-

بازار مسکن نیاز به احیا دارد

محسن خسروی-نماینده اسبق مجلس

همکاری ضعیف دولت با بخش خصوصی موجب شده است تا تحقق وعده‌های مسکنی دولت سیزدهم به‌طورکامل محقق نشود و تولید بخش مسکن با چالش‌های متعددی مواجه شود، بنابراین دولت جدید باید تلاش کند تا به اهداف خود در حوزه ساخت مسکن دست یابد، اما گام نخست باید تامین زمین مناسب برای ساخت‌وساز باشد، همچنین ساخت خانه‌های استاندارد و مشتری‌مدار باید در اولویت برنامه‌های دولت قرار گیرد، زیرا در گذشته اقدامات انجام‌شده برای ساخت‌وساز نتوانست رضایت مردم را از لحاظ کیفی جلب کند و این خانه‌ها با گذشت زمان دچار استهلاک جبران‌ناپذیری شدند.

محسن-خسروی

در کشورهای پیشرفته، ساخت‌وساز با سرعت قابل‌قبولی انجام می‌شود و در مدت زمان کوتاهی برج‌های مستحکم و استاندارد ساخته می‌شوند. گاهی ساخت این خانه‌ها به کمتر از یک هفته می‌رسد. باوجود ظرفیت‌های موجود در کشور برای ساخت مسکن، اما این روند با کندی پیش می‌رود و از همکاری بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان به‌طورکامل استفاده نمی‌شود.

متاسفانه به‌دلیل وقفه هشت‌ساله در تولید مسکن در دولت دوازدهم، تقاضا برای این بازار پرطرفدار افزایش یافت و تعادل بازار مسکن بیش از گذشته برهم‌خورد. این موضوع باعث شد که نرخ مسکن سر به فلک بکشد. سیاست‌های گذشته برای ساماندهی بازار مسکن نیز نتوانست مشکلات این بخش را حل کند و با کاهش تولید مسکن، تعادل عرضه و تقاضا در این بازار حیاتی برهم‌خورد. این موضوع به‌طورمستقیم بر افزایش قیمت‌ها تاثیر گذاشته و روزبه‌روز خرید خانه برای اقشار کم‌درآمد جامعه دشوارتر شده است. باید قبول کرد که بازار مسکن نیاز به احیا دارد.

بحران گرانی مسکن در ایران ناشی از عوامل متعددی است، اما مهم‌ترین آنها عرضه و تقاضا در بازار مسکن است، زیرا هر ساله تعداد متقاضیان تهیه مسکن افزایش می‌یابد، اما تولید مسکن نمی‌تواند پاسخگوی این حجم از تقاضا باشد، بنابراین موجب بی‌نظمی در این بازار حیاتی می‌شود.

از سوی دیگر، سرمایه‌گذاری در بازار مسکن از محبوبیت زیادی برخوردار است و افراد ترجیح می‌دهند ارزش پول خود را در این بازار حفظ کنند. این در حالی است که سایر بازارهای موازی مانند ارز و طلا ریسک بالایی دارند، بنابراین سرمایه‌داران آنها را ترجیح نمی‌دهند و به‌همین‌دلیل تقاضا در بازار مسکن افزایش می‌یابد و به‌تبع آن، قیمت‌ها نیز روزبه‌روز بالاتر می‌رود.

برای حل این معضل، دولت باید با همکاری و مدیریت صحیح نهادهای مختلف مانند شهرداری‌ها، وزارتخانه‌ها، بانک‌ها و زمین‌های موردنیاز برای ساخت مسکن را فراهم و زحمت ساخت مسکن با سایر دستگاه‌ها تقسیم کند، همچنین وزارت راه‌وشهرسازی نباید تمام مسئولیت ساخت مسکن را به‌تنهایی برعهده بگیرد، بلکه باید با همکاری وزارت مسکن و سایر نهادها این کار را انجام دهد تا از این طریق ساخت مسکن وارد فاز بهتری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*