شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 18 May 2024
کد خبر: 109534
تاریخ انتشار: 1403/02/16 06:37

اهمیت سلامت درختان در شهر هوشمند

کمال یاوریان، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان
اهمیت سلامت درختان در شهر هوشمند

امروزه در شهرهای هوشمند، میزان نور یک منطقه را با میزان فعالیت مردم در همان منطقه تنظیم می‌کنند. این باعث می‌شود تا روشنایی در جایی که ازدحام جمعیت بیشتر است، افزایش یابد، در عین حال، وقتی سنسورها تشخیص دهند که تعداد افراد یا اتومبیل‌ها در یک منطقه کمتر است، میزان نور و روشنایی در آن منطقه را کاهش می‌دهند. یکی از اولویت‌های مهم دنیا استفاده از فناوری در راستای رفع نیاز و کاهش مصرف انرژی است. از آنجایی که ساعت ۹ تا ۱۲ شب، اوج رفت‌وآمد در معابر شهری است، نیاز به روشنایی الزامی است؛ اما از این ساعت به بعد تا ساعات اولیه صبح، روشنایی زیادی موردنیاز نیست؛ به‌همین‌دلیل این سیستم نیاز به هوشمندسازی داشت.

خوشبختانه توانستیم در راستای کاهش مصرف انرژی و افزایش بازدهی آن در ۲ گام مهم، فناوری روشنایی معابر شهری و جاده‌ای را تولید کنیم. در گام نخست، امکان‌سازی کنترل روشنایی چراغ‌های معابر، جاده‌ها و اتوبان‌ها را با استفاده از گوشی، تبلت و سیستم‌های نرم‌افزاری فراهم کرد و در گام دوم، نوعی فناوری برای رفع آلودگی لامپ‌های نصب‌شده به‌کار گرفت که به‌صورت خودکار عمل‌کنند.

یکی از مشکلات سخت‌افزاری در روشنایی معابر، آلودگی چراغ‌ها است که وقتی در خیابان‌ها نصب می‌شوند، پس از ۳ تا ۶ ماه، به‌علت آلودگی تا ۳۰ درصد میزان روشنایی آن کاهش می‌یابد، در واقع این آلودگی باعث کاهش روشنایی و در بسیاری از موارد چون تمیز نمی‌شوند، همواره کمتر از میزان معمول، روشنایی از آنها ساطع می‌شود؛ به‌همین‌دلیل، گام دوم این فناوری استفاده از پوشش نانو با قابلیت خودتمیزشوندگی است. برای مثال، اتوبان قزوین تا تهران را در نظر بگیرید که در ساعت ۹ شب که پیک عبورومرور است، در شرایط فعلی به‌دلیل کمبود سفرها و برای کاهش مصرف انرژی در حالت خاموش قرار دارد. در این شرایط، افراد می‌توانند با تلفن‌های هوشمند خود و با سیستم اندروید یا از طریق نرم‌افزارهای ارائه‌شده با ارسال پیام به مرکز تعیین‌شده به هر میزان که می‌خواهند، روشنایی معابر را افزایش یا حتی کاهش دهند، در واقع پیامکی به مرکز از سوی مردم ارسال می‌شود که به‌معنای افزایش یا کاهش روشنایی معابر موردنظر است.

فناوری هوشمندسازی تاثیر جدی بر معابر بر محیط‌زیست و سلامت درختان دارد. به‌عبارت‌روشن‌تر، می‌توان گفت این فناوری تاثیر زیادی بر محیط‌زیست دارد و می‌توان به‌نوعی به حفظ سلامت گیاهان در شهر پرداخت. نخستین موضوع این است که از ساعت ۱۲ شب تا ۶ صبح می‌توان روشنایی چراغ‌ها را به ۳۰ درصد کاهش داد و این امر موجب کاهش ۷۰ درصدی انرژی و بهبود شرایط محیط‌زیست می‌شود. دومین نکته، حفظ سلامت درختان در پارک‌ها و مناطق سبز با تاریکی طبیعی است. درختان باید شب و روز را احساس کنند و اگر تمام شبانه‌روز چراغ‌ها روشن باشد، این برای درختان مضر است، چراکه تفاوت شب و روز برای آنها محسوس نیست.

کاهش نور معابر باعث می‌شود درختان به‌اندازه کافی نور و روشنایی از ماه دریافت کنند و این خود به سلامت آنان در شبانه‌روز کمک می‌کند.

روشنایی هوشمند داخل ساختمان‌ها به‌عنوان فعالیت کنونی این شرکت است. یکی از برنامه‌های آینده ما، روشنایی و هوشمندسازی روشنایی داخل ساختمان‌ها است، در واقع بعد از اینکه توانستیم این فناوری را در معابر شهری، جاده‌ها و اتوبان‌ها پیاده کنیم، اکنون می‌خواهیم برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها به‌ویژه ساختمان‌های اداری، این روند را به‌ثمر برسانیم و هدف ما انبوه‌سازی این طرح، در مکان‌های گوناگون اداری و غیراداری است.

تحریم‌ها و در واقع محدودیت‌های مالی از جمله موانعی بوده‌اند که صاحبان مناصب در وزارت نیرو و شهرداری‌ها برای رفع آنها چندان حمایتی از ما به‌عمل نیاورده‌اند. گفتنی است، مهم‌ترین مجموعه‌ای که در رشد و فروش محصول، کمک‌های ارزنده‌ای به ما کرد، صندوق نوآوری و شکوفایی بوده است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4jwomo