برنامه دولت برای توسعه تجارت خارجی
بهگفته حسن زمانی، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی، برگزاری رویدادهای تجاری در کشورهای همسایه میتواند حداقل ۳۰ درصد صادرات به منطقه را افزایش دهد.
از آغاز دولت سیزدهم تاکنون، رئیسجمهوری بارها بر توسعه تجارت با همسایگان تاکید کرده و خواستار ایجاد دیپلماسی اقتصادی مناسب برای افزایش مبادلات با ۱۵ کشور هممرز با ایران شده است.
رضا فاطمیامین، وزیر صنعت، معدن تجارت بهعنوان نهاد متولی تجارت خارجی نیز با برآورد توسعه صادراتی ۳۵ میلیارد دلاری و افزایش تجارت ۷۰ میلیارد دلاری کشور در ۴ سال آینده، توسعه تجارت با همسایگان را از اولویتهای دولت و نیازهای کشور اعلام کرد.
آمارهای تجاری نیمهنخست امسال ایران با ۱۵ کشور همسایه حکایت از تجارت بیش از ۴۷ میلیون تن کالا به ارزش ۲۲ میلیارد و ۵۸۸ میلیون دلار دارد.
براساس این آمار، عراق با ۳ میلیارد و ۸۴۰ میلیون، ترکیه با ۲ میلیارد و ۳۰۸ میلیون، امارات با ۲ میلیارد و ۲۴۳ میلیون، افغانستان با ۹۹۹ میلیون و پاکستان با ۵۴۴ میلیون دلار، ۵ مقصد نخست صادرات کالاهای ایرانی و عمان با ۲۷۷ میلیون، روسیه با ۲۷۰ میلیون، جمهوری آذربایجان با ۲۱۲ میلیون، ارمنستان با ۱۵۶ میلیون، ترکمنستان با ۱۴۵ میلیون، قزاقستان با ۸۰ میلیون، قطر با ۷۵ میلیون، کویت با ۶۵ میلیون، بحرین با ۳ میلیون دلار و عربستان با ۳۹ هزار دلار در رتبههای بعدی قرار دارند.
همچنین در زمینه واردات کالا امارات با ۷ میلیارد و ۳۰۵ میلیون، ترکیه با ۲ میلیارد و ۴۳۵ میلیون، روسیه با ۶۳۹ میلیون، عراق با ۴۹۹ میلیون و عمان با ۲۷۰ میلیون، ۵ کشور طرف معامله با ایران برای تامین کالاها و پاکستان، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان، کویت، افغانستان، قطر و بحرین در رتبههای بعدی قرار دارند.
تجارت با کشورهای همسایه در اولویت
در همین راستا، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی اظهارکرد: ایران دارای ۱۵ کشور همسایه با ظرفیت صادراتی حداقل ۲۰۰ میلیارد دلار است که دولت سیزدهم در فاز نخست برنامه توسعه ارسال ۷۰ میلیارد دلاری کالا به این کشورها را در دستور کار دارد.
حسن زمانی، تصریح کرد: افزایش صادرات و توسعه تجارت یکی از بزرگترین و اساسیترین برنامهها برای کشور است که میتواند به سرعت چرخ صنعت، تولید و اشتغال را به حرکت درآورد و سپس در گام بعدی به جهش ۱۰۰ میلیارد دلاری در صادرات کالا به سایـر کشورها دسـت پیدا کنیم.
وی با تاکید بر اینکه زمینه این توسعه صادراتی در کشور فراهم است، خاطرنشان کرد: اولویت قرار گرفتن توسعه تجارت با کشورهای همسایه و برنامهریزی مناسب در این زمینه در دولت سیزدهم تصمیم مهم و درستی است که سازمانهای مربوطه نیز باید به این هدف کمک کنند.
زمانی گفت: شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی نیز برای تسهیل توسعه تجارت با همسایگان در سال آینده، برنامه برگزاری رویدادهای تجاری در این مقاصد را در دستور کار قرار داده، زیرا این بخش سهم ۳۰ درصدی در افزایش تجارت برعهده دارد.
وی افزود: البته شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی نیاز به حمایتهایی برای برگزاری نمایشگاه در کشورهای هدف دارد تا بتواند زمینه را برای توسعه تجارت با همسایگان فراهم کند.
سخن پایانی
ایران بهعنوان کشوری واقع در قاره آسیا و منطقه خاورمیانه با کشورهای پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق مرزهای زمینی و با جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، روسیه قزاقستان، امارات، قطر، بحرین، عمان، عربستان و کویت مرز دریایی دارد که میتواند با افزایش تجارت، از مزایای همسایگی بهرهمند شود.
براساس آخرین اعلام گمرک، کل تجارت خارجی کشور در۷ امسال ۹۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ارزش ۵۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بود که سهم صادرات ۷۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ارزش ۲۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده است.