-
دستور ویژه رئیس‌جمهوری برای اقدام جهادی دستگاه‌ها

ناترازی‌های انرژی رفع شود

بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ۲۷ تا ۳۰ اردیبهشت با حضور ۱۵۰۰ شرکت داخلی و خارجی برگزار شد.

ناترازی‌های انرژی رفع شود

بیست ‌ وهفتمین نمایشگاه بین ‌ المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ۲۷ تا ۳۰ اردیبهشت با حضور ۱۵۰۰ شرکت داخلی و خارجی برگزار شد. این نمایشگاه در حالی برگزار شد که رئیس ‌ جمهوری در آخرین جلسه شورای ‌ عالی انرژی با بیان اینکه این دولت وارث ناترازی ‌ های گسترده در زمینه انرژی از جمله در بخش برق و گاز و بنزین است، دستگاه ‌ های مسئول را مکلف کرد تا برای رفع این ناترازی ‌ ها اقدام جهادی کنند. از سوی دیگر، مشکلات قطع گاز و برق از مشکلات قدیمی صنایع است که به ‌ دنبال ناترازی انرژی در چند سال اخیر شدت بیشتری گرفته است.

دستور رئیس جمهوری برای رفع ناترازی ها در حوزه انرژی

رئیس ‌ جمهوری با بیان اینکه این دولت وارث ناترازی ‌ های گسترده در زمینه انرژی از جمله در بخش برق، گاز و بنزین است، دستگاه ‌ های مسئول را مکلف کرد که برای رفع این ناترازی ‌ ها اقدام جهادی کنند. ابراهیم رئیسی رفع ناترازی ‌ ها در حوزه برق، گاز و بنزین را از مسائل بسیار مهم و ضروری دانست و افزود: باتوجه به ظرفیت ‌ ها و امکانات مناسب موجود در کشور باید برای رفع این ناترازی برنامه ‌ ریزی ‌ های کوتاه ‌ مدت، میان ‌ مدت و بلندمدت انجام داد. رئیس ‌ جمهوری با بیان اینکه این دولت وارث ناترازی ‌ های گسترده در زمینه انرژی از جمله در بخش برق، گاز و بنزین است، دستگاه ‌ های مسئول را مکلف کرد که برای رفع این ناترازی ‌ ها اقدام جهادی کنند.

آیت ‌ الله رئیسی در ادامه بااشاره به مباحث مطرح ‌ شده در این جلسه درباره توقف اجرای برخی طرح ‌ های نیروگاهی و پالایشگاهی به ‌ دلیل عدم ‌ صدور مجوز از سوی سازمان حفاظت محیط ‌ زیست، ضمن تاکید بر ضرورت رعایت ملاحظات زیست ‌ محیطی، تطبیق این ملاحظات با تداوم روند رشد و توسعه کشور را نیز ضروری دانست.

رئیس ‌ جمهوری دبیرخانه شورای ‌ عالی انرژی را مکلف کرد که با تشکیل کارگروهی ویژه ظرف مدت ۱۵ روز ملاحظات و نگرانی ‌ های اعلام ‌ شده از سوی سازمان حفاظت محیط ‌ زیست برای توسعه نیروگاه ‌ ها و پالایشگاه ‌ های کشور را احصا و راهکارهای رفع این نگرانی ‌ ها را طراحی و اعلام کند.

رئیس ‌ جمهوری با تاکید بر اهمیت موضوع بهینه ‌ سازی مصرف در بخش انرژی تصریح کرد: از جمله اقدامات لازمی که دبیرخانه شورای ‌ عالی انرژی باید بدون ملاحظه و مسامحه دستگاه ‌ ها انجام دهد، بررسی عملکرد بخش ‌ های متولی امر بهینه ‌ سازی و اعلام قصور احتمالی دستگاه ‌ ها در این زمینه است.

آیت ‌ الله رئیسی صرفه ‌ جویی در مصرف انرژی را بخشی مهم از استراتژی تولید انرژی عنوان کرد و با مهم دانستن مسئله بهره ‌ وری در رشد اقتصادی کشور گفت: اگر بهره ‌ وری در کشور محقق نشود، ما به هدف رشد اقتصادی ۸ درصدی نخواهیم رسید.

فرصت سرمایه گذاری ۱۶۰ میلیارد دلاری در انرژی

ارائه برنامه رفع ناترازی انرژی درحالی در دستور کار دستگاه ‌ ها قرار گرفته است که وزیر نفت در حاشیه نماشگاه بیست ‌ وهفتمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برآورد کرد که در سال ۱۴۰۲ ، حدود ۱۵ میلیارد دلار پروژه در حوزه صنعت نفت و گاز افتتاح شود. به ‌ گفته اوجی، بهره ‌ برداری از میدان ‌ های مشترکی همچون فاز ۱۱ پارس ‌ جنوبی، فاز نخست میدان نفتی آزادگان جنوبی، بیش از ۱۲ طرح در صنعت پتروشیمی از جمله طرح ارتقای کیفی پالایشگاه اصفهان، بهره ‌ برداری از پالایشگاه آدیش جنوبی، طرح ارتقای کیفی محصولات پالایشگاه شیراز و گازرسانی به صنایع و شهرهای کشور به ‌ ویژه تقویت شبکه خطوط گازرسانی کشور از جمله این طرح ‌ ها هستند. جواد اوجی تصریح کرد: نکته بسیار حائزاهمیت در طرح ‌ هایی که امسال به بهره ‌ برداری می ‌ رسند، این است که سهم شرکت ‌ های داخلی در تامین تجهیزات و کالاهای این پروژه ‌ ها بیش از ۸۰ درصد است، همچنین تا 2 تا 3 ماه آینده فاز ۱۱ پارس ‌ جنوبی به بهره ‌ برداری می ‌ رسد.

وی با بیان اینکه تمهیداتی اندیشیده ‌ ایم تا تحریم ‌ های ظالمانه نتواند ما را از توسعه حداکثری صنعت نفت و گاز محروم کند، گفت: فرصت سرمایه ‌ گذاری ۱۶۰ میلیارد دلار طرح بالادستی و پایین ‌ دستی در صنعت نفت وجود دارد.

اوجی بااشاره به اینکه، ایران دارنده بالاترین سطح ذخایر مجموع نفت و گاز جهان را دارد، ذخایر قابل ‌ برداشت نفت خام کشور را ۱۵۴ میلیارد بشکه و ذخایر گاز طبیعی کشور را هم ۳۳ تریلیون مترمکعب اعلام و اظهار کرد: با اقدام ‌ های انجام ‌ شده، روند تولید نفت، گاز، فرآورده ‌ های نفتی و محصولات پتروشیمی کشور در این سال ‌ ها افزایشی است.

وی گفت: تولید کنونی نفت خام کشور روزانه ۳ میلیون بشکه، تولید روزانه گاز طبیعی کشور روزانه یک میلیارد مترمکعب گاز خام، ظرفیت پالایش نفت و میعانات گازی کشور روزانه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه و ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی سالانه حدودو ۹۵ میلیون تن است و تمهیداتی اندیشیده ‌ ایم که تحریم ‌ های ظالمانه نتواند ما را از توسعه حداکثری صنعت نفت و گاز محروم کند، به ‌ طوری که می ‌ توان گفت در همه بخش ‌ های صنعت نفت خودکفا هستیم.

اوجی بااشاره به اینکه طی یک سال گذشته ۱۲ میلیارد دلار طرح ‌ های نیمه ‌ تمام نفتی به بهره ‌ برداری رسیده است که همه آنها تاثیری مستقیم در افزایش ظرفیت تولیدات کشور داشته است، ادامه داد: بهره ‌ برداری از پالایشگاه گازی طرح توسعه فاز ۱۴ پارس ‌ جنوبی به ظرفیت روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب، بهره ‌ برداری از فاز ۲ پالایشگاه نفت آبادان به ظرفیت روزانه ۲۱۰ هزار بشکه و افتتاح بخش نخست پالایشگاه گاز هویزه خلیج ‌ فارس برای جمع ‌ آوری گازهای مشعل غرب کارون به ظرفیت روزانه ۲۵۰ میلیون فوت مکعب و بهره ‌ برداری از چند طرح مجتمع پتروشیمی از مهم ‌ ترین این طرح ‌ ها بوده است.

افزایش ۱۲۰ میلیون مترمکعبی تولید گاز تا ۵ سال آینده

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران بااشاره به اینکه تا سال آینده ۱۲۰ میلیون مترمکعب به تولید گاز این شرکت اضافه خواهد شد، گفت: به ‌ دلیل شرایط ناترازی گاز کشور از 3 میدان دی، آغار و طوس با اعتبارات داخلی تولید اولیه را خواهیم داشت که در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰ میلیون متر مکعب به تولید اضافه می ‌ شود. مهدی حیدری در حاشیه سومین روز از بیست ‌ وهفتمین نمایشگاه بین ‌ المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشستی خبری با بیان اینکه یک ‌ سوم گاز کشور در شرکت نفت مناطق مرکزی تولید می ‌ شود، افزود: همچنین تولید نفت خشکی مناطقی جز مناطق نفتخیز جنوب برعهده این شرکت است.

وی با بیان اینکه این شرکت پوشش ‌ دهنده ناترازی گاز است، ادامه ‌ داد: هر نوسان در تولید، تامین پایدار گاز را به ‌ مخاطره می ‌ اندازد. حیدری به ۷ طرح پیشرو در شرکت ملی نفت اشاره کرد و گفت: یکی از این طرح ‌ ها، در قالب ۱۵ میدان نفت و گاز برعهده شرکت مناطق مرکزی است. در 5 سال آینده، بیش از ۱۲۰ میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور اضافه خواهیم کرد که معادل 5 فاز پارس ‌ جنوبی و به اندازه مصرف گاز شهر تهران در اوج مصرف است.

وی تاکید کرد: فقط صرفه ‌ جویی می ‌ تواند مشکل ناترازی گاز را حل کند. مدیرعامل شرکت مناطق مرکزی ایران تصریح ‌ کرد: با ۱۵ پکیج گازی، شامل ۲ ایستگاه تقویت فشار، فاز ۲ پالایشگاه فراشبند و ۱۲ میدان گازی هر روز بر تولید گاز اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه در نفت نیز میادین مشترکی با عراق داریم، خاطرنشان ‌ کرد: در میدان مشترک دهلران، تمرکز ویژه ‌ ای صورت گرفته و به ‌ زودی کار مذاکرات و قرارداد توسعه این میدان امضا خواهد شد. حیدری افزود: میدان مهم دیگر میدان دانان است که امسال به بهره ‌ برداری می ‌ رسد. وی ادامه ‌ داد: علاوه بر توسعه ذخیره ‌ سازی گاز، ماموریت دیگر ما، توسعه چاه ‌ های آب در قالب حفاری چاه ‌ های عمیق است که در استان سیستان و بلوچستان شروع به کار خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت مناطق مرکزی ایران با تاکید بر اینکه در 5مرکز باید جمع ‌ آوری گازهای همراه انجام شود، گفت: این شرکت برای نخستین ‌ بار مینی ان جی ال را در «چشمه خوش» اجرایی کرد که براساس آن، حداقل به ‌ میزان ۲۰ میلیون فوت ‌ مکعب ذخیره می ‌ شود.

وی تاکید کرد: مجموع گازهای همراهی که سوزانده می ‌ شود، حداکثر ۳ میلیون مترمکعب است که در قالب ۵ پکیج جمع ‌ آوری خواهد شد. حیدری بااشاره به اینکه میدان ‌ های نفتی به ‌ طورعمده در غرب کشور واقع شده است، گفت: ۲ قرارداد ای پی سی با شرکت ‌ های روسیه بخش بزرگی از افزایش تولید را برعهده دارند، همچنین فاز نخست میدان آذر و فاز تکمیلی دانان و تکمیل کامل میدان خشت به همراه ۲ قرارداد ای پی سی بالای ۲۰۰ هزار بشکه در روز تولید خواهیم داشت. وی اظهار کرد: در میادین گازی شرایط متفاوت است و در زمستان گذشته، رکورد ۲۴۵ میلیون مترمکعب تولید گاز در روز را داشتیم.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران ادامه ‌ داد: با ۱۵ پکیج شامل میادین طوس، باباقیر و بیستون، سرخون، دی، آغار، ارم، پازند، گردان و ایستگاه تقویت فشار شانون و میدان مدار و با توسعه این میدان ‌ ها، به ‌ اندازه بیش از ۴ فاز پارس ‌ جنوبی به تولید گاز اضافه خواهد شد.

وی تاکید کرد: به ‌ دلیل شرایط ناترازی گاز کشور از ۳ میدان دی، آغار و طوس با اعتبارات داخلی تولید اولیه را خواهیم داشت که در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰ میلیون مترمکعب به تولید اضافه می ‌ شود و سال آینده نیز ۱۰ میلیارد مترمکعب به تولید افزوده خواهد شد.

حیدری ادامه ‌ داد: مجموع سرمایه ‌ گذاری طرح ‌ های این شرکت ۳ . ۶ میلیارد دلار است که باید فاینانس شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین