سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 07 May 2024
کد خبر: 39876
نویسنده: امیرمحمد درویش
تاریخ انتشار: 1402/02/11 06:52
دیدگاه نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره تعطیلات آخر هفته

رویکرد جهانی تعطیلات، الگوی موفقی است

به‌تازگی دولت لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری (تغییر ساعت کاری و تعطیلی پنجشنبه) را به مجلس ارسال کرده که این لایحه برای بررسی به کمیسیون اجتماعی به‌عنوان کمیسیون تخصصی ارجاع شده و در دستور کار اعضای این کمیسیون قرار گرفته است.
رویکرد جهانی تعطیلات، الگوی موفقی است

نمایندگان مجلس مدعی هستند که این طرح برای کاهش هزینههای تعطیلات رسمی کشور و یکسانسازی قوانین ایران با جهان، در مبادلات بینالمللی در دستور کار مجلس قرار گرفته است.در همین حال، محسن پیرهادی، نماینده تهران و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در حساب شخصی خود در توییتر از درخواست خود برای اصلاح لایحه دولت برای تعطیلی پنجشنبهها خبر داد و نوشت: تعطیلی شنبهها بهجای پنجشنبهها و بهرهمندی تمامی نیروهای کار اعم از دولتی و بخش خصوصی، مطالبه بخشی از فعالان اقتصادی و مردم از مجلس است. به این ترتیب، طرح تعطیلی روزهای شنبه بهجای پنجشنبه، برای چندمینبار در دستور کار مجلس قرار گرفته است و بهنظر میرسد که این طرح بهزودی اجرایی شود. صمت در این گزارش به نظر برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره اصلاح لایحه دولت پرداخته است.

«ساماندهی تقویم تعطیلات رسمی» اولویت دارد

لایحه دولت برای افزایش تعطیلات آخر هفته به ۲ روز در کمیسیون اجتماعی در حال بررسی است؛ اما برخی نمایندگان مجلس با هدف «ساماندهی تقویم تعطیلات رسمی» ۳ ایراد (نقص محتوا) به این لایحه وارد کردند و قصد اصلاح آن را دارند، اگرچه دولت بهدنبال افزایش تعطیلات آخر هفته است، اما تاکیدش بر تعطیلی پنجشنبهها است و از سوی دیگر، این لایحه تنها کارمندان دولت را شامل میشود که در نهایت در کاهش مصرف انرژی که یکی از اهداف لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته عنوان شده است، تاثیر چندانی نخواهد داشت. بنابراین، لازم است مجموعه کارکنان شامل دولت و بخش خصوصی در این لایحه گنجانده شوند و مشمول هفته کاری 5روزه شوند تا علاوه بر کاهش مصرف انرژی، تعطیلات نیز عادلانه شود. افزون بر این، در حال حاضر پنجشنبهها یک روز نیمهتعطیل محسوب میشود که با تصویب رسمی آخر هفته ۲ روزه، از حالت نیمهتعطیل بیرون میآید. برخی دیگر از نمایندگان نیز بهدنبال تعطیلی جمعه و شنبه هستند تا براساس الگوی جهانی، مراودات اقتصادی با سایر کشورها روانتر انجام شود.

در مسائل بینالمللی، نمیتوانیم خلاف جهتآب شنا کنیم

محسن پیرهادی ـ نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها: در لایحه دولت ۲ نکته حائزاهمیت است؛ نکته اول برنامه تعطیلی سراسری پنجشنبه و نکته دوم کاهش ۹۰ دقیقهای ساعت کار هفتگی است. متاسفانه دولت در تدوین و تصویب این لایحه استاندارد، دوگانهای برای کارکنان دولت و بخش خصوصی قائل شده است، مقصود دولت در این لایحه باید کاهش ساعات کاری هفتگی کارکنان بخش دولتی و خصوصی بهصورت توأمان باشد، اما درباره تعطیلی پنجشنبهها فقط روی کارمندان دولت متمرکز شده است و گویا برنامهای برای بخش خصوصی ندارد. بنابراین رفع تبعیض از همه نیروهای شاغل در تعطیلات همگانی، گامی مهم و ضروری است که باید شامل حال همه کارکنان اعم از دولتی و بخش خصوصی شود. از سوی دیگر، رویکرد جهانی ۲ روز تعطیلی آخر هفته، الگوی موفقی بوده و بهطورحتم پیوستن به این الگوی جهانی، اقدامی موثر در بهرهروی نیروی کار و رونق گرفتن گردشگری داخلی است. در مسائل بینالمللی، نمیتوانیم خلاف موج شنا کنیم و باید در نظر بگیریم تبعات تعطیلی پنجشنبه و جمعه بر اقتصاد چیست؟ در حالی که بیشتر کشورهای دنیا روزهای شنبه و یکشنبه را تعطیلات پایان هفته خود اعلام کردهاند و بیشتر کشورهای مسلمان در پیروی از این الگو، بهصورت مشترک، روزهای جمعه و شنبه را تعطیلات پایان هفته اعلام کردهاند؛ در این الگوی مشخص ما نمیتوانیم با تعطیلی روزهای پنجشنبه در عمل،۴ روز، خود را از مراودات بینالمللی محروم کنیم.برای کاستن از هزینه افزایش تعطیلات رسمی کشور، باید تعطیلات را حتیالمقدور برحسب مبادلات بینالمللی یکسانسازی کنیم. تعطیلات همگانی و رسمی کشور نیازمند توجه به وضعیت همه نیروهای کار اعم از دولتی و غیردولتی و یکسانسازی و تطابق با عرصه بینالمللی است.

دولت تعطیلی شنبه را جایگزین پنجشنبه کند

بنابراین ایده دولت برای افزایش تعطیلات آخر هفته نیازمند اصلاح جدی و بازبینی از سوی مجلس است. هماهنگی با الگوی غالب جهانی در تعطیلات آخر هفته برای جلوگیری از زیان به بخش اقتصادی، رفع تبعیض از نیروی کار و عادلانه شدن بحث تعطیلات برای کارمندان دولت و بخش خصوصی؛ 3 ضرورت مهم در بحث ساماندهی تعطیلات است که باید توسط مجلس در لایحه دولت اعمال شود.

کنترل مصرف انرژی

یکی از آثار ۲روزه شدن تعطیلات در پایان هفته، کنترل مصرف انرژی است. در حال حاضر روزهای پنجشنبه در کشور بهعنوان یک روز نیمهتعطیل محسوب و همین امر باعث میشود که از هزینههای کامل یک روز کاری مانند ترافیک و مصرف انرژی برخوردار باشد؛ در صورتی که اگر با الگوی مشخص و تعیینشده گام برداریم، این امر در حوزه ترافیک، آلودگی و نیز مصرف انرژی میتواند موثر و نقشآفرین باشد.

رفع تفاوت متوسط سالانه تعطیلات

متوسط سالانه تعطیلات کشورهای دنیا ۱۱۰ روز است و در حال حاضر ما با شمار ۷۹ روز تعطیلی در حالت رسمی و تقویمی، جزو کشورهای با کمترین میزان تعطیلات سالانه هستیم. بنابراین، برای رفع این تفاوت و ساماندهی آن، باید از یک الگوی یکسان و جهانی موفق استفاده کنیم. در بحث تعطیلات رسمی کشور، مسئله دیگری که مطرح میشود، تنوع تعطیلات در ایران است، چرا که ما دارای 3 دسته تعطیلات ملی، شمسی و قمری هستیم و حالت بینالتعطیلین این ۳دسته مناسبات گاهی به تعطیلات چندروزه بدل میشود که بهصورت ناهماهنگ و پیشبینینشده وضعیت اقتصاد کشور را بهشدت تحتتاثیر قرار میدهد. اگر تعطیلات ساماندهی نشود؛ یعنی یک الگوی یکسان و مشخص برای تعطیلات نداشته باشیم، با تعطیلات 2 روز آخر هفته، عمدتا شمار تعطیلات رسمی کشور خیلی بیشتر میشود و از الگوی جهانی هم پیشی میگیرد.

فاصله با چرخه اقتصادی دنیا

یک نکته مهم دیگری که وجود دارد، اصرار دولت بر تعطیلی روزهای پنجشنبه و جمعه است، در حالی که براساس تقویم کاری بینالمللی، عمده کشورهای دنیا روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل هستند. بنابراین، اگر ما بخواهیم روزهای جمعه و پنجشنبه را تعطیل اعلام کنیم، رسما 4 روز از چرخه اقتصادی دنیا فاصله میگیریم که این 4 روز ضرر زیادی به چرخه اقتصادی کشور و عمدتا بخش خصوصی وارد خواهد کرد. برای جلوگیری از خسران اقتصادی و تحمیل هزینه به حوزه اقتصادی بهدلیل الگوی تعطیلات بینالمللی، جایگزین شدن تعطیلی شنبه بهجای پنجشنبه عاقلانهتر و منطقیتر است و بر همین اساس به دولت پیشنهاد میکنم که بر لایحه ارجاعی به مجلس اصلاحیه بزند و تعطیلی شنبه را جایگزین پنجشنبه کند.

راهکار کاهش هزینه تعطیلات رسمی

احمد علیرضابیگی ـ نماینده آذربایجانشرقی و عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها: در حال حاضر، مبادلات جهانی کشور در شرایط تعطیلات موجود، دارای اشکالاتی است که اقتصاد و فعالان اقتصادی را با مشکل مواجه کرده است. اگر بخواهیم یک روز دیگر هم به این تعطیلات اضافه کنیم، بهطورقطع شاهد مشکلات بیشتری خواهیم بود. بنابراین، بهتر است برای تعطیلی آخر هفته، روزهای جمعه و شنبه در نظر گرفته شود که حداقل زمان بیشتری برای ارتباطات بینالمللی وجود داشته باشد. برای کاهش هزینه افزایش تعطیلات رسمی کشور، باید تعطیلات را تا حد امکان برحسب مبادلات بینالمللی یکسانسازی کنیم. رویکرد جهانی ۲ روز تعطیلی در آخر هفته، الگوی موفقی بوده و حتما پیوستن به این الگوی جهانی، یک گام موثر در فعالیت موفق و موثر نیروی کار و همچنین رونق گردشگری داخلی است، اما در این رویکرد باید براساس فرمت جهانی آن و حسابشده اقدام کنیم. حتی تعطیلات رسمی در کشورهای مسلمان نیز برمبنای جمعه و شنبه است که میتوان از این الگو بهره گرفت.

کاهش آسیب به سیستم پولی و بانکی

محمد وحیدی ـ نماینده بجنورد و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات: با تعطیلی شنبهها بهجای پنجشنبهها، آسیب به سیستم پولی و بانکی کمتر میشود و از سوی دیگر، مراودات اقتصادی میان کشورها روانتر انجام خواهد شد.از سوی دیگر، صرفهجویی که در نتیجه افزایش تعطیلات آخر هفته ایجاد میشود، از جمله صرفهجویی در سوخت و برق؛ قابلتوجه است. حتی اگر ارزش اقتصادی ناشی از افزایش تعطیلات در مجموع برابر باشد، بهطورقطع سود اجتماعی افزایش تعطیلات آخر هفته بیشتر است. یعنی اثرات تربیتی بر فرزندان و حضور در خانواده بهطورمشخص سود مازادی دارد. در شاخص افزایش تعطیلات آخر هفته عنصر اصلی اقتصاد نیست. یعنی تغییرات در سبک زندگی، مشکلات زیستمحیطی و ملاحظات اجتماعی در برخی کشورها بر مسائل اقتصادی غلبه میکند. چون بحث نگاه دولت ـ ملت است، یعنی برای مجموعه مردم توسط حاکمیت تصمیمگیری میشود. بنابراین، تصمیمگیری باید آنقدر معقول و منصفانه باشد که مردم آن را بپذیرند و پای آن بایستند و در زمانی که سر کار هستند، کارآییشان افزایش پیدا کند.

تعطیلی پنجشنبهها مانع تعامل با دنیا است

احد آزادیخواه، نماینده همدان و سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس: اگر بتوانیم شرایط تعطیلات رسمی کشور را بهگونهای مدیریت کنیم که هم به روزهای کاریمان قوام مضاعفی بخشیده باشیم و هم برای مردم در حوزه مسافرت، استراحت و کارهای شخصیشان برنامه مدون از پیش تهیه شده بدهیم، کار عقلایی است. تعطیلی پنجشنبهها مانع تعامل با دنیا است و خیلی از مراودات اداری و روادید سیاسی و مسائل گردشگریمان با تاخیر مواجه میشود. بنابراین، باید بهگونهای تعطیلاتمان را تدبیر کنیم که حداقل بخشی از 2 روز تعطیلیمان در روزهایی باشد که دنیا هم تعطیل هستند. تعطیلی شنبه بهجای پنجشنبه به تعاملات فراملی کمک میکند. از سوی دیگر، در بحث صرفهجویی مصرف نفت، گاز، برق و آب به سرانجام خوبی میرسیم. در حال حاضر، پنجشنبهها در عمل روزهای برزخی است و بسیاری از امور اداری در پنجشنبهها یا انجام نمیشود یا افراد رغبتی ندارند در پنجشنبهها کاری را انجام دهند.

احتمال تغییر لایحه در کمیسیون اجتماعی مجلس

کریم حسینی ـ نماینده اهواز و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: در لایحه دولت برای افزایش تعطیلات آخر هفته، افزایش ساعت کاری در طول هفته در نظر گرفته شده است که از لحاظ اجتماعی خوب نیست. ما بهدنبال حداکثر استفاده از وقت کاری هستیم؛ اینکه بخواهیم کارمندان را تا ساعت ۴ و ۵ بعدازظهر در محل کار نگه داریم، به کانون خانواده آسیب میزند و در ایجاد ترافیک در کلانشهرها بسیار تاثیر دارد و از سوی دیگر بازده کاری را پایین میآورد.افزایش تعطیلات آخر هفته بر کاهش مصرف انرژی تاثیر میگذارد و در این شرایط اهمیت بسزایی دارد. اینکه پنجشنبه و جمعه تعطیل باشد، از لحاظ مناسبات جهانی و تبادلات تجاری مشکلاتی را ایجاد میکند. بیشتر کشورها شنبه و یکشنبه تعطیل هستند، بنابراین نیاز است که تعطیلات ما بهنحوی باشد که حداقل یک روز از این روزها تعطیل باشیم. بنابراین، بهنظر میرسد در هنگام بررسی این لایحه در کمیسیون اجتماعی، روزهای تعطیل آخر هفته دستخوش تغییراتی شود.

قطع ارتباط ۴روزه با جهان

ولی اسماعیلی ـ نماینده مغان و نایب رئیس کمیسیون اجتماعی: براساس طرحی که آقای پیرهادی طراح آن است، باتوجه به ارتباط با عربستان، بلوک شرق و غرب و اقداماتی که دولت برای افزایش ارتباط با کشورهای دیگر انجام میدهد، باید با سایر کشورها تعطیلات مشترکی داشته باشیم و بهجای پنجشنبهها، شنبهها تعطیل باشیم. در غیر اینصورت و براساس لایحه دولت با تعطیلی پنجشنبهها، در عمل ۴ روز با کل دنیا از لحاظ تجاری در قطع ارتباط هستیم. پیشنهاد ما این است که طرح مجلس را با لایحه دولت ادغام کنیم و در صورت موافقت دولت، جمعه و شنبه را بهعنوان تعطیل رسمی در نظر بگیریم. هدف دولت از این لایحه، استحکام خانواده، افزایش اوقات فراغت و صرفهجویی در انرژی است. براساس مطالعاتی که دولت و مرکز پژوهشها درباره افزایش تعطیلات داشت، بهطورقطع افزایش تعطیلات تاثیر مثبتی بر صرفهجویی انرژی دارد. همچنین براساس تحقیقات، افزایش تعطیلات، بازده کاری و بهرهوری را افزایش میدهد.

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/39kznx