چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 08 May 2024
کد خبر: 33239
تاریخ انتشار: 1401/10/28 08:27
در دیدار دستیار ویژه رئیس‌جمهوری روسیه با معاون اول رئیس‌جمهوری تاکید شد

سرعت در اجرای راه آهن رشت-آستارا و توسعه میادین نفتی

معاون اول رئیس‌جمهوری و دستیار ویژه رئیس‌جمهوری روسیه مشترک تداوم دیدارها و افزایش هماهنگی‌های این دو کشور را گامی در جهت پیشبرد برنامه‌های مشترک برشمردند و اعلام کردند که اجرای راه آهن رشت-آستارا و توسعه میادین نفت و گاز سرعت می‌گیرد.

محمد مخبر در دیدار «ایگور لویتین» دستیار ویژه رئیسجمهوری روسیه با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرای طرحهای مشترک تهران-مسکو، تداوم دیدارها و افزایش هماهنگیهای این دو کشور را گامی در جهت پیشبرد برنامههای مشترک برشمرد و گفت: دیدارهای میان مقامات ایران و روسیه میتواند منجر به اجرای هرچه سریعتر توافقهای دو کشور شود.

او به فراهم شدن مقدمات اجرای طرح کریدور شمال - جنوب اشاره و اظهار امیدواری کرد با مشارکت جدی طرفین شاهد تسریع در اجرای این طرح مهم و اثرگذار باشیم. معاون اول رئیسجمهوری ظرفیتهای گسترده و فرصتهای استثنایی سواحل مکران را هم در این دیدار یادآور شد و گفت که ایران از حضور و مشارکت شرکتهای روسی برای ایجاد و تکمیل زیرساختها در حوزه حملونقل و ترانزیت استقبال میکند.

مخبر بر لزوم عملیاتی شدن قراردادها و توافقها میان دو کشور بهویژه در حوزه انرژی تاکید و خاطرنشان میکند: اجرایی شدن توافقها و مشارکت دو کشور در توسعه میادین نفتی و گازی امری مهم و ضروری است که باید به طور جدی دنبال شود.

وی رفع مسائل و موانع بانکی را گامی در جهت توسعه همکاریهای اقتصادی و تجاری دانست و افزود: توافقهای خوبی در این زمینه میان دو کشور به امضا رسیده که باید در اجرایی شدن کامل این توافق تسریع شود.معاون اول رئیسجمهوری به اینکه ایران و روسیه با استفاده از ارز ملی دو کشور در مبادلات تجاری میتوانند بخش زیادی از مسائل بانکی موجود را از میان بردارند و این اقدام به گسترش مبادلات تجاری فیمابین منجر میشود، به نقش آفرینی و مشارکت تهران و مسکو در زمینه تامین محصولات غذایی در سطح منطقه گریزی زد. به گفته مخبر با اجرای طرحهای مشترک در زمینههای مختلف نظیر تولید خودرو، سطح همکاریهای تجاری و اقتصادی فیمابین ارتقاء خواهد یافت.

ایگور لویتین نیز در این دیدار، تعاملات گسترده میان دو کشور را راهگشا و موثر در تحقق اهداف مشترک توصیف کرد و گفت: در این سفر از طرح راه آهن رشت- آستارا و بندر کاسپین بازدید خواهم کرد تا تصویر دقیقی از روند اجرای طرح داشته باشم.

دستیار ویژه رئیسجمهوری روسیه با اشاره به دیدار خود با رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افزود: روند همکاری بانکهای مرکزی دو کشور را پیگیری و دنبال میکنم و امیدوارم موافقتنامه امضا شده میان دو کشور هرچه سریعتر اجرا شود. او بر آمادگی روسیه برای مشارکت با جمهوری اسلامی ایران در تامین محصولات غذایی و کالاهای اساسی برای کشورهای منطقه تاکید کرد و از آمادگی شرکتهای روسی برای تولید مشترک خودرو، بالگرد و تجهیزات کشاورزی هم خبر داد.

در این دیدار که وزیران نفت و راه و شهرسازی ایران و رئیس بزرگترین شرکت حملونقل و لجستیک روسیه و نماینده شرکت گازپروم نیز حضور داشتند، آخرین وضعیت طرحهای مشترک و زمینههای همکاریهای مشترک مورد بررسی قرار گرفت.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ozmno