شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 18 May 2024
کد خبر: 109670
تاریخ انتشار: 1403/02/17 08:01

شادابی فضای سبز با آبدهی منظم !

آبیاری منظم، عامل مهمی در رشد مناسب و شادابی گیاهان است و به‌کارگیری سیستم‌های آبیاری خودکار، راهکاری هوشمندانه برای مدیریت منابع آب در هنگام آبیاری محسوب می‌شود.
شادابی فضای سبز با آبدهی منظم !

آبیاری منظم، عامل مهمی در رشد مناسب و شادابی گیاهان است و به‌کارگیری سیستم‌های آبیاری خودکار، راهکاری هوشمندانه برای مدیریت منابع آب در هنگام آبیاری محسوب می‌شود. با استفاده از سیستم‌های آبیاری هوشمند می‌توانید زمان باز و بسته شدن آب را کنترل کنید. در اینجا با مدل‌های تایمر آبیاری آشنا می‌شوید و می‌توانید بهترین نوع آن را برای آبدهی گلدان‌ها، فضای سبز در روف گاردن، باغ، تراس و ... به‌کار ببرید.

تایمر و کنترلر آبیاری چیست؟

تایمرهای آبیاری دستگاهی کوچک هستند که برای آبیاری خودکار باغ، باغچه و فضاهای سبز دیگر استفاده می‌شوند. این دستگاه یک ورودی دارد و معمولا به‌صورت تک خروجی یا دو خروجی است. تایمرهای آبیاری به آسانی نصب می‌شوند و به تخصص نیاز ندارند. ورودی تایمر به شیر آب وصل می‌شود و خروجی نیز به سمت محوطه، گلدان یا هر فضای سبز دیگری می‌رود. تایمرهای آبیاری باکیفیت در برابر رطوبت، دما و سایر عوامل محیطی مقاوم هستند. البته در صورت سرمای زیاد و برای جلوگیری از یخ‌زدگی، توصیه می‌شود تایمر را از شیر خارج کنید. این دستگاه با استفاده از باتری کار می‌کند که البته مصرف بسیار کمی دارد.

با استفاده از تایمر آبیاری می‌توانید زمان‌های مورد نیاز برای آبدهی به گل و گیاه و مدت زمان آبدهی را تعیین کنید و برنامه‌ای منظم برای آبدهی گیاهانتان داشته باشید.

اهمیت آبدهی منظم گیاهان

آبدهی نامنظم باعث خشک‌ شدن گیاهان و بروز بیماری‌ در آن‌ها می‌شود و حتی ممکن است گیاه را به‌طور کامل نابود کند. در اغلب موارد، گیاهانی که به‌صورت منظم آبیاری می‌شوند، تحمل کمتری در برابر تنش‌های محیطی دارند. تنش آبی مداوم اگر گیاه را نابود نکند، منجر به رشد نامتناسب و ناهمگون آن خواهد شد و اصطلاحا به شکل قناص رشد خواهد کرد.

به‌کارگیری سیستم آبدهی منظم با استفاده تایمر آبیاری تأثیرات مثبت چشمگیری بر سلامتی و کیفیت رشد گل‌ها و گیاهان دارد. اگر آبیاری به‌صورت منظم صورت گیرد، گیاه مقادیر مناسبی از آب، رطوبت و مواد غذایی را دریافت می‌کند و درنتیجه با کیفیت بهتری رشد خواهد کرد. آبیاری منظم همچنین خطر بروز بیماری را در گیاهان کاهش می‌دهد.

آبدهی منظم؛ راهکاری برای کاهش مصرف آب، زمان و انرژی

آبدهی منظم علاوه‌بر تأثیر در شادابی و سرزندگی گیاهان و فضای سبز، راهکار هوشمندانه‌ای برای کاهش مصرف آب است. این روش تا حد زیادی میزان آب موردنیاز برای آبیاری را کاهش می‌دهد.

در آبیاری‌های نامنظم در فاصله بین دو آبدهی، غالبا سطح خاک خشک می‌شود؛ بدین ترتیب در زمان آبیاری بعدی، آب بیشتری برای نفوذ به خاک موردنیاز خواهد بود؛ اما اگر فضای سبز، باغ و گیاهان خود را به‌صورت منظم آبیاری کنید، هربار به مقدار آب کمتری برای تغذیه مناسب گیاهان نیاز دارید.

در صورت استفاده از تایمر آبیاری برای آبیاری منظم، علاوه‌بر سلامت و رشد بهتر گیاهان و همچنین صرفه‌جویی در مصرف آب، نیازی به صرف وقت و انرژی نیست. کافیست تعداد دفعات آبیاری و مدت زمان هر آبیاری را تعیین کنید؛ تا دستگاه به‌صورت خودکار و بدون نیاز به حضور شخص، کار آبیاری را انجام ‌دهد. انواع مدل‌های مختلف این دستگاه، قابلیت آبرسانی به چند ناحیه از باغچه و فضای سبز یا چندین گلدان را دارند. 

انواع تایمرهای آبیاری خانگی؛ کدام‌یک بهتر است؟

تایمرهای آبیاری خانگی باتوجه‌به نوع تأمین آب و نوع سیستم کنترلی در دسته‌بند‌ی‌های مختلفی قرار می‌گیرند. این وسیله باتوجه‌به نوع تأمین آب شامل تایمرهای فقط دارای مخزن، متصل به شیر آب و تایمرهای دارای مخزن و امکان اتصال به شیر آب است. همچنین از لحاظ سیستم کنترلی نیز دو تایمر آبیاری هوشمند و تایمر اتوماتیک در بازار موجود هستند. در دسته‌بندی دیگری، تایمرهای آبیاری به دو نوع آنالوگ و دیجیتال تقسیم‌بندی می‌شوند.

کاربرد هرکدام از تایمرهای خانگی

تایمر فقط دارای مخزن به مخزن با فشار ثابت (به‌طورمعمول با حجم بیش از 30 لیتر آب) متصل می‌شود و برای آبیاری گلدان‌ها در مواقع بی‌آبی یا عدم دسترسی به شیر آب مناسب است. تایمر متصل به شیر آب برای وصل شدن به شیر آب طراحی شده و دارای قابلیت کم‌ و زیاد کردن مقدار فشار آب بسته‌به نیاز است. تایمرهای دارای مخزن و قابل اتصال به شیر آب، دو ورودی دارند و به‌صورت ترکیبی از مخزن و شیر برقی طراحی شده‌اند. بدین‌ترتیب در هنگام قطعی آب، از ظرفیت مخزن برای آبیاری گلدان‌ها استفاده می‌شود.

لازم به یادآوری است که تایمر آبیاری دارای مخزن فقط برای آبیاری گلدان‌های داخل خانه مناسب است و جهت آبیاری باغچه یا باید تانکرهایی با حجم بالا استفاده شود یا این‌که تایمر حتما به شیر آب متصل شود.

تایمر مناسب آبیاری سطوح گسترده

تایمرهای آبیاری خانگی هوشمند، سیستم کنترلی پیشرفته و سنسورهای حرفه‌ای دارند. به این معنی که تایمر با در نظرگرفتن دمای محیط و رطوبت هوا و خاک، زمان مناسب برای آبیاری را تشخیص می‌دهند. این مدل برای آبیاری در سطح گسترده مناسب است.

رایج‌ترین و بهترین تایمرهای آبیاری

تایمرهای آبیاری اتوماتیک، رایج‌ترین نوع تایمر و قابل استفاده برای مصرف خانگی و گلخانه‌ها هستند. زمان‌بندی و شدت آبیاری در این مدل توسط شخص تعیین می‌شود. تایمر آبیاری اوربیت و آکوا دو مدل از بهترین تایمرهای آبیاری اتومات هستند. تایمرهای اوربیت دیجیتالی‌اند؛ به این صورت که ساعت‌ها و برنامه‌های تعیین‌شده روی دستگاه نشان داده می‌شود. تایمرهای آکوا از نوع آنالوگ هستند؛ یعنی با ولوم‌ها و پیچ‌ها، فرکانس و مدت زمان آبیاری مشخص می‌شود.

تایمرهای آبیاری؛ راهکاری هوشمندانه برای آبدهی منظم

آبدهی منظم به رشد بهتر و باکیفیت‌تر گیاهان کمک می‌کند و از بروز بیماری و نابودی گل‌ها، گیاهان و فضاهای سبز جلوگیری خواهد کرد. برای اجرایی کردن آبدهی منظم، انواع تایمرهای آبیاری در دسترس هستند. این وسیله کوچک با وصل شدن به شیر آب و باز و بسته کردن خودکار آن، در مصرف آب، زمان و انرژی صرفه‌جویی خواهد کرد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4ygepb