شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 93176
تاریخ انتشار: 1402/06/12 05:02
بازار داغ کلاهبرداری با استفاده از«سود سهام عدالت»

مراقب بدافزارها باشید

کلاهبرداری در این بازار نیز مانند سایر بازارهای مالی دور از انتظار نیست.
مراقب بدافزارها باشید

هر از گاهی خبرهایی منتشر می‌شود که برخی افراد کلاهبردار از ناآگاهی شهروندان استفاده کرده و به بهانه‌های مختلف از جمله ثبت‌نام یا توزیع سود سهام عدالت اقدام به اخاذی می‌کنند. در این سال‌ها فضای مجازی نیز رونق این بازار کلاهبرداری را بیشتر و فضا را برای کلاهبرداران مهیاتر کرده است.

گاهی انتشار مطالبی در فضای مجازی مبنی بر اینکه برای ثبت‌نام سهام عدالت یا دریافت سود، شهروندان اقدام به «نصب اپلیکیشن یا نرم‌افزاری ویژه کنند»، یکی از این راه‌های کلاهبرداری است. در جدیدترین خبرها نیز بازار کلاهبرداری به اسم واریز سود سهام عدالت داغ شده است.

با تقسیم سود نقدی بیشتر شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت، بازار کلاهبرداری به اسم واریز سود سهام عدالت داغ شده و مردم باید مراقب پیامک‌های جعلی با پیوندهای حاوی بدافزارها باشند. این هشداری است که به گزارش روابط عمومی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه(سمات)، از سوی محسن عبدی رئیس اداره توزیع سود شرکت سپرده‌گذاری مرکزی سمات عنوان شده است. به گفته عبدی تاکنون ۲۵ شرکت موجود در سبد سهام عدالت تقسیم سود نقدی خود را انجام داده‌اند.‌ «ارسال پیامک» به شهروندان و درخواست از آنها برای مراجعه به سایت یا نصب نرم‌افزار و اپلیکیشن یا کلیک بر لینک‌های آلوده از دیگر راه‌هایی است که کلاهبرداری از آنها با عنوان ثبت نام سهام عدالت برای جاماندگان یا ثبت نام برای دریافت سود سهام عدالت استفاده می‌کنند.

«هک کردن آی‌دی افراد در پیام‌رسان‌ها و ارسال لینک‌های آلوده» و همچنین «تماس‌های تلفنی» از دیگر راه‌های کلاهبرداری و اغوای شهروندان به بهانه ثبت نام برای سهام عدالت و نیز دریافت سود این سهام است.

۳ تیر ۱۳۸۴ با روی کار آمدن دولت نهم، تفسیر جدیدی از اصل ۴۴ قانون اساسی انجام شد. طرحی توسط رئیس‌جمهوری وقت ارائه شد که در آن سهام شرکت‌های اصل ۴۴ بین عموم مردم توزیع می‌شد.

هدف از اجرای این طرح افزایش عدالت در جامعه، کمک به اقشار ضعیف و گسترش سهم بخش تعاونی در اقتصاد ایران بود. سرانجام پس از کسب موافقت رهبری، طرح سهام عدالت در آبان ماه سال ۱۳۸۴ به تصویب هیات وزیران رسید و درست یک سال پس از آن در آبان ۱۳۸۵ اجرایی شد.تا سال ۱۳۹۹ مسئولیت مدیریت سهام عدالت برعهده سازمان خصوصی‌سازی بود. نحوه مدیریت به این صورت بود که سهامداران حق خرید و فروش سهم خود را نداشتند و فقط سود حاصل از چنین سرمایه‌گذاری عظیمی به حساب سهام‌داران مربوطه واریز

می‌شد.در اردیبهشت سال ۱۳۹۹ رئیس‌جمهوری درخواستی مبنی بر آزادسازی سهام عدالت برای رهبری فرستاد که با آن موافقت شد. پس از آن سهامداران با ثبت درخواست آزادسازی سهام خودشان، امکان خرید و فروش آن را در بورس پیدا کردند.

کلاهبرداری در این بازار نیز مانند سایر بازارهای مالی دور از انتظار نیست و حالا بازار کلاهبرداری به اسم واریز سود سهام عدالت داغ شده است. برهمین اساس رئیس اداره توزیع سود شرکت سپرده‌گذاری مرکزی سمات هشدار داده که مردم مراقب پیامک‌های جعلی با پیوندهای حاوی بدافزارها باشند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/396apo