چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 17586
تاریخ انتشار: 1401/03/28 00:36
کارشناسان معدنی درباره اهمیت و ضرورت آمایش سرزمین می‌گویند

به کجا می‌روم آخر...

شاید شنیده باشید که بال زدن یک پروانه می‌تواند در کشوری دیگر توفان به‌پا کند. این موضوع که «اثر پروانه‌ای» نام دارد، سنگ‌بنای نظریه آشوب است.

 براساس این نظریه تغییری هرچند کوچک مثل (بال‌زدن یک پروانه) در سیستمی بزرگ (مثل جو زمین) می‌تواند موجب تغییراتی شدید (مثل وقوع توفان در کشوری دیگر) در آینده شود. بر این اساس می‌توان تصور کرد هر نوع آسیب زیست‌محیطی که در این گوشه دنیا برای ما بیفتد، کل کره زمین و آحاد بشر را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.  چون همه ساکن همین یک خانه سبز و آبی هستیم و دود ویرانی آن به‌چشم همه‌مان می‌رود، اما پای «زمان» هم در میان است و نباید فراموش کنیم که ما امروز در خط مقدم آسیب‌های محیط‌زیستی ایستاده‌ایم. زمان جبران برای ما رو به‌پایان است. برای رویارویی با ابرچالش محیط‌زیستی چاره‌ای جز این نیست که عزمی ملی جزم شود و به این منظور همسویی و همگرایی لازم است. آمایش سرزمین برنامه همگرایی ملی است تا جهت‌گیری ما از هر نقطه‌ای که هستیم بر یک هدف متمرکز کند. بحران‌های محیط‌زیستی امروز که حاصل استفاده غیرمنطقی از زمین است، موضوع ارزیابی توان بوم‌شناختی و آمایش کاربری‌ها را بیش از پیش ضروری کرده است. معدن هم که در ارتباط تنگاتنگ با محیط‌زیست قرار دارد، بیش و پیش از سایر شاخه‌های صنعت نیازمند بهره‌مندی از اطلاعات آمایش سرزمین است. گفت‌وگوی صمت با 2 تن از صاحب‌نظران حوزه معدن درباره آمایش سرزمین، گویای اهمیت و ضرورت آن است.

آمایش سرزمین چیست؟

شهرام شریعتی ـ کارشناس و صاحب‌نظر مسائل معدن: موضوع آمایش یکی از اصول قانون‌اساسی است. آمایش به‌طورکلی جزو اصول رفتاری، قانونی، برنامه‌ریزی و برنامه‌گذاری هر کشوری است. وقتی درباره آمایش صحبت می‌کنیم به این معنی است که تمام مردم کشور باید از منافع هر سرمایه‌گذاری که در منطقه‌ای خاص انجام می‌شود، بهره ببرند. به‌عنوان مثال، نفت ثروت ملی است، یعنی فقط مال خوزستان نیست و به همه مردم ایران تعلق دارد. همین‌طور معادن فقط متعلق به مردم یک منطقه نیست، بنابراین باید در قوانین سهم همه مناطق و در بحث آمایش باید تمام مردم کشور در نظر گرفته شوند. این کلیات بحث آمایش است. اما وقتی با جزئیات بیشتری به موضوع نگاه کنیم، روشن می‌شود که باید درباره معادن، نفت، جنگل‌ها و کلیه انفال بررسی جامعی انجام شود که وقتی ما بنا است حق مردم را در این منابع در نظر بگیریم، سهم‌گذاری منطقی باشد. وقتی طرح آمایش معادن مطرح می‌شود، باید مشخص کنیم که نقاط قوت و ضعف و موضوعات امیدوارکننده یا مخاطره‌آمیز در این زمینه چیست.

 سه پی

در تمام کارهای مدیریت استراتژیک باید سه P را در نظر بگیریم که عبارتند از: طرح (Project)، برنامه‌ریزی (Plan) و نقشه راه (Program). آمایش بخشی از نقشه راه  یا برنامه جامع توسعه است،بنابراین ابتدا باید این 3 مرحله را طی کنیم تا به بحث آمایش برسیم.

استراتژی آمایش

 تنها موضوعی که در حوزه معدن کشور موردتوجه قرار گرفته، این است که استراتژی نقشه راه را تبیین کنیم تا بدانیم وقتی درباره معدنی صحبت می‌کنیم، منابع مالی موجود را چطور باید به آنها اختصاص دهیم. همان‌طور که گفته شد، آمایش موضوعی استراتژیک است و باید بحث محیط‌زیست، زیرساخت‌ها، آب، جاده‌ها، انرژی و دیگر موضوعات اثرگذار را بررسی تا در این مورد شناختی عمومی پیدا کنیم.  تا زمانی که نقشه راه دقیق و روشن نباشد یا استراتژی را تدوین نکرده باشیم، نمی‌توانیم وارد بحث آمایش سرزمین شویم. ما هنوز نمی‌دانیم سهام ایرانیان از بخش معدن یا نفت چقدر است و قرار است اینها را چطور به دست‌شان برسانیم.

اصل مغفول

آمایش یکی از آن اصول قانون اساسی است که مغفول مانده و کسی دیگر سراغ آن نمی‌رود و بنابراین هر بخشی (صنعتی، معدنی یا دیگر بخش‌ها) می‌پرسند آمایش یعنی چی؟ ما هنوز نقشه جامع اداره کشور را تدوین نکرده‌ایم تا چه رسد به نقشه جامع اداره آب، معادن و موضوعات اساسی کشور. وقتی درباره موضوع تدوین قانون‌اساسی صحبت می‌کنم مربوط به سال ۵۸ است، وقتی درباره بازنگری قانون صحبت می‌کنم، مربوط به سال ۶۸ است و در تمام این مدت موضوع آمایش جزو مفاد قانون‌اساسی‌مان بوده است. پس چرا هنوز برنامه‌ریزی نشده است؟

جزء از کل

آمایش سرزمین مطالعه‌ای کلی است. پس بررسی سند آمایش سرزمین که در استان‌های مختلف برگزار می‌شود، نمی‌تواند معنای درستی داشته باشد، زیرا این سند نباید از کلیات وارد جزئیات می‌شود. بررسی منطقه‌ای درست مثل آن است که یک تکه مقوا به کسی بدهند و از او بخواهند قطعه‌ای بسازد که یک پازل بزرگ را کامل کند. این کار اصلا شدنی نیست. اول باید تصویر کلی پازل ساخته شود و بعد آن را برش زد و به قطعات کوچک تقسیم کرد. باید اول کل سرزمین را آمایش کنیم و بعد تیغ دست‌مان بگیریم و با ظرافت هر قطعه را جدا کنیم. طرح آمایش ابتدا ملی است و بعد منطقه‌ای می‌شود. یعنی اول باید همه موارد را به‌صورت کلان بررسی و جایگاه کشورمان را در کل منطقه و دنیا مشخص کنیم و بعد وارد بحث تفکیک منطقه آن بشویم.

کجا مسئول است؟

این کاری نیست که به یک یا چند وزراتخانه واگذار شود. باتوجه به وسعت و اهمیت، کار باید برعهده مرکز استراتژیک ریاست‌جمهوری یا سازمان پژوهش‌های مجلس قرار گیرد، بنابراین معلوم نیست که استان‌ها چطور بدون پیش‌نیازهای لازم وارد گود شده‌اند و سرگرم موضوع آمایش سرزمین شده‌اند؟ چارچوب اصلی کار باید از سوی نهادی با چشم‌انداز کلان تهیه شود و مشخص کنیم که ما کجا هستیم و قرار است کجا باشیم. این اتفاق یک‌بار در سال ۱۳۸۴ افتاد و قرار شد که افق ۲۰ساله کشور را مشخص کنند و موضوع آمایش سرزمین هم در تهیه و تدوین این افق بیست‌ساله لحاظ شده بود، همین‌طور قرار بود در برنامه‌های پنج ساله‌ای که مشخص می‌شد، موضوع آمایش پیگیری شود. تا امروز برنامه‌های پنج‌ساله متعددی را پشت‌سر گذاشتیم، اما هنوز برنامه راه تدوین نشده و به‌جایی نرسیده‌ایم. این کاری است که باید براساس مطالعات استراتژیک انجام شود، نه به‌صورت شعاری و بعد از نهایی شدن به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شود تا براساس آن برنامه‌ریزی و حرکت کنند. به‌عنوان‌مثال در طرح اصلی مشخص می‌شود که در سال ۱۴۳۰ و سال ۱۴۴۰ با کمبود کدام ماده مهم روبه‌رو می‌شویم، پس باتوجه به آن باید صنایع را هدایت کنیم. این کار در بسیاری از کشورها انجام شده و می‌شود،برای مثال قطر باتوجه به اینکه می‌خواست در سال ۲۰۲۲ میزبان جام‌جهانی باشد، نیاز به فولاد را پیش‌بینی کرد و از 15، 16 سال پیش سرمایه‌گذاری بزرگی در بخش فولادی انجام یا فرودگاه‌های خود را توسعه داد و اقداماتی از این

دست. به‌هنگام آمایش، در همه زمینه‌ها برنامه‌ریزی انجام می‌شود که در کنار هم پازل چشم‌انداز کشور را تکمیل می‌کنند. ما هم اگر بخواهیم در موضوع صنعت پیشرفت کنیم، بحث آمایش را باید جدی بگیریم و از وجوه و ابعاد مختلف باید به آن پرداخت.

به کجا می‌روم آخر؟

فرض کنید، قرار است برای یک نفر برنامه زندگی تدوین شود، باید همه وجوه و جوانب فردی و اجتماعی این شخص موردتوجه قرار گیرد. باید در نظر داشت که وقتی درباره آمایش سرزمین صحبت می‌کنیم، پای 80 میلیون نفر در میان است و بر این اساس به‌معنی دقیق کلمه باید همه‌جانبه باشد.  اگر بحث توسعه همه‌جانبه کشور در میان است، باید همه دیدگاه‌ها در کنار هم بنشینند و با یک مدیریت کلان و حرفه‌ای وجوه مختلف را بررسی کنند. به‌طوردقیق مثل این است که کسی بخواهد خانه بسازد. قبل از آغاز کار به‌طورحتم باید طرح و نقشه ساختمان داشته باشد، پی‌کنی و گودبرداری کند و فوندانسیون بسازد و بعد وارد مراحل تکمیلی و روبنایی شود. در بحث توسعه، دقیق نقطه درد ما همین است. نمی‌دانیم هنوز چگونه و باتوجه به چه موضوعاتی باید نقشه‌راه را تهیه و زمینه اجرای آن را فراهم کنیم.

نخستین قدم برای تهیه نقشه راه کشور و آمایش سرزمین، یافتن پاسخ سوالاتی است که مولانا در این بیت پرسیده است: از کجا آمده‌ام، آمدنم بهر چه بود / به کجا می‌روم آخر ننمایی وطنم

ضرورت آمایش سرزمین

انوشیروان دلیریان ـ کارشناس و صاحب‌نظر مسائل معدن: آمایش سرزمین بهینه‌ترین شکل مطالعه است که باتوجه به شناخت منابع، شرایط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و اقلیمی ـ و به‌طورکلی همه موضوعات تاثیرگذار روی جمعیت یک سرزمین‌ـ انجام می‌شود. به‌طورخلاصه آمایش سرزمین دیدگاهی توسعه‌ای است که رویکرد آن تقسیم بهینه ظرفیت‌های کشور در میان جمعیت ساکن آن است. به‌عنوان مثال، ۹۰ درصد جمعیت کل کشور ما در ۴۵ درصد پهنه خاکی این کشور ساکن هستند و ۵۵ درصد دیگر، تنها در10 درصد این سرزمین ساکن هستند یا اینکه ۸۶ درصد از شاغلان کشور در نیمه غربی و شمالی ایران قرار دارند و کمتر از ۱۳درصد در نیمه شرقی و جنوبی یا ۶۹ درصد برق‌رسانی در نیمه غربی و شمالی است و ۳۱ درصد در نیمه شرقی و جنوبی. اینها نمونه‌ای از اطلاعاتی است که می‌تواند تحت‌عنوان اطلاعات آمایشی ارائه شود. با همین چند نمونه مشخص می‌شود که چه اطلاعات مهم و متنوعی از آمایش سرزمین به‌دست می‌آید و دانستن آن تا کجا می‌تواند به تصمیم‌گیران کمک کند.

دیدگاه راهبردی

آمایش سرزمین در اصل دیدگاه راهبردی حاکمیت‌ها بر پهنه سرزمینی است که بر آن حاکم‌ هستند. این نشان می‌دهد که متولی اجرای چنین فرآیندی نهادهای حاکمیتی، دولت‌ها و همه ارگان‌ها، سازمان‌ها و نهادهای زیرمجموعه آنها - در حوزه‌های تخصصی - است که اطلاعات هریک در قالب لایه‌های اطلاعاتی یک پنجره واحد تجمیع تا روشن شود در جای‌جای کشور در موضوعات کلانی مانند آب، برق، معادن، راه‌ها، امنیت و امثال آن چه نقاط ضعف و قوت و چه ویژگی‌هایی داریم. در سال ۸۳ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ضوابط ملی آمایش سرزمین را تدوین کرد و به‌تصویب مجلس هم رسید. در نهایت مقرر شد وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای درگیر باتوجه به موضوع، اطلاعات تخصصی موردنظر را کسب کنند و در نهایت در لایه‌های اطلاعاتی پنجره واحد قرار دهند تا به‌عنوان پایگاه داده‌های آمایش سرزمین مورداستفاده قرار گیرد.

چه پرسش‌هایی را پاسخ می‌دهد؟

 در آمایش سرزمین بحث ملاحظات امنیتی و دفاعی، شرایط کارآیی و بازدهی اقتصادی، وحدت و یکپارچگی سرزمینی، توزیع و گسترش عدالت سرزمینی و ایجاد تعادل منطقه‌ای، بحث داغ و حساسیت‌زای محیط‌زیست، تعادل و تنظیم روابط درونی و بیرونی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، محرومیت‌زدایی به‌ویژه در بحث جمعیت روستایی و مناطق دورافتاده، کشاورزی، مواد و منابع‌معدنی و موارد متعدد دیگر از این دست که هرکدام مجموعه‌ای از اطلاعات دیگر را در خود دارد، مطرح است.

به‌نظر می‌رسد در دنیای تخصصی امروز هرچه بیشتر سرزمین و ظرفیت‌های آن را بشناسیم و نسبت به آن اطلاعات داشته باشیم، به‌طورقطع می‌توانیم در تصمیم‌گیری‌ها و راهبردهای‌مان بهتر و کارآتر باشیم.

آمایش سرزمین و صنایع مادر

آمایش سرزمین و حوزه معدن و صنایع وابسته، لازم و ملزوم یکدیگر هستند، زیرا صنایعی از این دست جزو حوزه‌های مولد و مادر به‌شمار می‌روند و سایر حوزه‌ها را تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهند و صنایع بالادستی بسیاری از فعالیت‌های صنعتی در دنیای امروز هستند، بنابراین در این موارد دانستن اینکه در چه نقطه‌ای از کشور به چه میزان از زیرساخت‌های موردنیاز دسترسی داریم و اینکه چگونه می‌توانیم از آن استفاده کنیم، بسیار حائزاهمیت است. برای مثال اگر طرح آمایش سرزمین مناسبی داشتیم، بعضی از کارخانجات فرآوری که آب‌بر هستند را در نواحی خشک و مرکزی ایران برپا نمی‌کردیم و جانمایی درست‌تری برای آن انجام می‌دادیم. پس امروز آمایش سرزمینی در حوزه معدن کمک می‌کند که بدانیم در چه نقاطی از کشور ظرفیت معدنی داریم و آیا از پیش‌نیازهای لازم برای بهره‌برداری از معادن برخوردار هستیم یا خیر. کدام منطقه مستعد توسعه است. نقاط قوت و ضعف در حوزه معدن چیست و چگونه باید نیازهای معدنکاری را در هر نقطه‌ای مرتفع کرد. به‌طورخلاصه هرجایی که قرار است واحد معدنی احداث شود، چه در اشل بزرگ  ـ که به‌طورمعمول دولتی است ـ و چه در اشل کوچک، به‌طورقطع دسترسی به اطلاعات آمایشی بسیار راهگشا خواهد بود.

بحران زیست‌محیطی

آمایش سرزمین درست و دقیق در زمینه منابع تامین آب، شناسایی کریدورهای بادخیز در پهنه‌های کشور، ظرفیت‌های معدن و صنایع‌معدنی، شرایط زیست‌محیطی و تنوع گونه‌های جانوری و دیگر نکات و مسائل ضروری لایه‌های اطلاعاتی مفیدی فراهم می‌کند تا برای مثال با استناد به آن در کانون‌های بادخیز استان‌های غربی و شمال‌غربی کشور مجوز معدنی صادر نشود. اطلاعات جامع این مطالعه می‌تواند موجب صیانت از منابع آب، محافظت از خاک، هوا و پوشش گیاهی، حفظ گونه‌های جانوری، مدیریت ریزگردها و دیگر موضوعات پراهمیت زیست‌محیطی شود، زیرا باوجود اینکه انسان روی زمین پادشاهی می‌کند، اما اینجا محل زندگی سایر موجودات زنده هم هست و بهره‌بردن از اطلاعات آمایشی به ما معدنکاران کمک می‌کند تا در زمینه جانمایی مناسب، انجام عملیات بازسازی، احیا و ترمیم، استفاده از فناوری‌های روزآمد و مناسب و دیگر سیاست‌های حرفه‌ای، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

سخن پایانی

سند ملی آمایش سرزمین در اسفند ۱۳۹۹ به تصویب شورای‌عالی آمایش سرزمین

رسید. گفته شد، این سند تصویری از جهت‌گیری بلندمدت سرزمین تا افق ۱۴۲۴ را به‌نمایش می‌گذارد، اما امروز، هنوز اثری از اجرای سند در عرصه ملی و نشانی از آن در تصمیم‌گیری‌های کلان در حوزه معدن به‌چشم نمی‌خورد. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3n9x8o