یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403 - 05 May 2024
کد خبر: 15063
تاریخ انتشار: 1401/02/05 05:45

آیا لمینت کردن دندان ها را خراب می کند؟

یکی از متداول‌ترین سوالاتی که در مورد لمینت دندان مطرح می‌شود این است که آیا لمینت باعث خراب شدن دندان‌ها می‌شود یا خیر. این سوالی است که اغلب در مورد لمینت دندان به عنوان یکی از محبوب‌ترین روش‌های دندان‌پزشکی زیبایی از دندان‌پزشک پرسیده می‌شود. کوتاه‌ترین پاسخ این است که لمینت سبب خراب شدن دندان‌ها نمی‌شود. دندان‌پزشکان زیبایی به شما در کسب اطلاع در مورد لمینت دندان کمک می‌کنند تا بتوانید با اطمینان خاطر از این روش درمانی استفاده کنید.

 

لمینت دندان چیست؟

پیش از توضیح در مورد تاثیر لمینت دندان بر دندان‌ها، بایستی در ابتدا در مورد لمینت دندان توضیحات لازم ارائه شود. لمینت‌های دندان (روکش دندان) ورقه‌های نازک از جنس پرسلن هستند که به شیوه خاص شکل‌دهی شده و بر روی بخش جلوی دندان‌ها قرار داده می‌شوند. جهت دستیابی به نتیجه مورد نظر، لمینت در شکل و رنگ‌های مختلفی موجود می‌باشد. معمولا لمینت برای مدت 10 سال ماندگار می‌باشد.

نحوه عملکرد لمینت دندان

لمینت لایه یا روکشی به شکل دندان است که  بر روی قسمت جلوی دندان‌های طبیعی قرار گرفته می‌شود تا هر گونه نقص دندان‌ها را پنهان کند و در عین حال به صورت ظاهری سبب تغییر شکل، اندازه و رنگ دندان نیز می‌شود. لمینت معمولا از سرامیک یا پرسلن ساخته می‌شود ولی در برخی از مواقع حاوی مواد کامپوزیت نیز می‌باشد و امکان دارد بر روی دندان‌ها لکه‌هایی وجود داشته باشد که سفید کردن دندان تاثیری بر روی آن نداشته باشد؛ در چنین مواقعی معمولا دندان‌پزشکان از لمینت استفاده می‌کنند. از لمینت دندان در موارد زیر نیز استفاده می‌شود:

  • تخریب دندان ناشی از فرسایش یا ساییدگی
  • لب‌پریدگی یا شکستگی دندان
  • دندان‌های نامرتب، بد شکل یا ناهموار و ناصاف
  • مشکلات ظاهری در لبخند

همه افراد نمی‌توانند از لمینت دندان استفاده کنند. به همین دلیل بایستی ارزیابی کاملی از دهان و دندان شخص انجام شود تا دندان‌پزشک اطمینان حاصل کند که شخص کاندیدای مناسبی برای استفاده از لمینت می‌باشد یا خیر. جهت ارزیابی معمولا از تصویربرداری با اشعه ایکس استفاده می‌شود.

در صورتی که شخص کاندیدای مناسبی برای استفاده از لمینت نباشد، از گزینه‌های دیگری مانند لمینت کامپوزیت، باندینگ دندان و یا درمان ارتودنسی جهت بهبود زیبایی ظاهری دهان و دندان استفاده می‌شود. در جلسه مشاوره، در مورد تمامی این گزینه‌های درمانی با شخص مشورت می‌شود.

در زمان نصب لمینت دندان چه مقدار از مینای دندان برداشته می‌شود؟

جهت آماده‌سازی دندان‌ها برای نصب لمینت، در حدود نیم میلی‌متر از مینای هر دندانی که لمینت بر روی آن قرار می‌گیرد برداشته می‌شود. با این کار فضای کافی برای قرارگیری لمینت ایجاد خواهد شد و باعث می‌شود تا دندان‌ها بزرگتر از حد طبیعی به نظر نرسند.

پیش از برداشتن مینای دندان، از مقداری ماده بی‌حسی نزدیک ناحیه مورد نظر استفاده می‌شود. سپس از دندان‌ها قالب‌گیری می‌شود تا لابراتوار دندان‌پزشکی بتواند لمینت مورد نظر را طراحی کرده و بسازد. لابراتوار می‌تواند ابعاد دقیق لمینت را توسط فرآیندی که معمولا حدود دو تا سه هفته طول می‌کشد، مطابقت دهد. تا زمان آماده شدن لمینت، جهت محافظت از دندان‌ها از لمینت موقت دندان استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از لمینت دندان

  • ظاهر لمینت دندان مشابه ظاهر دندان‌های طبیعی می‌باشد.
  • لمینت معمولا از جنس پرسلن و سرامیک می‌باشد. این مواد در برابر ایجاد لکه بسیار مقاوم هستند.
  • لمینت بلافاصله پس از استفاده سبب بهبود زیبایی ظاهری دهان و دندان می‌شود.
  • لمینت دندان در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان برای مدت 10 سال ماندگار می‌باشد.
  • لمینت مانند روکش دندان به شکل‌دهی نیاز ندارد.
  • لمینت دندان در مقایسه با کامپوزیت دندان که از جنس کامپوزیت یا رزین است دارای ماندگاری بیشتری است.
  • لمینت بلافاصله پس از نصب سبب اصلاح طرح لبخند می‌شود.
  • استفاده از روش سفید کردن دندان با لمینت امکان‌پذیر می‌باشد.

معایب استفاده از لمینت دندان

  • با توجه به برداشته شده بخشی از مینای دندان، استفاده از این روش درمانی دائمی می‌باشد.
  • این روش برای افراد مبتلا به بیماری لثه مناسب نمی‌باشد.
  • عادت‌های غلط مانند دندان قروچه می‌تواند باعث آسیب‌دیدگی لمینت شود.
  • در صورت عدم محافظت از لمینت، دندان‌ها در معرض پوسیدگی قرار دارند.

نحوه تمیز کردن لمینت و محافظت از دندان‌ها

بهترین روش مراقبت از دندان‌ها، محافظت از لمینت می‌باشد. به این منظور بایستی دو بار در روز (هر بار دو دقیقه) از مسواک استفاده شود. استفاده منظم از نخ دندان نیز الزامی است. اشخاص می‌توانند به این منظور از مسواک دستی استفاده کنند ولی  استفاده از مسواک برقی جهت تمیز کردن دندان با وجود لمینت توصیه می‌شود.

دیگر نکات مربوط به مراقبت از لمینت دندان:

  • دندان‌قروچه می‌تواند سبب آسیب‌دیدگی لمینت شود. در این حالت دندان‌ها بیشتر در معرض پوسیدگی قرار دارند. دندان‌پزشک در مورد دیگر گزینه‌های درمانی با شخص مشورت کرده و یا استفاده از اسپلینت دندان یا ریتینر (نگهدارنده) را به شخص توصیه می‌کند.
  • از مصرف مواد غذایی سفت یا چسبناک (مانند سبزیجات خام، آجیل و آب‌نبات) بایستی خودداری شود. همچنین مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که می‌توانند باعث بروز لکه بر روی دندان شوند (مانند انواع توت، قهوه وگوجه) بایستی کاهش داده شود.
  • در صورت مصرف مواد غذایی که باعث ایجاد لکه بر روی دندان می‌شوند، دهان بایستی به طور کامل شستشو داده شود.
  • نبایستی از دندان برای باز کردن در بطری، جویدن یخ و ناخن و موارد مشابه استفاده شود.
  • هر شش ماه یک بار بایستی برای تمیز کردن کامل دندان به دندان‌پزشک مراجعه شود.
  • اشخاص هیچگاه نباید بدون استفاده از محافظ دهانی در ورزش‌های پُربرخورد شرکت کنند.

علت بروز درد پس از نصب لمینت دندان چیست؟

در برخی از افراد پس از نصب لمینت در اثر واکنش دندان‌ها به ماده باندینگ، حساسیت ایجاد می‌شود. در این حالت برای مدت حدود شش ساعت پس از رفع تاثیر ماده بی‌حسی، درد بروز می‌کند. همچنین ممکن است چند روز پس از نصب لمینت نیز درد وجود داشته باشد. برای رفع درد می‌توان از داروی مُسکن بدون نیاز به نسخه پزشک استفاده کرد.

آیا دندان‌ها پس از نصب لمینت دوباره رشد خواهند کرد؟

استفاده از لمینت دندان یک روش دائمی است چرا که در این روش، دندان‌های طبیعی بایستی برای ایجاد فضا برای نصب لمینت تراش داده شوند. پس از این که مینای دندان تراش داده شد، دندان دوباره رشد نخواهد کرد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2oazqv