-
رئیس‌جمهوری در همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی:

ارزش‌ها قابل تغییر نیست

رئیس‌جمهور گفت: اصول قانون اساسی و ارزش‌ها قابل تغییر نیست، اما روش و سازکار اجرای قانون قابل تغییر است و به اقتضا می‌توان سازکارها را تغییر داد.

قانون اساسی ایران هیچ بن بستی ندارد

به گزارش مهر، سید ابراهیم رئیسی در همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی، اظهارکرد: قانون اساسی میثاق ملی، تبلور و تجسم انقلاب شکوهمند اسلامی و تضمین ‌ کننده جمهوریت، اسلامیت و آزادی ‌ های مشروع است.

وی با اشاره به اینکه قانون اساسی اساس و اصولی است که هم نشان از حقوق و هم نشان از تکالیف دارد، بیان کرد: خداوند حقوقی را برای آحاد شهروندان قرار داده و در کنار آن، تکالیفی برای مسئولان و دست ‌ اندرکاران وجود دارد. حق با تکالیفی همراه است و حق و تکلیف با هم هستند. افرادی که حقی دارند، بر اساس قانون اساسی باید بدانند چه حقی دارند و کسانی که تکلیف دارند، باید ببینند آیا به تکلیف خود عمل کرده یا نکرده ‌ اند.

رئیسی اظهارکرد: اگر در برخی از بخش ‌ های قانون اساسی مشکلاتی وجود دارد و ناکارآمدی ‌ هایی به چشم می ‌ خورد، نباید به حساب قانون گذاشت.

وی تاکید کرد: قانون اساسی ما اصولی ثابت و غیرقابل تغییری مانند اسلامیت، جمهوریت، استقلال و آزادی نظام دارد. اصل این قانون است و روش ‌ ها و سازکارهایی برای اجرای قانون وجود دارد که حتما قابل بررسی است. روش قابل تغییر است و به اقتضا می ‌ توان سازکارها را تغییر داد، اما ارزش قابل تغییر نیست. «روش» امکان تغییر دارد، اما «ارزش» امکان تغییر ندارد. سازکارها و روش ‌ ها را به اقتضا می ‌ توان بررسی کرد. رسالت قانون ‌ گذار هم شاید در همین مجرا تعریف شود که سازکارها بتواند برای اجرایی کردن قانون اساسی دنبال شود.

رئیسی با بیان اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هیچ بن ‌ بستی ندارد، گفت: تنظیم، تدوین و نهایی شدن قانون اساسی به نحوی شده است که در اجرای قانون اساسی و اجرای امور کشور با بن بست مواجه نخواهید شد.

رئیس ‌ جمهوری گفت: باید تلاش کرد تا همه اصول قانون اساسی اجرا شود و همه حقوق تدوین، تنظیم و اعلام شده قانون اساسی اجرا شود. همچنین همه باید تلاش کنیم تا همه تکالیف اعلام شده در قانون اساسی در حوزه ‌ های اجرایی، تقنینی و قضائی و همه اجزای حکومت عملیاتی شود.

وی افزود: باید به همه مسئولان و دست اندرکاران در سراسر کشور اعلام کرد که متکفل و مسئول و مامور کدام اصل یا کدام یک از اصول قانون اساسی هستید. همچنین آیا در اجرای این اصل یا اصول قانون اساسی توفیقاتی داشته ‌ اند یا خیر و در ادامه پیشنهادات یا نظراتی برای اجرای کامل و متوازن قانون وجود دارد یا خیر؟

رئیس ‌ جمهوری با بیان اینکه ما نیازمند یک نظام مسائلی در اجرای قانون اساسی هستیم گفت: نظام مسائل اجرای قانون اساسی باید تعریف شود، نخبگان و دانشگاه و خبرگان و صاحب ‌ نظران باید به کمک بیایند. مسئولان و دست اندرکاران باید در هیات پیگیری اجرای قانون اساسی فعال باشند و پیگیری کنند تا هیچ اصلی از اصول قانون اساسی با تعطیلی مواجه نشده و یا اجرای آن با کندی مواجه نشود.

وی ادامه داد: مردمی کردن اجرای قانون اساسی هم بسیار مهم است. بنابراین آموزش حقوق و اصول قانون اساسی از رسانه ملی و رسانه ‌ های دیجیتال و مکتوب باید در دستور کار قرار گیرد. صاحبان تریبون و اساتید برجسته باید آموزش حقوق و اصول قانون اساسی را مورد توجه قرار دهند چرا که اگر مردم با حقوق و اصول قانون اساسی آشنا شوند، مرحله بعد مطالبه حق است.

رئیس ‌ جمهوری با تاکید بر تاثیرات سازنده اجرای اصل امر به معروف و نهی از منکر قانون اساسی در نظام اداری و اجرایی کشور، گفت: اگر در هر اداره و سازمانی بر اجرای اصل مترقی امر به معروف عمل شود، حتما شاهد اصلاح بسیاری از امور در بخش ‌ های مختلف خواهیم بود و این اصل مهم برای اجرای توامان دین و عدالت و قانون اساسی است.

رئیسی در ادامه بر ضرورت مردمی ‌ سازی اجرای قانون اساسی، تاکید و اظهارکرد: اگر دستگاه ‌ های آموزشی مفهوم و اجرای عدالت را به مردم آموزش دهند، چنین مردمی فقر، فساد و تبعیض را برنمی ‌ تابند و خودشان برای اجرای آن پیش ‌ قدم خواهند شد و در هر بخشی که مردم در آن نقش و مشارکت داشته ‌ اند، شاهد موفقیت بوده و خواهیم بود.

رئیس ‌ جمهوری اجرای مطلوب و کامل قانون اساسی را منوط به عدالت آموزشی، جذب و ارتقای نیروی انسانی و افزایش بهره ‌ وری دانست و افزود: در دین و قانون اساسی ما بعد از توحید هیچ مفهومی برجسته ‌ تر از عدالت وجود ندارد، این اصل اساسی غیرقابل تغییر و گران ‌ سنگ قانون اساسی است که اگر درست اجرا شود، همه آن را خواهند پذیرفت حتی آنکه به نفع آنها نباشد.

رئیس ‌ جمهوری ضمن دعوت از نخبگان، اساتید، صاحبان قلم و تریبون و همچنین عموم مردم به مطالبه ‌ گری اجرای کامل قانون اساسی، تصریح کرد: همه حق ‌ شناسان، حق ‌ دان ‌ ها و حق ‌ خواهان می ‌ توانند در زمینه اجرای قانون اساسی، مطالبه ‌ گری کنند تا بتوانیم عقب ‌ ماندگی ‌ ها را جبران کنیم. مسئولیت اجرای قانون اساسی بر عهده رئیس ‌ جمهوری است. بنده خود را متعهد به حفظ حقوق آحاد مردم، مذاهب، اقوام و گروه ‌ های مختلف می ‌ دانم و معتقدم ایران قوی تنها در پرتو اجرای دقیق قانون اساسی به رشد و بالندگی خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین