دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 06 May 2024
کد خبر: 96074
تاریخ انتشار: 1402/08/06 07:03
ایجاد میزهای تجاری برای توسعه صادرات ضروری است

تسهیل مبادلات بین‌المللی در تبریز

میزهای تجاری با هدف شناسایی گره‌های موجود در حوزه تجارت و مشکلات تجار و بازرگانان داخلی برای مبادلات اقتصادی با کشورهای خارجی در حوزه‌های کالایی، خدماتی و صادراتی، ایجاد هماهنگی میان نهادهای خدمات دهنده در حوزه صادرات، ارائه پیشنهادات برای اصلاح ساختارهای فرآیند کالا و خدمات و تسهیل حضور تجار در بازارهای هدف و انتقال مشکلات موجود به نهادهای تصمیم گیرنده راه‌اندازی شده است.
تسهیل مبادلات بین‌المللی در تبریز

البته توسعه تجارت با همسایگان و کشورهای منطقه از اولویت‌های دولت سیزدهم بوده و رئیس‌جمهوری بارها با تاکید بر توسعه تجارت با همسایگان همواره خواستار ایجاد دیپلماسی اقتصادی مناسب برای افزایش مبادلات با ۱۵ کشور هم مرز با ایران شده است.اتاق بازرگانی تبریز با بهره‌گیری از توان بخش دولتی و خصوصی و راه‌اندازی ۶ میز تجاری با کشورهای منطقه شامل روسیه، قزاقستان، ارمنستان، گرجستان، جمهوری آذربایجان و عراق و تلاش برای راه‌اندازی میز تجاری ترکیه به دنبال احصاء مشکلات تجار برای مبادلات اقتصادی و تجاری با این کشورها و تسهیل شرایط صادرات و واردات است.

توسعه صادرات غیرنفتی

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با اشاره به اهمیت و ضرورت ایجاد میزهای تجاری برای توسعه صادرات غیرنفتی با کشورهای هدف صادراتی، گفت: ایجاد میزهای تجاری باید هدفمند و با برنامه انجام شود تا علاوه بر شروع قدرتمند، نتایج مطلوب و تاثیرگذاری در این حوزه حاصل شود.

محمدجعفر عظمائی، افزود: ایجاد میزهای تجاری در رفع مشکلات مبادلات اقتصادی با کشورهای منطقه در حوزه‌های کالایی، خدماتی و صادراتی موجب تسهیل امور برای مراودات اقتصادی به این کشورها می‌شود. ایجاد میزهای تجاری در رفع مشکلات مبادلات اقتصادی با کشورهای منطقه در حوزه‌های کالایی، خدماتی و صادراتی موجب تسهیل امور برای مراودات اقتصادی به این کشورها می‌شود.

وی با بیان اینکه ایجاد میزهای تجاری در پذیرش و اعزام هیات‌های تجاری در استان نیز موثر است، اظهار کرد: اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری و شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی و انعکاس این مسائل برای بهره‌برداری افراد ذینفع می‌تواند تاثیر ویژه‌ای در توسعه صادرات و مبادلات تجاری ایفا کند. سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی تبریز نقش ویژه‌ای در افزایش برنامه‌های پذیرش و اعزام هیات‌های تجاری دارد، می‌گوید: توسعه مراودات اقتصادی با کشورهای منطقه و صادرات غیرنفتی از سوی وزارت صمت به صورت جدی پیگیری می‌شود و آماده همکاری برای رفع مشکلات موجود در حوزه صادرات و تسهیل امور است.

عظمائی، با تاکید بر همکاری این اداره کل با میزهای تجاری کشورهای منطقه برای رفع مشکلات تجار و بازرگانان استان، ادامه می‌دهد: همکاران اداره کل صمت استان همواره پای کار هستند تا موانع و مشکلات بخش تجارت و صادرات غیرنفتی را رفع کنند.میزهای تجاری موجب تسهیل مراودات تجاری با کشورهای هدف صادراتی و رونق اقتصادی آذربایجان شرقی می‌شود.

استقرار دبیرخانه میزهای تجاری

در ادامه مسئول امور بین‌الملل اتاق بازرگانی تبریز نیز با بیان اینکه دبیرخانه میزهای تجاری در این اتاق مستقر شده است، گفت: تلاش برای شناسایی دغدغه‌ها و چالش‌های مرتبط با حوزه تجارت با کشورهای هدف از طریق برگزاری جلسات، هدف عمده ایجاد میزهای تجاری است. سهند شهبازی با اشاره به راه‌اندازی میزهای تجاری کشورهای فدراسیون روسیه، قزاقستان، گرجستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و عراق در اتاق تبریز، می‌افزاید: تلاش می‌شود در هفته آینده نیز میز تجاری ترکیه نیز راه‌اندازی شود. وی مهم‌ترین هدف ایجاد میزهای تجاری را ساماندهی و ضابطه مندی فرآیندهای مربوط به کشورهای هدف صادراتی اعلام کرده و اظهار می‌کند: شناسایی و بررسی مسائل و مشکلات تجارت با کشورهای هدف، ایجاد زمینه همکاری دستگاه‌های متولی با تجار و بازرگانان استان و انتقال آمار و اطلاعات صادراتی و وارداتی، تعرفه‌های واردات و صادرات و قوانین جدید به اعضا از دیگر اهداف ایجاد میزهای تجاری است. شهبازی، با اشاره به تاثیرگذاری ایجاد این میزها در رونق اقتصادی استان، ادامه می‌دهد: با تشکیل میز روسیه هیاتی از تجار و بازرگانان استان به روسیه و تاتارستان اعزام شدند و با برگزاری ملاقات‌های تجاری با تجار و بازرگانان آنها، مراودات اقتصادی با این کشور را توسعه دادند. وی یادآوری کرد: با ایجاد میزهای قزاقستان و ارمنستان، زمینه حضور و شرکت تجار آذربایجان شرقی در نمایشگاه‌های این کشور فراهم شد و در این نمایشگاه‌ها قراردادهای تجاری با تجار این کشورها به امضا رسید. شهبازی افزود: میز تجاری گرجستان زمینه را برای رفع محدودیت صادرات برخی کالاها از جمله فولاد به این کشور رفع کرد و میز تجاری جمهوری آذربایجان نیز به دنبال برقراری ارتباطات زمینی تجار با این کشور است.

لزوم همکاری بخش خصوصی و دولتی

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی نیز با تاکید بر اینکه تشکیل میزهای تجاری نقش قابل توجهی در شناسایی و رفع مشکلات تجارت با کشورهای مختلف دارد، می‌گوید: بخش خصوصی و دولتی با حضور در میزهای تجاری برای هموار کردن مسیر تجارت استان با سایر کشورها با هم همکاری می‌کنند.طاهر روحی، با اشاره به تجربه موفق تشکیل میزهای تجاری در استان، می‌افزاید: میزهای تجاری با ایفای نقش موثر در زمینه افزایش مبادلات تجاری و رفع دغدغه‌های تجار می‌توانند موجب رونق اقتصادی استان شوند. میزهای تجاری با ایفای نقش موثر در زمینه افزایش مبادلات تجاری و رفع دغدغه‌های تجار می‌توانند موجب رونق اقتصادی استان شوند. وی اظهار می‌کند: در این میزها مشکلات موجود بر سر راه مبادلات تجاری با کشورهای هدف صادراتی احصا و پیشنهادات لازم برای رفع آنها به دستگاه‌های متولی ارائه می‌شود. روحی، ادامه می‌دهد: برخی از موانع و مشکلات، استانی بوده و از سوی مدیران دستگاه‌های استانی قابل حل است و برخی کشوری و پاره‌ای از مشکلات به کشور مقصد مربوط می‌شود که برای رفع آنها نیز رایزنی‌های لازم با مراجع مربوط انجام می‌شود.

توسعه تجارت با همسایگان

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی نیز با بیان اینکه سیاست دولت و سازمان توسعه تجارت ایران، توسعه تجارت با کشورهای همسایه است، می‌گوید: ایجاد میزهای تجاری در این زمینه از نقش بسزایی برخوردار هستند.

محمد هنربر، با اشاره به علاقه‌مندی سازمان توسعه تجارت به تشکیل جلسات میزهای تجاری به صورت ملی با حضور مسوولان کشوری در استان‌ها، می‌افزاید: ظرفیت خوبی در میزهای تجاری بین آذربایجان‌شرقی با کشورهای هدف صادراتی روسیه، ارمنستان و ترکیه وجود دارد، بنابراین باید روی این سه کشور تمرکز بیشتری شود.ظرفیت خوبی در میزهای تجاری بین آذربایجان‌شرقی با کشورهای هدف صادراتی روسیه، ارمنستان و ترکیه وجود دارد، بنابراین باید روی این سه کشور تمرکز بیشتری شود. وی با اشاره به رشد ۲۶۶ درصدی صادرات از مقصد آذربایجان‌شرقی به روسیه در 5ماه نخست امسال، اظهار می‌کند: روسیه جزو کشورهایی است که مراودات تجاری با این کشور دوسویه بوده و صادرات و واردات با آن انجام می‌شود. رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه میزتجاری ترکیه نیز در آینده نزدیک تشکیل می‌شود، می‌گوید: ایجاد این میز تاثیر خود را در مراودات اقتصادی بین ۲ کشور خواهد گذاشت.

هنربر، با اشاره به فعالیت میز تجاری ارمنستان در اتاق بازرگانی تبریز می‌گوید: با توجه به عضویت ارمنستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، ایران نیز دارای موافقتنامه تجارت ترجیحی با این اتحادیه است و در صورت تبدیل این موافقتنامه به موافقتنامه تجارت آزاد، بسیاری از چالش‌های تجارت با این کشور رفع می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه آذربایجان شرقی ظرفیت بالایی برای صادرات کالا به ارمنستان دارد، یادآوری می‌کند: در پنج ماه نخست امسال مجموع مبادلات تجاری بین ایران و ارمنستان ۱۵۸ میلیون دلار بوده که سهم آذربایجان‌ شرقی از آن ۷۸ میلیون دلار است.

میز تجاری جمهوری آذربایجان

رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز نیز یکی از مشکلات تبادلات تجاری با جمهوری آذربایجان را حمل‌ونقل زمینی اعلام کرده و می‌گوید: حمل‌ونقل در کشور ما راننده‌ محور بوده و شرکت‌ محور نیست، به‌ همین دلیل در زمینه حمل بار با بی‌برنامگی و رفتارهای سلیقه‌ای مواجه هستیم و میز تجاری جمهوری آذربایجان به دنبال رفع این مشکل است.

سیدیوسف حسینی، می‌افزاید: تعرفه‌های ترجیحی از دیگر عوامل تاثیرگذار در تجارت با این کشور بوده تفاوت نرخ‌های تعرفه‌های گمرکی برای کالاهای ایرانی و کالاهای مشابه برخی کشورهای همسایه در جمهوری آذربایجان، امکان رقابت را از صادرکنندگان استان سلب می‌کند. وی با اشاره به‌ محدودیت‌های موجود در گمرک آستارا، خواستار راه‌اندازی گمرک در مرز خداآفرین شده و اظهار می‌کند: با این اقدام مبادلات تجاری بین این استان و جمهوری آذربایجان تسریع و تسهیل می‌شود.

سخن پایانی

ایجاد میزهای تجاری با کشورهای مختلف منطقه در آذربایجان شرقی موجب تسهیل شرایط مبادلات تجاری و رفع موانع حوزه تجارت می‌شود، مبادلات اقتصادی و تجاری با کشورهای مختلف علاوه بر رونق اقتصادی نقش بسزایی در تامین کالاهای مورد نیاز کشورها و کاهش خطرپذیری و آسیب‌پذیری اقتصاد آنها دارد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/27gejd