شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 18 May 2024
کد خبر: 93532
نویسنده: بهمن ضیاءمقدم- دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران
تاریخ انتشار: 1402/06/21 04:25

صنعت موتورسیکلت نیازمند حمایت

بهمن ضیاءمقدم- دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران
صنعت موتورسیکلت نیازمند حمایت

صنعت موتورسیکلت، یکی از صنایعی است که باتوجه به در اختیار داشتن واحدهای به‌روز و فعال و اینکه ظرفیت تامین نیاز داخلی را دارد، می‌تواند با تولید صادرات‌محور به پیشرفت اقتصاد صنعت کمک کند. در صنعت موتورسیکلت برای حرکت در مسیر تولید صادرات‌محور، ظرفیت‌های بسیار وجود دارد. بدون شک با توجه به پیشینه و توان صنعت موتورسیکلت، این صنعت ظرفیت این را دارد که با تولید کالاهای صادرات‌محور برای کشور ارزش‌آفرینی و درآمدزایی کند. درحال‌حاضر، تولید ما در این صنعت براساس استانداردهای جهانی انجام می‌شود و محصولات تولید ایران در بازارهای جهانی قدرت رقابت خوبی دارند.

اما متاسفانه باوجود تمام قابلیت‌ها و توانمندی‌هایی که در صنعت موتورسیکلت کشور داریم، هنوز به‌طور جدی به حوزه صادرات ورود نکرده‌ایم که دلایل مختلفی در این راستا مطرح هستند. یکی از دلایلی که صنعت موتورسیکلت در بخش صادرات ضعیف است، به حضور رقیب قدرتمندی به‌نام چین برمی‌گردد. همان‌گونه که می‌دانید در تولیدات ما اغلب استانداردهای جهانی رعایت می‌شود، اما در نهایت وقتی بحث رقابت به‌ویژه در بازارهای جهانی به میان می‌آید، علاوه بر استانداردهای تولید باکیفیت، داشتن نرخ رقابتی محصولات نیز دارای اهمیت و تعیین‌کننده است. در بحث نرخ تمام‌شده عوامل متعددی تاثیرگذار هستند که بخش عمده آن به‌عنوان نمونه نرخ ارز و تامین مواد اولیه به ثبات اقتصادی و موضوعات کلان برمی‌گردد و خارج از اختیار و توان تولیدکننده است.

نرخ تمام‌شده محصولات ما در صنعت موتورسیکلت در مقایسه با کالاهای چینی بالاتر است که این تفاوت قیمتی از قدرت رقابتی محصولات ما می‌کاهد و یکی از دلایل عمده عدم‌موفقیت تولیدکنندگان ما در صادرات است؛ پس تولید براساس استانداردهای جهانی و قیمت‌تمام‌شده رقابتی، از الزاماتی است که در گام نخست باید فراهم باشد تا بتوانیم در مسیر ایجاد صنایع صادرات‌محور گام برداریم. از این‌رو در گام نخست از متولیان امر انتظار می‌رود به این مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند.

ما باور داریم که دولت نقش اصلی را در هموارسازی مسیر تولید صادرات‌محور دارد. یکی از وظایف مهم دولت در این بخش، ایجاد بازارهای صادراتی است که در این زمینه، روابط بین‌المللی قوی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد و این یک وظیفه حمایتی ازسوی دولت است. البته واقعیت این است که حتی با فرض اینکه کالاهای ما براساس استانداردهای جهانی تولیدشده و نرخ آن هم در بازارهای دیگر کشورها رقابتی باشد تا دولت ورود نکند، مسیر برای تولیدکننده هموار نخواهد شد. تولیدکننده باید حمایت شود تا بتواند تمام توان خود را صرف تولید باکیفیت و رقابتی کند و نگرانی از بابت بازار محصولاتش نداشته باشد و علاوه بر این بتواند از بازارهای جهانی به نفع اقتصاد کشور بهره ببرد.

در حال‌حاضر در راستای تولید صادرات‌محور، مهم‌ترین بحث نرخ تمام‌شده است که متاسفانه ما در این بخش مزیت رقابتی نداریم و به‌دلیل بالا بودن نرخ تمام‌شده اصلا نرخ محصولات ما قابل‌مقایسه با محصولات دیگر کشورها در بازارهای هدف نیست. یکی از دلایل موفقیت چین در تسخیر بازارهای جهانی نیز به همین اختلاف قیمت‌ها برمی‌گردد. براساس سیاست‌ها و برنامه‌های حمایتی که این کشور از تولید دارد، در نهایت تولیدکنندگان آن محصولاتی را عرضه می‌کنند که به‌دلیل نرخ تمام‌شده بسیار پایین، همواره تقاضاهای زیادی در بازارهای جهانی دارند.

از آنجا که در بسیاری از بخش‌ها تصمیم‌گیرنده نهای دولت است و از سویی هم، هم امکانات بیشتری در اختیار دارد و هم در حوزه اجرای هم سیاست‌گذاری این توان را دارد که به کمک صنایع بشتابد، قطعا دولت از راه‌های گوناگون می‌تواند کمکی بسیاری به تحقق تولید صادرات‌محور در این صنعت کند. دولت از طریق برگزاری نمایشگاه‌ها و گفتمان‌های بین‌المللی می‌تواند در شناخت بازار کشورهای هدف به تولیدکننده کمک کند تا با اطمینان بیشتری برنامه‌ریزی کرده و تولیداتی رقابت‌پذیر داشته باشد. در این میان، تشکل‌هایی مانند اتاق بازرگانی هم می‌توانند گام‌هایی بردارند. تعداد زیادی از صنایع ما مانند صنعت موتورسیکلت این ظرفیت بالقوه را دارند که محصولات تولیدی خود را براساس الزامات صادرات‌محور بودن تولید کنند؛ به‌شرط اینکه موانع تولید برطرف شود و دولت حمایت‌های لازم را با ایجاد زیرساخت‌ها و قوانین و مقررات کمک‌کننده از تولید و تولیدکننده داشته باشد. متاسفانه با تمام حرف‌هایی که در حمایت از تولید و صنعت زده می‌شود در نهایت شاهد هستیم که در بسیاری از صنایع سال‌هاست مشکلات تکراری پای تولیدکنندگان را بسته و تلاش‌های آنها را بی‌ثمر کرده است. با تمام اینها همچنان امیدواریم که متولیان امر گره از کار صنعت و تولید بگشایند.

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3e8bxa