار است. ساخت‌وساز از مهم‌ترین صنایعی است که تقاضا برای خریدوفروش فلزات را در این کشور و به‌دنبال آن، سایر نقاط دنیا، تنظیم می‌کند، اما بروز بحران در صنعت املاک چین طی سال‌های اخیر، بهای فلزات را در بازار جهانی تحت‌تاثیر منفی قرار داده است. دولت پکن از ابتدای امسال میلادی کوشیده است تا با تعریف مشوق‌های گوناگون، رونق را به ساخت‌وساز بازگرداند. ارزش فروش خانه‌های نوساز توسط ۱۰۰ توسعه‌دهنده برتر چین در ماه مه ۱۱.۵ درصد افزایش یافت که در مقایسه با رشد ۳.۴ درصدی آوریل، افزایشی بوده است. فروش خانه‌های نوساز در ماه مه نسبت به سال گذشته ۳۳.۶ درصد کاهش ‌یافته، اما نسبت به کاهش ۴۵ درصدی آوریل کمتر بوده است. این افت حکایت از آن دارد که سرعت نزول در حال کاهش یافتن است. این داده‌ها امیدواری‌ها را افزایش داد که رکود بازار املاک چین که اکنون در چهارمین سال خود قرار دارد، پس از اعلام بسته نجات پکن در ماه می برای تثبیت بخش درگیر، شروع به بهبود کند. بااین‌حال برخی دیگر از تحلیلگران درباره اینکه آیا این اقدامات منجر به بهبود پایدار مسکن در بحبوحه تقاضای ضعیف داخلی خواهد شد یا خیر، تردید دارند.

بازارهای اروپا هم رونق ندارند

بانک مرکزی اروپا نرخ بهره خود را یک‌چهارم واحد کاهش داد و به ۳.۷۵ درصد رساند. اما با اطمینان نمی‌توان گفت که کاهش بیشتری در امسال میلادی در راه است. بانک مرکزی اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد براساس ارزیابی‌های به‌روزشده از چشم‌انداز تورم، اکنون مناسب است تا پس از ۹ ماه ثابت ماندن نرخ‌ها، میزان محدودیت سیاست پولی یا همان سیاست‌های شدیدا انقباضی، تعدیل شوند. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما از قبل به یک مسیر خاص متعهد نیستیم. باوجود پیشرفت در ۳ ماهه اخیر، فشارهای نرخ داخلی همچنان قوی است که عمدتا به‌دلیل رشد دستمزدها است و احتمالا تورم در سال آینده بالاتر از هدف باقی خواهد ماند.» بانک مرکزی اروپا پیش‌بینی کرده که تورم این منطقه در سال ۲۰۲۴ به‌طورمتوسط ۲.۵ درصد خواهد بود. بانک مرکزی اروپا همچنین برآورد خود از تورم سال آتی این منطقه را از ۲ درصد به ۲.۲ درصد ارتقا داده است.

نگاهی به بازار فلزات

مس: نرخ فروش مس در سال ۲۰۲۴ در یک رالی صعودی قرار گفت و به بیش از ۱۱هزار دلار به‌ازای هر تن رسید، اما در هفته‌های اخیر شاهد کاهش نرخ این فلز به‌دلیل رشد موجودی انبارها از مس و همچنین آمار مثبت ارائه‌شده از اقتصاد امریکا بودیم. پیش‌تر پیش‌بینی می‌شد موجودی بورس‌های مهم دنیا از مس به‌دلیل رشد مصرف این فلز، کاهشی باشد، اما این پیش‌بینی محقق نشد و موجودی انبار مس شانگهای به بیش از ۳۰۰ هزار تن رسید که رقم قابل‌توجهی است. این روند غیرعادی رشد موجودی مس در شانگهای، مهم‌ترین عامل افت بهای مس در بورس‌های جهانی بود.

فلزات در امسال با انتظار کاهش نرخ بهره امریکا و همچنین امید به بهبود اقتصاد چین، در مسیر صعود قیمتی قرار گرفتند، اما اکنون انتظارات برای کاهش نرخ بهره در امریکا، محدود شده است. در همین‌حال، افزایش موجودی انبارهای چین نیز فعالان بازار فلزات را ناامید کرده و در چنین فضایی روند صعودی نرخ فلزات پایه از جمله مس، خنثی‌ شده است.

نگاه کلی به روند خریدوفروش مس در بورس فلزات لندن حکایت از روند نزولی بهای فلز سرخ‌رنگ دارد. میانگین بهای فروش مس در این بازار طی ماه مه ‌برابر ۱۰۱۲۹ دلار گزارش‌ شده، اما با شروع ماه ژوئن رونق خریدوفروش مس کاهش یافته و به‌این‌ترتیب بهای فروش مس به کانال ۹هزار دلاری سقوط کرده است.

روی: نگاه کلی به بازار خریدوفروش فلز روی حکایت از آن دارد که این فلز پررونق‌ترین دوره‌ فروش خود را در امسال میلادی تاکنون در ماه مه گذرانده است. میانگین بهای فروش فلز روی در بورس فلزات لندن و در ماه مه، برابر ۲۹۵۵ دلار به‌ازای هر تن گزارش ‌شده است. با شروع ماه ژوئن شاهد کاهش نسبی بهای فروش روی در بازار جهانی بودیم. این فلز در حال‌ حاضر در کانال ۲۸۰۰ دلاری به‌فروش می‌رسد، بااین‌وجود باید تاکید کرد که بازار خریدوفروش روی دنیا، پررونق است.

از مهم‌ترین اخبار موثر بر عملکرد خریدوفروش روی می‌توان به این نکته اشاره کرد که برخی معدنچیان مناقصه فروش کنسانتره روی را برای ارسال به چین در اوایل سال ۲۰۲۵، آغاز کرده‌اند، اما برخی تاجران هنوز مردد هستند، چراکه ابهامات بسیاری در این بخش، وجود دارد. براساس شنیده‌ها معدنی در افریقا در حال برگزاری مناقصه است و انتظار می‌رود این مجموعه کنسانتره روی خود را در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ و سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۵، تحویل دهد.

به‌دلیل نرخ بالای فلز روی در بورس فلزات لندن و هزینه‌های پایین تصفیه این فلز، در حال‌ حاضر معدنچیان روی، سود قابل‌توجهی را از آن خود می‌کنند و هزینه تصفیه کنسانتره روی ۱۵ تا ۴۰ دلار برآورد می‌شود که پایین‌ترین نرخ طی حدود ۶ سال گذشته است.

آلومینیوم: از ابتدای امسال میلادی شاهد روند رو به رشد بهای آلومینیوم در بازارهای جهانی بودیم. امید به کاهش تورم در اقتصاد امریکا و تصمیم فدرال‌رزرو برای کاهش نرخ بهره و همچنین حرکت چین در مسیر توسعه صنعتی و اقتصادی از مهم‌ترین محرک‌های حاکم بر بازار آلومینیوم بود، اما در حال‌ حاضر بسیاری از فعالان بازار فلزات نسبت به تحقق این هدف، ناامید شده‌اند. به‌این‌ترتیب شاهد بروز رکود در جریان خریدوفروش آلومینیوم هستیم.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3epklp