دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 06 May 2024
کد خبر: 90360
نویسنده: رپورتاژ
تاریخ انتشار: 1402/04/28 09:01

مهم‌ترین بنادر حمل و نقل بین المللی

اگر می‌خواهید ببینید بیشتر کالاها یا محصولات خارجی که روزانه با آن‌ها سر و کار دارید از کجا و چطور به دست شما رسیده‌اند باید با بنادر در دسترس حمل و نقل بین المللی آشنا شوید.
مهم‌ترین بنادر حمل و نقل بین المللی

در این پست، مهم‌ترین بنادر حمل و نقل بین المللی بار که در دسترس کارشناسان بازرگانی، مسئولان تأمین منابع و مسئولان خرید شرکت‌های تجاری قرار دارند را مرور می‌کنید.

با یک نگاه به وسایل اطراف‌تان، متوجه می‌شوید بسیاری از آن‌ها ساخت ایران نیستند و توسط برندهای جهانی عرضه می‌شوند که چندین بندر و منبع مختلف آن‌ها را با قیمت‌ها و شرایط متفاوتی ارائه می‌دهند. تا به حال به این فکر کرده‌اید که برای مثال یخچال یا تلویزیونی که استفاده می کنید از کدام مسیر و چطور جنوبی به خانه شما رسیده؟ همراه ما باشید تا این مسیر را برای‌تان شرح دهیم و به شما در انتخاب بهترین شرکت حمل و نقل بین المللی کمک کنیم.

بنادر اصلی حمل و نقل بین المللی بار به ایران

بندرها در معنای سنتی، شهرهایی مجاور دریا با قابلیت تخلیه بارهای کشتی‌های غول‌پیکر هستند. امروزه، حمل و نقل هوایی هم به گزینه‌های حمل بار بین المللی اضافه شده است، اما هنوز هم بیش از ۹۰ درصد بارها در جهان توسط کشتی‌های باربری حمل می‌شوند.

بعضی از بنادر جنوبی ایران مثل بوشهر و بندر عباس برای چندین قرن، همین نقشی که امروز در واردات کالا، محصولات مصرفی و تجاری دارند را بازی کرده‌اند.

امروزه با رواج تجارت کانتینری، بیشتر محصولات مصرفی، کالاهای دیجیتال و الکترونیکی از طریق بنادر زیر به دست واردکنندگان، فروشندگان و در نهایت مصرف‌کنندگان می‌رسند:

  • بنادر اروپایی

  • بنادر حاشیه خلیج فارس

  • بنادر جنوبی چین

  • بنادر جنوب شرقی آسیا

  • منطقه CIS

  • بنادر ترکیه

  • بنادر آفریقا

  • بنادر هند

شرکت حمل و نقل بین المللی

بندرهای اروپایی حمل و نقل بین المللی 

برخی از بنادر معروف اروپایی مثل بندر رتردام، نه فقط در گذشته بزرگ‌ترین انبارها و تجهیزات لجستیکی تخلیه بار را داشته‌اند، که هنوز هم با امکانات مناسب و امروزی حسابی شلوغ هستند.

کشورهای هلند، بلژیک، آلمان، یونان و اسپانیا جایی هستند که بندرهای زیر به ترتیب در آن‌ها قرار دارند:

  • بندر رتردام (NLRTM)

  • بندر انتورپ (BEANR)

  • بندر هامبورگ (DEHAM)

  • بندر پیرائوس (GRPIR)

  • بندر والنسیا (ESVLC)

 

بنادر حاشیه خلیج فارس 

نزدیکی جغرافیایی بنادر جنوبی ایران با بنادر حاشیه خلیج فارس در کشورهای مختلف از امارات و بحرین و قطر گرفته تا کویت و عمان، آن را به مقصدی در دسترس وسایل دریایی متوسط و کوچک (لنج) و همین طور کشتی‌های باربری عظیم و غول پیکر تبدیل می‌کند.

دوبی و امارات، کم و بیش یکی از مهم‌ترین منابع تأمین کالاهای جهانی به حساب می‌آیند که در ایران نیز عرضه و مصرف می‌شوند.

بندرهای چین 

بخش عمده کالا و محصولاتی که از چین به ایران وارد می‌شوند، از بنادر جنوبی این کشور مثل گوانژو، شنژن و البته شانگهای، نینگبو و دالیان راهی می‌شوند.

تقریباً تمام بنادر جنوبی بارگیری و تخلیه بار بین المللی ایران، پذیرای کشتی‌هایی هستند که از چین وارد حمل و نقل بین المللی می‌شوند.

برخی از بنادر چین که کم و بیش بزرگ‌ترین بنادر بارگیری در جهان هم هستند و به بنادر سنتی و مدرن ایرانی مثل بندر عباس، بوشهر، چابهار، عسلویه و بندر امام خمینی سرویس حمل و نقل بین المللی دارند را در ادامه مرور می‌کنید:

 

باربری بین المللی

بنادر جنوب شرقی آسیا

اگر مثال ابتدای این مطلب را به یاد داشته باشید، می‌دانید که بنادر جنوب شرقی آسیا مبدا بخش بزرگی از تجهیزات الکترونیکی، از موبایل‌ و کامپیوترهای شخصی گرفته تا تجهیزات تخصصی و فنی صنایع و اصناف گوناگون هستند.

برای نمونه در سال گذشته بندر سنگاپور، دومین بندر شلوغ جهان از لحاظ حجم کانتینرهای بارگیری شده با رکورد ۳۷.۴۹ میلیون کانتینر ۲۰ فوتی بوده است. بنادر کره جنوبی، سنگاپور، مالزی، اندونزی و تایوان از جمله مهم‌ترین منابعی می‌باشند که به روی شرکت حمل و نقل بین المللی ایرانی باز هستند.

 

 منطقه CIS

ایران درست در جنوب کشورهای مستقل مشترک‌المنافع مثل ارمنستان، آذربایجان، روسیه، تاجیکستان، گرجستان، بلاروس، مولداوی، قزاقستان، ترکمنستان و البته همسایه غربی عضو ناظر این اتحادیه یعنی افغانستان قرار گرفته است.

این توافق در پی فروپاشی شوروی بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۳ شکل گرفت و از آن زمان مخفف CIS کم و بیش جایگزین USSR شده است.

بنادر ترکیه

استانبول یکی از بنادر تجاری مهم غرب آسیا و منطقه اوراسیا است که از دوران‌های گذشته تا همین امروز، یکی از منابع مهم تأمین کالای ایرانیان بوده است. بندرهای استانبول و مرسین از جمله بنادری هستند که برای بارگیری کانتینرهای صادراتی کارگو و شرکت حمل و نقل بین المللی جایگاه اختصاصی دارند.

بنادر آفریقا

این قاره از سمت شرق، بنادری دارد که به صورت سنتی، مقصد محصولات تجاری آسیایی مانند بنادر هند، پاکستان، ایران و البته کشورهای عربی بوده است. بعضی از بنادر شمالی قاره آفریقا نیز، برای مثال بندر میزوراتای لیبی، مقصدهای سرراستی برای کشتی‌های عازم جنوب اروپا و دریای مدیترانه می‌باشند.

بنادر اصلی واردات و صادرات حمل و نقل بین المللی که سرویس‌های دریایی منظمی به بعضی از بندرهای جنوبی ایران مثل بندر عباس و بوشهر دارند، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • بندر دارالسلام

  • بندر مومباسا

  • بندر میزوراتا

 

حمل و نقل بین المللی

بنادر هند

تا پیش از تشکیل کشور پاکستان و استقلال این منطقه از هند، ایران با هندوستان همسایه محسوب می‌شد. تجارت با هند در بسیاری از ادبیات و اسناد مربوط به قرن‌های پیش، سهم مهمی از کل تجارت بین المللی ایران را تشکیل می‌داده و اشاره‌هایی به آن ثبت شده است.هنوز هم بندر موندرا و بندر ناواشا بزرگ‌ترین بنادر تجاری و خصوصی جهت حمل و نقل بین المللی از هند به بنادر جنوبی ایران، به خصوص بندرعباس هستند.

 

نتیجه‌گیری

دنیای تجارت کانتینری امروزی به واردکنندگان و صادرکنندگان امکان می‌دهد هر محصولی را از هر نقطه‌ای در جهان، حداقل به صورت غیرمستقیم، به کشور وارد کنند. فراموش نکنید همیشه، برای حمل و نقل بین المللی کالاها و محصولات خود از یک شرکت حمل و نقل بین المللی کمک بگیرید که به تمام نکات ریز و درشت حمل بار بین المللی تسلط داشته باشد و برای شما نگرانی و چالش به وجود نیاورد.

 

 

 

 

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2lz6v7