سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 07 May 2024
کد خبر: 2739
تاریخ انتشار: 1400/07/14 12:26

کاهش نرخ حوادث شرکت فولاد مبارکه

رئیس ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و آتش‌نشانی فولاد مبارکه از کاهش نرخ حوادث در فولاد مبارکه طی سال‌های اخیر و سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۰ و دستیابی این شرکت به شاخص‌های ایمنی جهانی خبر داد.

به گزارش روابط‌عمومی شرکت فولاد مبارکه، جواد کیانی، رئیس ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و آتش‌نشانی این شرکت گفت: شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان شرکت پیشرو در زمینه ایمنی و صیانت از نیروی انسانی به‌عنوان مهم‌ترین سرمایه سازمان، به‌منظور افزایش بهره‌وری اقدام به تدوین برنامه‌های ارتقای ایمنی پنج‌ساله کرده است و با اجرای برنامه‌های ایمنی تدوین‌شده، گام مهمی در بهبود شاخص‌های ایمنی شرکت در مقایسه با فولادسازان در عرصه بین‌المللی برداشته که کاهش نرخ حوادث در سال‌های اخیر به‌ویژه سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۰ خود گواه این مهم است.

 وی در ادامه اظهارکرد: در واقع برای مقایسه شرکت‌ها از نظر دستیابی به اهداف ایمنی و رتبه‌بندی شرکت‌ها از این شاخص‌ها استفاده می‌شود.

ضریب تکرار حوادث، تعداد حوادث منجر به استراحت در بازه زمانی مشخص (معمولا یک‌سال) به ازای یک‌میلیون ساعت کاری و ضریب شدت حوادث، تعداد روزهای کاری ازدست‌رفته در بازه زمانی مشخص (معمولا یک سال) به ازای هزار ساعت کاری است.

وی خاطرنشان کرد: تعهد مدیران ارشد و میانی سازمان و رده سرپرستی به مقوله ایمنی و سلامت در کنار فرهنگ ایمنی بالای کارکنان شرکت در زمینه رعایت دستورالعمل‌های ایمنی، نقش مهمی در دستیابی به این رکوردها ایفا کرده است.

بی‌تردید همکاری تلاشگران عرصه صنعت فولاد مبارکه در پیاده‌سازی برنامه‌های ایمنی در قالب استاندارد ISO۴۵۰۰۱ و ISO۴۵۰۰۵ با توجه شیوع همه‌گیری جهانی کووید ۱۹ که از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌ و همواره با عشق و علاقه قلبی در رعایت موازین ایمنی در خط مقدم تولید تلاش کرده‌اند، بر بهبود شاخص‌های حوادث طی سال‌های اخیر بی‌تأثیر نبوده است.

وی در تشریح اقدامات استراتژیک فولاد مبارکه در دستیابی به شاخص‌های ایمنی گفت: تعهد بالای مدیرعامل شرکت به مقوله ایمنی و تأکید بر اهمیت بالای ایمنی، استقرار سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای براساس ۴۵۰۰۰ ISO، تلاش مدیریت خدمات فنی و پشتیبانی در راستای افزایش قابلیت اطمینان سازه‌ها، جرثقیل‌های سقفی، مکانیسم‌ها و...، برگزاری جلسات کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار با حضور معاونان و مدیران عملیاتی و خدمات فنی و پشتیبانی شرکت، برگزاری جلسات کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار در سطح شیفت‌ها، واحدها و نواحی در معاونت بهره‌برداری، معاونت تکنولوژی، معاونت نیروی انسانی، معاونت خرید و...، اجرایی کردن سیستم نظارت مستمر بر اجرای دستورالعمل‌ها و گردش‌کارهای ایمنی، انجام شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک‌ها، تلاش برای حذف یا کاهش ریسک‌های ایمنی و بهداشت و شناسایی خطرات فرآیندی به روش HAZOP Study در واحدهای فرآیندی شرکت از جمله اقدامات استراتژیک فولاد مبارکه در دستیابی به شاخص‌های ایمنی است.

کیانی افزود: با توجه به هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم حادثه که معمولا آثار زیانباری بر جا می‌گذارد و به‌منظور افزایش بهره‌وری و تداوم تولید در سال حمایت و پشتیبانی از تولید، شرکت فولاد مبارکه با عبرت‌آموزی از حوادث گذشته و بررسی علل حوادث ناشی از کار و شناخت ارتباط بین وقوع حوادث و عوامل مؤثر بر آن از قبیل زمان وقوع حادثه، علت وقوع حادثه و شاخص‌های تعیین‌کننده، نسبت به بهبود شاخص حوادث اقدام کرده است.

 با شناخت این فاکتورها می‌توان علل حوادث هنگام انجام کار و انجام اقدامات پیشگیرانه و مدیریت بر حوادث، روش‌های ایمن انجام کار را ارائه کرد تا میزان حوادث تا حد قابل‌قبولی کاهش یابد و سلامت نیروی انسانی به حد قابل‌قبول ارتقا پیدا کند و هزینه‌های اقتصادی ناشی از حوادث را نیز به حداقل رساند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2o5pq4