سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 07 May 2024
کد خبر: 20580
تاریخ انتشار: 1401/09/01 07:40
تاکید رئیس‌جمهور در نظارت ستادی از وزارت بهداشت:

نظام سلامت عادلانه و مردم‌محور باشد

رئیس‌جمهور کسب رتبه اول و پانزدهم در حوزه بهداشت و درمان منطقه و جهان را نشانه پیشرفت و بالندگی کشور دانست و گفت: کینه دشمنان از چنین دستاوردهای عظیمی ناشی شده و قطعا برای آنها پذیرفتنی نیست که کشوری در شرایط تحریم ۹۵ درصد از داروهای مورد نیاز را تولید کند.

 سید ابراهیم رئیسی در هشتمین بازدید نظارت ستادی بر دستگاههای اجرایی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رفت و پس از استماع گزارش وزیر و معاونان این وزارتخانه از عملکرد یکساله، راهکارها و پیشنهاداتی در ۲۳ محور در جهت ارتقای کمی و کیفی فعالیتهای وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ارائه کرد. رئیسجمهوری با تاکید بر «توجه ویژه به موضوع بهداشت» اظهار امیدواری کرد؛ با تداوم تلاشهای مجموعه وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، نظام سلامتی عادلانه، مردممحور و توام با حفظ کرامت بیمار داشته باشیم که به قطب سلامت منطقه و جهان نیز تبدیل شده باشد. آیتالله رئیسی «بیمه رایگان ۶ میلیون نفر» از دهکهای پایین جامعه در قالب بیمه سلامت را اقدام بزرگ و ارزشمند دیگر دولت سیزدهم در عرصه بهداشت و سلامت عنوان کرد و افزود: با تداوم طرح بیمه سلامت در چند ماه آینده، پوشش بیمه همگانی که از اقدامات ناتمام دولتهای گذشته بوده است، محقق خواهد شد.

رئیسجمهوری طراحی و اجرای «طرح دارویار» با هدف مبارزه با رانت و قاچاق معکوس دارو را اقدام مهم دیگر وزارت بهداشت در دولت سیزدهم برشمرد و اظهارکرد: اهمیت نظارت بر اجرای صحیح این طرح بسیار مهم، کمتر از طراحی آن نیست و تحقق کامل این طرح نیازمند توجه و مراقبت دقیق، موثر و مستمر وزارت بهداشت است.

  آیتالله رئیسی به اجرای موفق «طرح نسخه الکترونیک» نیز اشاره کرد و گفت: این طرح مهم و کاربردی مدتها به کُندی انجام شد اما در دولت سیزدهم به صورت موفق به اجرا درآمد. آن بخش معدود از پزشکان که همچنان از نسخه الکترونیک استفاده نمیکنند نیز باید خود را مقید و موظف به اجرای آن بدانند تا در روند اجرای این طرح اخلال ایجاد نشود. آیتالله رئیسی در ادامه به مدیران این وزارتخانه توصیه کرد؛ در زمینه افزایش دانشکدههای پزشکی، به دور از توقعات و چانهزنیها، ملاک و معیار را صرفا تشخیص و نظر کارشناسی قرار دهند. پیگیری و اجرای طرح پزشک خانواده، توجه ویژه به موضوع گردشگری سلامت، استفاده بیشتر از دستاوردهای علمی و فناوری و محصولات دانشبنیان در خدمات پزشکی، سامان دادن به طرح پرونده الکترونیک سلامت، تسهیل و تسریع در صدور مجوز کسبوکارها در حوزه بهداشت و درمان در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند، ایجاد ظرفیت برای جذب پزشکان متخصص در استانها و شفافیت سهامداری مؤسسات پزشکی از دیگر نکات مهمی بود که رئیسجمهوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را به پیگیری و اجرای دقیق آنها مکلف کرد.

آیتالله رئیسی «پیشبینی نیازهای دارویی کشور» را امری بسیار مهم و حیاتی توصیف و تصریح کرد: تشکیل معاونت غذا و دارو در این وزارتخانه به معنای آن است که امنیت غذایی و دارویی به شکل توامان و در یک درجه از اهمیت قرار دارد، بنابراین مسئله تامین داروی مورد نیاز کشور بسیار حائز اهمیت است و پیدا نشدن یک دارو در داروخانهها تمام اقدامات و خدمات ارزشمند مجموعه نظام سلامت و بهداشت و درمان کشور را زیر سوال خواهد برد. رئیسجمهوری ضرورت تبیین اقدامات و خدمات ارائه شده در حوزه بهداشت و درمان به مردم در دولت مردمی، از جمله نظارت بر انضباط مالی در بیمارستانها و بسترسازی برای حفظ نخبگان حوزه پزشکی از سوی وزارت بهداشت را مورد اشاره قرار داد و اظهارکرد: مسئله ارتقای بهرهوری نیز یکی دیگر از مسائل محوری و مهم در دولت سیزدهم است. در همه حوزهها بهویژه در حوزه بهداشت و درمان به دنبال آن هستیم تا بر اساس یک نظام برنامهریزی و ارزیابی دقیق، به نحو شایسته و با هدف افزایش بهرهوری از نیروی انسانی استفاده کنیم، زیرا رشد اقتصادی، سلامت و کیفیت خدمات پزشکی، متکی به افزایش بهرهوری است. آیتالله رئیسی تکمیل و بهرهبرداری از ۸۵۰ طرح بهداشتی و درمانی، معرفی ۲۲۰ بیمارستان کشور به عنوان مراکز گردشگری سلامت و همچنین کسب رتبه اول در منطقه و پانزدهم در دنیا در حوزه بهداشت و درمان را نشانه پیشرفت و بالندگی کشور و موجب افتخار نظام جمهوری اسلامی و مردم ایران دانست و گفت: کینه دشمنان از همین دستاوردها و پیشرفتهای بزرگ و عظیم ناشی شده و برای آنها پذیرفتنی نیست که کشوری در دوران تحریم نه تنها ۹۵ درصد از داروهای مورد نیاز مردمش را در داخل تولید کند، بلکه به صادرکنندگان دارو نیز تبدیل شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3ekeov