چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 08 May 2024
کد خبر: 96197
تاریخ انتشار: 1402/08/07 09:49

هر آنچه که باید در مورد سیم و کابل بدانید

دنیای مدرن ما کاملاً بر اساس برق و انرژی الکتریکی بنا شده است. فرقی نمی‌کند که ما در فضای داخل خانه باشیم یا در فضای بیرون، به هرحال ما به نیروی برق نیاز داریم.
هر آنچه که باید در مورد سیم و کابل بدانید

دنیای مدرن ما کاملاً بر اساس برق و انرژی الکتریکی بنا شده است. فرقی نمی‌کند که ما در فضای داخل خانه باشیم یا در فضای بیرون، به هرحال ما به نیروی برق نیاز داریم. تقریباً می‌توان گفت که هر وسیله‌ای که ما در اطراف خود می‌بینیم، به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم با نیروی برق کار می‌کند. البته باید توجه داشت که برق در نیروگاه‌ها تولید می‌شود و برای اینکه به دست ما برسد باید مسیری طولانی را طی کند.

حتی درون تجهیزات برقی نیز باید برق مسیری کوتاه را طی کند تا به‌عنوان‌مثال به موتورها برسد. در چنین شرایطی است که نیاز به سیم و کابل خود را نشان می‌دهد. سیم و کابل به‌عنوان شاهرگ‌های حیاتی دنیای ما، برق را به هر نقطه‌ای که لازم باشد، می‌رسانند. از آنجا که سیم و کابل کاربرد زیادی در صنعت و ساختمان‌های مختلف دارند، اطلاع از لیست قیمت سیم و کابل تبدیل به دغدغه بسیاری از صاحبان صنایع شده است. قبل از بررسی این موضوع بهتر است ابتدا تعریف دقیقی از سیم و کابل را ارائه دهیم.

سیم و کابل چیست؟

سیم در واقع یک هادی است که درون پوششی عایق از جنس پلاستیک یا PVC قرار گرفته است. به قسمت مرکزی و فلزی سیم که وظیفه هدایت و انتقال جریان برق را بر عهده دارد، هادی گفته می‌شود. این هادی معمولاً بیشتر از دو جنس مس یا آلومینیوم ساخته می‌شود.

وظیفه قسمت عایق محافظت از افراد در برابر برق‌گرفتگی و همچنین محافظت از سیم و جلوگیری از اتلاف انرژی است. از سیم‌ها برای انتقال جریان برق در ولتاژهای کمتر و در فواصل کمتر استفاده می‌شود. معمولاً از سیم در فضاهای داخلی ادارات و ساختمان‌ها و حتی درون تجهیزات مختلف برقی استفاده می‌شود.

کابل نیز به‌طور دقیق، چندین سیم یا دسته‌ای از سیم‌ها هستند که با هم درون پوششی بزرگتر قرار گرفته‌اند. بنابراین می‌توان چنین گفت که از کنار هم قرار گرفتن چندین سیم، یک کابل تشکیل می‌شود. کابل‌ها برای انتقال برق در فواصل زیاد کاربرد دارند و بیشتر در فضای باز و بیرونی تأسیسات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

معرفی انواع سیم و کابل بر اساس ساختار هادی

ساختار هادی تأثیر زیادی بر میزان انعطاف‌پذیری آن دارد. از طرف دیگر می‌تواند بر روی مقدار انتقال جریان برق نیز تأثیرگذار باشد. به همین دلیل قبل از خرید سیم و کابل ابتدا بهتر است به ساختار هادی آن توجه داشته باشید. در ادامه انواع سیم و کابل را بر اساس ساختار هادی آن معرفی خواهیم کرد.

سیم و کابل تک مفتولی (کلاس یک)

هادی این سیم‌ها و کابل‌ها فقط از یک رشته مفتولی تشکیل شده است و کمترین انعطاف‌پذیری را در بین دیگر سیم‌ها و کابل‌ها دارد. به همین دلیل به این دسته سیم و کابل خشک نیز گفته می‌شود. البته باید توجه داشت که هرچند انعطاف‌پذیری این دسته کمتر است اما قابلیت هدایت جریان برق بالاتری دارد.

از چنین سیم‌ها و کابل‌هایی معمولاً در ساخت تابلوها، توزیع‌کننده‌های برق، کابل‌کشی داخل ساختمان، کابل‌کشی داخل بتن و انواع مصارف صنعتی استفاده می‌شود. از آنجا که این دسته از سفتی مناسبی برخوردارند، می‌توان به‌راحتی از آن‌ها در محیط‌های خشک نیز استفاده کرد. ولتاژ نامی این دسته معمولاً ۴۵۰ تا ۷۵۰ ولت است. سیم‌هایی که توسط شرکت سیم و کابل سیمکان تولید می‌شوند، دارای بهترین کیفیت و عملکرد هستند.

سیم و کابل نیمه افشان یا تابیده منظم (کلاس دو)

این دسته برخلاف نوع قبلی که فقط از یک رشته هادی تشکیل شده بود، از چند رشته هادی تشکیل شده است و انعطاف‌پذیری آن بیشتر از دسته قبلی اما کمتر از دسته بعدی است. ولتاژ نامی این گروه نیز ۴۵۰ تا ۷۵۰ ولت است و می‌تواند به دو شکل فشرده و غیر فشرده روانه بازار شود. از لحاظ کاربرد نیز مشابه با دسته قبلی هستند.

سیم و کابل افشان یا انعطاف‌پذیر (کلاس پنج یا شش)

این گروه بیشترین انعطاف‌پذیری را در بین سیم‌ها و کابل‌های دیگر دارند. علت انعطاف‌پذیری بالای آن‌ها این است که قسمت هادی در این دسته از تعداد زیادی رشته سیم تشکیل شده است. ولتاژ نامی این دسته بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ ولت است و از آن‌ها بیشتر برای سیم‌کشی فضای داخلی تأسیسات مختلف و ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

معرفی انواع سیم و کابل از لحاظ جنس هادی

ویژ‌گی‌های سیم و کابل تا حد زیادی بستگی به جنس هادی دارد. چرا که این قسمت است که وظیفه اصلی هدایت جریان الکتریکی را بر عهده داشته و کار اصلی را انجام می‌دهد. از لحاظ جنس هادی، سیم‌ها و کابل‌ها به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند.

سیم و کابل با هادی مسی

فلز مس بیشترین قدرت هدایت جریان برق را در بین دیگر فلزات موجود دارد. البته قابلیت رسانایی طلا بیشتر از مس است؛ اما از آنجا که قیمت بسیار بالایی دارد نمی‌توان از آن در سیم و کابل استفاده کرد. از طرف دیگر قیمت مس ارزان است و به همین دلیل می‌تواند بهترین گزینه موجود برای استفاده در سیم و کابل باشد. مس انعطاف‌پذیری مناسبی دارد و در مقاومت خوردگی و پوسیدگی نیز از مقاومت زیادی برخوردار است.

سیم و کابل با هادی آلومینیومی

قابلیت رسانایی آلومینیوم کمتر از مس است؛ اما قیمت آن ارزان‌تر بوده و همچنین وزن آن نیز بسیار کمتر است. همین موضوع سیم و کابل آلومینیومی را تبدیل به گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه برای صنایع کرده است. در مواردی که وزن کمتر مدنظر باشد، قطعاً انتخاب با سیم آلومینیومی می‌باشد.

باید توجه داشت که از مواد دیگری مانند فولاد نیز در ساخت سیم و کابل استفاده می‌شود؛ اما این نوع کابل و سیم معمولاً برای موارد خاص کاربرد دارند. بنابراین استفاده از آن‌ها محدود بوده و بیشتر دو نوع مسی و آلومینیومی به کار می‌رود.

خرید سیم و کابل از منبعی معتبر

همواره یکی از دغدغه‌های اصلی افراد مختلف تهیه سیم و کابل باکیفیت و مناسب از منبعی معتبر است. چرا که استفاده از سیم و کابل‌های بی‌کیفیت می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد. در این راه بررسی سوابق شرکت‌ها و موسسه‌های مختلف می‌تواند تا حد زیادی به ما کمک کند.

با توجه به اطلاعات موجود و نظرات مشتریان و کاربران مختلف فعال در این حوزه، به نظر می‌رسد که مجموعه سیم و کابل ایرانیان توانسته است با ارائه محصولاتی باکیفیت همراه با قیمت و خدماتی مناسب، رضایت کاربران خود را به‌خوبی به دست آورد. جالب است بدانید که این مجموعه به دلیل تلاش‌ها و کیفیت بالای خدمات خود توانسته است تبدیل به نماینده رسمی شرکت سیم و کابل سیمکان شود. بنابراین با توجه به این موارد می‌توان این مجموعه را به‌عنوان مرجعی معتبر معرفی کرد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36wpqj